Jump to content

sprengt fugl - feil type kule til toppjakt -NOSLER ubrukelig


uncas

Recommended Posts

Har akkurat kommet inn fra en søndagstur etter orren på topp.

Tidligere har jeg brukt natoammo (7,62) til vinterfuglen. Dette har fungert bra, men var ikke helt fornøyd med presisjon.

Hørt at matchkula Lapua Scenar skulle funke bra på toppfugl, og regnet følgelig med at også andre matchkuler ville duge.

Ladet opp Nosler CC 155grain til formålet. Hastigheten ligger rundt 750 m/s. Presisjonen er upåklagelig.

 

Skuffelsen blei stor etter å ha kommet fram til årets første vinterskutte orrhane. Fuglen var nærmest vrengt. Ikke annet enn revemat igjen. Skyteavstand ca.140 meter.

 

Holder muligheten åpen for at kule kan ha kommet nær kvist og/eller truffet knoke i fugl. Tenkte jeg ville forsøke en ny hane før kule forkastet. Med mindere noen andre har samme dårlige erfaring.

 

Noen som har forsøkt Nosler CC, evt andre matchkuler, på toppjakt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var ute i dag igjen. Fikk verifisert at NOSLER CC ikke er best egnet til toppjakt.

 

Skjøt 3 orrhaner. En ble sprengt (avstand 50 meter) og de 2 øvrige fikk uforholdsmessige store utgangshull (160 og 80 meter).

 

NOSLER CC er tydeligvis alt for lett til å ekspandere og er man så uheldig å treffe bein eller krås, snakker vi eksplosjon.

 

Kommer til å prøve ny kule i .30 kal.

Noen som har anbefalinger å komme med?

Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaring som deg med Norma golden target 6.5x55 8.4g i 815m/s Sprenger neste alt jeg skyter på.

En kompis av meg bruker scenar 8g å de er mindre kjøtt ødelegelser med den en min, så jeg bestemmte meg for å teste.

Tok en gt å en scenar spiss ut av hylsa og klemte dem flat med ei tang, mantlinga på gt`n var betydelig mykere en på scenarn....

 

a42t1.jpg

Golden Target 8.4g

 

Har flere skrekk bilder men vet ikke om det er så lurt å poste dem....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Bra du tok opp igjen tråden, Uncas, og bra du gir fra deg lærdom om egnede/uegnede kuler. Litt overraskende at matchkula sprengte fuglene, men de har jo en liten hulspiss, og er ikke kula hard nok, skjer det nok stygge ting. Scenar har jeg hørt flere bruker, men den er sikkert hardere enn Nosleren og går dermed ikke i biter ved treff.

 

Det er ellers mange som grubler på blyspiss til toppjakt. Da kan de regne med enda verre resultater vil jeg anta! For en blyspisskule er slettes ikke hardere enn en Nosler match!

 

Er medlem på robsoft.nu (Kammerets "storebror" i Sverige), og der er blyspiss bannlyst til toppjakt. Prøvde meg i min uvitenhet med å gruble på det til .222'en for et par, tre år siden på Robsoft.nu, men da fikk jeg klar beskjed om at det bruker man bare ikke!

 

Er man usikker på om fuglen detter med helmantel (evt hard matchkule) lar man være å skyte i stedet for å dra på med blyspiss og sprenge fuglen. Da får man heller øve til samlingene sitter tett med helmantel før man går i skogen.

 

Jeg drar en tur til Sverige på nyåret (90 % sikkert i hvert fall), og jeg drar ikke over for å skaffe meg vrengt fugl for å si det sånn!

 

Kan selvfølgelig hende at en diger, tung jævel av en blyspisskule kan gå an på tiuren i en 9,3x62 som lempes av gårde i gangfart på 250 meters hold, men i de lettere kalibrene... '

 

Kan for øvrig nevne, om det i det hele tatt er relevant, at en kompis og jeg skjøt på spylerveskekanner fylt med vann med hhv V-max i .222'en min (skuffende lite "splætt", uten gjennomskyting!) og med 200 grs Lapua Mega i hans .30-06 , altså en solid elgkule ladet i sakte fart (ca 770 m/s). Det ble bare filler igjen av kanna. Han skjøt også på en appelsin. Vi fant igjen biter nesten femti meter unna. Så blykuler, selv tunge i relativt sakte fart i elgkaliber, er ikke rette medisinen på fugl, mener jeg, om virkningen i fuglen er noe i nærheten av det den hadde på spylervæskekanna.

 

Nå kan man selvsagt sprenge fugl med nær sagt hva som helst om man treffer galt eller om man treffer en kvist slik at kula tverrer og ekspanderer før treff, men helmantel er tross alt det sikreste. Og når jeg så effekten av 200 grs kule i spylervæskekanne med vann, vil jeg tro at energien i en helmantel også vil felle fuglen effektivt.

 

Har faktisk et øyeblikk vurdert 168 grs Sierra Matcking i .308'en, ladet til 750 m/s til toppjakta, men jeg tar ikke sjansen. :wink:

 

Det blir 50 grs Sako Speedhead helmantel ladet til 800 m/s i .222 i stedet. Så får en ramle innom og rapportere om det knøttet av en kule funket! Tre år på rappen uten fangst river litt... :?

Link to comment
Share on other sites

Har lada noen 120 grains Barnes TTSX til 6,5x55'en. Har ikke fått kronografert ladningen enda, men det bør gå ganske godt unna. Veldig god presisjon på disse! Tenkte faktisk på disse som aktuelle kandidater til fugl på topp. Høy BC, forholdsvis høy hastighet, god presisjon. Vet ikke om hvor mye disse rekker å ekspandere i en fuglekropp, men den er iallefall laget for vesentlig større oppgaver. Hvis den såvidt rekker å utvide seg i fuglen, bør den være perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Har lada noen 120 grains Barnes TTSX til 6,5x55'en. Har ikke fått kronografert ladningen enda, men det bør gå ganske godt unna. Veldig god presisjon på disse! Tenkte faktisk på disse som aktuelle kandidater til fugl på topp. Høy BC, forholdsvis høy hastighet, god presisjon. Vet ikke om hvor mye disse rekker å ekspandere i en fuglekropp, men den er iallefall laget for vesentlig større oppgaver. Hvis den såvidt rekker å utvide seg i fuglen, bør den være perfekt.

 

Der der er neppe løsningen. 130 grs TTSX @ 950 m/s i 308 var ihvertfall ikke noe særlig på tiur. Det sa ganske enkelt "poff" og så var stort sett bare lårene brukbare.

Link to comment
Share on other sites

En kamerat og jeg har skutt ca 20 fugler de to siste åra med Lapua Trainer (riktignok kal 6,5). Har tilgode å sprenge noen, og ofte er det vanskelig å se hvor skuddet satt før man gjør opp fuglene. Da kan jeg godta elendig bc.

 

Tviler ikke på denne butte kulens fortreffelighet til toppjakt.

De leveres imidlertid ikke som butt utgave i kal.30.

 

Før i verden brukte jeg RA ammo av en "god" lot. Fikk mye fugl, men mistet også en del grunnet dårlig "virkning". Kunne oppleve at fugl tok til vingene etter at den hadde gått ned, eller at jeg på en god dag kunne følge bloddrypp i nysnøen for så å finne blåhanenen 150 meter unna.

 

Cluet må være å finne ei kule som gir god presisjon, gjerne har god BC, ikke roterer i viltet eller ekspanderer, men som sender fuglen rett ned fra furua med minst mulig kjøttødelegging.

Link to comment
Share on other sites

I 308= lapua lockbase (fmj)

I 6,5= fabrikkladd norma jaktmatch elektron fågel

I 6,5= hjemmeladd, lapua 144grs (fmjbt) bc på 0,636

 

Har bikket tiurer med bare lite hull til meg. Rolig ladning...bruker tårnet på kikkert til å skru det som må til for å kompensere for hylflat bane.. Tror dog at det er farten som tilslutt sprenger matchkulene. Ttsx ekspanderer veldig hurtig og bør brukes mot pels..ikke fjær :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mulig at TTSX'en ekspanderer litt fort og stort ja. Men den perfekte fuglekula burde egentlig vært en "small game" utgave av nettopp en slik homogen kule. En slik kule kan ha et så grunt hull i fronten at den bare blir flat foran, en slags wadcutter +. Da hadde man fått både fine slakt, god effekt og kuler med flat kulebane og liten vindavdrift.

Link to comment
Share on other sites

Uansett kaliber, vil det nok være gunstig og forholde seg til helmantel. Skal man helgardere, er det nok ingen ulempe og unngå boat tail heller. Før benyttet jeg en 6mm, med 80 grs hornady kule, men denne gav ikke ønsket presisjon. Byttet derfor til 6,5 og testet lapua trainer. Dette er nok den beste medisinen til fugl jeg har benyttet. Gir god presisjon ut til 200 meter og gir knall og fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har lada noen 120 grains Barnes TTSX til 6,5x55'en. Har ikke fått kronografert ladningen enda, men det bør gå ganske godt unna. Veldig god presisjon på disse! Tenkte faktisk på disse som aktuelle kandidater til fugl på topp. Høy BC, forholdsvis høy hastighet, god presisjon. Vet ikke om hvor mye disse rekker å ekspandere i en fuglekropp, men den er iallefall laget for vesentlig større oppgaver. Hvis den såvidt rekker å utvide seg i fuglen, bør den være perfekt.

 

 

 

Da var den teorien forkasta!

 

En av min mors moskusender trengte hjelp over til de evige andedammer på grunn av noe sykdom. Og når man har et dyr som ikke skal spises, og en patron man skulle ha sjekka effekten av....

 

Et rent sideskudd på 30 meter gav et utgangshull på størrelsen med en golfball. En orrfugl hadde nok blitt vel pjuskete av denne kula. Egner seg nok bedre på vesentlig større dyr. Men human avliving ble det jo.

Link to comment
Share on other sites

Da var det praktisk erfaring med det også. Bra! Har grubla litt på Barnes sine sjøl, men da trenger jeg ikke det mer.

 

Hvor dypt er forresten hullet i x/tx/tsx/ttsx (og hva de nå heter)? Kan man kjøpe den tyngste for kaliberet og rett og slett skjære bort spissen slik at kula blir rimelig flat i front? Skulle jaggu vært artig å teste. Lurer på hvilken vekt man sitter igjen med og hva slags presisjon man får... Noen som har barnes kuler og baufil og har lyst til å teste?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...