Jump to content

Toppjakt 2010


Gulars

Recommended Posts

Her er en liten rapport fra toppjakta i romjula.

 

Hadde fire fantastiske dager med toppjakt i "grannelandet". 10 minusgrader, solskinn, vindstille og snø på trærne. Kan ikke bli bedre :D

 

Første dagen så vi kun en fugl, men det var riktignok en fin tiur på 4,5 kg. Så den først på ca 500m, skuddavstand 120m. Rett ned i smellen

IMG_3119.jpg

Denne ble sendt til utstopping.

 

Dag nummer to: 3 tiur på topp ca 700 meter unna. Etter en god stund kom vi på skuddhold , ca 90 m. Rett ned denne også, men på skuddplassen var det et blodig slepespor på ca 70 meter som endte under ei skjørtegran. Tiuren var sprell-levende, men det gikk fort over. 4,5 kg denne også

IMG_3122.jpg

 

Dag nummer tre så vi 7-8 fugl, hadde flere nesten-sjanser, men de oppdaget oss i siste liten.

 

Fjerde og siste dag: Nå var det om å gjøre å finne fugl til kompisen slik at han også kunne reise hjem med et stort smil om munnen :D Vasset rundt i vinterskogen uten å se snurten av fugl, før vi var på vei tilbake... Tok opp kikkerten for å få oversikt over ei stor myr. Helt i andre enden satt det jaggu tre fugl i topp, som skulle vise seg å være ei røy og to tiur. Herfra var det ca 1 km bort til fuglene. Dette ble den mest spennende ansmygingen jeg noen gang har vært med på. Etter ca en og en halv time var vi på den andre siden av myra, men fuglene var søkk vekk. Vi visste at de ikke satt i myrkanten, men litt inn i skogen, og alle som har prøvd dette vet hvor vanskelig det kan være å finne igjen fuglen. Virket helt håpløst der vi krøp igjennom skogen og lette etter fuglene. Plutselig fikk vi øye på røya, og rette etterpå fikk vi se hodet til den ene tiuren i gjennom en liten åpning. Litt justering i løssnøen og vi fant en ny liten åpning som det så vidt gikk å skyte igjennom. Klask, rett ned i smellen :D Skuddavstand ca 90 m. 4,3 kg. Denne ble også levert til utstopping.

DSC01279.jpg

Nå kunne Guffen også kle på seg nyttårs-gliset :D

 

Den andre tiuren ble selvfølgelig nyttårsmiddag...NAM NAM :D

 

Ale fuglene ble skutt med en Schultz&Larsen classic i kkc-stokk, kal 22-250, norma jaktmatch.

Dette er et terreng hvor jeg ofte ser orrfugl ,men storfugl er det lengre i mellom., så vi hadde nok jaktlykken på vår side denne gangen. Har sendt en stor takk til Diana :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ligger å håper på å bli kvitt influensa til imorn, skulle det miraklet skje er det rett på hytta i swe imorgen. Så får man krysse fingrene får at den nyinnkjøpte hiluxen klarer å få meg godt inn på jaktområdet så man får spennt på seg skiene å lusket en tur etter gamle grå nepp!

Link to comment
Share on other sites

Fin rapport, Biggen! Gratulerer med kjempeflott fangst! :D

 

Torsdag om en uke er jeg forhåpentligvis installert i Dalarne et sted, klar til jakt. Har fått ordnet så jeg kan bli med en kar jeg fikk kontakt med på Robsoft.nu, så da blir det litt guidet jakt. Bra gjestfrihet får en si! :D Håpet er større enn de siste to årene i hvert fall! Siste langtidsvarsel på Yr.no sier bra vær og akkurat passe temperatur, så nå gjenstår det bare å betale svensk jegeravgift og fikse deklarasjon og skyte inn børsa ordentlig.

 

Har prøvd å skyte inn børsa jeg falt oppå før jul (skrev litt om det før i tråden) da jeg fryktet kikkerten kan ha fått seg en smell, og jeg er litt usikker egentlig. Klarer ikke de samme samlingene som i høst, men... Får prøve igjen til helga. Vil godt under 20 mm på 100 m før jeg er fornøyd. Hittil har jeg ligget på 20 - 50 mm. Langt fra bra nok, synes jeg. Hadde 12 mm i høst. Kommer til å bruke .222 med Norma 50 grs fmj ladet til 800 m/s. Kikkerten er en Nikon Monarch 5-20x44. Blir det bare rot og dårlig skyting på lørdagen, ryker det av, og på kommer den nye salongriflekikkerten, en Sightron SII 4-16x42AO. Da får jeg i hvert fall bekreftet/avkreftet om det er kikkerten det står på...

 

Så får en håpe skuldra jeg ødela (på den turen jeg falt oppå børsa) ikke skaper krøll. Den er vond som et helvete innimellom, fem uker etter, og å gå på ski er ikke heeelt godt! :?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har brukt sierra matchking på toppjakt og fugl ellers? Sitter og lader litt ammo med 150gr matchking til .308`en og tenkte at jeg kanskje kan bruke denne på toppjakt i tillegg til papp. Har lest at flere nevner lapua scenar i den sammenheng, en kule som virker rimelig lik matchking. Målet er selvsagt god presisjon og lav risk for sprengt fugl..

 

Ingen innspill?

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å krible... ENDELIG gikk børsa bra, og det er nok skytteren det står på, for uten å skru gikk det rake vegen. Tre skudd så å si i samme hull med .222'en. Nesten ikke målbart, så gjetningen er 6 - 7 mm. Det burde vel holde... :mrgreen:

 

Truet Kikkertsikte med å byttes ut, og jeg ladet opp noen skudd med Norma 201 i litt mer fart (22 grs - 834 m/si tilfelle det skulle stå på for slapp ladning med N-110 (13,8 grs - 801 m/s. Dette gjorde susen. Kikkerten turde ikke annet enn å peke riktig, og patronene turde ikke annet enn å sende kulene dit jeg ville. :D

 

Nå bærer jeg nærmest børsa på silkepute for ikke å forstyrre noe! :lol:

 

Har også hatt kontakt med gjestfriheten selv, i Orsa, og alt er klappet og klart. Har fått beskjed om å ta med grovbrød og børse. Resten fikser han. 220 000 mål å jakte på. Detta kan bli bra! :)

 

For en gangs skyld har jeg litt trua på å få sett fugl i det minste, så får en ta det som bonus om en skulle få en og!

 

Edit: Den beste samlingen under innskytingen - burde holde den. :)

 

Samling.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har bare prøvd Gameking FMJ i 243. Det er ikke hullspiss.

Har aldri prøvd hullspiss på tiur, men vil tro det går bra. Vil gjerne vite resultatet om du får skutt noe med det.

 

 

243 win er god medisin på tiuren :) , men kun brukt Lapua sin 90grain fmj ferdigsydd.

Har kjøpt ladeutstyr nå , og skal til å lade snart. Har du noe erfaringer å dele med meg ang toppjaktskudd?

Gjerne gode reveladninger også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Måtte en liten tur på hytta i Sverige denne helga også. Bra vær og nesten vindstille, men skareføret gjorde det umulig å bevege seg lydløst. Fant etterhvert en tiur på topp, ca 500 unna. Bråka som ville helv...., men vi måtte jo prøve. På 180 meter tok vi av ski og krøp ca 50 meter til. Da var det bare for kompisen min, som ikke har skutt tiur på topp før, å legge seg helt ned, finne tiuren i kikkerten å så brenne på. Tiuren gikk klask i bakken. Som bildet viser, så var han rimelig happy :D

 

IMG_3154.jpg

22-250 og norma jaktmatch

Link to comment
Share on other sites

Rapport fra Jamtland:

 

4 kamerater var inne i helga, jaktet 2 dager.

 

Forholdene var som følger, enkelt forklart, og jeg trenger SVAR!

 

Fredag: -2 grader, noe snø i trærne, ganske tungt å gå, men ikke umulig, overskyet, en og annen gangen en vindpust, stort sett oppholds/overskyet.

 

Vi såg 33 orrfugl, og 17 tiurer. Orrfuglene var håplause uansett, vettskremte. Tiuren lettet på 300m-og til 600m. Den var sjitnervøs. Uansett om den beitet eller satt i gran, så med en gang vi så den på langt hold, slapp den buken utom teilla, og flaug det spitsbergen! FRUSTRERT!

 

Lørdag: 0 grader-+1 grad, mindre snø i trærne, litt bedre å gå, overskyet, ikke vind.

 

12 orrfugl, 13 tiurer. Orrfugl som vanlig håplaus, tiuren enda mer vettskremt, helt umulig å begynne å snike, ingenting nyttet!! Enda mer FRUSTRERT!

 

Blåholdt en svenske der inne, han sa det var for mildt....er det hold i den påstanden? Ska itj tiurn vårrå fernøgd når det nettopp hadde vært 2 uka med -38 grader?!?!

 

Men, vi har hatt en kjempetur, med utallige opplevelser. Jeg har ALDRI sett så mye tiur noen gang, og kommer sikkert aldri til å oppleve det igjen. Men det var et vanvittig område for toppjakt,.

Link to comment
Share on other sites

Ser f... meg ut til at turen min er i ferd med å ryke. Skulle reise i morgen tidlig, men nå ser det ut til at motoren på bilen er i ferd med å havarere... Blir en rask tur til verksted så tidlig som mulig, men jeg får nok kjøreforbud med de lydene der. Litt langt å gå 30 mil og... :(

Link to comment
Share on other sites

Da ble det leiebil... Pajen står igjen på Mitsubishiverkstedet. Nedre reimhjul har løsnet, så det må fikses på. Umiddelbart kjøreforbud, med beskjed om at jeg har hatt at ikke hele skiten har falt av.

 

Da bærer det til de svenske skoger med Fiat Doblo. Juhu....

 

Bare den jævla gps'en snart får oppdatert kartet! Satte meg i bilen, men den fant f... ikke hjemstedet her engang. Det viser seg at jeg ikke har kart over Norden! Pussig i og med at det var det da jeg kjøpte den for en tre ukers tid siden. Men du verden som jeg finner frem i Andorra... Må ha klart å slette kartet på et vis. Hvordan det går an er en gåte for meg i hvert fall. I stedet sitter jeg en trehundrelapp fattigere og har kjøpt kart... Dritt...

 

Eneste som gjør alt fullkomment nå er snøstorm hele helga! Men får håpe det beste...

Link to comment
Share on other sites

Tror det ligger en forbannelse over oss.

Kom hjem fra ridetime med jentungen, og så står det en geysir av damp opp fra motorrommet. :evil:

 

Nå har heldigvis kjærringa en stor stasjonsvogn, så vi bytter. :mrgreen:

Starter tidlig i morgen. har ingen forhåpninger. Meldt forholdsvis dårlig vær.

Link to comment
Share on other sites

Hjemme igjen fra de svenske skoger. Kom dit torsdag i firetida, i leid bil, da min nesten havarerte onsdag kveld. Ingen billig moro, men det ga jeg en god dag i. Klødde litt for mye i jaktklærne til å avlyse.

 

Nå er jeg i hvert fall kurert for et halvt års tid. Utbytte ble som vanlig ingenting. Fredag gikk vi fra hytta. Etter ti minutter dro en tiur fra oss. Mens vi stod og tittet etter den, så jeg plutselig en orrhane i topp rett i mot oss. Merkelig at den ikke fløy. Målte 116 meters hold med laser. Fikk det travelt, men alt ble bare surr og fikling, og et bomskudd av dimensjoner ble resultatet! Herre.... :roll: "Du får ta det på kontoen for lite rutine", var den solidariske trøsten... Så ca 10 - 12 orrhaner til rett etterpå, men de reiste. Senere hørte vi endel fugl til i et kratt, men så dem ikke.

 

Lørdag ble ødelagt av kraftig vind. Gikk utpå ei stor myr, ingenting å se. Tok en pause, og da ble jeg oppmerksom på noe pludring rett ved. Orrhane, men lyden forsvant lenger unna. Gjorde oss ferdig med pausen etter hvert og gikk rundt for å se hvor fuglen hadde vært og om det var mulig å finne dem igjen. 50 meter unna oss, hadde de vært. Gikk en liten runde og fikk plutselig øye på en orrhane i ei furu drøyt 120 meter unna. Smøg innpå litt, i ly av noen trær, men så reiste den.. Gikk litt til, og midt utpå myra så jeg to stk i ei furu. Ca 100 meter unna, umulig å smyge, så måtte finne en slags skytestilling. Bomskudd igjen! Kraftig sidevind gjorde det til et nesten håpløst skudd. Enten forla jeg for mye eller for lite. Ti fugl lettet og forsvant. Selve drittværet kom akkurat da. Blåste ned igjen, og klokka var ikke tolv engang...

 

I dag gikk vi samme runde som fredag, men ingen orrfugl å se. Etter langt om lenge kom vi til ei hogstflate. Vi delte oss, og jeg gikk nedover, over flata og mot et vann. Da jeg kom på kanten kom en tiur seilende forbi på haglehold. "Faen"... Ikke før n'en i faen var tenkt, kom det to til. Gikk etter, tilbake til hogsflata etter en liten omvei, og jammen satt ikke den ene tiuren i topp, men 200 meter unna, helt åpent. Prøvde å smyge litt, men det var umulig å komme til skuddsjans på grunn av småskog. Da jeg omsider fant en åpning var fuglen fløyet. Forbannet være at jeg ikke prøvde et skudd fra 200 meter, for da hadde jeg sjansen! :twisted:

 

Velvel. Fangsten var ikke mye å skryte av, men turen var likevel ganske vellykket for min del. Har faktisk klart å aldri se fugl i topp før, så det var en ny og spennende opplevelse. Og vertskapet var utrolig trivelig. Frister til gjentakelse! Og før eller siden må da jeg få en fugl og! Med litt rutine hadde jeg hatt tre fugl i sekken, og da hadde jo alt vært konge!

 

Neste på programmet var villsvinjakt om en måned, men den har jeg lagt på is. Bilreparasjonen kommer på rundt 15 høvdinger. 15 høvdinger jeg IKKE har... :? Billøs på ubestemt tid, med andre ord...

Link to comment
Share on other sites

Høres litt ut som når jeg og kameratene var på tur. Vi har prøvd jaktformen 3 år, men enda ikke lykkes. Mye bal, dåli ver og føre etc...men tru erfaring har en del og si. Hadde en på 200m enda, som satt over 5min mens jeg balet meg mot den. Hadde jeg prøvd å skutt på den hadde jeg sikkert truffet. Vindstille som det var....

 

Det ska itj vårrå enkelt...men prøve igjen. Fikk rapport fra sverige i dag...var noe kroknebb som hadde gått i snøen der...regner med lilleulv legger ut rapport....

Link to comment
Share on other sites

..regner med lilleulv legger ut rapport....

 

Da får lilleulv informere da :-)

 

Vi var vest for Vilhelmina på nytt terreng i år. Alt helt topp, bra terreng, bra med fugl, men hele forbanna helga har vært 3-4 pluss grader og VIND. Da snakker vi om natten også :-(

 

Men vi har da sett fugl..både fått bommet litt på skjære orrhaner på 270 meter og ikke skutt med rett våpen på de som har sittet på topp i einerkjærret :lol: Både hagle og rifle har blitt brukt med andre ord.

 

Det endte med ei rype og en tiur. Den datt forøvrig 5 minutter før 4 dager var gjennomført på 75 meter. sittende på bakken.

 

En ting er iallefall sikkert. Siste dagen da VINDEN var borte..yret og våknet terrenget.. men da måtte dagen avsluttes kl 12:30 pga 52 mil retur.. :cry:

 

1 år til neste prosjekt.. men da blir det 9 dager! fredag til søndag uken etter! Det er allerede bestemt. :twisted:

 

Tiden går da fort den.. Skal teste terrenget videre i siste helgen på august. Har booket det allerede. :)

Link to comment
Share on other sites

Vel, vel... Min tur :oops:

 

Gikk ut lørdag morgen, til tross for hard vind. Jeg og bruttern gikk over en sjø og angrep skogen hver for oss. Riflesekk(med rifle) thermos med kaffe, niste, noe klær osv. Ski og staver, og hagle i hendene. :mrgreen: Her skulle ikke en sjangse gå fra oss. Bruttern gikk med hunder. Jeg gikk alene. Vinden økte, og det begynte å snø. Det snødde så jævlig at jeg bare måtte sette meg i le for været og spise litt imens jeg ventet.

Startet opp igjen etter "pausen" Så økte vinden litt til, og det gikk ikke an å se. Etterhvert bestemte jeg meg for å dra tilbake til hytta og vente på de andre, og finne på en unnskyldning. Da jeg hadde ca 1 km hjem fløy det opp en rype(?) fra dokk 1 m bak meg. Heiv meg rundt til begge sider, men hvite ryper i snøfokk er vist usynlige. Da jeg kom til hytta hadde de andre sittet og unskyldt seg en halvannen time allerede. :lol:

 

Søndag var været bedre. Ut på tur uten hagle eller hunder. Halvveis over isen oppdaget jeg 3 tiurer i topp på første ås. De hadde selvsagt sett oss også, men vi simulerte skigåere og gikk videre litt til siden. Smygingen gikk dritt. Løssnø underst, så 5 cm skare og så mere snø. Rett som der var, så revnet snøen rundt oss og laget tordenlyd. Det største flaket som satte seg tror jeg var ca 500m2. Bare så buskene ristet rundt oss.

Etter en halvtime til, så jeg at vi hadde 5 tiurer på topp på andre siden av et tjern bak oss. Skigåere som vi var, endret vi kursen så vi ville passere dem på ca 200m. Siste gang jeg så dem var de ca 250m fra oss. Etter det var vi skjult bak tykk vegetasjon. Siste 15m var lav åling i meterdyp snø. Når vi kom ut på andre siden av trærne var det bare å trykke av (tenkte vi). Stoooor skuffelse ventet på andre siden.

 

Jeg fikk tilslutt en rype på 50m hold som trøstepremie. 6,5x55 duger til det også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...