Jump to content

Toppjakt 2010


Gulars

Recommended Posts

REKORDTIDLIG SESONGPREMIERE.

Det snødde tett her i Trøndelag sist helg. Så mye at jeg på mandag måtte prøve meg på en rekordtidlig sesongdebut på toppjakt. Da jeg kom opp i skauen ved soloppgang fant jeg at det var ca en halv meter løs snø. Så det ble det blodslitet jeg hadde forutsett, kanskje enda verre. Med -14 i lufta ble det mye rim i skjegget.

En utrolig dag til å være 8. november. Vindstille og blå himmel samt den nevnte mengde snø og lave temperatur.

Jeg hadde ikke de største forventninger da det har vært lite fugl å se så langt i år. Men etter 3,5 timer i djupsnøen fant jeg en tiur i kikkerten 3-400m unna. På andre siden av en stor myr. Umulig å snike seg innpå i skjul. Min erfaring er at tiuren slipper deg inn til ca 150m før den begynner å bli urolig, så fremt du holder deg synlig hele tiden og ikke går rett mot den. Så slik ble taktikken. Da jeg anslo avstanden til 150m benket jeg meg til for skudd. Litt drøyt hold, men fullt mulig. Tiuren beitet fremdeles rolig. Frem med avstandsmåleren - som selvsagt hadde sluttet å virke. Pokker. Fikk stole på øyemål. Børsa innskutt på 100m, så la siktet et par-tre fingerbredder over ønsket treffpunkt. Skuddet gikk med absolutt null reaksjon hos fuggeln. Pokker igjen. Hadde jeg slått siktet skjevt under elgjakta? Prøvde et nytt skudd. Samme resultat. Pokker og pokker! Det er minst ti år siden jeg bommet på tiur i topp, og da med ei langt mindre presis børse enn denne. Jeg kunne ikke begynne å sikte på måfå. Eneste løsning var å komme så nær som mulig. Ved å krabbe på knærne fremstår man ikke så "menneskelig" og kan komme nærmere. Etter å ha krabbet et langt stykke bestemte jeg meg for å prøve igjen. Da jeg begynte å rigge meg til så jeg at tiuren ble urolig. Den strakte hals og "trippet" på greina. Det hastet. Skuddet gikk og tiuren datt.

Da jeg så situasjonen fra en annen vinkel må jeg erkjenne at de første skuddene må ha blitt løsnet på godt over 200 meters hold. Det dødelige skuddet fra drøyt 100m. Det ble et godt treff og fuggeln døde i skuddet. Men, på et så lite mål er korrekt avstandsbedømmelse alfa og omega.

Tiuren veide forresten 4,6kg.

 

Jeg tok noen bilder fra turen med min enkle mobiltelefon, men klarte ikke å legge dem inn her.

Hvis interesse, kan de sees her: http://www.flickr.com/photos/46536852@N ... 228189747/

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Felte også Tiur på topp i helga :) Var i sverige med spetsen. Så en tiur på topp 7-800 m unna meg, jaktet meg videre rundt myrområdet da det var åpent lende mellom meg og tiuren. Hadde opp 10-15 storfugl på turen rundt myra med flere fine loser på spetsen. Da jeg kommer tilbake mot området der tiuren satt begynner jeg å speide. Plutselig ser jeg den på et par hundre meters hold. Spetsen vil ikke i den retningen, så jeg sniker meg inn på ca 100 m. Ligger sikkert i 1 min å sikter på fuglen da pulsen er rimelig høy :) Da jeg følte at jeg hadde roet meg ned klemte jeg av og tiuren døde i smellen. Veide 4,6 kg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker spiss kule, men butt kule er sikkert bedre (ihvertfall når man bruker småkalibret rifle)

 

Skal prøve meg på toppjakt/spetsjakt på hjemmefronten i morgen. Ligger 15 cm løssnø og er meldt 2 minus og vindstille. Så med litt flaks kan det hende at det sitter noen tjedertupper på topp en eller annen plass...

Link to comment
Share on other sites

Akkurat kommet inn etter en skitur i bymarka. Valgte å gå litt utenfor sporet siden jeg hadde 3 huskyer og en Vorsther spent foran meg. Fikk tilbakelagt noen mil og fikk sedt så mye som 5 tjædertupper :) Synd det ikke er lov å jjakte dem der.

 

Noen som vet om et ok terreng for toppjakt i nærheten av Trondheim, som er tilgjengelig for hvem som helst ?:)

Link to comment
Share on other sites

Ja, skjønner jo at jeg bor midt oppi det.

Men det må helst være plasser som har åpent kortsalg og som ikke krever offroad-bil. Har ikke den beste vinterbilen enda :/

Noen som har prøvd brugnmarka etter toppfugl?

Tenkte å ta en tur til snåsa litt senere, skal kjøre hundespann da. Får dekket mye større områder + at det er noe av det morsomste som finnes:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal debutere som Toppjeger i Januar og ønsker gjerne noen tips fra dere som er litt mer rutinerte.

Jeg har bestilt Bergans Tuva 50l sekk for å kunne ha rifla i sekken når jeg går. Riflelomma er på innsiden av sidelomma og nå er jeg litt nervøs for at det ikke er plass til Rifle m/kikkert. Noen som har erfaringer med denne sekken?

Om Tiuren har sett meg, bør jeg da fortsette fremrykningen åpent på skrå eller komme meg i skjul?

Hvor langt flyr støkt Tiur på vinteren (vits å gå etter?)

Vurderer å gå med hagla i tillfelle ordinær støkking fra dokk. Har dette noe for seg eller vil det bare bli et ekstra drass?

Isolerer fjørdrakta godt nok til å ha fuglen i nett i -15 grader noen timer, eller bør fugl ned i sekk etter skudd?

Setter barnålsdietten noe smak på kjøttet på denne årstiden?

Har fått med meg at det er delte meninger rundt helantel/blyspiss. Dere som jakter med helmenatel, hvor ofte må en påregne ettersøk? Regner forøvrig med at det er relativt enklere å gjenfinne fuglen i puddersnø enn i sept/okt.

Om du har andre tips setter jeg også veldig pris på det!

Link to comment
Share on other sites

Fikk innvilget dispans i heimen for en helg med toppjakt. Da med "forbehold" om at det ble sikret litt godsaker til middagen 1. Juledag.....

 

Så dro da ut sammen med en kompis lørdag morgen. Jeg jakter i ett område som, i mine øyne, har en grei, men ikke så alt for stor bestand av skogsfugl (dette er da ett privat terreng). I alle fall tyder mine observasjoner på det. Men det kan jo være at det er jeg som ikke finner de. Så hadde vel egentlig bare sånn middels forhåpninger da vi dro ut.

 

Men så feil kan man ta! I løpet av lørdagen så fikk vi skutt en tiur og en orrhane, mens på søndagen ble det totalt 4 orrhaner! Så man kan trygt si at det var 2 godt fornøyde herrer som kom hjem på søndag!

 

Men vi hadde kanskje en litt spesiell opplevelse på søndag. Vi fikk sneket oss inn på ett godt rifle hold (ca 120 meter) på 2 orrhaner som satt i samme tre. Jeg fant en god stilling og løsnet skudd. Bom! Svarte f.... Men begge fuglene satt fortsatt i treet! Så ny sjanse. Denne gangen gjorde Tikka'n jobben sin og den ene orrhanen datt. Men fortsatt satt den andre i treet! Så da ble det kompisen sin tur. Samme skjedde med han. Første skudd: Bom! Fuglen satt fortsatt, og fikk dermed en ny sjanse som han tok godt vare på. Dermed ble det en på hver. Men dette at de ikke flyr avgårde på skuddsmellen er noe jeg ikke har opplevd før. Alle mine erfaringer fra tidligere (selv om jeg er relativt ny i denne jakten), er at de flyr avgårde på skuddsmellen. Så da lurer jeg litt på om dette er vanlig? Vil de bli sittende selv om det smeller? Tviler på at vi bommet grovt, så de burde vel ha fått med seg at det var noe som "summet" rundt hodene på de? Og i alle fall når den første datt.

 

Men uansett så hadde vi en kjempe helg. I tillegg til de vi fikk skutt, så så vi ganske mye fugl som vi ikke fikk kommet oss inn på. Det er kanskje tilfeldigheter, men så i alle fall utrolig mye mer fugl nå enn tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Toppjakten på storfugl er jakten over all jakt og den perfekte avslutningen på en fuglsesong..bortsettfra noen turer etter rypa i februar :-)

 

Har ikke peiling på sekken din, men den duger helt sikkert. Jeg selv har denne: http://www.abcfritid.no/produkt/riflesekk-vinterkamo fordelen med denne er at rifla stappes bare ned i koggeret midt bak på ryggen og du har vekten midt på og begge hender fri til staver i djup snø..

Hvordan du smyger på tiuren er helt opp til situasjonen.. Min erfaring er at du ser den godt og den bruker sitte rolig til ca 150 meter..da vil du mest sansynlig merke den blir urolig.. Den ser deg uansett som regel. Jeg bruker gå skrått på den hvis du ikke har helt skjul. Dvs den ser deg men vet hvor du er og du utgjør ingen spesiel trussel..når holødet begynner bli der tar du opp rifla mens du går og legger deg bare rolig ned i samme bevegelse og skyter. Hvis fuglen er helt rolig og fin så tar du deg enda bedre tid. Er som regel ikke noe problem.

Støkt tiur er absolutt viktig å gå etter. Den flyger ganske rett frem som regel og bruker ofte gå inn igjen på topp.

Jeg har kuttet hagla. Dvs går du delvis på støkk blir du ikke like oppmerksom på toppsjansene. Ofte sitter ikke fuglen på heltopp og er vanskligere å spotte. Derfor krever dette god konsentrasjon. Dessuten sparer du vekt. Har opplevet mange ganger at støkket fugl på haglehold drar rett til topps for overblikk.. deretter får du sjanse.

Jeg henger fuglen på siden av sekken, skyter du to samme dag :-) på begge sider. Jeg har ikke plass i sekk så det er uaktuellt men har ikke følt jeg har fått ødlagt noe fugl pga kulde.

Barnålsdiett kan sette noe smak, ikke det at jeg har følt den store forskjellen. Vet mange skjærer ut bryst og fryser ned for å halvtine og skave det i gryte.. ala finnbiff av rein. Det er uansett veldig godt uansett tid på året fugl er felt.

HELMANTEL! Setter du et godt skudd med kaliber fra 6,5x55 og oppover så er dette ikke noe problem. Det kan selvfølgelig skje uhell, men du vil oppleve å ødlegge flere enn at dette er noe å satse på tror jeg iallefall. Surt å ødlege så mye kjøtt på en så relativt liten med edel vare. Du finner den igjen ved fluktretning om skuddet ikke bikker den rett ned.

Hvit kamo, god ull lue, ullvotter, skifeller, AVSTANDSMÅLER! og evt en god håndkikkert. Jeg har alltid spottet fuglene mine direkte. Dvs alt du tror kan være fugl har jeg brukt kikkert.. men når du ser den så er det ingen tvil.. derimot kan det da være greit med kikkert for å scanne området rundt. Ofte kan de sitte flere fugler sammen.

Kaffekjel og kaffe :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Toppjakten på storfugl er jakten over all jakt og den perfekte avslutningen på en fuglsesong..bortsettfra noen turer etter rypa i februar :-)

 

Har ikke peiling på sekken din, men den duger helt sikkert. Jeg selv har denne: http://www.abcfritid.no/produkt/riflesekk-vinterkamo fordelen med denne er at rifla stappes bare ned i koggeret midt bak på ryggen og du har vekten midt på og begge hender fri til staver i djup snø..

Hvordan du smyger på tiuren er helt opp til situasjonen.. Min erfaring er at du ser den godt og den bruker sitte rolig til ca 150 meter..da vil du mest sansynlig merke den blir urolig.. Den ser deg uansett som regel. Jeg bruker gå skrått på den hvis du ikke har helt skjul. Dvs den ser deg men vet hvor du er og du utgjør ingen spesiel trussel..når holødet begynner bli der tar du opp rifla mens du går og legger deg bare rolig ned i samme bevegelse og skyter. Hvis fuglen er helt rolig og fin så tar du deg enda bedre tid. Er som regel ikke noe problem.

Støkt tiur er absolutt viktig å gå etter. Den flyger ganske rett frem som regel og bruker ofte gå inn igjen på topp.

Jeg har kuttet hagla. Dvs går du delvis på støkk blir du ikke like oppmerksom på toppsjansene. Ofte sitter ikke fuglen på heltopp og er vanskligere å spotte. Derfor krever dette god konsentrasjon. Dessuten sparer du vekt. Har opplevet mange ganger at støkket fugl på haglehold drar rett til topps for overblikk.. deretter får du sjanse.

Jeg henger fuglen på siden av sekken, skyter du to samme dag :-) på begge sider. Jeg har ikke plass i sekk så det er uaktuellt men har ikke følt jeg har fått ødlagt noe fugl pga kulde.

Barnålsdiett kan sette noe smak, ikke det at jeg har følt den store forskjellen. Vet mange skjærer ut bryst og fryser ned for å halvtine og skave det i gryte.. ala finnbiff av rein. Det er uansett veldig godt uansett tid på året fugl er felt.

HELMANTEL! Setter du et godt skudd med kaliber fra 6,5x55 og oppover så er dette ikke noe problem. Det kan selvfølgelig skje uhell, men du vil oppleve å ødlegge flere enn at dette er noe å satse på tror jeg iallefall. Surt å ødlege så mye kjøtt på en så relativt liten med edel vare. Du finner den igjen ved fluktretning om skuddet ikke bikker den rett ned.

Hvit kamo, god ull lue, ullvotter, skifeller, AVSTANDSMÅLER! og evt en god håndkikkert. Jeg har alltid spottet fuglene mine direkte. Dvs alt du tror kan være fugl har jeg brukt kikkert.. men når du ser den så er det ingen tvil.. derimot kan det da være greit med kikkert for å scanne området rundt. Ofte kan de sitte flere fugler sammen.

Kaffekjel og kaffe :-)

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker for utfyllende svar. Gode tips gjør meg mindre engstelig for at jeg skal blåse jakta mi på unødvendige nybegynnerfeil. Alt du nevner av utstyr (inkludert obligatorisk Kaffelars) er i boks - så jeg vil tro at det demed bare er vær, fuglebestand eller Jeger som kan svikte. Skjønner at det kan bli lange skudd på relativt små mål så skal ta noen ekstra treningsskudd i kulda før jeg legger i vei. Kommer forøvrig til å bruke min nye T3 Hunter i 270 Win og vi lade som anbefalt med helmantel (130 grains Jaktmatch). Igjen, takk for godt svar.

Link to comment
Share on other sites

Mandag morgen pakket jeg sekken, la skiene på taket og rifla i bilen. Store forhåpninger hadde jeg også med meg!

Men.... sekken tok kvelden(iallefall midlertidig), håpløse forhold for ski og ikke en fugl å se :twisted:

 

Nok en jakttur uten utbytte i dette jaktåret. Aldri opplevd maken. Har mange jaktdager i år, men det vil seg ikke.

Men i morgen er jeg på jakt igjen :D Rådyr da i et terreng vi helt sikkert får sett dyr iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Oddgeir:

Regner med du da snakker om HPBT kulen? Jeg bruker 69 gr Sierra Matchking HPBT. Nå vet jeg ikke hvor stor forskjell det er på den og den du bruker? Men jeg har stort sett god erfaring med 69 gr kulen. Har brukt den både på gås, tiur og orrhane. Og har stort sett gått greit og lite ødeleggelse. Men det KAN gå galt. Var på jakt i helgen med en kammerat (ref mitt innlegg ovenfor). Vi brukte denne kulen begge to, og 5 av 6 fugler var helt fine med små hull. Men den 6 var totalt ødelagt. Det var neste bare ett skinn med fjær på som lå igjen. Resten av fuglen var bare grøt.... Det er første gangen jeg opplever slik ødeleggelse, så har stort sett har jeg bare gode erfaringer med denne kulen.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Takk for svar.

Men det er en GameKing FMJBT 55grs

Her er en link til kulen. Bestilte den fra ABC Fritid jeg da, der sto det ingen info om den og jeg trodde det var matchking jeg.

http://www.priceinsanity.com/servlet/the-1068849/Sierra-1355-22-Caliber/Detail

 

Ellers så vet jeg lite om denne kulen, den er jo helmantlet. Vil den ekspandere noe særlig i en fugl?

Skulle jo ha kjøpt 223 tidligere, slik at jeg fikk testa på gåsa:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med bruk av FMJ på fuglejakt. Har alltid holdt meg til ekspanderende kuler når det gjelder jakt. Leste vel i tråden om Gåsejakta 2010 at det ikke ble anbefalt å bruke FMJ i .22 på gåsa i alle fall. Har som sagt kun brukt ekspanderende kuler. En FMJ vil vel ikke ekspandere noe ved treff, så det vil kanskje bli ett litt lite hull på en såpass stor fugl som tiur om treffet ikke er 100% optimalt? Men dette er det nok betydelig mer erfarne folk en meg som kan gi bedre uttalelser om dette.

Link to comment
Share on other sites

Skal jakte i Sverige.

 

 

Ikke for å mase, men tiur og orrhane slutter før jul også i sverige såvidt jeg kan se på jakttidene. Røy og orrhane slutter 31 januar ser det ut til.

 

Du tar nok feil. Orrhane og Tiur kan felles ut Januar i Sverige. Hvor du finner at Røy er lovlig vilt i Januar vet jeg ikke, men det er så vidt meg bekjent ulovlig. Kanskje du oversetter "tupp" med høne?

 

http://www.jagareforbundet.se/jakttider/default.asp" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med bruk av FMJ på fuglejakt. Har alltid holdt meg til ekspanderende kuler når det gjelder jakt. Leste vel i tråden om Gåsejakta 2010 at det ikke ble anbefalt å bruke FMJ i .22 på gåsa i alle fall. Har som sagt kun brukt ekspanderende kuler. En FMJ vil vel ikke ekspandere noe ved treff, så det vil kanskje bli ett litt lite hull på en såpass stor fugl som tiur om treffet ikke er 100% optimalt? Men dette er det nok betydelig mer erfarne folk en meg som kan gi bedre uttalelser om dette.

 

Joda, kan forstå det da. Men har såpass godt anlegg når jeg skyter på toppfugl at jeg tør å prøve det vertfall.

Har funket ok på rovfugl.

 

Så Gameking kuler er altså bare vanlig helmantel da?

Link to comment
Share on other sites

Skal jakte i Sverige.

 

 

Ikke for å mase, men tiur og orrhane slutter før jul også i sverige såvidt jeg kan se på jakttidene. Røy og orrhane slutter 31 januar ser det ut til.

 

Du tar nok feil. Orrhane og Tiur kan felles ut Januar i Sverige. Hvor du finner at Røy er lovlig vilt i Januar vet jeg ikke, men det er så vidt meg bekjent ulovlig. Kanskje du oversetter "tupp" med høne?

 

http://www.jagareforbundet.se/jakttider/default.asp" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

http://www.jagareforbundet.se/jakttider/default.asp

 

Når jeg googlet jakttider i sverige fikk jeg opp denne linken på winge våpens hjemmesider, og der finner jeg ikke at det er lov i januar. Kan være at denne er gammel eller noe.

Link to comment
Share on other sites

http://www.jagareforbundet.se/jakttider/default.asp" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Når jeg googlet jakttider i sverige fikk jeg opp denne linken på winge våpens hjemmesider, og der finner jeg ikke at det er lov i januar. Kan være at denne er gammel eller noe.

 

Stemmer at det står ikke tillatt på tjäder, orre og järpe, men du må nok se på tjädertupp og orrtupp her. Da får du 31. januar.

 

 

 

 

Har enorme planer om å dra med .222 Fox'en min over i januar, til Orsaområdet for å glane til værs selv. Fått tilbud av en hyggelig kar der om å komme over. Dagskort på småvilt (INKLUSIVE bjørn!!! (Skal få sove i fred fra meg)) koster visst en femtilapp bare, og plass å bo er også i orden. Artig! :D

 

Så får en håpe at tur nr 3 gir fangst. Har vært to ganger i Dalsvallen (fem mil nord for Sveg), men har ikke sett fjæra av fugl i topp der... To ganger åtti mil (t/r) bomtur...

 

For øvrig skal jeg bruke, som nevnt, .222 Rem, med Norma 50 grs fmj, hjemmeladet ned til 801 m/s med N-110. Børsa er kappet ti cm og har en Hausken mini utapå. Den demper så elendig at jeg må lade med lite, rasktbrennende krutt for å få ned lyden, og det virker etter et par testrunder. Samling sist på 15 mm på 100 meter. Blir litt mer testing etter hvert, også på lengre hold om jeg får mulighet til å prøve det.

 

Jeg kommer aldri til å bruke blyspiss i dette lille kaliberet da jeg vil ha fuglekjøtt og ikke fuglesuppe med hjem. I større kalibere henger kanskje kula mer sammen slik at slaktet ikke tar så mye skade av det, men hvorfor ta sjansen? Jeg smyger heller inn på en avstand jeg er veldig sikker på å få godt treff, altså på fra ca 100 - 150 meters hold. Hører at man med .222 bør holde seg mellom 70 og 180 meter. Over 70 fordi da har kula tapt såpass hastighet og energi at slaktet ikke så lett blir ødelagt, og under 180 fordi da er ikke kulefall og vindavdrift så stort, samtidig som det er nok energi til å ta livet av dyret effektivt.

 

Tror kanskje det å bruke helmantelkuler med relativt rund spiss kan være en god idè fremfor å risikere sprengt fugl med blyspiss, samt at børsa må samle bra. Det holder neppe med samlinger på 35 mm på 100 meter når man skal skyte på et såpass lite mål, som også tiuren blir, på 200 meter. Å være obs på kulebane og vindavdrift er viktig, i tillegg til å passe på å ha fri sikt. En liten kvist i veien kan ødelegge mye. Jeg skal blant annet bruke laser avstandsmåler for å være sikker.

 

Èn ting lurer jeg på da... Man skyter gjerne skrått oppover (evt skrått nedover om man er på en høyde og ser nedover på en fugl selv om den sitter i topp). Hvordan forlegger man siktet? Opp litt eller ned litt? Dette er vel mest aktuelt om holdet kommer under 100 m vil jeg anta.

 

Ta en titt på http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=25&t=93087 på forumet der og se hva de mener om kulevalg til toppfågeljakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i kontakt med tollvesnet i vinter angående demper i sverige. Som jeg forsto det på hun jeg pratet med hos TULL.SE :-) var det at norske våpen med demper må søke til politimyndigheten i det fylke du skal jakte i. Det er ikke bare bare å få godkjent. I sverige er det vistnok eget våpenkort på demperen. Du må ha årsaker som feks hørsel etc for å kunne få det godkjent.

 

Ville ikke tatt sjansen på bli stoppet med en papirløs demper i svensk TULL.. da er det bedre å skyte inn uten og ha et bar hørselvern i kvitkamolomma :-) Forøvrig skal det nevnes at jeg har hatt flere sjanser hvor første skudd har vært bom og fuglen sitter like pal.. dette uten demper. Så smellen mot viltet virker ikke bry det noe spesiellt.

 

Dessuten blir jo våpenet både lettere og smidigere i riflesekk etc etc. Men hadde det vært lov hadde min stått på.

 

Å som jeg gleder meg til siste 5 dagene i januar!...grøss. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Èn ting lurer jeg på da... Man skyter gjerne skrått oppover (evt skrått nedover om man er på en høyde og ser nedover på en fugl selv om den sitter i topp). Hvordan forlegger man siktet? Opp litt eller ned litt? Dette er vel mest aktuelt om holdet kommer under 100 m vil jeg anta.

Om du skal forlegge siktepunkt for skyting opp eller ned, så skal det være styggbratt. Om avstanden er 100m, og du skyter i 30 grader opp eller ned, så er fremdeles den horisontale avstanden 86,6m. Regner med at du har omtrent samme treffpunkt på 86,6 og 100m.

Hvis avstandsmåleren sier 200m, så blir hor. avstand 173m. Da utgjør det litt. Ved 45 grader og 200m, så blir horisontalen 141m.

Link to comment
Share on other sites

Frem til 15 november er det lov å jakte tiur, røy, orrhane, orrhøne og jerpe (står tjeder, orre opg jerpe i jakttidene). Fra 16 nov og ut januar er det kun lov å skyte tiur og orrhane (står tjedertupp og orrtupp i jakttidene)

 

Tupp = hane

 

 

En kamerat så 5 svartfuggler på topp når han var på harejakt i dag, så lørdag skal jeg og spetsen ut å se om de ssitter på samme plass :) Er meldt 10 minus og 1 m/s vind!

Link to comment
Share on other sites

Har arvet en gammel Sako kal. 308, er dette noe som kan brukes på toppjakt? I så fall noen som har tips om ammo til som kan fungere bra? Så vidt jeg vet har rifla tidligere vært brukt på rein, elg og et og annet rådyr. Antar kikkerten som er montert på den kanskje kan være mer tilpasset denne type jakt eller blir det det samme?

Link to comment
Share on other sites

Den fungerer helt fint på toppjakt. Norma jaktmatch kan være verdt å prøve. Om kikkertsiktet holder mål, må du nesten finne ut selv. Vet ikke hva slags sikte og hva slags forstørrelse du har, men det er slettes ikke umulig å få ned fugl på et par hundre meters hold med feks 4x forstørrelse, men det er jo kjekt med mer selvsagt. Retikkelet bør ikke være for grovt. Gammel, billig optikk har nok en tendens til å bli grå i motlys, og det er ikke så kjekt. Sikt i motlys (ikke akkurat direkte mot sola). Blir det grått er det på tide å skifte det ut. Noen eldre kikkerter er også ganske gule å se gjennom. Byttet selv ut en gammel Tasco 4x40 med en ny Zeiss Conquest 3-9x40, og en ny verden åpenbarte seg. Snøen ble jo hvit...

 

En typisk toppjaktkikkert har gjerne ganske høy forstørrelse, selv om det ikke er veldig nødvendig. Den har ganske tynt retikkel, og den trenger ikke voldsomme skumringsegenskaper. Den brukes tross alt sjelden i skumring likevel. Opplyst punkt i retikkelet er ikke nødvendig mener jeg. Toppjakt forregår jo i dagslys i de aller fleste tilfeller.

 

Selv bruker jeg en rimelig (og foreløpig ganske god) Nikon Monarch 5-20x44. Altfor stor minsteforstørring til korte hold, men jeg ser det aller meste på 200 meters hold. Ikke minst er den også kjekk på skytebanen på 100 meters hold. Ser lett skuddhullene etter .222'en min. En mer allroundkikkert er nok feks Zeiss Classic 2,5-10x50, som etter hva jeg har sett her på forumet går for 4 995,- på XXL. Definitivt noe å se nærmere på!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...