Jump to content

Hva bør herren legge sine grunker i?


M82

Recommended Posts

Hola amigos.

 

Jeg har fått det ærefulle oppdrag å sørge for at brodern legger penga sine i en kikkert han blir fornøyd med.

Rammevilkår han har kommet med er: Maks 10 000(eks mva). Variabel forstørrelse fra 2-3 til,tja, 9-12ish.

Krav jeg stiller: Repeterbare klikk. I tillegg er jeg allergisk mot kikkerter som må monteres høyt pga. stort objektiv. Derfor er 50mm max, gjerne mindre.

 

Kikkerten skal brukes til elg samt halvdruge hold. Hvilken rifle den skal settes på vet vi ikke enda, men R8 er nevnt.

 

Så, er det noen optikkguruer der ute som umiddelbart "ser" hvilken kikkert som passer disse vilkårene?

Jeg har lest litt om emnet selv, men det er så helsikes mye å velge mellom. I tillegg har jeg for liten praktisk erfaring med mange av kikkertene til å kunne komme med en kvalifisert mening om hva som er det smarteste valget.

 

Takker og bukker så meget til de som vil spre sin kunnskap!

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert ut fra temmelig like kriterier selv to ganger, og endt opp på bruktmarkedet: Swarovski PV 3-12x50. Blir bare mer og mer frelst av den kikkerten. Har altså to av disse montert på henholdsvis Steyr Scout og Blaser R93, og er strålende fornøyd. Den er verdt å se nærmere på.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg leser kravspec-en er dette mitt forslag

 

Zeiss diavari victory 2,5-10x42. Et svært kompakt sikte:

 

Hos MBO får du det til godt under budsjett:

http://www.mbo.no/index.php?main_page=product_info&cPath=2_32&products_id=93

 

Men vær obs på Magnes talegaver hvis du ringer. Han vil garantert prøve å prate deg til å kjøpe noe annet en det du vil ha. Noe han tjener mer penger på.

Link to comment
Share on other sites

Hadde forslaget mitt klart, men ser amatør allerede har kommet meg i forkjøpet!

Alternativt kan du ta en titt på IOR Valdada, som også går for å være knallkikkerter:

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=14&subgid=16&wwwalias=ArtemisAS&pid=123

eller Scmidt und Bender 3-12x42, men finner ingen i Norge som har den inne for tida.

 

Men jeg holder også en knapp på Zeissen. Du sier 10 lapper eksklusiv moms, da kan du muligens få den med opplyst, gjerne mildotretikkel innenfor prisramma.

Link to comment
Share on other sites

Scmidt & Bender har no ein 2.5-10x40 som heiter Summit. Denne har ein tommes mellomrør. Topp kvalitet i ein forholdsvis slank utgave. Du finn den hos Jakt og Friluft i Arendal.

 

Vi har spekulert litt på den kikkerten ja. Litt synd at den har 1/4 moa klikk,men den er likevel en het kandidat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...