Jump to content

valg av ammo 308 til hjortejakt


TJ-Pang

Recommended Posts

Hallo!

Jeg har nettopp anskaffet ombygd mauser i 308 med lyddemper.

Skal brukes på hjortejakt.

Jeg ønsker anbefalinger om jaktammunisjon.

 

...i pose og sekk vil være: billig, flat kulebane, lite kjøttskade og effektiv avliving, god dempning i lyddemper.

 

Siden de 8 hjort jeg har skutt til nå har blitt skutt med en gjennomsnittsavstand under 30 m så ser jeg ikke på flat kulebane som så viktig.

 

Jeg tar gjerne imot forslag på generell basis også.

 

mvh TJ

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke lader selv er vel Norma Oryx, Lapua Mega (9,7g og 12g(foretrekker den tyngste)) gode valg. Mange skryter over Fusion. Har skutt noe skaldedyr med 180 grs, men ikke hjort enda med denne. Svært gode samlinger i Sauer 202 min.

Hvis du lader selv er Nosler accubound Swift Sirocco 150 grs. topp.

Disse får du rimlig på XXL.

Ved kjøp av fedig ammo ville eg vel valgt Norma Oryx elle Lapua MEGA 12g.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Noen som har formeninger om hvordan disse kulene fungerer i lyddemper? Evt generelt om dette temaet?

 

All vanlig jaktammunisjon fungerer i prinsippet like godt i demper. Demperen demper smellen fra kruttet, men det blir likevel relativt mye lyd da kula bryter lydmuren. Det blir ikke "stille" før man bruker spesiell underlyds-ammunisjon, men da er det ikke et våpen for hjortejakt lenger.

 

Når demper monteres får man ofte endret treffpunkt pga. endring i vibrasjonsmønsteret for pipen. Denne endring kan også variere med ammunisjonen som brukes.

Link to comment
Share on other sites

Forresten noen som har erfaring med denne (Federal P308V - Barnes® Triple-Shock® X Bullet® )

 

Fikk den anbefalt til hjort på Jaktdepotet.

 

http://www.federalpremium.com/products/ ... spx?id=311" target="_blank

 

har brukt barnes tsx kula i noen år no i fleire kaliber å må sei at det er den kula ej har vør mest fornøyd med har sikker skutt 50-60 dyr med den.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Fikk skote litt i dag med nevnte ammunisjon i, for meg ny rifle med flett ny demper! Gikk ikkje heilt stabilt, men eg er redd eg må gi kikkerten litt av skylda - måtte skru 40cm til venstre og det såg ut til at det tok tid før kikkerten stabiliserte seg etterpå.. Forsåvidt noko eg har vore borti før. Det mest overraskande var at skjeva tok til å flyte når demperen blei varm...

Og eg som trudde at gammal ombygd mauser med kikkert og demper skulle bli en leik samanlikna med Valmet 412s dobbeltrifle med 9,3x74R... Nehjda, nehjda...

 

Men fekk det no til å gå godt nok, men det blir ikkje så lenge til neste runde på skytebana for å bygge meir erfaring og muligens fin-tune..

Link to comment
Share on other sites

Har også skutt en del elg med 150 grs TSX i 3006. Kjempekule.

Utrolig presis (minst like presis som machkulene i mine våpen)

Dessuten flott skuddeffekt, korte utras (snitt 10-15 m for min del) og utrolig snill mot kjøttet! Men lunger/vitale organer får ofte hull som en tennisball gjennom seg :wink:

Ser ingen grunn til å bruke tyngre kule med denne kuletypen. Har selv 100% gjennomskyting på rene sideskudd. Blir vinkelen skrå sitter ofte kula i skinnet på utgangssiden. Kulene jeg finner ser alltid ut som på reklamen, selv om de har tatt overarmsbein eller bogfjøl :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun jaktet denne sesongen med 308 win.

Mitt valg er Norma oryx 180 grs.

Jeg har skutt 5 hjort med denne patronen i 308 til nå i år.

Jeg har bevist skutt litt høgt i bogen. Dette har ressultert i knall og fall ved fire av fellingene, og en som har løpt 20 meter.

Alle slaktene har vært fine, uten mye blodslått kjøtt.

Har brukt samme kula i 6.5x55 med godt resultat og fine slakt før.

Jeg har også brukt oryx til hjemmeladning i 3006, med 57 grs n 160 krutt.

Denne kombinasjonen har vært temmelig brutal med slaktene ved flere tilfeller.

Jeg har ikke testet hastigheten på hjemmeladningene, men jeg tror den har ligget en del høgere en fabrikkladning til 308.

Løpet i 308 min er kun 45 cm, det har sikkert litt å si også.

Min konklusjon er at dette er en god kule i moderate hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...