Jump to content

Tvilende førstegangs lader


Alenate

Recommended Posts

Ladet min første patron for noen få strakser siden,så kom brått en liten tvil sigene..

Og vil derfor forhøre meg med folket som har litt mer erfaring på området.

 

Skal lade til en Kombi i cal 308 win.

 

Dette er så langt jeg har kommet:

Har lest ladeboken fra perm til perm.

Har vasket,tromlet smurt og dullet med hylsene så jeg nesten ikke har råd til å bruke de :D

Satt inn Federal large magnum tennhetter no.215

 

Har så kjøpt meg Swift scirocco II 150 grs

 

Problemet er att jeg ikke finner noe ladedata med disse kulene,men har lest meg frem til att de skal lades som andre 150 grs kuler.

Men har også lest att disse kulene kan være litt tricky pga de gir litt høyre trykk av en eller annen grunn jeg ikke har klart å lese meg fram til.

Muligens settedybden på de,de de er ganske lange?

 

Patronen jeg har ladet er data fra ladeboken nr 5.(den eneste jeg har,kom gjerne med tips til andre bøker å)

Egentlig en Landnig som for Barnes x 150grs med N-150 krutt.

Som er en komprimert ladning(og det var da tvilen kom."Komprimert"hørtes litt skummelt ut)

Pluss att jeg synes jeg må sette kulen så dypt for å få riktig patronlengde(er dette mm viktig?

 

Jeg tok denne ladningen for det er det kruttet jeg har tilgjengelig+MRP ogN-160,og hadde lyst til å lade akkurat NÅ.

Men kommer til å demontere den igjen,å prøve de tips jeg forhåpentilgvis får her..

 

Så kom gjerne med anbefalinger på krutttyper som vil fungere og gjerne erfaringer rundt lading av Scirocco kulene.

 

Ta det gjerne på PM hvis noen er villig til å dele gull ladningen sin med meg på akkurat disse kulene.

 

Usikker ladehilsen

Aleksander Danielsen

Link to comment
Share on other sites

Du bør i alle fall ikke hoppe rett på komprimerte ladninger!

Om kula er lengre enn andre, har den legre bæreflate (som gir mer friksjon i pipa), og skaper derfor høyere trykk. Siden du skal lade til en kombi, har du ikke noe magasin å forholde det til, så da er det friflukten i løpet ditt som er avgjørende for patronlengden. Denne må du måle deg fram til*. Ladedata kan jeg desverre ikke hjelpe deg med...

 

(*Slipp ei kule ned til bommene, og hold den der med noe. Tre pussestokken inn til den rører kula, og sett et merke. Fjern kula og sett ett nytt merke når pussestokken berører baksylen i lukket stilling. Mål avstanden mellom strekene, og legg på det ekstra kulespissen bygger foran boringsdiameteren. Husk å trekk fra ca halvannen mm til friflukt, så du ikke setter kula i bommene.)

Link to comment
Share on other sites

Ok

Takk for tips,da er jeg noen skritt nærmere målet :D

 

Magnum hettene er også ett resultat av litt for stor lyst til å prøve utstyret .

Men nå er kulen tatt ut av hylsen og innkjøp av mer kurante komponeneter blir kjøpt inn i morgen.

 

Noen tips på ett mer kutant krutt jeg kan kjøpe som vil passe bedre til 308.

Ett slags allround krutt som jeg kan bruke til litt forskjellige kuler.

 

Det jeg kommer til å lade for er rådyr og fugl.så tenkte jeg skulle finne to forskjellige ladninger som går godt i børsa og holde meg til de.

 

Dette med etterbrenning,hva vil det si?

Regner med det ikke er no fare for trykk da kula er ute mens hetta forsatt tenner.

Så jeg vil få en jækla pussejobb hvis jeg hadde brukt de?

 

Sikkert dumme spørsmål,men en må jo spørre for å lære no :D

 

Har brukt ferdigstrikka i alle år,så det er jo artig å prøve seg på no nytt å.

 

Alex

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke lade særlig hardt for å skyte rådyr, så jeg ville funnet en middels ladning uten fokus på høy utgangshastighet, med Vihtavuori N140 eller Norma 203b og brukt Scirocco kula. Jeg liker 203b bedre enn N150 men siden du har det er det så er det verdt å prøve, startladninger for TSX kan være et utgangspunkt om kula settes like dypt. Som nevnt, mål friflukt. Deretter burde det la seg gjøre å finne en ladning med Sierra Matcking eller en fmj kule på 150 grain som har ganske likt treffpunkt med samme krutt, for fugl og papp.

 

Standard hetter, middels for kaliberet krutt og unngå de hardeste ladningene fungerer utmerket for meg i hvertfall. Ladeboken er god men et par ladebøker fra de større krutt eller kuleprodusentene bør du ha. Nosler, Norma, Vihtavuori m.fl har data på hjemmesidene sine. Internett forøvrig, mine poster inkludert, er ikke optimalt når det gjelder ladedata.

 

Jeg har prøvd litt med magnumhetter i lignende patroner, med for kaliberet tregt krutt og oppnådde litt lavere hastigheter og større variasjon i hastighetene. Jeg antar at det kommer av at den kraftigere hetta presser kula avgårde før kruttet tenner skikkelig, trykktoppen kommer senere og at dette påvirker hastighet og variasjon negativt.

Link to comment
Share on other sites

Tja, du er fersk?

Du har magnumhetter, du har scirocco 150 grs, du har N150 og skal lade 308w til en kombi?

Da har du 2 valg:

1) lade med det du har, du kan nok bruke startladning for N150 og andre 150 grs kuler selv om du har magnumhetter. ca 43 grs ligger startladningen på (vihtavuori ladetabell 2009)

2) kjøpe nye komponenter etter råd fra div eksperter på kammeret.

 

Jeg ville nok gjort det enkelt. Startladning, N150, magnumhetter.

Min erfaring er at med N150 kan du fylle hylsa og komprimere godt med 150 grs kuler uten at du får for høyt trykk. Men jeg vil alikevel anbefale deg å starte på startladning(minimums) i vihtavuoris tabell, feks for 150 grs sierra HPBT. Med N150 får du neppe for høyt trykk på 150 grs kulene uansett. Å magnumhetter tilsvarer ca 1 grs mer krutt i standardkalibre er min erfaring. N150 gir lave trykk med såpass lette kuler som 150 grs og man vil vel ikke presse grensene i en kombi?

Link to comment
Share on other sites

Har fått meget fine resultater med N150 og 180 grains kule i 308, så det kruttet funker nok også helt fint med 150 grains kuler. Jeg liker forøvrig å lade med så tregt krutt at jeg får komprimerte ladninger, da det er en sikkerhetsting i at det ikke er mulig å fylle hylsa og få for høyt trykk.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg kommer til å lade for er rådyr og fugl.så tenkte jeg skulle finne to forskjellige ladninger som går godt i børsa og holde meg til de.

Scirocco II skal være bra på rådyr. Kjenner flere som har skutt dyr med den kula, og som er svær fornøyd. Den første utgaven var myk/rev mye, men denne skal som sagt være bra. Men er du ute etter likt treffpunkt for helmantel og blyspiss? Har du vurdert Sierra Matchking og Gameking? Det er rimelige kuler, med god BC ("flyr bra") som er designet for å gi likt treffpunkt. Fungerer ofte svært bra! Og på rådyr fungerer Gameking i 308 helt fint. Bare et tips.

 

Dette med etterbrenning,hva vil det si?

Regner med det ikke er no fare for trykk da kula er ute mens hetta forsatt tenner.

Så jeg vil få en jækla pussejobb hvis jeg hadde brukt de?

Etterbrenning er ikke et problem i 308. Men, om man har en stooor og lang hylse med mye krutt i er det et poeng å bruke en tennhette som antenner kruttet jevnt. Tenk deg at stikkflammen fra tennhetta er så liten at den først antenner litt av kruttet, som driver kula ut av løpet/et stykke ut, og så tenner resten... Det er etterbrenning. For å unngå det bruker man hetter med mer futt i magnumkalibre = magnumhetter. Du får altså kraftigere antenning i 308 enn det ladningen er beregnet på, for å si det slik. Oftest gir det liten forskjell om man bruker det ene eller andre, men lurt å gå litt ned i kruttvekt.

 

 

Har brukt ferdigstrikka i alle år,så det er jo artig å prøve seg på no nytt å.

Alex

Ja det er kjempegøy! Ekstra morro når du kommer på banen ofr å teste ladninger, og så ligger det 3 hull i en klistrelapp :-) Lykke til, ikke gi deg. Det er i grunnen bare å starte med lave ladninger/startladningen så skal det ikke kunne gå galt. Så lenge du skyter med en kombi er det lurt å skyte med lavt trykk uansett, for å ikke skyte slark i børsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

En litt sen oppdatering :D

 

Takk for alle tips og triks.

 

Prøvde meg jeg,og har forsatt alle fingre i behold :lol:

 

Prøvde meg med det jeg hadde for hånd,og det fungerte knirkefritt det.

 

Har ikke fått prøvd kulene på annet en papp ennå,da jeg fortsatt har litt ferdigstrikket som skal brukes opp.

Og kikkerten er innskutt med de.

 

De selvladede går endel høyre ca 8 cm i forhold til fusion sine fabrikklada.

 

Da jeg ikke har fått skutt de over kronograf ennå så vet jeg ikke farta på de,men det er tydlig mer driv i de enn fabrikk ammon jeg har.

Selv om jeg bare har ladet en startlading.

(Resulterte i en nesestyver gett :lol: )

Ikke noe trykktegn av noe slag.

 

Har også ladet noen i 3006 og det gikk meget fint det å.

 

Så nå er jeg i gang...

 

Takk for all hjelp så lenge

Kommer garantert flere spørsmål fra denne kanten etterhvert tenker jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...