Jump to content

Toppjakt 2010


Gulars

Recommended Posts

Er det noen her som er kjent i denne her område: Espedalen midtre i Sør-Fron ???

 

har tenkt å reise ditt i helge å prøve meg på toppjakt, for de fyrste gang og lurer på om noen kan gi meg noe opplysninger om snøforhold og om tiuren generelt er på toppen eller bakken... Og ikkje minst - finst det fugl der hehe

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skal ut på toppjakt i helga dette blir føsrte gang, jeg har en 223 så da lurer jeg på om det er best å bruke helmantel eller blyspiss ? :)

 

Bruk helmantel. Blyspiss i den farta .223 serverer (fabrikkladet) gir stor sjans for sprengt fugl. Visst er man sikrere på rask død for fuglen med blyspiss, men dersom man vil risikerere sprengt fugl, er det like greit å la være å skyte.

 

www.robsoft.nu er det mye diskusjon rundt blyspiss eller helmantel på toppjakt. I større kalibre (som gjerne går mye saktere), tja, i små kalibre er det absolutt ikke å anbefale der i hvert fall. Stoler på svenskene der da de er mye mer drevne på toppjakt enn oss stakkarer her i landet. De kan jo jakte ut januar...

Link to comment
Share on other sites

Yesssssss! - Der lyktes jeg endelig :) -20c, men det er verdt å være ute når slikt skjer. Strålende blå himmel, og tiur som sitter plakat på ca 150m - 170m etter jeg har gått ca halvannen time. - Gått 40 meter, stått en stund, gått litt til - slik gikk dagen inntil jeg kom på en lysning. Og der ser jeg den sitter, slik vi liker det :wink: - Jeg visste at den kunne lette mens jeg la meg i snøen, jeg holdt det nesten for sannsynlig. Gleden var stor da jeg så den i kikkerten og kjente at tua jeg lå på ikke kunne vært bedre anlegg - så da var det å klemma av rimelig tidlig. Den datt rett ned, og en tiur jeg ikke hadde sett, letta fra treet bak. - Når det gjelder tiur tenker jeg ikke at jeg har dem før jeg løfter dem fra bakken, de kan liksom forsvinne helt magisk. Denne gangen lå den der!

 

3502u75.jpg

 

Facts: mauser i 30-06 med hausken standard - Optikk 1,5.-6x42 S&B (siktet sto i 4,5 da jeg skjøt) - ammo federal fusion 180 grains (810 m/s) skutt inn 3 cm over på 100 m.

 

Jeg deler denne opplevelsen fordi den hadde jeg jobba så lenge med at jeg begynte å tro at det var umulig - så ha tålmodighet med den barnslige entusiasmen ;)

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Langlo! Satser på tur ut til helga, så får vi se åssen det går!

 

Mener du at vi kan påvirke jaktidene her?

Tja, jo.. Man liker jo å tro det i mer eller mindre demokratiske samfunn :D

Dagens forskrift utløper 31.03 2012, så før dette blir det vedtatt nye jakttider. Forslaget lages nok av Dirnat i løpet av 2011 siden dette skal ut på høringsrunder, så jeg tipper det begynner å haste litt. Har prøvd å finne noe på nettet om saken, men har ikke klart å finne noe...

I vår forening (JFF) har vi i vert fall sendt inn til fylkeslaget at det bør jobbes for jakttid ut januar på skogsfugl, NJFF er garantert høringsinstans. Så får vi nå se.

Link to comment
Share on other sites

Ser du er fra Hedmarken ja :D Utrolig flott der , lengter opp :) Hunnfugl er jo neste generasjons håp , så disse prøver jeg alltid spare. Dog ikke alltid lett å la være etter litt lange økter uten skuddsjanser :shock: Så du har sett tiur i topp om dagen? I høst var det bra med fugl helt fra jaktstart , men siste helg var det ikke stort å se.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode ord :)

 

 

Kan du si noe om hvordan fusion kula oppførte seg, tenker på kjøttskade og effekt?:)

 

Den oppførte seg pent: kaliber hull inn og noe større ut - ikke "sprengt" eller "fjørhaug" på noen måte. Dette er tredje storfugl jeg har skutt med bonda storviltkule (èn 150 grains remington core-loct-ultra og to 180 grains fusion), en av dem på 30 meters hold - I alle tilfellene har fuglene vært seende bra ut og hunden har vært sur på meg fordi den ikke fikk mer av meg da jeg slakta ... Så mye avskjær ble det ikke.

 

Jeg er som dere forstår ingen erfaren fuglejeger, jeg har faktisk til gode å skyte fugl med helmantel. Det kan jo hende at det er det man bør gjøre, ikke vet jeg. - Jeg skyter med blyspiss fordi jeg kombinerer denne jakta med jakt på rådyr - dessuten misliker jeg sterkt ideen om å miste en tiur fordi den springer halvdød i skjul etter en "veik" treff - men det er meg. - Når jeg snakker med eldre jegere, forteller de gjerne om sprengte fugler skutt med storvilt ammunisjon. Det kan hende at de har vært mindre heldige enn meg med å treffe i bein og knoker - men jeg har en tanke om at det utover dette også kan være eldre typer blykuler det er snakk om, som holder mindre bra sammen - fasiten har jeg ikke. Jeg er vel som en del andre, på den måten at egne erfaringer påvirker meg mer enn hva jeg leser. Kanskje neste går rett vest, ikke vet jeg :) - Men da skal jeg si ifra om det òg. ;)

 

 

 

Med lykke til for alle som jakter på Den Store Svarte Som Sitter I Toppen (DSSSSIT)

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

Første gang på toppfuggel.. Senarioet er som følger.. Sverige. telt, pulk, walkabout i underkant av en uke. Har det meste på greip, men hva med fottøy og fremkomstmiddel?? Så langt heller jeg mot jaktski (har korte brede Åsnes fra gammelt av)og forsvarets jaktstøvel med fotposer, men hva med truger?. Hva finnes av varme!! smidige støvler der ute som passer en kandahar binding?

Har noen som jakter mye på topp senvinters en huskeliste og dele??

Link to comment
Share on other sites

Her er min huskeliste til sveriegeturen i januar! :) Gleder meg i hjel! :)

 

Fischer Jakt Crown Jaktski

Rottefella Super Telemark 75mm binding

Alfa Grønnland skisko

Fjellskistaver

Varepulk

Rifle cal 308. med lyddemper og 8-32x50 kikkert.

Håndkikkert

155gr Nosler Competition Hulspiss kuler.

Avstandsmåler.

Gps.

Vintercamo.

Gamasjer

Recon sekk 125L

Jaktsekk med bærestystem for rifle.

Snø -15c og klarvær!

Link to comment
Share on other sites

Var ute i helgen. Etter 10 min så vi noe som lignet fugl i toppen av ei furu på andre siden av ei slette. Leita opp treet i kikkertsiktet. Vist faen var det en tiur! Etter en halvtimes kryping med mye pusting å pesing var jeg kommet på trygt hold, skulle bare krype 2-3 meter til for å legge an på en lite haug. Der fløy den i veg! Pokker og..gikk hele dagen pluss neste dag uten å se liv. Men det var artig å se fugl i topp uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Toppjakt er utrolig moro! :D Eneste jeg misliker med toppjakten er det at du aldri er helt sikker på hvor kula ender. Noen som vet ca hvor langt ei 6,5x55 går når du har legger an med en fin helling opp mot skyene?

 

En annen ting; Si at jeg skyter inn på 150m med rifla. (6,5x55). Hvor lang under går kula på 100 og 200m?

Link to comment
Share on other sites

Om du skyter inn på 150m, så går kula over på 100m. 2-3cm. På 200m vil den ligge 7-8 cm under. Dette kommer helt an på hvilken utgangshastighet kula har, og litt på siktelinjens høyde over løpet. Dette må du nesten teste ut for din rifle og din patron.

 

Om du skyter med f.eks. Norma Elektron /Fågel 7,8g så ville jeg heller ha skytt inn på 170m. Da er du aldri lenger unna siktelinja enn 4-5cm. Over på 100m og under på 200m. Men som sagt, dette bør du teste før du legger an mot en liten blink uten bakgrunn.

 

Du må også huske at med sidevind på 5 m/s, så vil du få ca 12cm avdrift.

 

For å teste litt teori, så kan du bruke denne siden til Norma: http://www.norma.cc/#" target="_blank

Under Ballistik velger du metrisk, og så er det bare å velge patroner av forskjellig type, stille inn innskytingsavstand, vindstyrke og retning osv. Om du ikke finner patronen du bruker, så velger du en med omtrent samme kulevekt, bc og hastighet. Veldig enkelt, men helt sikkert ikke like bra som programmene som br-skytterne og langholdsskytterne bruker. Mere enn bra nok for meg.

Link to comment
Share on other sites

http://www.norma.cc/#

 

 

På denne siden er det et ok ballistic program som gir deg svar på slike spørsmål. Om du velger din ammunisjon og innskytningsavstand kan du flytte den vertikale streken dit du vil i kulebanen og lese av de dataene som endrer seg i tabellen over - ganske fikst.

 

Jeg valgte Normas Jaktmatch og satte den på 150 meter - da vil du ha 29 mm over ved 100 og 76mm under ved 200 (med alle forutsetninger inkludert: samme fart i din rifle, samme høyde over løpet med kikkertsikte, samme værforhold, etc) - så sånn ca 3 cm over på 100 og 8 cm under på 200.

 

Håper det var et ok svar.

 

Langlo

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, det var det med lyddemper ja... Hvordan går man frem for å få med den til Sverige? Fant ikke noe om det på tull.se. Fant ikke engang skjemaet for våpeninnførsel... Mulig det står det om jeg finner det?

 

Skal kanskje en tur over i januar, og det er greit å ha alt i orden. En kompis hadde med lyddemper forrige januar, men vi var ikke klar over at man må søke om det. Gikk jo greit, for det var ingen kontroll noe sted, men den sjansen tar jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ta med våpen med lyddemper over til Sverige.

Se : viewtopic.php?f=14&t=37500&hilit=lyddemper+sverige

og viewtopic.php?f=21&t=24648&hilit=lyddemper+sverige

 

Gå inn på tull.se og søk etter skjutvapendeklaration.

Fyll ut skjemaet og print ut.

 

Du må også ha med deg våpenpass for utpassering/innpassering av Norsk grense.

Hvis du ikke har våpenpass må du fylle ut en midlertidig utførselserklæring, ligger på toll.no, og stoppe på bemannet norsk grenseovergang.

Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke pass for jakt SVerige. Det holder med deklarasjon som skrives ut og medbringes. I hine hårde måtte du stoppe og gjøre dette manuellt. Denne finner du på TULL.SE

 

Nå er det eneste man må huske er å føre på deklr. om hvor man skal oppholde seg og hvor lenge. Videre må man huske å gå inn og melde våpenet tilbake i Norge etter endt tur.

 

Iflg TULL på svensk side på Storlien pr tlf så informerte de om at demper er egen våpendel i Sverige og du må ha eget våpenkort på den som føres opp i deklarasjonen. Hvis ikke tar du med deg en "ulovelig" del inn..

 

For å gå om dette må du iflg de søke polisechefen i lenet (fylket) du skal jakte i, for egen tillatelse som medfølger sammen med deklarasjonen.

 

Da er vi egentlig i en posisjon om at et par øreklokker i hvitkammolomma som lirkes på i de store øyeblikkene er det man satser på..Jeg tenker det iallefall slik.. :?

 

Om dette har endret seg (jeg sjekket ifht turen i januar 2010) kan være.. Hvis Tika har det svart på hvitt så er ingen ting bedre.. men jeg ville ikke tatt sjansen uten iallefall fått det bekreftet på en epost etc fra TULL/POLISfør jeg hadde risikert det.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at du ikke trenger våpenpass for å kjøre inn og ut av Sverige.

 

Men inn og ut av norsk tollområde er noe helt annet.

Bare sjekk med tollvesenet og hva de mener om midlertidig utførsel.

Sjekket dette nøye i sommer da jeg hadde med en god del våpen over grensa i forbindelse med ett stevne i Sverige.

Du må enten har gyldig våpenpass eller stemplet skjema for midlertidig utførsel fra Norge.

 

Sitat toll.no: "Ved midlertidig innførsel og utførsel av jakt- og konkurransevåpen fra Norge kan du benytte et europeisk våpenpass. Dette utstedes av politiet der du bor, og kan brukes innen EØS-området. Vær oppmerksom på at det er ulike rutiner for bruk av våpenpasset innenfor EØS."

Link to comment
Share on other sites

Ok. Har vært over to ganger, og vet at man ikke trenger våpenpass. Enkelt og greit med "skjutvapendeklaration" gjennom tull.se (fant igjen hvor det var).

 

Men det hørtes litt vel komplisert ut å fikle og fomle med egen søknad til polissjef m.m. bare for et par dagers jakt, så jeg skyter inn børsa uten demper på nytt på nyåret jeg...

Link to comment
Share on other sites

Du dæven døtte det var bra TIKA kom med sine kunnskaper. :D Jeg var helt sikker og pratet nettopp med Tollvesnet nå. Stemmer helt korrekt dette. :evil:

 

Hvis ikke våpenpass, må du kjøre på bemannet tollstasjon. deklarere våpen ut av norge og igjen inn i norge. Da er Norge fornøyd. Svenskene sier seg ok inn og ut av Sverige med deklarasjon via nettet.

 

Dvs at jeg har syndet og det tror mange har delt synet på.. trodde dette virkelig var samkjørt mellom TOLL/TULL med deklarasjon via nettet. Ergo har vi alle som har gjort det slikt, kun blidgjort Svenskene igrunn, og ikke havnet i kontrollen til våre egne tollere...

 

(men.. det er jo helt fjollete.. Skulle virkelig ikke tro Norge skulle bry seg om dette så lenge lovlig våpen med kort følger lovlig eier... Er jo igrunn det landet som får ekstra våpen som skulle bry seg skulle man tro.. men så logisk er det da ikke. Heller ikke at TOLL/TULL klarer å samkjøre den deklarasjonen..slik at når dette først er i rute så vet begge landene hvor våpenet ditt er til enhver tid.. Ikke rart det blir adm/køer/ventetid i det offentlige :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Hehe, bra du undersøkte hoterhals. Er ikke mange som er klar over disse reglene.

 

Det samme gjelder for midlertidig utførsel av lånt våpen. Da har man ikke mulighet til å bruke våpenpass, og må bruke tollvesenets skjema for midlertidig utførsel. Samt at du må stoppe på bemannet tollstasjon og få ett stempel og signatur.

Link to comment
Share on other sites

Huffffffffffff........... Mer papirarbeid... :roll:

 

Et slikt våpenpass, hvor lang tid kan det ta å få fra man søker da, mon tro? Og det passet, virker det bare for den ene turen, slik at man må søke for hver gang man skal sette sine bein i et annet land, eller er det gyldig så lenge man ikke endrer på våpenet eller selger det?

 

En får vel slenge i veien en søknad da... Er langt fra sikkert at jeg drar, men i så fall har en nå sitt på det tørre, og så slipper man å se like skyldig ut som en narkotikasmuglende drapsmann på rømmen som akkurat har ranet en bank når man passerer grensa...

 

Edit: Fant ut at våpenpasset varer i fem år...

Link to comment
Share on other sites

Har hytte i Sve og jakter bare der, men har ikke våpenpass.. aldri vært noe problem med bare kopi av den utfyllte deklarasjonen på tull.se er blitt stoppet av både toll og tull karan.

 

Lydempern bruker jeg bare å føre på deklarasjonen sammen med våpnet så de ser ut som en del, ikke blitt sagt noe på det heller.

Link to comment
Share on other sites

Skøt min aller første tiur i dag på toppjakt. skøt inn rifla med rekrutt ammo i dag og anla en tur uten noen store forventninger til fangst.

 

Etter drøyt 1,5 time så jeg 2 tiuerer på topp, smøg meg inn på ca 150meter men de lettet. Etter litt banning var jeg på tur igjen. 1 time senere så jeg 2 tiurer på topp. Den ene falt og den andre satt, men skøt bom på nr. 2 så den fløy. Da jeg gikk for å hente tiuren min så jeg jaggu meg en tiur til på topp 60meter unna meg, men den så meg og fløy.

 

plukker opp tiuren og er fornøyd for dagen, da så jeg enda 2 tiurer på topp ca 1km langt oppe i en bakke. I håp om å klare å gå på dem trasket jeg i vei. Det ble for langt og for tjukk skog til å finne de igjen.

 

Alt i alt så jeg 7 fugler på topp (I allefall 5 forskjellige) og endte med en i sekken som veide 4,2kg!

 

Bedre opplevelse tror jeg aldri at jeg har hatt :D

 

Det er i allefall oppimot optimale forhold der jeg jakter :)

 

Edit: Avstandmåler anbefales på det sterkeste på sliken form for jakt. Brente 2 fugler på det i dag :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hvor jakter du? :roll:

 

 

Skøt min aller første tiur i dag på toppjakt. skøt inn rifla med rekrutt ammo i dag og anla en tur uten noen store forventninger til fangst.

 

Etter drøyt 1,5 time så jeg 2 tiuerer på topp, smøg meg inn på ca 150meter men de lettet. Etter litt banning var jeg på tur igjen. 1 time senere så jeg 2 tiurer på topp. Den ene falt og den andre satt, men skøt bom på nr. 2 så den fløy. Da jeg gikk for å hente tiuren min så jeg jaggu meg en tiur til på topp 60meter unna meg, men den så meg og fløy.

 

plukker opp tiuren og er fornøyd for dagen, da så jeg enda 2 tiurer på topp ca 1km langt oppe i en bakke. I håp om å klare å gå på dem trasket jeg i vei. Det ble for langt og for tjukk skog til å finne de igjen.

 

Alt i alt så jeg 7 fugler på topp (I allefall 5 forskjellige) og endte med en i sekken som veide 4,2kg!

 

Bedre opplevelse tror jeg aldri at jeg har hatt :D

 

Det er i allefall oppimot optimale forhold der jeg jakter :)

 

Edit: Avstandmåler anbefales på det sterkeste på sliken form for jakt. Brente 2 fugler på det i dag :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...