Jump to content

Sel


krey

Recommended Posts

Jeg stapper buken full av stein og drar skrotten ut av området og senker den. Greit å ikke ha selskrotter liggende i gode jaktområder. Jeg tar kun ryggfiletene og kjeven for å levere inn.

 

Og bruk hansker! Jeg brukte ikke hansker sist men det bør man gjøre så man ikke pådrar seg spekkfinger.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tar meg friheten til å låne tråden litt. :wink:

 

Lurer på om noen har tips anngående kuler til sel jakt?

 

Kaliberet jeg bruker er en 7mm rem mag.

Brukte barnes ttsx tidligere, men den høye restvekta hadde en lei tendens til å rikosjere til uvisse plasser etter gjennomskyting.

Link to comment
Share on other sites

V-max gjør også jobben hvis presisjonen er tilfredsstillende. Berger VLD er visstnok tynnvegget med tanke på fragmentering. Og mens vi er inne på fragmentering så blir det mye mos av Sierra Match King også, men den er strengt tatt ikke lovlig jaktammunisjon selv om jeg personlig vil tro den gjør stort sett det samme som Berger-kula.

En eller annen varmint-kule eller en konvensjonell blyspiss i alt for høy hastighet burde vel bli det generelle svaret. Og med tanke på målets størrelse og vanskelig avstandsbedømmelse på sjøen selvfølgelig den som gir best presisjon.

Link to comment
Share on other sites

tailgunner skreiv:

Den er riktig nok ikke lov å bruke til oppskytinga men den fungerer ypperlig til seljakt og det finnes ingen forbud mot det så lenge den er å regne for ekspanderende

Korleis går det an? På Direktoratet for Naturforvaltning sine sider så står det at:

Du må også bruke lovlig jaktammunisjon for storvilt under prøven, det vil si ekspanderende prosjektil, som fyller et gitt minimumskrav til anslagsenergi.

Dersom du ikkje har lov å bruke kula til oppskyting så er den etter definisjonen til Direktoratet ikkje godkjent som jaktammunisjon. Og har du lov å bruke den på jakt så er den og lovlig til oppskyting.

I folderen til Direktoratet, Veileding til utøvelse av jakt og fangst http://www.dirnat.no/multimedia/566/Veiledning_april_08_2utgave[1].pdf&contentdisposition=attachment står det at "Prosjektil med hullspiss beregnet for baneskyting er ulovlig til jakt og felling" side 18 i folderen.

Match King kuler er etter dette ikkje lovlig til jakt og fangst så vidt eg kan forstå.

Link to comment
Share on other sites

Der kom den ja... Det er litt pussig siden f.eks Berger-kulene er noenlunde likt oppbygd. Men loven er nå loven. I alle tilfelle vil jeg tro at bruk av matchking ikke er den største dødssynden man kan begå da virkningen er mer enn god nok og bivirkningene (kulens videre ferd etter å ha skiftet retning) er mindre enn ved bruk av superkuler som ikke vil forandres etter treff.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

lurer på om noen av dere har spist/tilbered steinkobbe.

tips og bilder gjerne :D

 

Hei

Sel er nydelig mat! Det krever dog noen små forberedelser.

Slakteutstyr til seljakt:

Grove hansker med knudrer -til spekking

Engangshansker t-til kjøttarbeid

To kniver -en til spekking og en til kjøtt

Regnbukse du ikke er glad i -til å spekke i

Zalo -til grovrengjøring

Avispapir og poser -til å pakke redskapen i

Poser -til kjøtt

 

Min fremgangsmåte:

1: Skyt en sel

2: Få tak i selen

3: Finn en egnet slakteplass

4: Flå selen i spekklaget med den ene kniven. denne kniven bør være en dedikert kniv som du ikke bruker til annet. En god mora e.l. industrikniv av den form du måtte like til å flå med er grei. Mellom skinn og spekk er det ingen hinne, skjær i spekket. Skal en ha skinnet må en være nøyere, skal du kun ha kjøtt så begynn på ryggen, du trenger ikke flæ hele da, (slik som tailgunner har gjort på bildet)

5: Skjær inn til ryggraden

6: Mellom kjøtt og spekk er det en hinne du kan følge, bruk kjøttkniven (eller en eventuell 3. kniv), men vær forsiktig. Får du spekk på kjøttkniven får dustørre sjanse for transmak på kjøttet. Selkjøtt må behandles med alle forhåndsregler for å ikke få spekk på det.

7: Nåt du har bottlagt ryggfileen på selen så skjærer du ut hele med å følge ryggrad/ribbein. Selen har god W form på virvlene og vil dermed ofte føles litt klussete å filetere, men du lærer det etter hvert. Husk at den tykkeste og fineste delen på fileen ligger bakerst motbekkenet. Få ut alt i en bit om mulig.

8: Jeg pakker fileene i søppelpose og finskjærer når eg kommer hjem.

9: Grovvask det du klarer av utstyr med zalo, pakk det i avispapir, og ta med hjem og vask flere ganger. Vask og regnbuksen.

10:Bind en snor i kobben, bind en stein i andre enden av snoren, slep det ut på dypt vann og doner skrotten til rekene.

11: renskjær og porsjonspakk kjøttet når du kommer hjem.

12: Kjøtt går rett i frysern.

13: Kjøttet er fortreffelig på grillen, marinert eller gryter. Husk å gjennomsteke det. Trikintest er verdt å vurdere.

14: Kjøttet er magert, og uten spekk er det overaskende lang holdbarhet i fryser. Som finstrukturert hvalkjøtt, og blir sjelden seigt.

 

Punkt 1, 2 og 4 kan spesifiseres mer hvis ønskelig.

 

Jeg har eget slakteustyr som etter grundig vask blir pakket i avispapir (for å hode det tørt og uskadeliggjøre kviner) og ligger i en egen bag ute i boden. Det er den mest praktiske måten å gjøre det på sybes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg hadde lest det som står på dirnat sine sider hadde jeg ikke vært så skråsikker lenger opp. Jeg leser allikavel loven slik den står skrevet:

 

§ 16. Krav til rifleammunisjon

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

a) for ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2.700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

b) for ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

Jeg finner det ikke skrevet et eneste sted i LOVEN at det ikke er lov å bruke match-kuler til jakt. MK er ekspanderende og lager skikkelig grøt i en selskalle så det er ingen tvil om at det er human jakt.

 

Om det er slik at dirnat har et sett med egne lover og tolkninger som jeg må følge så må jeg bare beklage at jeg har bæsja på leggen.

Link to comment
Share on other sites

Direktoratet for naturforvaltning har ikke noe med seljakt å gjøre, dette ligger under fiskeridirektoratet og DNs rundskriv er det bare å glemme. Kravet er ekspanderende kule og minimums anslagsenergi

 

http://www.fiskeridir.no/fiske-og-fangs ... j-275-2009" target="_blank

 

 

§ 12 Avlivningsmåte.

Ved avlivning av sel skal det utvises den største hensynsfullhet og anvendes humane avlivningsmetoder for å hindre unødige lidelser for dyrene.

 

For avliving av sel gjelder følgende:

 

1. Det er kun tillatt å anvende skytevåpen med riflet løp og ammunisjon med ekspanderende kule og anslagsverdi på minst 2.700 joule (275 kilogrammeter) for 9 grams kuler på 100 meters hold og 2.200 joule (225 kilogrammeter) for 10 grams kuler på 100 meters hold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...