Jump to content

Kongsberg Mauser M59 - langholdsrigg ?!


bmyrvik

Recommended Posts

Har nylig anskaffet meg en Kongsberg Mauser M59, et meget godt bevart eksemplar med kvittering, garantibevis fra Kongsberg,feltkort, plantegning over våpen og delenr.

 

-Forige eier kjøpte den ny i 68 og har ikke skudd 100 skudd.

Jeg har tenkt å bygge den om til "langholds-rigg" ( 500-600meter )

 

Men en som har litt peiling på mauser sa til meg at de låskassene var ikke så sterke, og anbefalte meg å beholde den orginal.. siden den var så fin å uansett ikke var så alt for treffsikker...

 

Har du noen tanker om det ?!

Link to comment
Share on other sites

Men en som har litt peiling på mauser sa til meg at de låskassene var ikke så sterke, og anbefalte meg å beholde den orginal.. siden den var så fin å uansett ikke var så alt for treffsikker...

Min umiddelbare tanke er at han ikke har særlig peiling på mauser.

Låskassa er solid nok for det meste du klarer å putte nedi den. Å presisjonen på M59 er faktisk ganske så bra. Om du klarer skyte bedre enn børsa gjør så er du ganske god ;)

 

Er det en 6,5X55, 7,62X51(308w) eller 7,62X63(3006?)

Sivile M59 kom iallefall i de to siste kalibrene, mener de kom i 6,5 også.

 

Jeg vil mener de er glimrende utgangspunkt for en langholdsrifle. Akkurat som M67 er(M67 er kansje enda mer egnet pga bedre hevearm, de fleste har justerbart avtrekk, og skjeftet er enda litt mer stabilt).

Link to comment
Share on other sites

Det sto bare 7,62. men teste litt forsiktig med en tom 30-06 hylse. Og det virker for å være det kalibret. Det er dessuten en F1 og etter det jeg har lest, så er det 30-06.

 

Har dere nå peiling på hvilket skjefte som passer til denne børsa ?

Er det mulig å ta vare på det gamle, og evt "resturere" den hvis den ikke svare til forventningene ang. langholdsrigg ?

Link to comment
Share on other sites

Det er en 308win(7,62X51).

Ser du klossen forrest i magasinet(den ved kulespissen)? Den er satt inn for at magasinet skal passe bedre til 308win.

Du vil ikke klare å fylle det magasinet med 3006 skudd med kule i. (iallefall ikke kuler med normal lengde)

 

M59F1 er i 308win om de ikke har fått bytta løp.

Link to comment
Share on other sites

Kom nettopp hjem fra en våpen/mauser/WW2 entusiast, han hadde en bok om mauser og dens historie. Det var helt klart en 308W, serienr og årstall..

 

Tilbake til min visjon om å lage en "billig-rigg" opp til 500 m.

Er det noen som har en "snarvei" til meg iht. skjefte ? linker og slikt

 

mottas med takk :D

Link to comment
Share on other sites

Hva var det jeg sa? tralallalalala,

Hva var det jeg sa? tralallalalala......

 

Selvfølgelig er en M59F1 i 308w om ikke den er omkamra. (det var jo det jeg sa iallefall 2 ganger i denne tråden)

 

Til skjefter osv.

Billig er ikke nødvendigvis bra. Du må sannsynligvis ut med noen lapper for å få et skjefte som er like bra og stabilt som det som står på børsa. Jeg ville heller vurdert bedding og kontroll av om løpet er fritt på den du har.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må kanskje lære meg å høreetter ekspertisen... jeg lærte tross alt ikke far min å p##e

 

Har pøvd endel våpen på banen med tommel-hull.. dette ser jeg på som en fordel.. + at jeg vil ned i vekt, så en synt-stokk hadde vært fint.. fant noen på "midway" men vet ikke om alle der passer til dfs-løpet som står på..

 

2fot og demper + en sightron skal på med tiden tenkte jeg.

Link to comment
Share on other sites

Tja, nå vil jeg tro at en M/59 passer rett nedi stokken til en M/67, og den er såpass overdimensjonert at man godt kan pusse vekk endel treverk og få et skjefte som gir betraktelig bedre grep enn originalt.

Jaktmausern min i 9,3x62 fikk en svært modifisert M/67 stokk og ligger svært godt i grep og anlegg, samt at det er ikke mye som sladrer om opprinnelsen lenger. :)

Men så har jeg alltid hatt en klokkertro på stabiliteten i laminerte skjefter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mye med KV59F1 med orginal sidemontert kikkertmontasje. Byttet ut den orginale 4x Hertel&Reuss med en S&B 6x42 skarpskytterkikkert. KV59F1 fungerer aldeles utmerket orginal stand. Den kan lades med klips med kikket montert. Mirage fra løp er et ukjent fenomen..

 

Jeg ville beddet den i orginalskjeftet. Så ville jeg brukt pengene på å få frest til ei pic-skinne til låskassa. Ei mer solid rifle skal men lete lenge etter. Orginalskjeftet er solid. Jeg har falt mange ganger på ski oppe på børsa med 30kg sekk på ryggen. KVs tilpasning av M98 til 7.62NATO er bortimot perfekt. Den mater bedre enn de fleste andre rifler jeg har i 308.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Er det noen som har en "snarvei" til meg iht. skjefte ?

Snarveien er vel å beholde det som sitter på børsa. Evt å tilpasse det littegranne. Jeg hadde et tilsvarende prosjekt med min KV67F1. Der byttet jeg først til et plastsjefte fra ATI. Dette passer meg veldig bra, da det har samme form som sjeftet på Steyr'en min. Men, nå er børsa tilbake i trestokken sin som jeg har pusset, beiset, og oljet. Siden børsa i grunnen bare brukes på bane og slikt, så funker dette mer enn bra nok. Et sted du kanskje heller skal legge litt penger, fremfor på sjefte, er på en skikkelig kikkertmontasje! Jeg angrer på at jeg ikke klaska ett- til to-tusen på bordet og fikk en skikkelig skinne, fremfor en billigsak til noen hundrelapper.

 

Mauseren min kan du lese om her:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=25063

og den ser slik ut nå:

Mauser.JPG

 

Her kan du se plaststokken som jeg hadde tidligere. Denne står nå og samler støv, så hvis det er av interresse....

m98atidz4.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 years later...

har kikat lite på kongsberg m67 och tycker det ser ut som en trevlig bössa. jag gillar framförallt stocken. men är det bara flaggsäkring på dom och hur får man ihop det med ett kikarsikte? är pipan pressad och går det isåfall att byta den? hur är den att skjuta med? och är den så tung att det inte är nått man släpar runt på när man ska ut och jaga?

 

många frågor blev det men jag sitter och grunnar på om jag ska försöka få tag i en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...