Jump to content

Rifle til dame?


M695

Recommended Posts

Da har kjæresten bestemt seg for å kjøpe seg rifle :)

Har titta litt rundt, men har ikke funnet noen dameutgaver sånn som jeg har sett på hagler.

Hu er ca. 160, så alle de riflene vi har titta på er for lange.

Er det vanlig å kappe kolben?

Hvis noen veit om noen rifler som vil passe bra til ei dame, så skrik ut. Helst 30-06 eller .308

Link to comment
Share on other sites

Remington seven, er et alternativ. Selges ganske billig brukte..

 

Ellers er Remington 710 også noe å vurdere. Felles for de begge er at de er prisgunstige..Som et førstegangsvåpen holder de mer enn nok.

 

Jeg har skutt med begge disse riflemodellene og de var veldig korte i kolben. Spesiellt model seven.

 

Hva en velger av kaliber er en smakssak. 308-30-06 eller 6,5x55. -Alle har rimelig treningsammo og rekylen er absolutt overkommelig selv for et lite kvinnfolk...

 

Lykke til...

Link to comment
Share on other sites

Ellers er Remington 710 også noe å vurdere. Felles for de begge er at de er prisgunstige..Som et førstegangsvåpen holder de mer enn nok.

 

Trenger førstegangsvåpen å være billige? Må en "gå gradene" på rifler? 710 er et greit jern, selv om den KVALITETSrifla hun likegodt kan ha resten av livet likegodt kan kjøpes med en gang.

 

Hørte en som sa noe fornuftig her om dagen ad. kvalitet og utvikling;

Kimber er et godt eksempel sa han. Før var det kvalitet på øverste hylle. Drevet av en som levde av kvaliteten. Det er sånn merkevarer bygges opp. SÅ selges selskapet, og krav til inntjening kommer, og øker og øker og øker...og kvaliteten minker og minker og minker.

Har en Remington 600 fra 1960 tallet. Den var i 6,5Rem mag, og stokken ver BEDDET fra fabrikk :!: Den gikk/går meget meget bra i orginal stand uansett værpåvirkning. Dagens Remingtoner er halvfabrikata sammenlignet med denne.

Kvalitetsvåpen er f.eks. Sauer, HS Precision :wink: , Det er ikke Savage og Remington. De fra Custom shop er noe annet...Noen som lurer på hvorfor de koster mer? Er ikke 710 like bra da... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en sauer-fantast, men har de siste ukene kjørt skytekurs med rifle. Under instruktørkurset jeg gikk instruerte jeg ei dame, og på kurset nå har vi tre damer. Felles for alle er at ingen originale våpen passer. Jeg vil dermed si at justerbar kinnstøtte er et must.

Hvorfor kaliber 30.06 eller .308? Hvor mye har hun skutt før? Hva skal våpenet brukes til?

 

For noen som ikke har skutt noe særlig før, vil jeg anbefale 6,5x55. Rekylforskjellen er merkbar, og det er lettere å lære seg til å skyte godt med 6,5 enn 30.06 eller .308. Alle feil som en skytter gjør blir forsterket dess større kaliber det er. For lett børse er heller ikke noe å gå etter. 2 av de som går kurset instruerer i nå bruker lånte våpen som er litt tyngre (sauer'n min på 5,5, og søs kongsberg på 4,5 kg). Disse skytterne skyter samlinger på 5-kroninger 2. kursdag selv om de aldri eller så vidt ikke har skutt før.

 

Hvor mye penger skal brukes?

Hva med å kjøpe en sauer 200str og få i jaktløp (evn. litt slitent baneløp og dreie ned dette), og få spesialtilpasset skjefte? Jeg har det på sauer'n min, og den passer yppelig! De to på kurset vårt nå som hadde med egne børser fikk påsatt papp og sølvtape i store baner!

Link to comment
Share on other sites

Ellers er Remington 710 også noe å vurdere.

 

kjøp IKKE 710!!! for ei forferdelig møkkarifle, tyngre sluttstykkegange skal du lete jævli lenge etter, styr unna! plastikk alt sammen!

- og jah jeg har ei selv,var første rifla mi, angret etter dag èn!!

Link to comment
Share on other sites

For noen som ikke har skutt noe særlig før, vil jeg anbefale 6,5x55. Rekylforskjellen er merkbar, og det er lettere å lære seg til å skyte godt med 6,5 enn 30.06 eller .308. Alle feil som en skytter gjør blir forsterket dess større kaliber det er.

I like tunge børser og letter trenings ammo, er dette sterkt overdrevet, for ikke å si tull. Damer er heller ikke pingler til å skyte, de gjør faktisk det de får beskjed om.

 

Kapp kolben på ei vanlig børse, monter god kolbekappe, sett på dama hærselvern, når rekyl "pinglene" begyner og syte. Og du skal se at hun skyter bra med det meste i børser med normal vekt.

Link to comment
Share on other sites

Min samboer, 160cm og 58kg, har rifler i kaliber 308, 270W.

1 stk Tikka 595 308W, semisporter. Kappet 8cm av kolbelengden, vekt 4450g med swaro 2.5-10x 42.

Denne var hennes første og blir brukt til mengdetrening, jaktfelt, og jakt.

1 stk Lakelander 389 i 270W. Kappet stokken 6cm, vekt 3,8 kg med zeiss 2.5-10x50.

Denne fikk hun til sin bursdag i 2007. Ment å brukes på jakt- hundefører.

 

Tikka`n har justerbar kolbekam. Lakelanderen sin stokkform passer bra som og kolbekammen trenger ikke justeres.

Man trenger ikke kjøpe banesauer i 6.5x55 for at jenter skal skyte bra.

350RM har helt rett.

Ikke kjøp noe dritt/billig bare fordi det er til ei dame.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange bra svar å få!

Børsa skal i hovedsak brukes til elgjakt, derav 308. eller 30-06. Denne diskusjonen har vel gått en del ganger før, og er egentlig ikke det jeg lurer på. Ho har skyti litt med 30-06 før, og har ikke klaga på rekylen i den.

Er absolutt viktig med kvalitet, men som damer flest er hun også opptatt av at ting skal se bra ut :D

Det skal også legges litt penger i en bra kikkert, så budsjettet er ikke helt ubegrenset.

Jeg skjønner at å kappe kolben er en vei å gå.

Er det noen leverandør å anbefalle her? Tenker da på en som har mye våpen og velge i, men som også kan gjøre en tilpassning av kolbe.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se.....

 

Jeg har en Sauer 202 Jaktmatch 6,5x55 med Klassik fortre, kolben er kappa 1,5 cm(min første rifle).

Og en Sauer 202 Highland 30-06 også kappa 1,5cm det er jaktrifle nr. 1 for meg.....den er i mine øyne som ett smykke(grad. 4 stokk) jeg har nok et litt mer sykelig forhold til denne børsa enn det som godt er :oops:

Rifla veier uten kikkert 2,7kg. Og går bare under navnet "gullet" 8)

 

Bruker den som hunderfører børse under elgjakta og rådyrjakta og sist men ikke minst på reinsjakta og på ettersøk :D

 

Landrø er behjelpelig med kapping av kolbe hvis du/dere bestiller av de vet jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg har ei vanleg 700ADL. Eg innbiller meg at denne må passe ganske godt til ei dame. Men so e no eg 30 cm lenger enn frøkna til trådstarter, so mulig eg tar feil.

Uansett, dersom ho er opptatt av at ting skal sjå bra ut, so utelukkar den seg egentlig sjølv :wink:

Men fin å skyte med, lite rekyl å snakke om.

Link to comment
Share on other sites

For det første er det ikke noe problem (som flere har nevnt) å kutte kolbe for å tilpasse våpen til en liten person.

Om man får dette gjort hos en børsemaker og samtidig monterer en skikkelig rekylkappe, eks. Pachmayr Decellerator er mye gjort.

 

Om det har så mye for seg å velge ei lett rifle kontra ei med "normal" vekt, er et annet spørsmål.

Lette våpen har som ofte korte løp (mere muningsglimt og smell), eller tynne løp (mere kilne å få til å gå godt).

Et tidligere samboerskap med en Rem. Model Seven i 243 Rem ble avsluttet i frustrasjon, da jeg opplevde henne som svært vimsete og ustadig :x

 

De fleste vanlige / standard jaktrifler er av ok kvalitet.

Mye plast og greier, men til normalt jaktbruk har jeg intrykk av at det stort sett holder.

 

Jeg er godt fornøyd med Ruger sine rifler, og har flere av de.

De trenger vanligvis en liten poleringsjobb på avtrekkeren (hos børsemaker), men ellers er det gode bruksvåpen. Spesiellt montasjen hos Ruger er dønn solid.

De er prisgunstige og dermed mer penger til kikkert :)

Link to comment
Share on other sites

For noen som ikke har skutt noe særlig før, vil jeg anbefale 6,5x55. Rekylforskjellen er merkbar, og det er lettere å lære seg til å skyte godt med 6,5 enn 30.06 eller .308. Alle feil som en skytter gjør blir forsterket dess større kaliber det er.

I like tunge børser og letter trenings ammo, er dette sterkt overdrevet, for ikke å si tull. Damer er heller ikke pingler til å skyte, de gjør faktisk det de får beskjed om.

 

Kapp kolben på ei vanlig børse, monter god kolbekappe, sett på dama hærselvern, når rekyl "pinglene" begyner og syte. Og du skal se at hun skyter bra med det meste i børser med normal vekt.

Jeg skriver bare det jeg har opplevd av å selv være instruktør. Damer skyter som regel bedre enn menn - fordi, som du sier, de gjør det de får beskjed om, og ikke minst at de er pirkete.

Dette jeg beskriver over er for dem som ikke har skutt før.

Med grovt kaliber og lett våpen blir smellen/rekylen kvassere, men et tungt våpen vil i forskjell gi en seigere rekyl og ta opp mer i selve våpenet og ikke i skuldra/kroppen.

 

Ei litt tyngde børse enn et tynt løp og synth-stokk skyter de fleste bedre med. Enkel grunn: Bevegelsene i børsa blir seigere. Det blir lettere å holde rolig og dermed lettere å avfyre et skudd du vet akkurat hvor sitter.

Og det har jo litt med skyteteknikk å gjøre: En nærmer seg ikke en god skytter før enn en kan fortelle hvor skuddene sitter. Da har en gjort en god jobb!

Nå har det kommet fram at dama som skal ha våpenet her har skutt litt før - da skal ikke jeg pushe på 6,5x55 (selv om det er et ypperlig storviltkaliber - men den diskusjonen tar vi ikke her).

 

Eksempel fra kurs jeg holdt i instruktørutdanninga mi: (Her hadde jeg kun en elev)

Ei dame kom med gubbens børse, en tikka T3, fin børse, i .308. Kun skutt tidligere på jegerprøvekurs. Tok ikke mange sekundene for å se at dette ikke passa - men ho ville prøve. Hun skjøt og jeg så tydelig at øya ble knepet igjen og napping i avtrekkeren (skuddredd). Kinnstøtta passa heller ikke i det hele tatt, selv om den i utgangspunktet var bygd opp. Hun skjøt ca 15 skudd før jeg spurte om hun ville prøve noe annet. Skuddene satt da klistret over hele rådyr-skiva. Jeg fikk tak i instruktøren min, og fikk låne hans T3 Super Varmint. Jeg skrudde opp kinnstøtta en god del, og ga henne ammo i 6,5.

Vi skjøt ca. 50 skudd den dagen, og resten satt innenfor vitale område på rådyret.

 

Nå har det forsåvidt kommet fram at våpenet kun skal brukes til jakt, og ikke til mengdetrening som f.eks. jaktfelt eller elgbanesyting. Sauer, som jeg har nevnt tidligere, er et kvalitetsvåpen, og en får mye for penga ift. mange andre gevær. Det er lett å få deler, og det er genialt hvis man finner ut at skyting er noe jeg vil drive mer med. En sauer med lett løp og et tilpasset jaktskjefte veier ikke så himla mye, en får dem under 4,5 kg. Forøvrig holder sauer'n seg veldig godt i pris. Sauer 202, som Skautussa skriver om, er jo også fine og gode våpen. Et annet våpen jeg sikler godt på om dagen er Tikka T3 supervarmint. Den blir for meg en ren jaktbørse. Lette børser skyter jeg aldri godt med, og det er vel tross alt det som er hensikten for enhver jeger? Det å skyte godt?

 

Jeg skal ikke si hverken det ene eller det andre ang. våpenvalg, men gå for et våpen med tilpassningsmuligheter: Justerbar kinnstøtte er et must! Ikke kjøp alt for lett børse, og velg kaliber som en selv er tilfreds med og som man faktisk har råd til å trene med.

 

Til forskjell fra mannfolk vil damer ha en god sikkerhet, og vite hva de gjør. Tryggheten rundt våpen er generelt viktig - derfor bør man iberegne en del trening og timer på skytebana.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp ikke ei lett lita rifle til dama. Dette har ingen ting med rekyl, men ei lett rifle har dårliger balanse og formen på skjefte, pistolgrep og kolbe er dårlig. (tynt og spinkelt- spare vekt) Slike rifler er ikke lette å skyte bra med uansett. Jeg har selv eid ei rem seven, etter mye trening ble vi venner.

Link to comment
Share on other sites

Ok, ingen kaliber diskusjon, men er noen i tvil om hva jeg mener om kaliber, send PM.

Jeg skal ikke si hverken det ene eller det andre ang. våpenvalg, men gå for et våpen med tilpassningsmuligheter: Justerbar kinnstøtte er et must! Ikke kjøp alt for lett børse, og velg kaliber som en selv er tilfreds med og som man faktisk har råd til å trene med.
Sørg for at børsa har vekt/stødighet, det syns jeg mangler hos mange i dag. Hvis man ikke skal teste all verdens kikkerter og montasjer, syns jeg det er greit å bygge opp kolbekammen når man har funnet ut hva man vil bruke av siktemidller.

 

Til forskjell fra mannfolk vil damer ha en god sikkerhet, og vite hva de gjør. Tryggheten rundt våpen er generelt viktig - derfor bør man iberegne en del trening og timer på skytebana.
Å huff a meg da. Jeg er da mann, selv om jeg syns det er gjilt å skyte en del og vite hvor børsene går. Vil uten videre anbefalle alle jegere noen runder med jaktfelt om vinteren, for å få brukt børsa mere på forskjellige mål og bli mere vant til å handtere den.
Link to comment
Share on other sites

Det er mange veier til Rom :wink: men som vanlig er vi vel litt uenig om hvilken vei som er den rette?

Uenig eller ikke, jeg syns at folk skal holde seg for gode til å rakke ned på andres erfaringer og avfeie det som "tull og tøys". Det være seg om det gjelder kaliber, rekyl, tyngde eller sikkerhet.

 

Som flere andre på forumet, har jeg jobbet med våpen daglig, hvertfall en periode. I tillegg har jeg mye kontakt med nyslåtte jegerjenter gjennom verv. Jeg må si meg enig i at jenter er veldig fokusert på detaljer når det gjelder sikkerhet og funksjon - og desverre er de altfor valgene dere styrt av en meget velmenende mann som gir mer eller mindre gode råd. Problemet er at som nybegynner har du liten mulighet til å være kritisk eller stille spørsmål ved rådene - fordi "det bare er sånn" :wink:

Og dermed blir alle rådene mer villedende enn veiledende og mang en gang har jeg sett jentene tusle oppgitt ut av våpenbutikkene med ugjort ærend.

 

Her er noen spørsmål som kan være greit å stille seg før innkjøp:

 

Hva skal jeg jakte?

Vekt? Ved posteringsjakt er ei tung rifle ok, men ved jakt i krevende terreng med mye gåing er det en fordel med ei lettere rifle. 4,5 kg er utrolig tungt når man har gått hele dagen og kanskje sleper på et slakt i tillegg.

Skal rifla brukes til annet en jakt og litt trening? Feks konkurranse.

Type sikring, magasin? Smak og behag - noen liker boksmagasin, og noen setter veldig pris på at sluttstykket kan låses.

Vedlikehold og stell? Trestokk, blånert løp, syntstokk, rustfritt løp.

Tilpasning? De fleste våpen må tilpasses for å passe perfekt. Utslagsgivende ved konkurranse, men også en fordel på jakt og trening.

 

Til det konkrete tilfellet:

 

Vil dama ha ei lett, rustfri rifle med syntstokk ville jeg sett på Browning A-Bolt Stainless Stalker. Denne har ei kort kolbe - jeg er 165 cm og min Browning passer veldig godt. Sikringen er helt "krem" - ligger på kolbehalsen, forholdsvis lydsvak og låser sluttstykket. Vekten er knappe 3 kg uten optikk. Kolben kan tilpasses, hos en børsemaker - syntkolber har en lei tendens til å være litt mer tricky å tilpasse hjemme på stuebordet. (...og spar meg for uttalelser om kolbefohøyning med diverse remedier - jeg snakker her om personlig tilpassing, - kutting i kolben og montering av kinnstøtte. :wink: )

 

Skal damen ha en rifle med trestokk, sjekk bruktmarkedet for en Sako 75 Hunter. Tyngre, men et nydelig våpen og funksjonelt våpen. Alternativt en Tikka T3 eller tilsvarende. Legg de ekstra kronene, som du kanskje sparer ift ny-kjøp, i tilpasning og optikk.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Skal damen ha en rifle med trestokk, sjekk bruktmarkedet for en Sako 75 Hunter. Tyngre, men et nydelig våpen og funksjonelt våpen. Alternativt en Tikka T3 eller tilsvarende. Legg de ekstra kronene, som du kanskje sparer ift ny-kjøp, i tilpasning og optikk.

 

Slett ikke dumt! En Sauer med tilleggsutstyr er heller ikke dumt, ikke minst på grunn av lite verditap og en god "retrettmulighet" hvis interessen dabber og man ønsker å selge utstyret. Det kan kanskje bli litt verre med en påkostet custom-sak.

 

Stikkord her er egentlig best mulig tilpasning av våpen til skytter, og det er en god ting enten "rattata" peker innover eller utover. :wink:

Link to comment
Share on other sites

De fleste jenter er redd for rekyl. Børsa må være passe tung i forhold til kaliberet.Stokken bør være tilpasset.

Anbefaler blaser R93 med semi weigth pipe. Jeg kjøpe en R93 grand lux semiweigth i 30-06 til kona for for et par år siden. Satte på en en Zeiss 1,5 -6x42. 35 cm skjefte lengde. Det har gått meget bra. Hun elsker børsa.

:lol::lol::lol::lol::lol:

Børsa til en DAME skal passe .Være elegant.

Ikke slå for mye. En Børse hun kan bli gla i da går det bra

Link to comment
Share on other sites

jeg fåreslår att du tar med deg dama di på ett sted som har masse forskjellige børser som hu kan ta,grafse og klå på, til hu får krampe i armen. det er hu som må finne den kombinasjoen som hu liker. det viktigste er jo att hu liker det hu har i henda. ikke hva 100 forum medlemer mener er best for hu.

 

å da snakker jeg om den fysiske utformingen.

 

når det gjelder kaliber så må man ikke undervurdere kraften til norske jenter :D

de klarer å holde igjen en 308 og 30-06 det er bare en vanesak å lære seg til å ikke være redd. å være trygg på seg selv i skuddøyeblikket.

 

å det er såppas mye fine hjelpemidler der ute som hjelper til mindre rekyl. en god rekylkappe kan gjøre underverker.

Link to comment
Share on other sites

Gjør det enkelt, de fleste rifler blir meget bra til damer etter litt tilpassing!

 

Jeg vil tro en lengde på 30-31cm vil passe bra til ei dame på 1,60. Målt fra avtrekker til kolbekappe.

De fleste rifler har en standard lengde på 34-36 cm. Prøv i butikker hva som passer og ikke passer.

Mange har skrevet i denne tråden at Blaser har korte kolber. I mitt våpenskap er det faktisk Blaser`n som har lengst avstand fra avtrekker til kolbekappe :wink: Og ja, jeg har den tynneste kappa! SM-pipe har jeg også til Blaser`n. Fin til jaktfelt og banebruk for meg, men jeg vil faktisk ikke anbefale denne tunge pipa til en kvinne.

 

Lever rifla til en børsemaker for kapping og evt. montering av ny kolbekappe. Kinnstøtte på kolben vil avgjøre hvor mye man kan kappe. Det bør stå igjen 1 cm treverk bak kinnstøtta for at det skal se pent ut. Velg evt. den tynneste kappa fra Pachmayer dersom den orgianle blir for lang.

 

Mange foretrekker også å kappe pipa, f.eks. 5 cm. Det vil ofte gi bedre balanse, i tillegg blir rifla fort framtung for kvinner som har svakere armer enn menn. Dette merkes spesilelt ved stående skyting. Til slutt får rifla et bedre utseende med hensyn til forholdet mellom lengde på kolbe og pipe. Ei rifle med standard pipe og kort kolbe ser fort litt rart ut.

Link to comment
Share on other sites

Denne lakelanderen blekappet 5cm av kolben, løpet er ikke kappet. Synes ikke den ser fortung ut og eier liker den meget godt. Tilpass stokk til skytter og la ikke rifla bli for lett er nok et greit tips til alle som vil skyte stødig og bra.

2530960263_12e10c8469.jpg

Denne rifla veier vel ca 4kg med reim og alt. Det at damer er for "svake" tror jeg nok mange "menn" her inne må tygge i seg etter å ha fulgt denne dama opp bratte lier. (gjelder også armstyrken)

2531778616_7e88b35bd2.jpg

 

Her med Tikka Semisporteren M-595 i 308W, som hundefører i Begnadalen (elgjakt, Valdress). Denne rifla stopper på 4450g uten reim. Kolben kappet 6-7cm.

61909156_ab2526ff9c_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sabatti Model 90 er ett pent og godt skytejern som passer godt til folk som er korte i vekst. Fåes i kaliber 6.5X55, 308win, 30.06 og 93x62 samt 7mm rem mag og 300win mag.

 

Jeg er bare 175cm i sokkelesten og skyter med det meste men syns at denne børsa passer veldig godt til meg...

 

Men så har jeg ikke vært bortsent med våpen heller før de siste 2 år :oops:

 

Startet som mange med en HV mauser og byttet den og bygde meg en supermauser før mere moderne våpne ble tingen...(selv om mausere er på vei inn i huset igjen :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...