Jump to content

Forsikring på hund


ElgjaktensKiri

Recommended Posts

Hei!

Siden vi kjøpte jæmttispa vår har hun vært forsikret hos Agria. Årspremien er på 1372 kroner og jeg vurderer å droppe hele forsikringen. Når jeg sitter og leser på hva den dekker, og IKKE dekker, ser jeg nesten ikke behovet for å i det hele tatt ha forsikring på hunden. Ho har jo vært skadet(små kutt osv) som har blitt behandlet av veterinær men det har jo aldri blitt så dyrt til at det skulle blitt dekket av forsikring. Og heller ikke "godkjent" årsak. For å si det sånn--det er ikke så mange "godkjente årsaker" man kan få noe igjen på forsikringen for..

Kan noen gi meg FOR og IMOT ang forsikring på hund?

Ble litt småirritert da jeg begynte å lese forsikringsvilkårene..

Link to comment
Share on other sites

Bikkja mi er ettersøkshund og kan både knekke bein eller bli påkjørt og dø under arbeid. Han er fullforsikra i Agria (Elite og Optimal) og de dekker både operasjoner, medikamenter og opptrening etter en skade dersom vi er uheldige. Blir bikkja arbeidsufør så får vi også forsikringsutbetaling.

 

Jeg har hatt god bruk for forsikring på tidligere hunder; livsnødvendige operasjoner som jeg ikke kunne valgt dersom jeg ikke hadde det. Siste hunden var en blandingshund og var ikke forsikra. Hun ble akutt syk og avliva. En årsak var at hun var gammel - en annen var at jeg ikke hadde penger til å dekke en så stor utgift som operasjonen var. Hadde hun vært forsikra så hadde jeg sannsynligvis hatt henne i dag...

 

Så forsikring er et must for meg i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde min forrige GS forsikret, takk for det. Hvis ikke hadde jeg sittet med en total utgifts post på rundt 15000,- og da å betale en premie på 2000,- i året er verdt hver en krone hvis uhellet skulle være ute.

Med aktive hunder som man bruker i jakt sammenheng synes jeg det er veldig nødvendig med en skikkelig forsikring, skal ikke mye til for at de kan brekke en fot eller får en annen skade som krever behandling, og med de prisene som Vetrinærene tar blir det fort billigere å betale noen kr i året til Agria som jeg har svært god erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

En forsikring er ikke ment å dekke de små uhellene, men mulig redde hunden din hvis den skulle komme ut for noe alvorlig. De fleste av oss har ikke råd til en veterinær-utgift på 30-40 000 og da er det greit å ha en forsikring som dekker oppimot 45 000. Jeg kommer aldri til å ha en hund som ikke er forsikret ihvertfall. Ett plutselig beinbrudd eller en kuttskade er ikke veldig uvanlig og da er det greit å "slippe unna" økonomisk ruin i samme slengen.

 

Men hva du velger er forsåvidt opp til deg.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan bli en nyttig tråd for en grønnskolling!

 

Skal hente meg en Breton om en ukes tid. Er det Agria som på en måte er "sjefen" innenfor forsikring? Finnes det andre gode alternativer? Har ikke rukket å sjekke noe større enda. Er totalforsikret i Vesta. Har de noen hundeforsikring som er verdt noe?

Link to comment
Share on other sites

Om du har forsikring på hunden eller ikke, er selvfølgelig valgfritt. Jeg har alle mine hunder forsikret i Agria, for den dagen jeg får et prisoverslag på 20-30 000 hos veterinæren, så ønsker jeg ikke å måtte ta stilling til om jeg har råd eller ikke.

 

Jeg blir litt overrasket over at du sier at Agria nesten ikke dekker noen ting. Kona mi har jobbet på dyreklinikk i 5 år, og de hevder at Agria er den enkleste forsikringen du kan komme med, nettopp fordi de vet at Agria dekker omtrent alt som kan oppstå av skader. Dessuten er det det eneste selskapet de godtar direkteoppgjør på, dvs at du slipper å forskuttere utgiftene, for deretter å kreve pengene tilbake fra forsikringsselskapet. Dette aksepterer klinikken nettopp pga at de vet at det aldri er problemer med å få oppgjør fra Agria, og at de er usedvanlig raske med oppgjøret.

 

Håper dette er litt til hjelp. Du kan jo evt kontakte din lokale dyreklinikk, og høre hva de mener om Agria.

Link to comment
Share on other sites

De fleste av oss har ikke råd til en veterinær-utgift på 30-40 000 og da er det greit å ha en forsikring som dekker oppimot 45 000.

 

Synes dette utløser en ganske innteresant diskusjon. Er det moralsk riktig å bruke 30-40 000 i dyrlege regning for å redde livet til en hund. Redde den til hva? Et liv med skavanker og dårlig helse.

Jeg synes i en del tilfeller at folk er for opptatt av å ikke miste sin dyrebare bisse vov til at de helt greier å fokusere på bikkjas beste.

En hund er en hund og de er skapt til å løpe, jakte og være friske. En syk hund må få dø med verdighet.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er besynderlig at du, Melvin, skal avgjøre hvor mye et hundeliv er verdt. Dette vil variere fra person til person, og jeg respekterer ditt syn på dette. Men, jeg forventer også at du respekterer at andre betrakter hunden som et familiemedlem. Det er ingen sammenheng mellom pris for behandling og det at en hund er livstruende skadd, eller vil måtte slite med senskader. Det er akkurat derfor vi har veterinærer. Hvis det er stor sansynlighet for at hunden uansett ikke vil få et fullverdig liv, så er min erfaring at behandlende veterinær vil opplyse om dette. Det er vel litt på siden, men når du ser over dammen, så ser man hva reell kostnad for enkle behandlinger av mennesker er, når man ikke har Folketrygden som forsikringsselskap.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er besynderlig at du, Melvin, skal avgjøre hvor mye et hundeliv er verdt.

 

Jeg har aldri påberopt meg å avgjøre hva et hunde liv er verdt og har selv forsikring på mine hunder. Jeg har bare sagt at det utløser en inntersant diskusjon.

Etter jul skal en av mine inn å operere bort jurkreft og steriliseres. Noe som kommer på 15 000 kr. Noe jeg velger å gjøre fordi bikkja blir tilnærmet 100% frisk i løpet av en kortere periode.

 

Men, jeg forventer også at du respekterer at andre betrakter hunden som et familiemedlem.

Det gjør jeg, alle mine 3 er familiemedlemmer.

 

Men jeg synes i en del hunder blir holdt i live på feil grunnlag. Ikke nødvendig vis fordi bikkja har best av det, men fordi tapet for eieren blir for hardt å takle.

Link to comment
Share on other sites

Etter jul skal en av mine inn å operere bort jurkreft og steriliseres. Noe som kommer på 15 000 kr. Noe jeg velger å gjøre fordi bikkja blir tilnærmet 100% frisk i løpet av en kortere periode.

 

Ja, det er akkurat det jag snakker om. Som jeg sier, er det ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom kostnader og alvorlighetsgrad. En natt hos veterinær på helg, med litt intravenøst, smertestillende, antibiotika og noen røntgenbilder, kan fort nærme seg 20 000. Synes derfor hele diskusjonen er unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for kjappe svar:) Irritasjonen min gikk fort over når jeg leste gode argumenter her så jeg beholder selvsagt forsikringen:) Har liksom ikke hatt eller sett store skader på hunder så jeg har liksom ikke sett for meg at det skulle skje med min hund. Men e`n dag kan det jo skje. Spesielt siden hun er jakthund og flere av dere har opplevd at jakthundene deres har blitt skadet.

Takk igjen!og god elgjakt!!

Link to comment
Share on other sites

Men jeg synes i en del hunder blir holdt i live på feil grunnlag. Ikke nødvendig vis fordi bikkja har best av det, men fordi tapet for eieren blir for hardt å takle.

 

Slenger meg mer enn gjerne på denne diskusjonene, da vi har hatt den her hjemme i forbindelse med anskaffelsen av nåværende hund, første jakthunden i heimen forsåvidt.

 

Det har aldri vært aktuelt for min del å la denne jaktgale setteren få leve livet som sofahund, det vil ikke være noe fullverdig liv for han. Hvis han da i tillegg kanskje kan ende opp feks sterkt medisinert eller lignende er det ihvertfall ikke aktuelt.

 

Jeg kaller han gjerne min førstefødte og behandler han deretter, men han er en hund som er skapt for å rampe mest mulig i fugl, og det vil ikke være moralsk eller på noen annen måte riktig å holde liv i bikkja hvis den ikke kan gjøre det Herren skapte den til: JAKTE..

 

Så for min del er det ingen diskusjon egentlig.

 

Men hvis jeg kan bruke 30 000 på han og sjansen er mer enn 50% for at han kan bli en jakthund igjen, så vil jeg absolutt gjøre det. Følelsen av å jakte over en stående fughelhund som har lært å kjenne sin fører og vise versa, overgår alle mulige regninger som kan dumpe ned fra dyrlegen.

 

Men diskusjonen går vel på hvor man skal sette grensen? Kanskje jeg setter den lavt ved "bare" 50%.. Men jeg håper jeg aldri får behov for å ta denne beslutningen... "Knock on wood"

Link to comment
Share on other sites

Jaktgal, jaktglad, jaktivrig, jaktidiot...

 

Det jeg legger i ordet jaktgal er at det gløder av bikkja når han endelig får slippe løs i fjellet, og rypesteggene spruter i lyngen :mrgreen:

Det jeg legger i ordet jaktgal, er at han etter en dag med 6-7 timer løping i fjellet, nøyer han seg med en liten blund før han sitter ved døra og mer enn gjerne vil være med far ut. Det kan jo hende at det går ann å få løpe noen meter til i dag? :wink:

 

Så unnskyld hvis jeg kanskje virker som en rookie, men jeg har ikke 30 års erfaring, og lærekurven er ikke lang. Så dine antagelser er ikke feil, men mine ord er velmente :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tror de fleste kan spare på høre med sitt faste forsikringsselskap hvis de har alle forsikringer samlet.

Hadde Agria før men byttet og samlet alle i ett selskap.

Tror Agria ligger litt høyt i pris pga at mange tror de er eneste alternativ,men de aller fleste selskap tilbyr dyreforsikring.

Kan lønne seg å høre iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan bli en nyttig tråd for en grønnskolling!

 

Skal hente meg en Breton om en ukes tid. Er det Agria som på en måte er "sjefen" innenfor forsikring? Finnes det andre gode alternativer? Har ikke rukket å sjekke noe større enda. Er totalforsikret i Vesta. Har de noen hundeforsikring som er verdt noe?

 

Hei

Tenkte jeg bare skulle svare deg på dette jeg! Nå har det seg sånn at jeg jobber i IF og jeg snakker med vesta/tryg-kunder hver eneste dag. Men jeg har aldri vært borti at folk har dyreforsikringer der. Hvorfor vet jeg ikke, men noe av grunnen er at vesta selger forsikringer kun på pris, ikke på dekning. Nå skal jeg IKKE snakke stygt om konkurrenten i det hele tatt, men jeg vet at dyreforsikringen til vesta ikke er av de beste. Det er fordi at hvis man f.eks setter 10.000 i forsikrigssum på veterinærutgifter så vil det si 10.000 kr i året hos vesta. Mens hos IF er vil det si 10.000 for hvert skadetilfelle. Agria er blandt de beste på dyreforsikringer, men jeg er ikke helt sikker på hvordan villkårene er der. Faren min har vært totalkunde i IF i alle år, men forsikringa på gråhunden har han i agria.

Link to comment
Share on other sites

Som oppdretter og med mange hunder selv, kan jeg bare si at forsikringa mi hos agria sparte meg så mye penger allerede første året at jeg kunne hatt hundeforsikringer i 20 år gratis fremover :)

 

Oppleve selv Agria som super effektive og veldig realle i alle sammenheng jeg har kontaktet dem. Eneste jeg savne er dekning rundt tenner, fikk akkurat en regning på 6000kr for tanntrekking :) kjedelig penger, men allerede uka etter, altså sist uke klarte ene valpen her bite hull i øye på andre valpen her.... Så da var agria greie å ha igjen :) har også som krav til de som skal kjøpe valp hos oss at hunden skal ha forsikring. Enig man kan bli litt gal av å lese vilkårene, jeg ble for eksempel det ifjord da en Valpekjøper brått kom med et krav mot oss på 25000 kroner for tapt hund og veterinærkostnader. Agria betale hver eneste krone uten egenandel (avlsforsikring)! Må si jeg ble litt lette da :)

Link to comment
Share on other sites

Denne hadde jeg ikke lagt merke til tidligere;

 

Nesten alle jeg kjenner bruker Agria. Mener Agria kunn driver med forsikring av kjeledyr, men arrester meg om jeg tar feil.

 

:shock: Du må gjerne utdype denne.

 

 

Hva mener du trengs å utdype da?

Om du har noe konkret du vil vite så er det bedre om du bare spør rett ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev vell en linje til

Hele inlegget lyder som følger:

Nesten alle jeg kjenner bruker Agria. Mener Agria kunn driver med forsikring av kjeledyr, men arrester meg om jeg tar feil.

Er du medlem i NJFF så har If ganske rimelig og bra forsikring for hund.

 

Dette inlegget var vell ment som et svar til ko-stens som lurte på om det var Agria som var "sjefen" innenfor forsikring av hund.

 

 

Finnes vel ingen god definisjon på hva et kjæledyr er. For meg så er bikkja både kjæledyr og brukshund vertfall.

Dere får bare lese "dyr" istedet for "kjæledyr" om det ble vanskelig for dere.

 

Og at Agria kun forsikrer DYR virker for meg som et tegn på kvalitet og at det er folk som vet hva de driver med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som oppdretteren av Keira sa til meg;

Forsikring eller ikke tar du stilling til selv, men du forsikrer alt du ikke har råd til å miste.

 

For meg var det aldri noe spørsmål - selvsagt skal hunden forsikres.

Hadde hun ikke vært det, hadde jeg ikke hatt noen hund nå.

 

Jeg bruker gjensidige, og er veldig godt fornøyd med det. Jeg har ved 3-4 anledninger prøvd å kontakte Agria, men har ALDRI fått kontakt med dem. Så da tenker jeg litt hvordan dette vil være den dagen jeg må ha kontakt med dem?? Etter hva jeg har hørt er Gjensidige lettere å ha med å gjøre når det blir en skadesak også, mindre papirutfylling. Vet alle oppgjørene jeg har hatt, har pengene vært på konto senest en uke etter at papirene ble sendt i posten. Det er bra!

 

Småting blir fort kostbart. På dagen 5 måneder gammel brøt frøkna av tåa. Hvordan dette skjedde har jeg ingen aning om, men det var aldri spørsmål om dekning på forsikringa. Dette ble betent og gudene vet hva det ikke ble. 6 vet.besøk på 9 dager er ikke billig for å si det sånn! Etter lang tid med bandasje, fikk ho liggesår på hasen på motsatt side, og jeg ville operere bort denne med en gang, for å få dette med i skadesaken. Totalt ble dette kostende 15.000.

 

Nøyaktig 15 måneder gammel (akkurat to år i dag, faktisk) smatt bikkja ut døra ved et uhell. Ho hadde max uflaks og fikk en bil i 60 km/t midt i hodet. Flaks i uflaks, og ho klarte seg. Bare første undersøkelsen og behandlinga her (32 timer hos vet,) ble kostende 17.540 kroner.

 

Bandasjer og medisiner blir det også penger av. Har du en veterinær som har dette inne, får du dekket mye av dette på forsikringa di. Jeg fikk f.eks. med bandasjer for å skifte på den brekte tåa, alternativet hadde vært å reise til veterinær, og fått det dekket. Skulle jeg kjøpt bandasjer for to skift sjøl (1 bandasje holdt til to skift), hadde det blitt kostende ca 150 kr, pluss tape....

 

Søker du på "Keira" eller "Keira påkjørt" så får du opp hele storyen.

 

Ser noen har kommentert hvor mye det er etisk riktig å koste på en hund, for å få en skamfert hund tilbake. Jeg synes ikke de ord er riktige. En veterinær med god moral vil ikke satse så stort om han ikke har tro på at dette blir bra.

Keira har en nerveskade i benet - men ho har ikke vondt for det. Ho er fortsatt en jakthund og et potensielt avlsindivid!

 

Som sagt: Du forsikrer alt du ikke har råd til å tape.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare hive meg med i koret som anbefal forsikring, selv har vi tispa vår i Gjensidige, og da hun begynte å halte på på venstre bakbein og mor og datter stod i gårdsrommet med tårer på kinnet da jeg dro til dyrlegen igjen for andre gang på et år med henne var det godt å vite at det i allefall ikke var lønnskontoen som skulle være avgjørende for fremtiden.

Lang historie kort så har pelsen bytta korsbånd på begge sider, fungerer godt som turkompis igjen og jeg er positiv overrasket over den service jeg har fått fra forsikringsselskapet, samt at jeg har funnet en dyrlege som snakker rett fra levra og er dyktig.

Man skal være obs på at enkelte selskap har tidsklausuler mtp på behandlingslengde osv. dette kan utløse flere egenandeler enn en ser for seg dersom en skade krever langvarig oppfølging. Vi har hosta opp drygt 7000 i egenandel de siste 18mnd så da kan en se for seg de kjipe valgene som ville kommet dersom en ble nødt til å blande økonomi og følelser.

 

f

Link to comment
Share on other sites

Vesta dekker også flere tilfeller hvert år ja. Har selv erfart dette. Kvitteringer innsendt, penger på konto innen en uke.

Ringte å meldte hunden død, penger på konto etter to dager, uten noen form for mer dokumentasjon. Eneste dumme var at de ikke dekket obduksjon i tillegg slik at vi kunnet få vite dødsårsak. (Datt om i hytta kun fire år gammel.)

 

Har fortsatt ikke opplevd at Vesta har svart; "at det dekker vi ikke."

 

Har forøvrig alt annet av forsikringer der også, og aldri opplevd noe tull.

Link to comment
Share on other sites

Skal beregne ny forsikring på Ares etter at han ble dobbeltchampion i høst. Sjekket hos Agria.

 

Jeg funderer på 45.000 i dekning av veterinærkostnader, haket av for en "spesial" i forhold til vet-behandling, en livsforsikring på 40.000 (prøvde 50.000 men det godtok ikke skjemaet/Agria), samt Agria Elite. Sistnevnte gir meg fullt livsforsikringsoppgjør dersom hunden ikke lenger kan fungere som jakthund etter skade.

 

Dette koster kr 3136,- pr år, eller kr 261,- pr måned.

 

Noen som har synspunkter på hva man "må ha" av punkter dekket i forsikringa for en aktiv jakthund?

 

I forhold til forsikringspremien: 1000,- eller 1400,- i fast egenandel, 10% eller 20 % i bevegelig egenandel hos vet feks? Hva utgjør dette i premien? Vil et lavere livsforsikringsbeløp føre til lavere premie?

 

Han er forøvrig 3 år og ung ennå sånn sett. Forsikringen hos Agria er gyldig til hunden er 10 år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv NJFF sin hundeforsikring og er j***** glad for at jeg har det, har selv en Fox terrier på 5 månder som må ha operasjon i begge bak føttern og det var ikke billig. Eneste minuset med NJFFs hundeforsikring er at egenandelen er gansge stor, men ellers så er det en grei forsikring og har ikke hadd noen problemer med de.

 

Men jeg anbefaler og forsikre hundene før de er 4 månder, da dekker NJFFs hunde forsiring også medfødte skader.

Link to comment
Share on other sites

Etter att eg fikk ett brev fra Gjensidige der de sier att det å skyte en hund på ettersøk i den tro att det er en skadeskutt hjort.

Er å rekne som ett hendelig uhell og dermed ikke utløser rett til erstatning.

Har eg skygget unna Gjensidige.

Da de enten har henta inn saksbehandler fra plata på Oslo S.

Eller har hele juridisk avdeling gående på syre.

Kan eg ikke anbefale Gjensidige.

Eg har allt dette skriftlig.

Link to comment
Share on other sites

Har nå søkt om ny forsikring på Ares hos Agria Dyreforsikring:

 

Veterinærforsikring: Kr 45.000, egenandel kr 1400, bevegelig egenandel 10%, premie kr 1274,-

Livsforsikring: Hundens verdi satt til kr 40.000,- (skjemaet på nett tillot ikke høyere), premie kr 1637,-.

 

I tillegg bestilte jeg Agria Elite, som gir meg livsforsikringsbeløpet utbetalt dersom bikkja blir skadd eller ufør så den ikke kan brukes til jakt mer. Premien her er kr 90,-.

 

Dette koster meg kr 3001,- pr år, eller kr 250,- pr måned. Han er 3 år gammel og dobbeltchampion.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Agria Liv, Agria Elite tilleggsforsikring, Agria Avl liv, Agria medisin, Agria veterinær med. spesial og Agria rehabilitering. Dette gir fast egenandel 1000 kroner samt 20 % bevegelig egenandel.

 

Livsforsikring rundt 45000.

 

Årspremien er 3516 kroner. Ja - det er mye penger - men fyttigrisen så den bikkja har kosta meg i trening, prøver, utstillinger og reiser!

 

 

Amigo er 5 1/2 år gammel og firdobbel champion (N UCH og NORD VCH - norsk, svensk og finsk som eneste stabijhoun i verden) og skal forhåpentligvis snart i avl.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har selv Gjensidige og er vældig fornøjd!!! Betaler under 1000 nok pr hund pr år med fuld livs-, vet- og medicin forsikring. Har Tyske Jagtterrier som jeg blandt andet bruger i hi, så jeg ville blive ruineret hvis jeg ikke havde forsikring! Sidste år dræbte en af mine tisper en unghund jeg hade :oops: .. Ringede til Gjensidige samme dagen og fortate hvad som var sket. Inget skemaer, ingen yderligere forklaringer bare penge ret på koto dagen efter :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...