Jump to content

Ny hagle - hva tjener man på meir volum i kammeret?


rodnebb

Hva er best på rypejakt - kal 20 eller 12?  

70 members have voted

  1. 1. Hva er best på rypejakt - kal 20 eller 12?

    • Kaliber 20
      23
    • Kaliber 12
      47


Recommended Posts

Eg var nettopp på jakt med min gamle winchester pumpehagle i kaliber 20. Den ble kjøpt for mange år siden fordi den var lett og billig.

Treff var det litt så som så med, og eg lurer på hva som kan gjøres med saken.

 

Noe er sikkert skyteferdighetene - skyting på blink har gitt så som så resultater. Men eg har trent ein god del, og bommer fremdeles.

Hva er sjangsen for at ein bedre tilpasset hagle vil gi bedre treffprosent?

 

I tillegg så synes eg effekten ved skudd på vilt der eg veit eg traff var noe beskjeden. Eg skaut på rype på ca 20m hold, sittende på bakken, med str 6 Eley VIP bismuth hagl, 20/70, åpen choke. Etter første skudd spaserte rypa videre, og det gjorde den etter andre skudd også! Bikkja måtte ut for å fange rypa - den var truffet med et par hagl.

 

Eg vurderer nå å skaffe meg ei dobbeltløpet hagle i kaliber 12/76 eller 12/89 med mulighet for å skyte magnumpatroner. Forskjellig choke kunne vert greit å ha. Meir hagl og meir kraft burde gi meir å rutte med, eller? Synspunkter?

 

Vekt er også ein sak - hva veier en slik hagle?

 

Pris? Viss eg kjøper brukt, så må eg kjøpe hagler som er max 10 år gamle for å få spesifikasjonene over?

Link to comment
Share on other sites

Det er pussig når man tenker tilbake hvordan vi i hele tatt fikk "livet av" rypene.-- Var kansje rundt 10 år ög våpnet var Husqvarna s/s med haner kal.16/65. Patronene var hjemmeladd med svartkrutt og hagel norsk 3. Det rare var at "fuglan" daua, selv om det blev skutt på litt lange hold.-- Fakta er: det behöves 3-5 hagel i rypa, og om du behöver en Magnum-patron i kal.12/89 for gjöre den jobben så blir det opp till deg.-- Gled deg over smellen, men mitt råd er å läre deg skyte i stedet. Mvh :)

Link to comment
Share on other sites

Eg vurderer nå å skaffe meg ei dobbeltløpet hagle i kaliber 12/76 eller 12/89 med mulighet for å skyte magnumpatroner. Forskjellig choke kunne vert greit å ha. Meir hagl og meir kraft burde gi meir å rutte med, eller? Synspunkter?

 

Vekt er også ein sak - hva veier en slik hagle?

 

Pris? Viss eg kjøper brukt, så må eg kjøpe hagler som er max 10 år gamle for å få spesifikasjonene over?

 

Beretta Ultralight eller Rizzini Aurum Light veier rundt 2,7. Så hvis vekt er viktig er det vel noe slikt som passer, men Ultralight'n (UL) har vel ikke 76mm kammer, Aurum Light (AL) har det. Begge fås vel med chocker, så da kan du jo velge trangboring selv. UL'n er vel godkjent for stål opp til halv trangboring, mens AL'n er godkjent for stål i alle trangboringer. Begge koster vel rundt 20 lapper, AL'n noe mer en UL'n. Tja du nevner ikke noen prisgrense, men ser først nå at du vurderer brukt, så da er kanskje 20K for mye penger...

 

Tror tilpasning av hagle, styrking av skyteferdigheter, samt løp med ulik trangboring er viktigere enn å kunne skyte de kraftigste patronene.

Link to comment
Share on other sites

Min konklusjon ble etter hvert at med unntak av sjøfugljakt, så utgjør kaliber 12 i forhold til kaliber 20 kun ulemper, da i form av minst en av følgende faktorer: Større og mindre smidig våpen, tyngre våpen hvis man ikke går på lettvekter, dårligere balansert våpen hvis man går på lettvekter, lavere utgangshastighet. 20 magnum gir opp ti 36g hagl, tilsvarende 12-70..

Jeg har solgt unna 12-haglene mine, og sitter nå igjen med en Beretta 685 i kaliber 20. Sjøfugl jakter jeg med .223.

Link to comment
Share on other sites

Joda HighPower, du målfører gode argumenter mot ensidig fokus på kaliber 12, og jeg er veldig enig med deg, men akkurat når det gjelder balanse og lettvektshagler så er jo det noe som kan reguleres med lengden på løpet man velger? (det regulerer jo selvfølgelig hvor lett lettvektshaglen blir) Kaliber 16 og 20 står på ønskelisten min, men jeg foretrekker alle ganger lettvektere i kaliber 12 til jakt, fremfor tyngre hagler i kaliber 12 (har både tung og lett i kaliber 12).

 

Tror at det kan være på sin plass å minne trådstarter om at tilpasning og skyteferdighet er viktigere enn kaliber og patronstørrelse, sånn for å dra meg tilbake til topic.

Link to comment
Share on other sites

Hva er sjangsen for at ein bedre tilpasset hagle vil gi bedre treffprosent?

 

I tillegg så synes eg effekten ved skudd på vilt der eg veit eg traff var noe beskjeden. Eg skaut på rype på ca 20m hold, sittende på bakken, med str 6 Eley VIP bismuth hagl, 20/70, åpen choke. Etter første skudd spaserte rypa videre, og det gjorde den etter andre skudd også! Bikkja måtte ut for å fange rypa - den var truffet med et par hagl.

 

Eg vurderer nå å skaffe meg ei dobbeltløpet hagle i kaliber 12/76 eller 12/89 med mulighet for å skyte magnumpatroner. Forskjellig choke kunne vert greit å ha. Meir hagl og meir kraft burde gi meir å rutte med, eller? Synspunkter?

 

Vekt er også ein sak - hva veier en slik hagle?

 

Pris? Viss eg kjøper brukt, så må eg kjøpe hagler som er max 10 år gamle for å få spesifikasjonene over?

 

 

Jeg syntes at 20 meter på rype med kal. 20/70 og i tillegg vismuth nr. 6 og åpen choke er veldig veldig drøyt. For det første er vismuth bare dritt etter min beskjedne erfaring på rugder i kal. 12/70. I tillegg hadde jeg full choke, og enda så spruta fjøra, men rugda fløy videre helt uanfekta, men naturligvis skada :oops::cry:

 

Her kommer mine synspunkter på våpen og ammo. Jeg har sjøl en Lanber Super 12/70. Den kjøpte jeg i '95 for 3500,- men jeg aner ikke hvor gammel den var da jeg kjøpte den. Jeg bruker forresten alltid full choke. Og alltid hagl nr. 3-4. Dette er skogsfugl jakt, siden jeg driter i due og rype. Så på due og rype duger hagl. nr. 6 helt greit. I min ungdom brukte jeg mye leirdueammo på 28 gr. hagl nr. 7 og full choke. Da hadde jeg ei Mossberg pumpehagle 12/76 og full choke. Den hadde utskiftbare choker så er det sagt. Tiur datt på 25-30 meter, men på den tida var jo bly lovlig. Du verden som jeg savner blyet. Men men, that's life.

 

Hvis jeg skulle tatt meg råd til å kjøpe ny hagle nå, så hadde det uten tvil blitt en Benelli 12/89 med utskiftbare choker, så valget ved salg er der for neste eier. For da holder den seg bedre i pris.. Jeg bruker kun full choke i begge høla på min o/u på jakt. Jeg vil tru at min Lanber veier ca. 3.2-3.4 kg. uten at jeg noen gang har veid den. Jeg er ikke nevneverdig lang i arma etter en runde på 4-5 timer uten pause ihvertfall. Jeg har ikke reim på hagla heller, så jeg er dømt til å bære den uansett.

 

Jeg ville personlig kikka litt på Lanber hvis du vil ha o/u og valget til å ha 2 forskjellige choker. Er du like "gal" som meg, så bruker du samme choke i begge løpa, så da spiller det ingen rolle om du velger automat eller pumpe, hvis du liker det best. Jeg ville definitivt hatt en Benelli automat, men hvis du går for en o/u, så ville jeg ville valgt ei hagle med 1 avtrekker og løpsvelger + naturligvis utskiftbare choker. Jeg er veldig fornøyd med 12/70 til mitt bruk, og den passer meg 100%. Klart at jo mer power du kan få, jo bedre er det selvfølgelig. Anbefaler ikke å tøye holda så veldig mye likevel, men du vil naturligvis få litt mer å gå på ved å bomme litt på avstandsbedømmelsen i kampens hete.

 

Og at våpenet ditt passer best mulig er helt klart alfa og omega. Det hjelper ikke å være en god skytter, hvis våpenet ikke passer, for da treffer du antageligvis ikke der du sikter. Så jeg vil tru at du har rundt 60-70% bedre sjanse til å treffe med ei hagle som passer, enn ei som ikke passer. Og bruk aldri helt åpen choke på jakt. Minimum 1/4, men jeg ville ikke brukt under 1/2. Men smaken er som baken....delt i 2, så her får hver mann/kvinne gjøre som dem vil. Dette er bare mine personlige meninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja, eg veit eg kommer til å få kommentarer på skyteferdigheter når eg stiller dette spørsmålet!

 

Men - eg veit også at eg ikkje kjem til å trene meir enn eg har gjort i år - 3-400 skudd - og eg veit eg skaut rett på rypa på bakken, i fullprofil. Holdet var ikke lenger enn at det er vanskelig å gå på jakt viss fuggeln skal vere nærmere heile tida....

 

Vismuth kommentarene eg har sett her på forumet er jo greie - men med kaliber 20 så hadde eg valget mellom å gå på jakt med stålhagl eller vismuth - noe annet hadde ikke XXL da eg besøkte. Også ein grunn til at eg vil ha kaliber 12.

 

Tanken var også at med kal 12/76 eller 12/89 kan eg gå opp på haglstørrelse.

 

Pumpehagla mi veier forresten 3.4kg (noe tungt synes eg) og er av type Winchester Ranger. Den tar 20/76 patroner men det har eg aldri fått tak i.

Akkurat nå tenker eg på brukt O/U hagle til under 10 000kr, enkel avtrekker og løpsvelger, utskiftbare choker, så lett som mulig. Og gjerne 89mm kammer!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok,

for å summere opp: Temaet har vel blitt debatert ein del på forumet:

viewtopic.php?f=3&t=45913 12/70 vs 12/76

viewtopic.php?f=3&t=45590 kal 12/89 ammo

viewtopic.php?f=3&t=45525 kal 20 er like bra som kal 12

viewtopic.php?f=3&t=36297&hilit=12%2F89 12/89 vs 12/76: ammo 12/89 er grisedyrt, og sparker litt hardt ifra. Dyr dør av 20/70 også, blir det påpekt, dersom man treffer. Effekten øker hovedsaklig med økning av trykk, dvs lavere kaliber, og ikke patronlengde. Kan vere kjekt med 89 om man skyter store stålhagl, ellers gå over til kaliber 10 eller 8 dersom du trenger meir plass å få rypa inn i :)

 

Det virker som om konklusjonen her er at ammovalget ikke var det beste (og skyteferdigheter, jada)

Ellers er min egen konklusjon at det kan vere vanskelig å få tak i ammo til 20'hagla, spesielt har eg nesten aldri skutt 20/76 med den!

 

HS Precision hadde forresten et meget godt innlegg i 12/89 vs 12/76 tråden om forskjellen mellom harde og myke hagltyper og formen på svermen - det bør leses av alle som skyter på ting som beveger seg!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...