Jump to content

Elgjakt på Statsvald gir dårlig jaktmoral?


Salmon

Recommended Posts

Noen vil nok heve på øyenbrynene når jeg hevder at elgjakt på statsvald gir dårlig jaktmoral.

Statsskog oppererer med ett depositum på kr 3000,- for hvert dyr på kvoten. Dette er penger du ikke

får igjen om du ikke klarer å felle de dyr du er tildelt.

Ergo taes det unødig sjanser, det skytes på for lange hold og på umulige vinkler i håp om å felle dyret slik at du får tilbake depositumet. Problemet bare forsterkes der de har mange dyr på kvoten.

 

Jeg mener at statsskog driver ran på høylys dag av jegerne.

 

Hadde du godtatt å måtte betale depositum på den lokale ICA sjappa, for så å oppleve at de var utsolgt for kaffe, og at du ikke fikk pengene igjen...???

 

Hva mener du?

Link to comment
Share on other sites

Javel, er det slik du jakter altså?

 

De gangene jeg ikke er invitert på jakt eller jakter hos meg selv så har jeg funnet det ganske naturlig at jeg må betale for meg, og med mindre det står skriftlig i evt. kontrakt at selger skal plassere viltet foran meg så må jeg bare ta det på egen inkompetanse om jeg ikke klarer å felle viltet.

 

La oss ta en annen sammenligning, du betaler for sydenferie, men siden du ikke forlater hotellrommet så blir du heller ikke brun.

Skal du da klage til reisebyrået og kreve pengene tilbake med henvisning til manglende solbrenthet?

 

Eller la oss snu problemstillingen, om statsskog refunderte depositum for de dyrene som ikke ble skutt så ville et jaktlag da kunne skyte de mest attraktive dyrene og få tilbakebetalt pengene for kalv og kvige som de ikke gadd å jakte på.

Det ville jo være et glitrende eksempel på feil avskyting, samt et slag i ansiktet på de jaktlagene som ikke kom med i trekningen, men som gjerne ville skutt hele kvoten.

 

Nei Salmon, det du egentlig sier er at den norske jegerstand (eller er det deg selv du tenker på?) har en såpass slett moral at man egentlig ikke burde slippe dem ut på jakt i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen på Statskog sitt "depositum" og "forskudden" vi alle betaler på elgjakt? Jeg ser ikke problemet. I et forvaltningsområde har man et fellingsmål. Hvis det ikke "koster noe" ville nok mange jaktlag gitt beng i å ta ut hele tildelte kvote hvis man ikke fikk ned alle dyra i løpet av vettug tid.

Link to comment
Share on other sites

"Som man reder ligger man", heter det i et gammelt ordtak.

 

Jeg ser egentlig heller ikke det store problemet med å betale 3000,- for å få lov å gå på statsalmenning

for å skyte en elg, men det er jo litt avhengig av hva som kommer i tillegg når elgen er skutt.

Betaler man kilopris for kjøtt + fellingsavgift så blir jo ikke dette rimelig.

 

Uansett, jeg tviler på at det er noe rimeligere å leie privat så man må jo velge.

Det går jo an å la være å jakte elg også om man ikke har råd! Dette er en kalkulert risiko man må ta.

Sånn er det bare på jakt...

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje det ein vanleg praksis alle stader at du må betale for ei vare du kjøper?

 

Forskjellen er at du betaler berre for litt av vara før du starter med jakta!

 

Ran kan du kalle det om innbetalt sum for kvart dyr ikkje vert trekt fra på sluttrekningen.

 

For å dra paralellen. Eg ser det ikkje som ran når eg må betale for å få lov til å fiske i ei lakseelv. Sjølv om eg ikkje får fisk så er det tilgangen til å få fiske som ein betaler for.

 

Så depositumet du betaler på førehand for elgjakta, er betaling for å få lov til å gå ut i skogen og sitte på stolsekken til rompa er så sår at du ikkje klarer det lenger den dagen!

Link to comment
Share on other sites

Eneste negative med jakt på statsvald er etter min mening folks grådighet som innebærer uttak av de største dyra,når de tenker at her skal jeg jakte bare 3-4 år.

Jakt med kortsiktig økonomiske motiv blir aldri positvt for stammen.

Mener selv at jakt på statsvald er en av de billigste muligheter for elgjakt folk som ikke er grunneier har,nettopp pga relativt lavt forskudd og oppgjør pr kg.

Privat jakt på annbud/fastpris blir ofte mye dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter på statsvald, og synes depositumet er greit. En annen ting er: når du sitter på post å venter på hundefører, så kommer det plutselig en hare-los midt igjennom postrekka. Og det smeller rundt ørene dine uansett hvor du beveger deg, fordi terrenget er fult av småvilt jegere. Tilslutt møter du en illsint småviltjeger, som har fått misshandlet bikkja si av en elghund som har vært ute på 1km langt søk.

 

Dagen etter ringer bonden, som har leid beite-rett av statskog, fordi han har funnet en haug med ihjel-revet sau.

Samtidig sitter statsskog å drar inn penger fra alle kanter.

 

 

Jeg mener ikke med dette at elgjegere har førsterett, men, Statskog burde hatt restriksjoner på hvem som fikk jakte/beite når, så hadde vi sluppet mye trøbbel og unødige utgifter som det å kjøpe sau, veterinær utgifter på småviltjegerens bikkje, samt utryggheten av alle hagle svermene som suser rundt ørene dine når du går rundt i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Eneste negative med jakt på statsvald er etter min mening folks grådighet som innebærer uttak av de største dyra,når de tenker at her skal jeg jakte bare 3-4 år.

 

Sier du det? Er elgjakta så annerledes for "alle andre" enn den har vært for meg de to åra jeg har jakta? Kan dere VELGE hvilke dyr som kommer på post, og vet dere slaktevekta på 90 meters hold??

-Vel, der jeg har jakta har vi vært happy med i det hele tatt å få lovlige dyr på post, og hvis noen har fått skutt noe (lovlig...) har det vært rene hallelujastemningen. PS! Vi har fremdeles halva kvota igjen og vi TAR DET VI FÅR!!

 

Har du forresten prøvd å selge en halv okse med slaktevekt på 300 kilo? Ikke det nei...

Link to comment
Share on other sites

Kom til å tenke på noen ord fra en tidligere oppsynsmann på allmenningen her, også Statsskog.

 

Der ble depositumet trukket fra kjøttprisen under sluttoppgjøret, nesten rart om det ikke er gjengs praksis, og et lag som hadde skutt et par små kalver kom faktisk ut med kr. 23,- i fortjeneste på disse to kalvene...

Tabellen anga nemlig en kilopris som endte opp lavere enn depositum for de to kalvene. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er for meg åpenlyst at utleige av elgjakt i stor målestokk har hatt negative konsekvenser i mitt område. Leigejegere som kommer fra andre deler av landet i lengre eller korterere perioder er ikke like nøye med at felt dyr passer med kvota som lokale jegere for å si det veldig forsiktig. For å si det rett ut, ku og kalv er fredet for de fleste lokale jegere, mens begge ofte blir skutt av leigejegere.

Vi finner også ett og annet skinn og hode pakket inn under en gran, men i hvor stor utstrekning dette foregår er jeg mer usikker på.

Vi som har jaktet lenge i samme område ser konsekvensen av dette nå.

Sånn sett er vel ikke statskog verre eller bedre enn private grunneiere.

 

Jeg kan på en måte forstå tilreisende jegere. Det er en myte at disse alltid er bemidlede byfolk. Det er ofte vanlige lønnsmottakere som ikke har råd til å la kua som de har betalt 10 000,- for passere selv om det åpenbart er bedre for stammen å ta sjangsen på at man finner ei kvige senere.

 

Jeg støtter tanken på at man betaler for de dyrene som blir skutt, og heller betaler en mindre grunnavgift. På den andre siden skjønner jeg grunneiere som ikke er så gira på å ta mindre betalt enn folk er villig til å gi heller.

Link to comment
Share on other sites

Vi kommer stadig kant du og jeg Tikkat3

For å si det rett ut, ku og kalv er fredet for de fleste lokale jegere, mens begge ofte blir skutt av leigejegere.

Dette stiller jeg meg fullstendig uforstående til, og finner det hårreisende! Blir grønnjævlig provosert! Skulle vi betale i dyre dommer (privat eller statlig) for ei kvote på 2 kyr, 2 kalver og en okse f.eks., OG SÅ IKKE JAKTE PÅ KYRNE? :shock:

Noen har jo fastsatt kvota og må jeg anta, tenkt på stammens beste, og videre antar jeg, de er mere kompetent til dette enn meg.

Synes og det er rart med slike "ørten kyr" kvoter, men det er nå det vi betaler for så da er det det vi skyter. Jeg skøt forresten ei kvige(*) på ku-kvota i år. Rett og slett fordi jeg er så himla :mrgreen: at jeg ikke ser forskjell før det er for sent å ombestemme seg...

 

Jeg kan på en måte forstå tilreisende jegere. Det er en myte at disse alltid er bemidlede byfolk. Det er ofte vanlige lønnsmottakere som ikke har råd til å la kua som de har betalt 10 000,- for passere selv om det åpenbart er bedre for stammen å ta sjangsen på at man finner ei kvige senere

Du kan på en måte forstå det ja :roll: Jeg betaler da for faen ikke for elgjakt for noe annet enn å jakte elg. Har vært med å hatt kun kyr på kvota - skulle vi betalt og smilt, og, ja hva foreslår du?

Det første har du forresten rett i.

 

K

 

(*) og til en annen diskusjon, ildåpning var @70m, Det er ingen tvil om jeg kunne felt en stillestående elg (dersom de hadde eksistert) renere, mer moralsk, mer etisk, , med større sannsynlighet for et bra 1. skudd, med ett eller to skudd, mindre sannsynlighet for skadeskyting, fått mer kjøtt igjen, sikrere, you name it, og fått mye mere kjeft - på minst 400m. Men den gikk ned til slutt :roll:

 

Tror jeg må melde meg inn i "lav Moral" :wink:

Link to comment
Share on other sites

M67:

Det er vel ikke vanlig å få kvote på kalv lenger? Det går vel mest i ku, okse og ungdyr, med klar overvekt av ungdyr.

Har du ku og ungdyr på kvoten, kan du selvfølgelig skyte ku og kalv. Men slik elgstammen er blitt mange plasser ikke så veldig langt fra deg, så er det ikke så veldig lurt å brenne nedpå eneste kalveførende kua i terrenget. Om man tenker litt frem ihvertfall. Om du blir provosert av det, så får det stå sin prøve. Det beste er å spare kua og lete etter et ungdyr. Det mener jeg og alle elgjegere jeg kjenner ihvertfall...

Mener selvfølgelig ikke at man skal la være å skyte det ene dyret, men at man må tilstrebe å skyte et ungdyr istedet for et produksjonsdyr.

 

I eksempel nr 2 der du kun har ku på kvoten, så kan du skyte hva pokker du vil for min del, det er dine penger og din elg. Men de fleste som tenker litt frem forsøker å finne en kvige istedet for ei stor kyr.

 

Men det er mange som har holdt på sin rett til å skyte akkurat hva de vil. Derfor går vi nå ofte dagesvis med gode elghunder uten å være borti elg...

Forøvrig er nok problemstillingen oftest at det er ungdyr på kvota og ku som blir skutt...

Link to comment
Share on other sites

Mye jeg ikke liker med statskog sitt opplegg men en fast pris før jakt er regelen ikke unntaket ved storviltjakt.

 

Både jeg og kjentfolk må ut med 5000kr+/- for et hjorteløyve, dette må betales før jakten og blir ikke refundert om man ikke får felt dyr.

Det greie er at man da slipper veiing, papirarbeid og ekstra betaling ved en felling.

 

Vil anta at elgjakt på privat grunn har samme opplegg men tilsvarende dyrere.

 

Min erfaring privat VS statskog er:

 

Privat er det billigere hvis dyrene blir tatt = dyrere hvis ikke.

Hos statskog er det motsatt.

Link to comment
Share on other sites

så er det ikke så veldig lurt å brenne nedpå eneste kalveførende kua i terrenget. Om man tenker litt frem ihvertfall. Om du blir provosert av det, så får det stå sin prøve. Det beste er å spare kua og lete etter et ungdyr. Det mener jeg og alle elgjegere jeg kjenner ihvertfall...

Jeg er jo enig med deg, med min begrensede forståelse av elgens ve og vel. Og det beste og mest fornuftige (om vi har rett i vår forståelse av dette) ville være å gjøre som du sier.

Imidlertid er jeg prisgitt han som selger meg ei kvote - og når denne er ku, så skyter jeg ku - jeg har jo betalt for kjøtt også. Det kan være mulig av kvotesetter ønsker å redusere elgstammen i området? På Sørlandet er det jo offisielt for mye elg, akkurat som det er for lite ulv i Hedmark :roll: ..

Jaktlaget jeg er med på har mer enn en gang stusset over "merkelig" kvotetildeling, men jeg er ennå der at jeg skyter den kvoten (prøver) jeg får, og lar de regulerende øvrighetsorganer prøve å regulere elgstammen med de kvoter de gir elgjegerene. Ikke ved å overprøve deres avgjørelser. Alternativet er å la være å jakte elg.

 

I eksempel nr 2 der du kun har ku på kvoten, så kan du skyte hva pokker du vil for min del, det er dine penger og din elg. Men de fleste som tenker litt frem forsøker å finne en kvige istedet for ei stor kyr.

Det jeg blir provosert over er at du forventer at folk skal betale for elgjakt, få tildelt en kvote og så ikke skyte halvparten av dyra pga. egne antagelser om hvordan elgstammen i området bør forvaltes.

 

Men det er mange som har holdt på sin rett til å skyte akkurat hva de vil.

Det er da slett ikke snakk om å skyte det en vil, men om å skyte det en har kvote på å skyte - det de som forvalter elgstammen vil at en skal skyte. Hva skal en ellers skyte?

Dersom de mener at en ikke bør skyte kyr, så får de gi færre kyr på kvota - og det regner jeg med de gjør

 

Til trådstarter ang. slurvete jaktmoral, så tror jeg at mangelen på elg mange steder er med på å senke denne over hele fjøla, både privat og statlig. Selv grunneieren tror jeg strekker seg litt lenger når han har gått en hel høst uten å se elg, og så storoksen materialiserer seg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med på et lag som leier en statskogrett i den sør/østlige delen av Trysil. Her har vi større private retter på 3 kanter og svenskegrensa i øst av terenget. Kvota her har stort sett vært på 3 eller 4 dyr. Kalv har vi hatt på kvota i 4 år nå, så har det variert litt mellom voksen okse eller ungdyr, det samme med ku eller kvige. Problemet vårt der oppe er at vi nesten ikke har sett kalv, langt mindre skutt noen. Dette er en del av landet med både ulv og bjørn, og vi fant senest i år et kalvekadaver som er tatt av rovvilt. Når vi år etter år ikke skyter kalv i dette terenget og naboene også sliter, så kan en jo lure på hva de forskjellige instanser tenker på når kvotene settes. Det ene private naboterenget hadde fritt etter hukommelsen minst 5 kalver på kvota i fjor. Det er drøyt! Med tanke på den minimale beiteskaden en kalv utgjør før den er et jaktbart ungdyr på 120kg er dette mildest talt snodig regulering. Når det gjelder trådstarters spørsmål, så ser jeg egentlig ingen problemer med dagens ordning innenfor Statskog. Vi jegere trenger et spark i ræva for å gå ut å fylle kvota, i det minste prøve skikkelig! Det er nok av de jegerne som ikke gidder mer når oksene er felt og kulda setter inn!

Link to comment
Share on other sites

Dabatten bærer preg av at folket enten jakter under totalt forskjellige betalingsregimer, eller ikke har peiling i det hele tatt. Jeg velger å tro det første, men overbevis meg...

 

Vanlig i Hedmark:

"Forskudd" betales pr dyr det gis rett på. Dette refunderes ikke, men trekkes fra kjøttpris for hvert enkelt dyr når sluttsummen regnes ut. Typisk "forskudd" har vært 2-3.000,- pr dyr.

 

Når det gis "rett" på feks 2 storokser, 1 ku, 1 kalv og 1 ungdyr (ev. kjønnsbestemt), så er dette 5 dyr.

 

Man kan felle "pigger" (ungdyr) på storokseretten. Det gjør ingen forskjell. Men man kan ikke skyte "oppover".

 

Man kan også felle kvige på kuretten.

 

Man kan skyte kalv i stedet for alle voksendyrretter man har.

 

Når en kvote er tildelt så er det ut i fra en totalplan for avskyting. Etter min mening er det da totalt forstokket å tro at man innen for ETT jaktlag (normalstort mikroområde...) kan drive noen egen forvaltning som trumfer totalplanen. I verste fall er det illojalt å forsøke å skyte taktisk. Men i beste fall bare dumt for egen lommebok.

 

Hvis man ikke klarer å ta ut sin kvote så har man i utgangspunktet ikke oppfylt en avtale. Dette "straffer seg" ved et tapt forskudd. Skyter man feil dyr, typisk ku for ungdyr, så vanker det bøter pr kilo slaktevekt.

 

Alt i alt et en smule intrikat system som utenforstående neppe skjønner noe av, men som er bygget opp logisk. Det er synd å si at dette er et dynamisk og fornuftig system bestandig, men et system med et mål er det. Så kan vi jo være glad for at det i allefall noen steder prøves ut endringer i form av feks en totalkvote over flere år, hvor jaktlaget kan forskyve deler av kvota fra ett år over til neste.

 

Så om det noen steder er slik at man betaler "forskudd" uten at dette trekkes fra på kjøttpris så er det nytt for meg. Det har jeg aldri hørt om i mine kretser når det gjelder elgjakt i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Vi leier elgjakt på et privat vald der vi får treårskvoter. Betalingen er naturligvis på forskudd. Kvoten på 3 år er 2 okser, 2 kuer og seks ungdyr. Fra viltlaget er det oppfordret til å ikke ta ut produktive kuer, noe vi prøver å tilstrebe.

På denne kvoten har vi resten av sesongen og neste år igjen. Vi har forløpig tatt ut en okse, og tre ungdyr (to okser og ei kvige) og står i praksis igjen med 5 ungdyr og en okse. Da det nesten ikke er ungdyr og se mens vi "vasser" i kuer å kalver er det litt frustrerende, men motivasjonen er at årets kalver er neste års ungdyr.

 

Ser det er nevnt over her skepsis til "leiejegere" i vårt tilfelle er jeg heller skeptisk til enkelte lokale jegere etter å ha hørt endel "gode" historier på jaktradioen :?

Men er helt klart en fordel å drive med langtidsutleie da det tvinger de fleste oppegående jegere å tenke litt langsiktig....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...