Jump to content

Kva rifle og kikkertsikte skal eg velge?


Elling

Recommended Posts

Lurer på å kjøpe meg ei rifle og eit kikkertsikte til jaktbruk - hjort og elg. Eg har tenkt å kjøpa ei rifle i middels prisklasse. Kikkertsikte er eg åpen for det meste. Er det nokon som har forslag til våpen og sikte er det supert. Evt óg kor ein kan få det billig.

Link to comment
Share on other sites

Du bør vel spesifisere litt mer enn jaktbruk, hjort og elg......

Kjøp deg en HV Mauser med jernsikte til snaue 1000 lappen, eller en Blaser R8 Lux med den største Zeiss`n på til 50.000kr. Begge deler virker.....

Prøv gjerne søke funksjon også for tips....

Link to comment
Share on other sites

Detta var jo litt av en velkomst sako!! :evil:

 

Hei og velkommen til kammeret Elling:)

 

Hvilke kaliber tenker du på? Lyddemper?

Måneskinnsjakt på hjort? ( Da må du kjøpe en lyssterk kikkert, og som fort blir litt dyrt )

Skal du ha Syntetisk stokk? ( plastikk ), laminat ( tre med gummibelegg) eller tre?

Vis du svarer på dette blir de fort mye enklere og svare:)

 

Viss du ikke er sikker så kan du bruke søkefunksjonen oppe til høyre og lese litt om kaliber osv:)

Link to comment
Share on other sites

var ikke de jeg sa;) Han ville ha en middels rifle;)

 

Og en M98 vil du klassifisere som...?

 

Jevnt over betydelig bedre enn det meste av dagens plast og lettmetallskonstruksjoner, vil jeg påstå - altså i høyeste grad en middels rifle - til en rimelig penge. Alt etter utgave, oppgraderinger osv. Om 50 år fra nå er det bare boltmuffa og avtrekkerbøylen igjen av T3'ene som spys ut på markedet i dag. M98'ene smeller fortsatt om 50 år fra nå.

 

Jeg vil påstå at den gjengse førstegangsrifla er en pent til godt brukt bolt-rifle av anerkjent merke, med solid montasje og kurant kikkert. Les: Rem 700, eldre Tikka/Sako, Cz/Brno - i den "klassen". Med stålmontasjer og meget gjerne en Leupold - 3-9x40 eller 50 er vel kurant nok for de fleste, evt. en pent brukt kikkert av europeisk merke.

 

For å bruke meg sjøl som ekskremsel - Min første: Brno Zk601 i 308, et skikkelig bruksjern - mitt andre, rem seven i 243 som nok er den rifla jeg har jakta mest med.

Link to comment
Share on other sites

Mauser M/98 eller HV-Mauser er ikke vakkert, smekkert eller fancy, men hvis du ser bort fra det faktum at den har vært med å tape to verdenskriger så er det faktisket et utrolig solid og driftssikkert våpen.

For å si det sånn, du må virkelig ville det og gå inn for saken om du skal klare å ødelegge en. :D

 

Presisjonsmessig rett fra brukthylla er den heller ikke dårligere enn mye nytt og blankt serieprodusert som er i handelen.

Den har sikkerhetsfunksjoner som rett og slett ville bli for dyre å lage på moderne våpen i dag.

Deletilgangen er særdeles god da man har bruktvåpen fra en produksjonsperiode på over 50 år å ta av.

Utstyrslisten til disse gamle smelljerna er også innholdsrik, bare sjekk hva du finner på Midway. :wink:

Skulle man målt prisen opp mot kvaliteten så hadde man måttet grave dypt i lomma for å betale.

 

Jeg husker selv da jeg sto i kø utenfor standplass som 19 åring og ventet på tur, ut fra bua kom en 17-18 åring med et stort glis og en original HV-Mauser med jernsikter (!) og var storfornøyd etter å ha klart oppskytingen til storviltprøva på andre forsøket.

Husker det imponerte meg kraftig. :)

 

Hmm, nesten så jeg får lyst på en selv her...

 

 

Edit: Om man skal bruke 12.000,- på rifle og kikkert, så blir det desto bedre kikkert om man klarer seg med en M/98 til 1500-2000,- :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har selv to Mauser M98f1 i 3006. Detter gode og rubuste rifler som ofte er merket av tidens bruke.

 

I forhold til valg av årsmodell BØR en ofte velge modeller før 1940 da det store produksjons presset begynte på tilvirkerene av M98.

 

Det har alltid verte et problem i forhold til kvalitet og kvantitet.

 

Modeller helt frem til 1941(og 42) har også god kvalitet. Etter invasjonen av Sovjet i 1941 fikk Tyskerene enda større behov for våpen, og da ble den virkelige krigsproduksjonen satt igang. Da ble ofte ulike dele kjøpt av forskjellige underleverandører som i noen tilfeller hadde tvangs arbeidskraft fra f.eks Frankrike og Øst Europa.

Dette medførte til dårligere kvalitet på arbeid og produkter.

Kvaliteten på råvarene sank også utover krigen.

 

Fra 1943 var presset på Tysk industri at jeg ville ikke valgt en Mauser 98 fra 1943 og utover. Det finnes sikkert untak her, med at noen av fabrikkene klarte å oppretholde en høy kvalitet på våpene.

 

Alle HV-Mævsere M98f1 er ombygd fra 7.92x57 til 7,62x63 (30-06 Springfield). De er så merket av ulik bruk av diverse HV soldater opp gjennom tiden. Noen har blitt "grisbanket" andre er blitt stelt pent med. I utgangspunktet BØR du se på børsa før du kjøper den.

Ofte skyter de ganske bra i forhold til presisjon, men noen kan være litt "kresen" på hvilke ammo de bruker. Dette må en bare prøve seg fra til selv.

 

Min 1938 modell har gode samlinger, bedre enn hva skytteren klare å benytte seg av ved bruk av åpne sikter. ALLE bude ha ett slikt klenodie i våpenskapet, da de er noen skikkelig bruksjern.

Kjekt å ha som reservvåpen, og til bruk i tett skog der en ikke får "tid" til å bruker kikkertsikte.

 

Mener selv at det ikke er noe skup å bygge disse om til jaktbørser lenger, da et slikt ombyggingsprosjekt fort kommer opp i hva en NY billigbørse fra f.eks Remington/Savage/Howa e.t.c. koster.

Problemet er at det koster ofte mye før du blir fornøyd med rifla, ombygging av hevarm, ny sikring, avtrekksjobb, ny riflestokk, i verstefall nytt løp, hvis du e heldig kan du få tak i et godt brukt. Pengene renner ut i slike prosjekter.

Ville heller sett på bruktmarkedet etter en Tikka, Remington BDL, Ruger 77, Zoli o.s.v. Da får ofte en god børse med god presisjon til en rimelig pris.

 

Men som sagt løp å kjøp deg en M98f1 da det er en kjekk og god børse. Kjøp en modell (låskassen) før 1941, helst en førkrigsmodell.

 

Lykke til.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle tipsene. :D Det med at eg skreiv middel prisklasse (5000-10000) omhandla vel egentlig berre nye våpen, ikkje våpen som er brukt i ein mannsalder. Men dei eldre våpnene kan jo heilt klart i mange tilfeller være vel så gode som nye rifler. Men ein bør vel ha litt peiling før ein går til det skritt at ein erverver M98 eller HV-mauser. Av kaliber står det mellom 6,5 og 30.06, der eg heller mest mot 30.06. Grunnen til at eg ikkje har sagt noko meir om bruk enn at det hjort og elg, er rett og slett fordi eg ser for meg det meste av jakt; postering, driv og i nokre tilfeller og mørkejakt.

Har høyrt ein del om at ein kan gjera kupp ved å kjøpe kikkertsikter i USA. Er det noken som veit kva sider ein skal sjå på for å finna gode tilbod?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du i det hele tatt vurderer .30-06 som kaliber kan du godt kjøpe en HV-Mauser.

 

Og til opplysning så er det vi kjenner som HV-Mauser rett og slett en M/98 som ble sjekket, overhalt, kamret til 30-06 hos Kongsberg Våpenfabrikk for bruk i forsvaret.

Kvalitetsmessig var samtlige i bra stand, og de vil fungere hver gang du presser inn avtrekkeren.

Skremselspostingen her med på sen krigsproduksjon (som helst gikk på utvendig finish) gjelder altså ikke HV-Mauser.

 

Finner du en lett ombygd HV-Mauser med kikkertmontasje og omsmidd hevearm så har du det du trenger, bare å skru en passende kikkert på toppen og pelle seg på banen. :)

 

Med tanke på at disse går for 1500-3000,- så blir det desto mer penger til kikkert og ammunisjon. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lurer på å kjøpe meg ei rifle og eit kikkertsikte til jaktbruk - hjort og elg. Eg har tenkt å kjøpa ei rifle i middels prisklasse. Kikkertsikte er eg åpen for det meste. Er det nokon som har forslag til våpen og sikte er det supert. Evt óg kor ein kan få det billig.

 

Hei Elling, velkommen til "Kammeret" :wink:

 

Jeg vil henvise til "JAKT" sin Våpenguide 2010. Der vurderer de ei riflepakke fra XXL. Ei Weatherby Vanguard rifle med en Zeiss Classic 1,5-6x42 till den nette sum av 9000kr.-

Som "JAKT"s våpenguru Jørund Lien skriver, "Det skal godt gjøres å få mer rifle og kikkertsikte for pengene".

Jeg kan ikke si meg uenig... :D Lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

Hei. Eg kjøpte ei Tikka T3 med rustfrittløp og syntetstokk i 30.06 for 4-5 år sidan. Betalte 10 tusen med eit kikkertsikte frå Shirstone. Rifla er (i motsetning til det veldig mange her inne meinar) eit snyta godt våpen å jakte med. Eg har aldri hatt problem med våpenet, men det har hendt at Federal Fusion "luggar" litt i plastmagasinet.

Kan sterkt anbefalast, men vurder lyddempar for dersom du skal skyte mykje. Plast er lett og da slår den meir....

 

Som kikkert vil eg anbefale Meopta. Veldig gode sikter til ein fornuftig pris.

Alt i alt vil nok dette koste meir ein 10-15 tusen nytt, men det er vel vert pengane.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...