Jump to content

Fjellvann


kosen

Recommended Posts

Her kan du få en million forsjellige svar, kommer helt an på vannet, umulig spørsmål med så lite info.

Se etter vak, jeg bruker mark til agn, eller spinner er og bra, bruker og å tre mark på den.

Er det isfritt? sett garn ved iskanten, eller der det er vak.

Vak er viktig!

Link to comment
Share on other sites

Hvis temperaturen fremdeles er lav tror ikke jeg at fisken er særlig aktiv. Den står ofte litt dypere, og min erfaring er god med bruk av mark. Hvis den vaker derimot må man jo finne ut hvilke insekter den tar, og finne en god imitasjon.

 

Hvis du ikke allerede er fluefisker, så er det på sin plass med en advarsel: Fluefiske, og kanskje spesiellt med imitasjoner, er svært vanedannende og kan være farlig for deg og dine omgivelser!

Link to comment
Share on other sites

Einig med Villmainn; mark dersom temp og aktivitet er lav, gjerne med litt lang fortom (?)

 

Eg har ikkje tørt å begynt som flugefiskar, av dei grunnane som Vilmainn nevnar :D

Min personlege favoritt er noko so enkelt som spesial slukar. du kjem langt med blank med raude prikkar, svart med gule prikkar og eventuelt bronse og raud. Eg lika best 7 grams. Kjøp med ein 7 grams Aura og, når du først er på butikken.

 

Oter er eit arti alternativ, men eg syns det blir litt "voldsomt" i små fjellvatn. Bruka det mest på større fjellvatn og i lavlandet.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg har pleid å være på Hardangervidda spiser ørreten nesten utelukkende noen små grønne larver tidlig på sommeren (rett etter snøsmelting), på denne tiden biter den kun på sluk og det kan være veldig bra slukfiske i 2-3 uker, når det blir varmere utpå sommeren går den over til å vake og den blir vanskeligere å fiske på sluk.

Link to comment
Share on other sites

På våren når vanntemp. er lav vil ørreten oppsøke grunner der solen avgir varme. Ørreten higer etter en grad eller 2 ekstra i det kalde smeltevennet. Dette "varmtvannet" skjerper også apetitten på fisken. Finner man en grunn vik, der solen har stått å varmet hele dagen er det høyest sannsynlig at dette er en meget god fiskeplass på våren.

 

Ørreten har 2 leveregler: mat og skjul. Veldig mye ørret holder seg kloss oppi land. Finner den en rot eller en stein som gir den skjul kan den stå der i dagesvis å vente på at en godbit skal drive forbi. Disse "landørretene" bør man for morroskyld sjekke mageinnholdet på, ofte kan de inneholde både mus og padder.

 

Oteren kan være meget effektivt dersom fisken er i støtet. Men man kan også oppleve at det vaker som pokker rundt fluene dine og ingenting biter. Dette kan komme av at ørrereten ikke klarer å fordøye så store bytter som oterfluer når temp. er lav, men dette kan forandre seg fra time til time. Etter min erfaring lurer man sjeldent de store ruggene på oter.

 

Garn setter jeg også på grunna. Fester ene garnenden i land og trekker garnet ut i en rett vinkel fra land. Ørreten patruljerer langs vannkanten så 70% av fangsten sitter på de første 3-4 metrene fra land.

 

Vel, det var mine erfaringer fra "mitt" vann. Det kan sikkert være ulikheter fra vann til vann, men en faktor er etter min erfaring avgjørende for bettet: Temperatur. Den optimale temperaturen for ørreten er ca. 14 grader. Dersom temperaturen beveger seg mot denne optimale temp. vil ofte ørreten bli mer aktiv å glupsk. På våren vil ofte solen virke positivt på ørreten, på seinsommeren når vi synes det er godt badevann kan en haglbyge virke positivt på bettet.

Link to comment
Share on other sites

fisker mye i fjellvann i troms og det varierer hva som er bra. får ofte på små spinnere. i noen vann funker det med en sluk med et markdrag etter, dette er ofte røya intressert i. brukte før å lage meg ei kasteline når jeg skulle sov noen timer. Bandt ei tynn sene i en stein, denne var festet i et tykkere snøre med mange markkroker. Deretter kastet jeg det jeg klarte. det tynneste snøret slet seg når jeg dro inn. Har fått mye fisk slik. Når det gjelder garn synes jeg at vannet må være stort. Ingenting irriterer meg mer enn små fine fjellvann som ødelegges av garn.

Link to comment
Share on other sites

Oteren kan være meget effektivt dersom fisken er i støtet. Men man kan også oppleve at det vaker som pokker rundt fluene dine og ingenting biter. Dette kan komme av at ørrereten ikke klarer å fordøye så store bytter som oterfluer når temp. er lav, men dette kan forandre seg fra time til time. Etter min erfaring lurer man sjeldent de store ruggene på oter.

 

 

:shock::shock: Hvordan i himmelens navn kan du da forklare at en finner både frosk og mus i ørreter på under 5 hg :?: Du må ha brukt noen JÆV.........store fluer :):oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Oteren kan være meget effektivt dersom fisken er i støtet. Men man kan også oppleve at det vaker som pokker rundt fluene dine og ingenting biter. Dette kan komme av at ørrereten ikke klarer å fordøye så store bytter som oterfluer når temp. er lav, men dette kan forandre seg fra time til time. Etter min erfaring lurer man sjeldent de store ruggene på oter.

 

 

:shock::shock: Hvordan i himmelens navn kan du da forklare at en finner både frosk og mus i ørreter på under 5 hg :?: Du må ha brukt noen JÆV.........store fluer :):oops::oops:

 

Ørreten er vekselvarm. Det betyr at kroppsprosessene går tregere når det er kaldt. Fisken er derfor avhengig av lettfordøyelig kost ved lavere temperaturer. Jeg har ofte sett at det vaker rundt fluene mine, og at ørreten er meget bitevillig på svivelen til fortommen. Denne svivelen tror jeg ørreten forveksler med de små innsektene de foretrekker framfor de fluene jeg har på oteren. Når ørreten er i det humøret er det bare å sveive inn. Men dette kan forandre seg fort. Ofte får man mesteparten av fisken innenfor en kort tidsperiode.

 

Noen ganger går ørreten kollektivt bananas. Da passer det bra å være på plass med oteren.

 

Hvorfor ørreten sluker ei mus den ene dagen, og nekter å smake på en mygglarve den neste dagen er ett av de mysteriene som jeg kan leve med uten å ha en god vitenskaplig forklaring. :D

Link to comment
Share on other sites

På våren når vanntemp. er lav vil ørreten oppsøke grunner der solen avgir varme. Ørreten higer etter en grad eller 2 ekstra i det kalde smeltevennet. Dette "varmtvannet" skjerper også apetitten på fisken. Finner man en grunn vik, der solen har stått å varmet hele dagen er det høyest sannsynlig at dette er en meget god fiskeplass på våren.

 

Ørreten har 2 leveregler: mat og skjul. Veldig mye ørret holder seg kloss oppi land. Finner den en rot eller en stein som gir den skjul kan den stå der i dagesvis å vente på at en godbit skal drive forbi. Disse "landørretene" bør man for morroskyld sjekke mageinnholdet på, ofte kan de inneholde både mus og padder.

 

Oteren kan være meget effektivt dersom fisken er i støtet. Men man kan også oppleve at det vaker som pokker rundt fluene dine og ingenting biter. Dette kan komme av at ørrereten ikke klarer å fordøye så store bytter som oterfluer når temp. er lav, men dette kan forandre seg fra time til time. Etter min erfaring lurer man sjeldent de store ruggene på oter.

 

Garn setter jeg også på grunna. Fester ene garnenden i land og trekker garnet ut i en rett vinkel fra land. Ørreten patruljerer langs vannkanten så 70% av fangsten sitter på de første 3-4 metrene fra land.

 

Vel, det var mine erfaringer fra "mitt" vann. Det kan sikkert være ulikheter fra vann til vann, men en faktor er etter min erfaring avgjørende for bettet: Temperatur. Den optimale temperaturen for ørreten er ca. 14 grader. Dersom temperaturen beveger seg mot denne optimale temp. vil ofte ørreten bli mer aktiv å glupsk. På våren vil ofte solen virke positivt på ørreten, på seinsommeren når vi synes det er godt badevann kan en haglbyge virke positivt på bettet.

Da var helgeturen over for denne gangen. Resultatet ble 112 stykker. Alt fra mini til ca 0.5kg (aldri fått så stor fisk i de to vannene i Sør-trøndelag). Prøvde både oter og spinnere, men ga kun 4 stykk ørret. Resten ble tatt på garn. Hørte det var flere som slet med sluk/flue der for tiden. Siste del av isen gikk for 3-4 uker siden. Været har vært upåklagelig. Opp mot 18 grader både lørdag og søndag:)

Link to comment
Share on other sites

Har vært med å satt garn i 45 år så har sett dette maaaaaange ganger :oops:

Fisk som går i garnet og dør tidlig blir slik du beskriver :!::!::!: I tillegg stivner de :idea:

Garanterer at ingen av de som levde da dere tok opp garna hadde denne fargen :wink:

Neste gang legger du en av de som lever når du tar opp garna i en bøtte med vann. Etter en tid får du se at denne blir lys, bløt i fisken og stiv.

Link to comment
Share on other sites

Har vært med å satt garn i 45 år så har sett dette maaaaaange ganger :oops:

Fisk som går i garnet og dør tidlig blir slik du beskriver :!::!::!: I tillegg stivner de :idea:

Garanterer at ingen av de som levde da dere tok opp garna hadde denne fargen :wink:

Neste gang legger du en av de som lever når du tar opp garna i en bøtte med vann. Etter en tid får du se at denne blir lys, bløt i fisken og stiv.

 

Er de farlige å spise? mistenker han andre som var med å fisket, spiste en slik i går. Har ikke fått tak i han enda....

Link to comment
Share on other sites

Apropos do og fisk...

 

Jeg og eldstejenta var på fisketur i trysil i fjor, fisken beit bra midt på blanke dagen. Veldig varmt i været. En kilosørret ble liggende i snaue to timer før den ble kjølt ned.

 

Fisken ble grillet og anrettet til kveldsmat, smakte helt fint, merket ikke noe galt. :roll:

Men etter ett par timer startet dass-stafetten....

Enden på visa ble ei våkenatt med x-antall doturer med vri åtter innimellom.. :cry:

 

Fikk meg en lærepenge der, i slikt vær må fisken kjøles eller saltes rimlig kjapt.

Link to comment
Share on other sites

Har spist sånn fisk flere ganger jeg, men har aldrig daua av det, har ikke merka noenting egentlig.

Men kan hende cognacen etterpå desinfiserer en smule :lol::lol:

Det er kunn på hyttetur jeg har fått sån fisk, hender garna blir stående litt lenge en sjelden gang. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Den stod ikke mer enn 12 tima i garnet

Null problem å spise,høyst sannsynlig vil du ikke være i stand til å merke noe som helst forskjell. Ulike fargevarianter på ørret er veldig vanlig i vassdrag,nærmere regelen enn unntaket. Dette skyldes ulike genetiske komponenter. Jeg sier ikke at fisken på bildet nødvendigvis ser sånn ut i levende live,men du skal være klar over at ulik farge og mønster på ørreten er helt vanlig.

Link to comment
Share on other sites

dsc00225xn6.th.jpg

 

Noen som kan forklare hvorfor den ene ørreten er så mye lysere i faregn? Den var og mye bløtere i kjøttet

 

Dersom den lyse fisken i tillegg til det bløte kjøttet også hadde mindre rødfarge i kjøttet er det en ørret som har gytt. Kjønnsmoden ørret og laks får nedsatt kvalitet. Siden ørreten gyter på høsten har muligens denne slitt seg gjennom vinteren og overlevd med et nødskrik...før den svimet seg inn i garnet.

 

Jeg har aldri opplevd at fisken blir ødelagt når garna står ute i 12 timer. Men man kan ikke se bort i fra det dersom ørreten har magen full av åte som tyvstarter nedbrytingsprosessen. Dette er velkjent med makrell. Skulle dette være tilfelle ville antageligvis et større utvalg av fisken hatt denne nedsatte kvaliteten.

 

Men det er helt sikkert at ørret skal ikke ligge lenge i sommervarme før kjøttet blir bløtt. Jeg har spist noen kilo av sorten og lever ennå.

Link to comment
Share on other sites

Dersom den lyse fisken i tillegg til det bløte kjøttet også hadde mindre rødfarge i kjøttet er det en ørret som har gytt. Kjønnsmoden ørret og laks får nedsatt kvalitet. Siden ørreten gyter på høsten har muligens denne slitt seg gjennom vinteren og overlevd med et nødskrik...før den svimet seg inn i garnet.

 

Men den lyse ørreten på bildet ser ikke ut til å ha noe særlig dårligere kondisjon enn de to andre,og da rimer det dårlig med det du skriver. En fisk som du beskriver skal være veldig slank på denne tiden,og ha dårlig k-faktor. Men fiskeren får nesten svare selv på om den var merkbart slankere enn de andre..

Link to comment
Share on other sites

Dersom den lyse fisken i tillegg til det bløte kjøttet også hadde mindre rødfarge i kjøttet er det en ørret som har gytt. Kjønnsmoden ørret og laks får nedsatt kvalitet. Siden ørreten gyter på høsten har muligens denne slitt seg gjennom vinteren og overlevd med et nødskrik...før den svimet seg inn i garnet.

 

Men den lyse ørreten på bildet ser ikke ut til å ha noe særlig dårligere kondisjon enn de to andre,og da rimer det dårlig med det du skriver. En fisk som du beskriver skal være veldig slank på denne tiden,og ha dårlig k-faktor. Men fiskeren får nesten svare selv på om den var merkbart slankere enn de andre..

Det som kan bekrefte min teori er dersom denne bleke ørreten også hadde en blekere rødfarge i kjøttet sammenlignet med resten av fiskene.

Link to comment
Share on other sites

Ingen av fiskene hadde fått den typiske rødfargen i kjøttet enda (er vel en spesiell type mat de spiser som gjør at kjøttet blir rødt??, ikke sikkert at de har spist dette enda i år)

 

Den som var hvitere var ikke merkbart slankere enn de andre. av alle fiskene vi fikk på garn. Var det 2-3 stykker som hadde denne fargen og konsistensen

Link to comment
Share on other sites

Ingen av fiskene hadde fått den typiske rødfargen i kjøttet enda (er vel en spesiell type mat de spiser som gjør at kjøttet blir rødt??, ikke sikkert at de har spist dette enda i år)

 

Den som var hvitere var ikke merkbart slankere enn de andre. av alle fiskene vi fikk på garn. Var det 2-3 stykker som hadde denne fargen og konsistensen

 

Og jeg garanterer at disse var døde. Stemmer ikke dette :?::?:

Link to comment
Share on other sites

Ingen av fiskene hadde fått den typiske rødfargen i kjøttet enda (er vel en spesiell type mat de spiser som gjør at kjøttet blir rødt??, ikke sikkert at de har spist dette enda i år)

 

Den som var hvitere var ikke merkbart slankere enn de andre. av alle fiskene vi fikk på garn. Var det 2-3 stykker som hadde denne fargen og konsistensen

 

Og jeg garanterer at disse var døde. Stemmer ikke dette :?::?:

 

Disse var døde ja, men det var mange andre og som ikke hadde denne fargen som var "dødstive" og, men med "normal" farge.

Link to comment
Share on other sites

Ingen av fiskene hadde fått den typiske rødfargen i kjøttet enda (er vel en spesiell type mat de spiser som gjør at kjøttet blir rødt??, ikke sikkert at de har spist dette enda i år)

 

Den som var hvitere var ikke merkbart slankere enn de andre. av alle fiskene vi fikk på garn. Var det 2-3 stykker som hadde denne fargen og konsistensen

 

Og jeg garanterer at disse var døde. Stemmer ikke dette :?::?:

 

Disse var døde ja, men det var mange andre og som ikke hadde denne fargen som var "dødstive" og, men med "normal" farge.

 

Hadde garna stått lengre hadde de andre fått samme lyse fargen de også :!::!::? Ameeeeeeeeen :!:

Link to comment
Share on other sites

Dersom den lyse fisken i tillegg til det bløte kjøttet også hadde mindre rødfarge i kjøttet er det en ørret som har gytt. Kjønnsmoden ørret og laks får nedsatt kvalitet. Siden ørreten gyter på høsten har muligens denne slitt seg gjennom vinteren og overlevd med et nødskrik...før den svimet seg inn i garnet.

 

Men den lyse ørreten på bildet ser ikke ut til å ha noe særlig dårligere kondisjon enn de to andre,og da rimer det dårlig med det du skriver. En fisk som du beskriver skal være veldig slank på denne tiden,og ha dårlig k-faktor. Men fiskeren får nesten svare selv på om den var merkbart slankere enn de andre..

Det som kan bekrefte min teori er dersom denne bleke ørreten også hadde en blekere rødfarge i kjøttet sammenlignet med resten av fiskene.

"muligens denne slitt seg gjennom vinteren og overlevd med et nødskrik...før den svimet seg inn i garnet". Da SKULLE den vært slankere,er du ikke enig? En sånn fisk som du beskriver skal ha en elendig k-faktor på denne tiden,hvertfall i et kaldt høgfjellsvann. Men nå er vi uansett langt utenfor topic,så vi kan godt stoppe her :D

Kjøttfarge er en indikator på kostholdet. Krepsdyr som marflo og skjoldkreps inneholder fargestoff som gjør kjøttet rødt.

Link to comment
Share on other sites

Noik skrev:

Da SKULLE den vært slankere,er du ikke enig? En sånn fisk som du beskriver skal ha en elendig k-faktor på denne tiden,hvertfall i et kaldt høgfjellsvann.

 

Nei jeg er ikke enig i at den nødvendigvis må ha dårlig k-faktor. Ørret er mestere i å spare på kreftene. Når de overvinter i 4 graders vann er kroppsfunksjonene nærmest avslått. De har vekstsesong akkurat som trær, og akkurat som vi kan telle åringer i trestubber kan vi også telle åringer i øresteinen på fisken.

 

Det er vel heller slik at fisk som ikke klarer å skaffe nok føde i den varme årstiden som får dårlig k-faktor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...