Jump to content

Skytebane som er åpen døgnet rundt..?


fredrik

Recommended Posts

Hei

I Trondheim, hvor jeg bodde før, har jeg vært på en skytebane hvor onkelen min var medlem. Her kunne vi troppe opp akkurat når det passet oss best, og var det ingen der så var det bare å henge opp flagget og skyte i vei.

 

Det var selvfølgelig ingen elektroniske skiver eller slikt der, men spiller ingen rolle.

 

Noen som vet om noe tilsvarende i Oslo-området? Er villig til å kjøre et stykke for å finne noe slikt. Tenkte kanskje det var noe ut forbi Kolbotn, Ski, den veien..?

Link to comment
Share on other sites

Du er nok litt på jakt etter den hellige gral desverre.. Det har vært en lignende tråd om dette her

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=84&t=30807&p=403264&hilit=liberal#p403264.

 

Jeg er selv på utkikk etter en slik bane. Må innrømme at jeg har ikke fått prøvd ut alle banene i Oslo og omegn, men trolig de fleste. Kan virke som om kjøreturen blir i overkant drøy for å finne en bane som både er vinteråpen og har noe annet enn 100/200m elektronikk.

 

 

 

Dagens sukk fra meg.. Det er blitt alt for mange elektronikk baner!

For ca 100år siden da jeg var en liten cowboy, lekte jeg meg med å satte opp 1:1 figurer av ymse fugler på forskjellige hold. Ut fra hvor mye fuglen dekket av siktet fant jeg ut hvor mye jeg burde skru eller holde over.

Med små barneskritt mot skiva kunne jeg stolt notere 220m på ei skive som nok lå nærmere 100m. Men avstanden spilte ingen rolle, man fikk en feeling med holdet likevel.

 

Nå blir vi noen jævler å treffe 30cm ballonger på 100.0m eller 200.0m. De fleste skyttere kan sansynligvis ikke relatere hvor stor den sorte prikken på den hvite bakgrunnen i virkeligheten er, eller hvor langt det er mellom siklene på skjermen, inkludert meg selv.. Man kan diskutere oppskytingen til storvilt til mannen med ljåen banker på, mitt bidrag til kaoset av forslag blir en obligatorisk 'Gå de 100m bort til skiva. Se treffpunktene. Gi reinen en klem. Gå tilbake.'.

Vi jegere gjør oss avhengig av klikktabeller og avstandsmålere selv for moderate hold. Og dere dere som er skyttere, blir dere ikke ..lei?

 

Men for å se litt positivt på det, skulle det bli regnvær, så går i allefall ikke filthatten i stykker.. man har jo tross alt oppvarmede skytehus :roll:vba16a9b7cf.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er helt enig i at det er synd at det er elektronikk på alle baner nå. Personlig aner jeg ikke hvor stor denne blinken er i realiteten, så gjerne fortell meg det. :) Hvor bred er hver av strekene f.eks?

 

Men største grunnen til at dette er litt dumt er at få av disse elektronikkbanene er åpen hele tiden.

 

Tror de fleste missforstod meg litt, med god grunn:

Jeg mente egentlig om noen vet om en bane hvor medlemmene kan komme og gå som de vil? At de ikke trenger å forholde seg til åpningstider? Om jeg vil skyte kl. 08.00 eller 23.00 er opp til meg liksom.. :) Var slik det var i Trondheim. Og her var det ikke elekroniske blinker, så blinker måtte medbringes :)

Link to comment
Share on other sites

sånn har jeg det på de 5 skytebanene jeg bruker oftest.

en har "siste skudd kl 2100", en har "ikke skyt etter at det blir mørkt (i finnmark er det veldig høvelig om vinteren), en har "ikke skyt etter 2300", og en har "skyt når du vil."

:)

 

2 av dem har elektronikk, som jeg også bruker når jeg vil :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er faktisk ikke noe stress.. Om du jobber dugnad, tar vakter på banen, og generelt er en aktiv skytter vil du få egne nøkler til de aller fleste baner. DA kan du trene når du vil.

 

Iallefall nesten, vil tro de fleste baner har regler om ikke skyting etter klokken XX (klokken 21 feks. ) og gjerne kun stevner på søndager, etc. Slik var det da også i Trondheim på Nidaros Skytterlag?

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heisann.

ser det er en litt gammel tråd, men ser ikke at dere fant en løsning.

 

Jeg sitter i styret i Blaker Skytterlag (Norges beste klubb, forøvrig;P) vi driver med DFS skyting, og har fast 15, 100 og 300m bane med megalink elektronikk. 15m kan vi benytte som 10m ved ønske. og utendørs 100-600 med felt figurer eller andre blinker.

 

I Blaker så kan vi bruke 100-600 meters banen vår i fra 0900 til mørkets frembrudd, hele året. men vi tar inn elektronikken på senhøsten og ut igjen til våren. på vinterstid har vi pappskiver på så å si alle hold som trening til DFS Felt.

 

innendørs banen vår kan vi bruke til alle døgnets tider:p

 

Blaker ligger ca. 40km i fra oslo. søk på kart til 1925 Blaker.

 

hvis det er noen som har lyst til å komme å prøve banen så kan dere ta kontakt med meg på PM. så kan vi avtale en dag eller kveld:)

 

Je vil ønske vælkømmin tel Blaker!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Er helt enig i at det er synd at det er elektronikk på alle baner nå. Personlig aner jeg ikke hvor stor denne blinken er i realiteten, så gjerne fortell meg det. :) Hvor bred er hver av strekene f.eks?

 

Men største grunnen til at dette er litt dumt er at få av disse elektronikkbanene er åpen hele tiden.

 

Tror de fleste missforstod meg litt, med god grunn:

Jeg mente egentlig om noen vet om en bane hvor medlemmene kan komme og gå som de vil? At de ikke trenger å forholde seg til åpningstider? Om jeg vil skyte kl. 08.00 eller 23.00 er opp til meg liksom.. :) Var slik det var i Trondheim. Og her var det ikke elekroniske blinker, så blinker måtte medbringes :)

 

Hei. Har nylig flyttet til trondheim, hvilken klubb melde du deg inn i? Nidaros?

Link to comment
Share on other sites

Nidaros Skytterlag sin bane er åpen for medlemmer når det ikke er arrangementer eller annen organisert skyting der. Ikke elektronikk tilgjengelig uorganisert, men skivestativ på 100 - 600 meter, og selvanviser på 500 og 600 meter. Forutsetningen for ordningen er at folk stiller på dugnad og ellers går inn for å bevare banen i god stand ved å prøve å for eksempel ikke skyte i stykker stativene. Ikke døgnåpen, men til anstendige tider er det stort sett fritt fram. Suveren ordning som vi må verne om :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...