Jump to content

Finfin kikkert på T3?


waterbaekk

Recommended Posts

Heihei!

 

Jeg har handla Tikka T3 Hunter i kaliber .308win.

Dette var en pakke med bare børse og demper, så jeg på kjøpe kikkert utenom.

Forslag? :mrgreen:

Prisklasse 5 - 8 tusninger med montasje.

Er åpen for alt av forslag, men helst lysåpning rundt 50mm.

Rødprikk er heller ikke dumt!

Børsa blir brukt på elg, hjort, rådyr og gaupejakt :)

 

Svar mottas med takk! ;)

 

Mvh Waterbaekk

Link to comment
Share on other sites

Her vil du få like mange svar som det finnes stjerner på himmelen tror jeg :)

 

Så jeg kan like godt begynne: Jeg har samme rifle og kaliber, påmontert en Leupold VXI 3-9x40. Lite og fornuftig sikte til det bruket du nevner. 3-9 forstørrelse er igrunnen mer enn nok. Bruker selv kun på 3x. Har aldri vært oppe på 9. Men jeg/vi jakter i bratte og ulendte vestlandslier, så da blir ikke holdene så lange normalt sett. Får også Leupold med 50 åpning som du ønsker.

 

Siktet mitt koster mellom kr 2500 - kr 3000. Med 50 åpning blir det dyrere.

 

Ellers så har jeg også hatt Meopta 3-12x50 - merkbart bedre optisk enn Leupold. Mange av de andre på jaktlaget har dette merket, og er særs fornøyd. Burde få et bra Meopta i den prisklassen du nevner.

 

Vil også tipse deg om Zeiss Duralyt. Ny serie fra Zeiss til folkelig pris.

Link to comment
Share on other sites

Denne: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/classic-diavari-2-5-10x50-4-1043637 blir alltid nevnt i prisklassen du lurer på. Kanskje det beste kjøpet mellom 5 og 8 lapper.

 

Ville også tittet nærmere på denne: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/monarch-mce-2-5-10x56sf-m-il-r4-b-30mm-m-lys-9005272, Denne har lys.

Link to comment
Share on other sites

som ovenfor, kjøp deg en zeiss classic diavari 2,5 - 10 x 50. med eller uten lys får du avgjøre i forhold til hva du skal jakte mest av. blir det en del gluggjakt og revjakt ellers, samt beverjakt o.l så hadde jeg nok lagt i 1000 kr mer og skaffet meg en med lys.

velg zeiss du, da vet du hva du får!

Link to comment
Share on other sites

Classic har T*coating på alle linsen ( er ikke kjemiker så ikke helt inne på hvordan det er gjort), det har ikke duralyt. Når xxl selger duralyt og classic til samme pris så var valget enkelt for meg. Kjøp med lys når prisforkjellen bare er 1000, kan jo hende du ikke akkurat nå har behov for lys...men behovet kan jo endre seg over år. Og en slik kikkert blir man nok ha beholde en stund :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...