Jump to content

Toppjakt 2010


Gulars

Recommended Posts

Jaja, da var jakta over for i år!

 

En fullstendig nitrist og resultatløs høst ble kronet med skulderen av ledd! :evil:

 

Dro ut og var i terrenget kl 0830, i akkurat passe tid før soloppgang. 10 minus og blå himmel. Snø på trærne og ca 15 - 20 cm på bakken. Finere forhold er det vel nesten umulig å få! Kjempefint å gå, og verken for kaldt eller for varmt. Bare fuglen manglet.

 

Ga opp etter to timer der. Kunne sikkert gått et par runder til, men valgte å gå til bilen og prøve et annet sted. Rett før jeg kom til bilen, var det et belte med tett buskas. Måtte snu, men da skled jeg på en stein og falt bakover. Tok mot med høyre arm, og "knekk". Armen i pussig vinkel. Fy inn i h... så vondt! Kom meg søren ikke opp med en gang heller i og med at jeg lå litt nedover på ryggen, og fikk ikke tak og få dratt meg opp med venstre. Endte med at jeg måtte dytte med den vonde armen og. Kom meg opp og fikk tatt tak i hånda og dro litt. "Knas", og på plass, men satan så vondt. Var bare å gi opp, komme meg til bilen og til legevakta. Heldigvis var det ikke brudd noe sted, men nå sitter jeg hjemme med armen i fatle etter to og en halv time på sykehuset, i stedet for å ha en knalltur i skogen... Makan...

 

Dette blir et år som blir fort glemt! :?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Å tenk så deiligt det hadde vært å gå en ordentlig toppjakt tur i -15 med 50cm snø og skare så man lett kan bruke ski på en januars dag! den sisten måneden kunne ha vært så oplevelsesrik og deilig at selv sex ikke engang kunne ha vært bedre!

 

Kunne ikke ha tenkt meg noe bedre akkurat nå :cry:

Link to comment
Share on other sites

Sverige turen var fin, selv om det ikke ble noe fangst denne gangen. Men turen var da ikke helt uten tiur for vi så i hvertfall 6-7 stykker i lufta :lol: Det blåste ganske mye og tiuren satt ikke i topp men mindt i treet så det var nesten håpløst å se den før den fløy ut. Nå har jeg funnet et nytt jakt terreng i Sverige til leie bare 2,5time fra Oslo som skal prøves i januar, gleder meg :D

Link to comment
Share on other sites

Nei har ingen onkel i Ringsaker :mrgreen:

 

Deiligt å vite hva børsa kan prestere :)

 

blir en siste toppjakt tur med nyrifla i morra, får håpe det faller en Fjørhana da :)

 

skøt en fin sist uke, og hadde veldigt lyst til å stoppe den ut, men nå har jo faren min stoppet ut en på 4.95kg, og min kan IKKE være mindre :mrgreen:

 

Så får vi se om den 23. des er dagen de veier over 5kg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei jaktfrender

 

Mitt nyoppdagede jaktinnstinkt har ledet meg til kjøp av rifle (6,5 x 55). Tanken på toppfugljakt virker utrolig inspirerende på meg. Jeg er muligens en drømmer men vil alltid forsøke å realisere min drøm om å jakte i lettgått vinterlandskap hvor fuglene sitter på topp etter topp :) I dag bor jeg i det sentrale Oslo så muligeher i nærområdet har jeg neppe, men Oslo er i det minste sentralt for lengre utflukter.

 

- Det nærmeste sted for Toppfugljakt til Oslo?

- Finnes det bøker/nettsider/filmer om toppfugljakt/vinterjakt som er å anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Hei jaktfrender

 

Mitt nyoppdagede jaktinnstinkt har ledet meg til kjøp av rifle (6,5 x 55). Tanken på toppfugljakt virker utrolig inspirerende på meg. Jeg er muligens en drømmer men vil alltid forsøke å realisere min drøm om å jakte i lettgått vinterlandskap hvor fuglene sitter på topp etter topp :) I dag bor jeg i det sentrale Oslo så muligeher i nærområdet har jeg neppe, men Oslo er i det minste sentralt for lengre utflukter.

 

- Det nærmeste sted for Toppfugljakt til Oslo?

- Finnes det bøker/nettsider/filmer om toppfugljakt/vinterjakt som er å anbefale?

 

 

Nå må du til Sverige, men ellers så er det bare å prøve der du jakter skogsfugl til vanlig.

 

Inatur.no og Inatur.se kan fort bli dine vennesider

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om/hvordan tiuren reagerer på lyd?

 

Jeg vet jo at tiuren hører, men vet også at man kan skyte forbi tiuren uten at den letter. Det her jeg selv sett, da min bror fyrte av 3-4 skudd mot tiur i topp uten at den fløy. (Da han hadde fått mange nok sjangser, så satte jeg meg ned i snøen, pustet et halvt minutt og skjøt den ned. :mrgreen: ) Men vi opplevde også å støkke store tiurkull med bomskudd.

 

En annen gang oppdaget jeg tiur på 100m, som fløy imens jeg prøvde å "rope stille" på broren, som gikk i egne tanker. :roll:

 

Så jeg lurer på om det er dumt å snakke for å påkalle andres oppmerksomhet? Er det bedre å plystre? Psst!?, Andre lyder?

Link to comment
Share on other sites

De fleste jeg har snakket med har sagt, la bikkja være hjemme og hent den evt for ettersøk.

Jeg har så gjort.

 

Personlig tror jeg bikkja blir frustrert om du plutselig begynner å skyte fugl i topp for den, om du har stående fuglehund da.

Og jeg tror det blir mer mas enn glede å ha med hunden når du alikevel skal snike rundt og være usynlig.

 

Forøvrig tror jeg det beste er at en er så stille som mulig under all jakt, spesielt toppjakta. I fjor mista jeg en fugl fordi jeg slapp stavene så de falt over hverandre med et lite *klank* når jeg skulle dra opp børsa fra sekken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Må slenge inn etpar spørsmål her ang. vapendeklarationen;

 

Må en ha "Europeiskt skjutvapenpass nr / Vapenlicens nr" før en kan dra med seg rifla over grensen?

 

Hva betyr "Fordonets regnr"?

 

Har tenkt meg over grensen kanskje allerede førstkommende helg.

Link to comment
Share on other sites

Skal forvirre litt jeg også da: :mrgreen:

 

Jeg snakket nettop med en bekjent i politiet. Han er jeger og konkurranseskytter. Jakter både i Norge, Sverige og Afrika.

Han sa at våpenpasset ikke gjelder i Sverige, så det er det ingen vits i om en skal jakte i Sverige. I andre utland må du derimot ha dette.

Jeg svarte at jeg hadde hørt at man måtte ha våpenpass i tillegg til skjutvapendeklarasjon for å passere en ubemannet grenseovergang. Han svarte som sagt at det ikke hadde noe for seg, da dette uansett ikke var gyldig i Sverige. På direkte spørsmål om jeg kunne gjøre som før, fylle ut skjutvapendeklarasjon og passere en ubemannet grense, var svaret JA. Og jeg fikk forsikring om at jeg ikke risikerte bot og miste mine våpen om jeg gjorde dette.

 

På den andre siden, så får man europeisk våpenpass omtrent på dagen sa han. Man bare tar med seg et passbilde til sin lokale lensmann, så ordner det seg. Og han trodde det var gratis.

Link to comment
Share on other sites

Les linkene jeg la ut eller ring tollvesenet.
Jeg har lest dem. Jeg ringer ikke tollvesnet :wink:

 

Jeg forholder meg til det påståelige politiet.

På direkte spørsmål om jeg kunne gjøre som før, fylle ut skjutvapendeklarasjon og passere en ubemannet grense, var svaret JA. Og jeg fikk forsikring om at jeg ikke risikerte bot og miste mine våpen om jeg gjorde dette.

Men kan godt hende at jeg skaffer meg våpenpass. Tror tilogmed at jeg har passbilder liggende.

Link to comment
Share on other sites

Dette er sakset fra siden du linker til:

 

Det kreves ingen tillatelse fra politi eller lensmann ved midlertidig inn- og utførsel av jakt- og konkurransevåpen, men du må ha med deg våpenkort. I forbindelse med konkurranse må det også foreligge en innbydelse til konkurransen.

 

Fra denne siden:http://www.nordichunters.org/?id=370

 

Inn- og utførsel av våpen

Et Europeisk våpenpass er nødvendig for å få innført våpen i enkelte land. For jakt i Sverige vil et Europeisk våpenpass lun gi deg frihet til å passere de norske tollsteder utenom åpningstidene. Dersom du skal krysse den svenske grensen må du deklarere våpenet ditt, enten ved et betjent tollsted, eller ved en elektronisk deklarering over nettet. Med en elektronisk deklarering av våpen inn og ut av Sverige, vil du da kunne reise uavhengig av tollsteder og deres åpningstid. Sjekk tollvesenets sider for elektronisk deklarering på http://www.tullverket.se" target="_blank" target="_blank.

 

Videre skriver du at det er forskjellig regler for export fra Norge og Import til sverige.Vi snakker vel ikke om export og import her?

 

Her er det snakk om midlertidig utførsel!

 

Dobbelbasta!!

Link to comment
Share on other sites

Noen må ha det inn med teskje.

Så her kommer den: :wink:

 

Dette er sakset fra siden du linker til:

Det kreves ingen tillatelse fra politi eller lensmann ved midlertidig inn- og utførsel av jakt- og konkurransevåpen, men du må ha med deg våpenkort. I forbindelse med konkurranse må det også foreligge en innbydelse til konkurransen.

Riktig, Politiet har ingen ting med dette. Det er Tollvesenet du skal snakke med!

 

Sakset fra toll.no:

Ved midlertidig innførsel og utførsel av jakt- og konkurransevåpen fra Norge kan du benytte et europeisk våpenpass. Dette utstedes av politiet der du bor, og kan brukes innen EØS-området. Vær oppmerksom på at det er ulike rutiner for bruk av våpenpasset innenfor EØS.

 

Alternativt kan du benytte skjemaene GP 6144 (innførsel) eller GP 6143 (utførsel). Skjemaene får du ved henvendelse til Tollvesenet, eller du finner de på http://www.politi.no

 

Skjemaene blir ekspedert av Tollvesenet ved grensepassering. Du må derfor alltid benytte betjent grenseovergang når du har med deg våpen. Har du europeisk våpenpass, kan du passere ubetjent grenseovergang i forbindelse med midlertidig innførsel og utførsel av jakt- eller konkurransevåpen.

 

Har du ikke våpenpass må du fylle ut skjemaet jeg har linket til og passere betjent grenseovergang for å lovlig ta med deg våpenet ditt ut av Norge. Dette gjelder uansett hvor du skal, Sverige, Tyskland eller andre land.

 

For å lovlig kunne ta med våpenet inn i Sverige, krever svensk tollvesen at du fyller ut en skjutvapendeklaration på www.tull.se

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fra denne siden:http://www.nordichunters.org/?id=370

 

Inn- og utførsel av våpen

Et Europeisk våpenpass er nødvendig for å få innført våpen i enkelte land. For jakt i Sverige vil et Europeisk våpenpass lun gi deg frihet til å passere de norske tollsteder utenom åpningstidene. Dersom du skal krysse den svenske grensen må du deklarere våpenet ditt, enten ved et betjent tollsted, eller ved en elektronisk deklarering over nettet.

 

Her sier de tydelig at du må ha våpenpass for å kunne passere en ubemannet NORSK tollstasjon.

Har du ikke det må du benytte en bemannet NORSK tollstasjon.

Link to comment
Share on other sites

Politiet ringte meg på tur fra arbeid i dag, etter at jeg hadde redegjort for diskusjonen pr e-post.

 

Han mener at våpenpasset, og regelen omkring det og bemannet/ubemannet grenseovergang, gjelder svenske jegere som skal jakte i norge.

Han skulle ta kontakt med meg i morgen etter at han har vært i kontakt med tollvesnet.

Link to comment
Share on other sites

Nå må vi ikke midt i den helligste jaktsesongen av alle..toppjaktjanuarmnd bruke opp dette nydlige topic'en på å diskutere oss bort i dette.. TIKA har rett på alle punkter.

 

Det europeiske vpn passet i denne sammenhengen dvs topjakt i Sverige :-) er for å klarere vpn inn og ut av norge for norske myndigheter.Hvis du ikke har det MÅ du klarere det inn og ut med skjemaer og passerere bemannet tollstasjon. med pass uten.

 

Svenskene driter igrunn i pass eller ei, så lenge du brukes deres elektroniske deklarasjonsmulighet på tull.se. Du kan også her bruke skjema inn og ut papirmessig.

 

Opsummert: det alle gjør i beste mening, er som jeg selv alltid har gjort til jeg sjekket dette etter en runde med TIKA..., du tror at det er kun deklarsjonen osv til sverige som er viktig, men glemmer at man må også tilfredstille norske tollmyndigheter...ikke bare de svenske.

 

Nå er det bare 1,5 uker til nordsverige inntaes med alt utstyr :-) gleder meg som et barn på julaften :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

TIKA har rett på alle punkter.

Endelig en som har ting i orden! Bra :D

 

 

Var selv en tur på toppjakt første helgen i januar. I Krokom kommune.

 

Mye snø, ca 70 cm pudder. Åpne bekker, myke myrer osv gjorde at det var utrolig tungt skiføre.

Snittfart 1,9km pr time. Holdt på i sju timer før jeg var utslitt.

 

Så en tiur og en flokk med 15-20 orrfugler på to dager.

 

Mulig det er bedre forhold nå hvis det har vært litt mildere slik at snøen har sunket sammen.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har brukt sierra matchking på toppjakt og fugl ellers? Sitter og lader litt ammo med 150gr matchking til .308`en og tenkte at jeg kanskje kan bruke denne på toppjakt i tillegg til papp. Har lest at flere nevner lapua scenar i den sammenheng, en kule som virker rimelig lik matchking. Målet er selvsagt god presisjon og lav risk for sprengt fugl..

Link to comment
Share on other sites

Politiet ringte meg på tur fra arbeid i dag, etter at jeg hadde redegjort for diskusjonen pr e-post.

 

Han mener at våpenpasset, og regelen omkring det og bemannet/ubemannet grenseovergang, gjelder svenske jegere som skal jakte i norge.

Han skulle ta kontakt med meg i morgen etter at han har vært i kontakt med tollvesnet.

Da fikk jeg tilbakemelding fra politiet.

Han hadde i dag fått tak i en som jobbet med dette i tollvesnet. Det har seg slik, at dette med våpenpass eller ikke, har vært praktisert forskjellig innad i tollvesnet også. Reglene er altså ikke endret, men praktiseringen har vært forskjellig. Det jobbes nå med å få ut informasjon til alle i tollvesnet, slik at alle får samme forståelse av dette.

 

Kort sagt, så skal du ha europeisk våpenpass + skjutvapendeklarasjon om du krysser en ubetjent grenseovergang mellom Norge og Sverige. Slik som Tika m/flere her har hevdet.

(Til andre europeiske land trenger du kun våpenpasset og ikke deklarasjon)

 

Håper likevel ikke at noen skal hovere over å ha vunnet denne diskusjonen :wink: . Det er tross alt ikke alle i tollvesnet og politiet som er klar over dette heller. Personlig synes jeg det er veldig greit å få klart svar, og ingen synsing og antakelser.

 

Så da blir alle saksbehandlerne i mitt politidistrikt oppdatert. Kammeret er informert. Jeg oppdaterer mine kompiser, dere deres, og så skal jeg finne passbilde og møte opp på mitt lokale lensmannskontor. :wink:

 

Nå må vi ikke midt i den helligste jaktsesongen av alle..toppjaktjanuarmnd bruke opp dette nydlige topic'en på å diskutere oss bort i dette..
Forsåvidt enig, men dette er såpass viktig for mange toppjegere og andre som drar til sverige, at jeg synes det må diskuteres ferdig. Og noen ventet kanskje på å høre hva jeg fikk til svar fra politiet.
Link to comment
Share on other sites

Bra du kom med dette vømmøl. Mente heller ikke noe annet, men bare følte veldig frem og tilbake at det holdt på utarte seg til en "pissing contest" i det å hevde rett svar. :wink:

 

Det må ikke inntreffe slikt nå i januar. Da skal all energi brukes på antall klikk opp/ned.. prese avtrekkere, pensle store fæite dæilige tiura med trådkorset, høre skiene skli i puddersnø, spise tørka reinskjøtt, drikke alt for svart kaffe og bli sinnsykt sliten og svett før en ankommer lagret av lapinkulta og Sørensen XO'n. 8):mrgreen:

 

Vi har alle i laget også fikset passet og varsler de vi kjenner som kan ha bruk for infoen! :)

Link to comment
Share on other sites

Hoterhals og Vømmel:

 

Det er nok som dere sier at det strides om hvilket regler som virkelig gjelder og at det er problemer selv for tollerne å komme til enighet om hva som gjelder. Men ettersom jeg reiser til Sverige i morgen på toppjakt har jeg nå deklarert våpen/ammunisjon og jeg har IKKE våpenpass.

 

Så lenge det svenske tullverket har denne infoen på sin hjemmeside kan jeg ikke skjønne at de kan forlange at jeg skal ha våpenpass..

 

Her er infosiden hos tullverket sin side:

(NB: Dette gjelder innførsel av våpen til konkuranse/jakt)

 

http://www.tullverket.se/innehallao/v/v ... 08931.html" target="_blank

 

Ellers reiser vi 3 stykker til Vilhelmina i morgen og blir til Søndag. Desverre er det meldt mye vind i område, så vi får krysse fingrene for at værgudene er på vår side.. Forøvrig første gang jeg reiser til Sverige på toppjakt.

Link to comment
Share on other sites

Svenskene blir fornøyde bare du har deklarert våpnene. Det er Norske tollere på tur hjem som kan bengle på at du ikke har våpenpass. Men tviler på at du blir mistenkt for våpensmugling. Du har jo våpenkort.

 

Jeg reiser neste fredag, og blir til mandag. Det blir bare 2,5 dager jakt da. Håper at værmeldingen endrer seg noen grader, så vi får kaldt vær. Nye fjellski, nye fjellsko, bindinger og staver. Fjellduk og svartkjel. Det jo bli bra. :D Så får vi håpe at sekken er 5,5 kg tyngre på tur hjem en av dagene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...