Jump to content

Ny A-tec lyddemper


TRG-22sksk

Recommended Posts

Monterte lyddemperen på rifla (Sako TRG-22) og dro på skytebana for å teste denne. Oppdaget kjapt at med lyddemper så var treffpunktet 14cm lavere på 200m enn hva jeg har uten lyddemper.

Er det bare jeg som synes dette var litt i overkant mye?

På min "gamle" remington 700 så var treffpunktforandring med og uten demper helt ubetydelig.

Jeg har kontrollert demperen i alle retninger og alt virker ok. Skuddan samler også meget bra.

 

Er dette normalt? Kom med innspill....

Link to comment
Share on other sites

Treffpunktsendringen med demper er vanskelig å forutse!

 

Så du mener det ER mulig å forutse? DET regnestykket skulle jeg likt å se :mrgreen:

 

7cm/100m er nok innenfor det en må tåle, så lenge presisjonen er god og treffpunktet stabilt ville jeg ikke brydd meg mer om det.

Link to comment
Share on other sites

Kan nok skje selv om det ikke er noe feil med demper eller montering. Treffpunkt ned kan skyldes endret vekt/balanse på våpenet, men en demper vil også kunne endre pipesvingninger og da kan det gå alle veier. Hvis man skal gjøre noe ville jeg sjekket om låseklakkene tar symmetrisk, dette kan gi store utslag på pipesvingninger.

Link to comment
Share on other sites

Her får man vel litt forskjellig svar avhengig av type kaliber, type demper, om løp er kappet eller ikke, type patron.

 

Hvis det er veldig store avvik er det greit å sjekke. Hadde en gammel demper på en 22LR jeg har. Der hadde noe løsnet i demper(ca 15 år gammel). Der ble avvik ca 2 m til venstre og 1 m ned på ca 60m hold. Får du slikt er det noe feil med demper, feilmontering etc.

 

0-20 cm har jeg hørt er rimelig vanlig. Har alltid hatt demper på min. Se om jeg tester uten nestsesong. Har 308 selv.

En kompis skal sette demper på sin Tikka t3lite 6,5x55 nå snart. Se hva han får i avvik.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

S&L Victory, 48cm løp i kla .30. A-tec TMM4 demper. Treff med demper, midt i. Uten demper, ca 15cm noenlunde rett ned.

 

Med tiden skal jeg legge inn 65cm 6.5x55 løpet, og 60cm 22-250 løpet med samme demper. Begge disse har vist seg å ha nesten samme treffpunkt på 100m uten demper (ganske likt 308 løpet med demper).

Link to comment
Share on other sites

Husk å ta inn i beregningene at rekyl/rekylopptak/løpsvekt er endrer seg når det monteres 25cm med demper ytterst på løpet. :)

 

Utslaget vil variere mellom personer, og våpen. :roll:

 

For øvrig kan revolverskyttere uttale seg om hvordan treffpunktet endres ved endret kulevekt/rekyl :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...