Jump to content

Hjelp til valg av halvautomatisk hagle.


d0njohan

Recommended Posts

God kveld godtfolk! :)

 

Som topic sier trenger jeg litt hjelp når det kommer til anskaffelse av halvautomatisk hagle. Den blir nok mest brukt til og skyte leirduer, men også jakt. Er det noen spesielle jeg burde styre unna, noen som skiller seg positivt ut fra mengden? Er fersk i gamet og har ikke så alt for mye innsikt i de forskjellige våpnene.

 

Prisklassen burde ikke overstige 10tusen, men må man så må man.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke den mest til leirduer så kjøp over/under. Er noe dritt å måtte gå og plukke tomhylser etter hver serie.

Jeg bruker over under på banen, men er også i besittelse av ei halvauto. Benelli M2. Dette er ei utrolig artig børse som jeg, (trodde aldri jeg skulle si dette) er veldig fornøyd med. Har kjøpt magasin forlenger til mi, noe som gjør det meget morsomt å dra på skauen å skyte leirduer. Kan liksom ikke dra av 10 skudd etter hverandre på banen. Prisen på denne i Norge er jeg ikke sikker på siden jeg bor i USA og kjøpte den her. Her betalte jeg ca 5500kr for den.

Link to comment
Share on other sites

5500??? Her i Norge må man ut med rundt tre ganger så mye for en M2. Flere forhandlere her opererer med over 20 000 som veiledende pris, men har dem på evigvarende "tilbud" til rundt 16 000.

 

Det trådstarteren bør vurdere først er om han vil ha rekyl- eller gassdrevet halvauto.

Fordelen med gassdrevet er at rekylen blir noe mykere, men krever mer puss og stell.

På de som er drevet av rekyl går ikke kruttgassen inn i mekanismen. Dette gjør at de kan gå flere skudd mellom hver puss.

Link to comment
Share on other sites

Beretta urikaen er ikke mulig å ha magasinforlenger. Det finnes enkle plast etter metallklips å klipse fast på kanten av utkasteråpningen, da henger tom hylsa seg fast, og du kan skyte uten å irritere de stakkars brekkhagle skytterne.

Prøv flere våpen.

Sikringene er ofte plassert foran eller bak på siden av avtrekkeren. Jeg avsikere best med sikringen foran(beretta).

Jeg hadde også en bedre utløser arm for sluttstykket(armen presses ned), istedenfor den lille orginale knappen.

Og samme arm vippes opp for å tømme skudd fra magasinet.

Her: http://www.scopemounts.com/index.html?main.html

Jeg har lyst på en beretta exstrem med mag forlenger, men jeg har ikke prøvd veldig mange andre.Browning A 500(gammel sak) Benelli ? pumpe og halvauto.

Fristes av disse nye kjappe winchesterne, men de bør i mine øyne ha litt av det som urikaen min hadde.

Link to comment
Share on other sites

Angående magasin forlenger til beretta. Jeg er slettes ikke 100% sikker på at det ikke går, men jeg søkte en god del på nett før jeg gav opp. Stampet hagla til en heldig kar på vestlandet.

Har brukt 870 pumpa nu ei stund, men jeg er hvist ikke så kjapp å dra`n som jeg en gang var :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg betalte for å være nøyaktig 5600kr for den. M2'en er ikke gassdrevet. En annen nordmann her nede kjøpte seg ei Remington 870 sportsman, denne er en del mer framtung men ellers ei grei hagle dette også. Den er gassdrevet. Slet litt de første 500 skuddene med bly lerdueammo med å veksle, men kom seg etter hvert. Benellien har vekslet uten problem hvert eneste skudd siden den var ny. Har til nå bare skutt leirdueammo med den.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om de selges fra forhandlere i Norge, men Mossberg 930 er en knall bra hagle. Var i USA på familiebesøk i mars. Tafset og "lekte" med denne. Jeg skal til statene i april neste år og da skal jeg ha med en sånn hjem :twisted::twisted::twisted:

 

De selger dem kanskje i Sverige eller Danmark.

 

Remington 1100/11-87 er også et greit alternativ, men noen har har problemer med disse modellene. Det er som alt mulig annet, noen er heldige, andre ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

t

Vet ikke om de selges fra forhandlere i Norge, men Mossberg 930 er en knall bra hagle. Var i USA på familiebesøk i mars. Tafset og "lekte" med denne. Jeg skal til statene i april neste år og da skal jeg ha med en sånn hjem :twisted::twisted::twisted:

 

 

tror du skal slite med å få den med over havet men.... er jo nesten håpløst å ha med gevær inn og ut av statene

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er helt riktig det steols skrev. Men i der jeg har familie (Houston, Texas) må man ikke ha noe annet en legimitasjon på at man er over 16 for å kjøpe "long guns" rifler og hagler + at min onkel som har bodd der i 25++ år kan kjøpe for meg fordi han kan selge til meg uten noe visumgreier. MEN i noen butikker som ..... krever de at du har et amerikansk førerkort som legimitasjon, dette er en butikk policy fra deres side som de kan gjøre. Så selv om det er en federal lov kan butikkene lage egne strengere regler som at ingen under 21 kan holde et håndvåpen i butikken! Dette er fakta, har blitt nekta sjæl for en stund tilbake :evil:

 

Men tilbake til tråden: Problemet er ikke å få tillatelse fra Norge eller i tollen, men det er at amerikanerne ikke vil at utlendinger tar med seg våpen ut av usa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...