Jump to content

boganis' knivtråd


boganis

Recommended Posts

Kommer til å legge ut knivene jeg har laget i denne tråden.

 

Tenkte jeg skulle legge ut min første kniv.

Har knotet lenge med denne.

Nå mangler bare slire, gruer meg til den...

Usikker på om jeg skal lage Voldbakkenslire eller "svensk" slire. Kunne kanskje vært ok med "svensk" slire siden mottageren er svensk?

 

TRIIMAG0247.jpg

 

TRIIMAG0248.jpg

 

Kniven har holk av elggevir, mellomlegg av rød vulkan og tinn, stabilisert blålig mammutelfenben, syrinrot og ustabilisert mammutelfenben.

 

Kniven blir en gave til min svenske sam-/særbo så derfor ble det litt rødt, hvitt og blått. Syrinroten er noe jeg har spart fra utgravningen jeg var på den sommeren vi ble sammen.

 

Syrinroten er behandlet med Raudnakkes rødrotolje og sikkativ.

 

Edit: Glemte rent å få med at bladet er smidd av Steen Nielsen i Kristiansand. Rosedamask med ekstra tykt eggstål

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for det, gamp :)

 

Holder nå på med en jeg tenkte døpe: Vinternatt.

 

Den blir med holk av svart bøffelhorn, tynt tinn og sort vulkanmellomlegg, samt stabilisert svartfarget "björkvril", som det heter på svensk. Er usikker på hva vril blir på norsk.

 

Den har et enklere bruksblad smidd av Olav Bysveen.

Link to comment
Share on other sites

Det skal foregå på Lade her i Trondheim.

Er vi i ungdomsgruppa i TJFF som får hjelp av en kar fra Klæbu som er en av de fremste på området ettersom jeg har forstådt:)

 

Det er ikke noe problem å komme innom Trønderkniv for noen tips heller.

Vi har møte annenhver uke i det gamle administrasjonsbygget til Trøndelag folkemuseum på Sverresborg.

Neste møte er tirsdag 26. oktober klokken 19.00.

 

Vet du navnet på instuktøren dere skal ha?

Link to comment
Share on other sites

Er usikker på hva vril blir på norsk.

Det ordet som er mest bruk i bøker og slikt er vel ganske enkelt knute. På min dialekt heiter det "ei knustra".

 

Uansett var den kniven du har lagt ut bilete av svært fin. Godt handtverk! Eg har og eit Steen Nielsen-blad liggande som eg har planar om å gjere noko med etter kvart. Dette dog med ein enklare damask. Ser ut som furu.

 

Gler meg til å sjå "vinternatt"-kniven.

Link to comment
Share on other sites

Det ordet som er mest bruk i bøker og slikt er vel ganske enkelt knute. På min dialekt heiter det "ei knustra".

 

Uansett var den kniven du har lagt ut bilete av svært fin. Godt handtverk! Eg har og eit Steen Nielsen-blad liggande som eg har planar om å gjere noko med etter kvart. Dette dog med ein enklare damask. Ser ut som furu.

 

Gler meg til å sjå "vinternatt"-kniven.

 

Takk for glosehjelpen, alltid fint å lære seg hva det man arbeider med heter :)

 

Den furudamasken synes jeg er fin, håper du gjør noe med bladet i nær fremtid, det er morsomt å lage egen kniv - og vanedannende!

 

Holder på med grovformingen av vinternattkniven:

normal_IMAG0272.jpg

 

Har slipt den ene siden med litt finere papir for å gi en formening om hvordan resultatet kan bli:

normal_IMAG0271.jpg

 

Det blågrå på det siste bildet er ikke slipestøv, det er mønstringen i knuten som gjør at lyset brytes i blågrått. Jeg tror (håper) det blir fin dybde i det når skafter er ferdig polert.

 

Skaftryggen og skaftmaven har jeg ikke begynt å forme enda, konsentrerer meg foreløbig om å slipe skaftet rett i forhold til bladet, samt å slipe ned bøffelhornholken til grei bredde mot siden av bladet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, artig å benytte din Suhler Rezept på kniven.

Har bare håpløse mobilbilder av kniven så de yter ikke finishen rettferdighet.

Har et annet grumsete bilde som kanskje kan vise finishen litt bedre:

boganisIMAG0260.jpg

 

Har funnet igjen kameraet nå, så det kan hende at det blir litt bedre bilder av vinternattkniven når den blir ferdig (det står jo litt på fotografen også).

Link to comment
Share on other sites

Utfordringer med naturmaterialer:

 

normal_BoganisVinternattSmall1~0.JPG

 

Jeg så da jeg startet på holkarbeidet at det så ut til å være en urenhet i bøffelhornet, og håpet at det ikke ville by på problemer. Nå viste det seg at det fantes hulrom inne i urenheten, som fortoner seg som groper på vedlagte foto. Det er alltid slik med naturmaterialer, feil eller uregelmessigheter kan gjøre hverdagen litt vanskeligere.

 

Har tenkt til å ta ned holken ytterligere, derfor stivet jeg bare opp hulrommene med hurtiglim/cyanoakrylat med svært lav viskositet, slik at limet ved hjelp av kapilæreffekten trekker in i alle sprekker.

Om det etter ferdig grovsliping viser seg at gropene fremdeles er av en viss størrelse, så får jeg lime med svartfarget epoxy før videre finsliping. Legg merke til småsprekkene øverst til høyre på holken. Dette er visstnok ikke uvanlig under arbeid med bøffelhorn, noe som gjør at mange velger bort denne materialtypen. Har lest at det kan hjelpe å pensle på narvsverte i sprekkene for å få dem mørkere. Nuvel, den tid den sorg.

 

Det kan ta litt tid mellom hver oppdatering av denne tråden fordi jeg har det så forferdelig travelt for tiden :)

Link to comment
Share on other sites

Vel, grovpussingen fortsetter, har ikke formet skaftet ferdig. La inn en liten økt som nå må avsluttes. Blir nødt til å få på slips og mansjettknapper og komme meg i middagsselskap. Legger inn et par bilder som viser hvor varierende utseendet på skaftet blir pga lysbrytning. Det var blant annet det jeg tenkte på når jeg valgte navnet Vinternatt. Lysbrytningen minner meg om nordlys. Kan tenke meg få naturopplevelser som er flottere enn aurora borealis en bekmørk vinternatt. Håper ikke veden endrer seg så mye at effekten forsvinner på det ferdigpussede skaftet :)

 

BoganisVinternatt2.jpg

 

BoganisVinternatt3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vel, til tross for travle tider har jeg gnukket litt på Vinternattkniven.

Feilen i bøffelhornet lot seg ikke pusse bort, slik så den ut før:

normal_Boganis10.JPG

 

Benyttet lavviskositets hurtiglim:

normal_Boganis11.JPG

 

Slik ser kniven ut nå, før finpussen setter inn:

normal_Boganis12.JPG

 

Beklager de dårlige bildene, men jeg er ingen god fotograf :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har ikke rukket å arbeide noe særlig med kniven Vinternatt, men ble inspirert av Mauser68 til å legge ut et bilde av tilstanden nå :)

Det går tregt, men det er mange andre ting som skal gjøres...

BoganisVinternatt21.jpg

Håper jeg får litt tid til helgen, så kan jeg bli ferdig med denne og starte på lommekniver med sideplater av mammutjeksler, samt sliresøm til tolleknivene :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...