Jump to content

OL i England..


evert

Recommended Posts

Om det eksisterer en tråd som handler om dette, vennligst slett denne. jeg gjorde noe søk og fant ikke noe aktuelt.

 

Ettersom jeg gir ganske blanke i sport på TV, tok det ganske lang tid før jeg fikk med meg at OL 2012 skal arrangeres i London.

 

Hva kommer til å skje med diverse olympiske pistolgrener? Har de ikke ganske "strenge" restriksjoner på håndvåpenbesittelse?

Link to comment
Share on other sites

Poenget til Evert var vel kanskje korleis ein skal arrangere noko som er forbode i landet? Det vil jo komme skyttarar frå andre land med våpen som er ulovlege i Ængland.

 

Edit. Kom til å tenke på noko. Kanskje ei smule dårleg samanlikning, men likevel. Tenk eit hypotetisk VM for gledespiker i Norge. Er England i same dilemma? Skal faktisk bli litt interessant å sjå korleis dei løyser dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det Britiske pistollandslaget som normalt trener i Frankrike har fått såkalte Section 5 lisenser og trener på Bisley.

 

Den Britiske Olympiske Komiteen svir av noen titalls milioner kroner på ett skyteanlegg som skal rives etter at OL er ferdig.

 

Den skytingen som inngår i femkamp? (baneløp med pistolskyting, innlagt (hvor General Patton deltok i hine, hårde dager) har skiftet våpentype fra luftpistol til laserpistol, etter ønske og initiativ fra sitt eget internasjonale forbund.

 

Sånn i korte trekk, hva jeg har plukket opp vedr. skytingen under London OL...

Link to comment
Share on other sites

) har skiftet våpentype fra luftpistol til laserpistol, ...

 

Jeg tror at for hver elektroniske skive som blir instalert på skytebanen, vil ovgang til lasrpistoler komme nærmere :evil:

Det er nok uunværlig og det kommer nok til å være forbudt å eie håndvåpen i Norge i løpet av 10 år :(

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har lest meg frem til er at OL har fått dispensasjon fra "forbudet" (nåja, man har egentlig ikke forbudt det, man har bare innkalt så å si alle Section 5 lisenser og stanset utstedingen av nye. Mye enklere at en byråkrat tar en administrativ avgjørelse, enn og forandre loven. Noen som kjenner igjen tendenser i vårt kjære POD?)

 

Dette har blitt gjort før i forbindelse med Commonwealth Games, og byr på minimale problemer for ikke-britiske deltakere. Visstnok så er det en del Britiske skyttere som opplever\føler at prosessen er verre for dem enn andre, siden de må ha papirer fra Home Office før de får ta over sine våpen fra assorterte EU land.

Link to comment
Share on other sites

Når du nevner Commonwealth Games og ingen problemer så ble jeg fortalt at de ble pålagt å lage nettingtak over standplassen på 50 m banen, i tillegg til gjerde rundt.

Dette for at ikke skytterne skulle kaste fripistolen over gjerdet og opp til "the bad guys" på tribunen.

 

Våpen til deltakere ble også samlet inn på grensen ved innreise og levert ut/inn gjennom en luke i nettingen på standplass.

 

Som en av lederne i forbundet sa, på normalt engelsk vis: "it was quite embarrasing"

 

Det blir helt sikkert ikke enklere under OL.

Link to comment
Share on other sites

Når for mange byrokrater sammles på et sted må det gå "gæli"

 

En liten digresjon: Det ble ikke avhold EM i svartkruttskyting i Dannmark i år pga. det ble for stor kruttmengde sammlet på ett sted (baneommrådet) i følge et regulativ som en "blåruss" hadde tenkt litt for lenge på.

 

Jeg har lest mange kronikker i Våpenjournalen med spådommer som i dag er realitet, men som alle fornektet da det ble skrevet.

 

 

Plå

Link to comment
Share on other sites

Når for mange byrokrater sammles på et sted må det gå "gæli"

 

En liten digresjon: Det ble ikke avhold EM i svartkruttskyting i Dannmark i år pga. det ble for stor kruttmengde sammlet på ett sted (baneommrådet) i følge et regulativ som en "blåruss" hadde tenkt litt for lenge på.

 

Jeg har lest mange kronikker i Våpenjournalen med spådommer som i dag er realitet, men som alle fornektet da det ble skrevet.

 

 

Plå

 

Vår kjære Erik Braathens dommedagsprofetier. Noen av dem er virkelighet i dag, men han var også enda mer skeptisk til fremtiden (totalforbud) enn det som har slått til så langt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...