Jump to content

Hvilket kaliber til subsonic?


Ola96

Recommended Posts

Hei jeg og min far tenker på å bygge en rifle i et kaliber med lite kaliber orginalt, også lade denne i sub hastighet.

Vi vil gjerne ha dette i total vekt under tre kilogram.

Vi har ikke riflen og den må finnes fra før og koste under åtte tusen (helst) .

 

Kom gjerne med forslag til:

 

- Kaliber(e).

- Rifler.

- Kikkert.

- Krutt og kuler til eventuelt kaliber.

 

 

Edit: 11/10/10: skal kunne brukes til og med rådyr.

Mvh. Oss :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du må gi oss noen avklaringer.

Ønsker du å klare kravet til rådyr i sub blir denne rifla relativt grovkalibret. Skal dere jakte rådyr med denne i std hastigheter og kun ha sub for morofaktor ville jeg valgt en liten kaliber 30 kreasjon.

 

Ellers så ligger det 2,6 kg med socom på salgssiden :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skal du holde deg under 8000 med børsemakerarbeid og kikkertsikte, så er nok ombygging av ei enkeltløpet hagle eneste vei å gå.

 

Dette er ein bra tanke. Ei enkeltløpa hagle med innstikksløp i f.eks. 30-30 med demper fyller vel dei satte krava, dog med overlydshastigheit på rådyret. Eg har sett eit par snertne slike "veslebørser" og vekta er ikkje so veldig langt unna 3kg. Om ein kapper hagleløpet ned mot 40cm kan ein la innstikkspipa stikke ut foran for gjenging av dempar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er en god ide å bruke en patron som du kan skyte full pupp med, og klare rådyrkravet da, og så dempe den ned til morrobruk og minkjakt og sånt. Hmm, var vel en som styrte med 45Blser til sånt bruk, Pluto tror jeg det var.

 

Jeg har ikke noen heldempet og har ikke så mye greie på dette, men synes det er spennende! Vet at du da har flere alternativer, og at det er viktig at du har relativt liten hylse i forhold til kula. Altså er 300 RUM et dårligere alternativ enn en .308, og 6.5x55 dårligere enn 6.5 Grendell.

Det er sikkert noen som har gjort dette som kan gi deg tips.

Link to comment
Share on other sites

så lenge du ikke skal ha rådyr i sub, så er 30-30 win en super patron, grei å lade sub med.

 

ellers har du en litt forenkla versjon av 308x1,5 barens og da, ta ett 308win løp, kapp av 12mm i bak-kant av kammeret, samme gjør du med diene. monter, lad og skyt, presser da om hylser fra 308win, 22-250, 243 eller noe tilsvarende. da har du ytelse i område som 30-30 win og et lite fint hylsevolum til sub.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du bygger om hagla til rifle tro jeg ikke lpslengden på hagla har noe og si, så sant du ikke kan ta ut lpet og skyte med haglepatroner. men kan du det er 40cm min.. dette gjelder også rifle.

 

la si du bygger om ei enkeltskudds beretta folding hagle. da kapper du løpet på 40 cm

og når bøssemakeren er ferdig så er løpet 41,7cm så setter du på en teleskopdemper i aluminium. dette ville jeg ha kamret til 30-30win. da har du en grei kombinasjon..

 

jeg har vert bortig en sånn enkeltskudds rifle, må si jeg er imponert over presisjon og lydnivå. den er stillere en min godt dempa salongrifle..

 

Mener han har en A-Tec TMM 5 med 5-6 ekstra moduler på.

Kan skaffe ladedata her hvis det er ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...