Jump to content

SKARVEJAKTA 2010


tveraali

Recommended Posts

Siden vi har to tråder om skarvejakt i år gjenntar jeg forrige innlegg 8)

 

Lokkerskarv. En hærlig syssel mens man gleder seg til 1 oktober. Malene ligger her:

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98492.PDF

 

Og blir seende noenlunde slik ut:

CIMG0725.jpg

 

Blir første gang jeg prøver med skikkelige profiler i år. Brukte colaflasker i fjor, men selv om de lokket så satt ikke skarven seg. Men i år regner jeg med at skarven setter seg, finner frem primusen og legger seg selv i gryten! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tjena! här kommer en svensk in på forumet ! :D Satt och kikade lite på sjöfågeljakt på vårat svenska forum men det var dåligt med ejderjakt och skarvjakt där.. Jag jagar utanför Smögen ett par mil söder om Strömstad. I helgen nu så var jag ute för att jaga ejder och skarv men det flög dåligt, sträcker storskarven söder ut eller stannar den. Ejdern har inte börjat flytta söder ut hos er än heller va?

 

Jag tänkte lägga in en bild på mina hemmagjorda skarvvettar men vet inte hur man gör det här, någon som kan hjälpa mig?

Link to comment
Share on other sites

Det verkar inte va så smidigt att lägga in bilder :( försökte lägga in bilder på photofucket och sen kopiera in bildens adress här på Img kanppen men det gick inte ändå..

 

Heter det ejder i Norge ? fanns inga trådar om det här, det stavas inte så va?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er vel ikke rocketscience å finne ut hvordan man gjør det?

Lakk+ flaske er vel en kort oppsummering :wink:

 

Har testa det, og har ikke noe å sammenlikne med da det var første skarveturen, men syns at skarven reagerte dårlig på lokkefugl. Hadde endel silhuetter med vinger (3-4stk) og 5 flasker, men bare ca 3 av 10 reagerte på lokkefuglene.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri prøvd Colaflasker, men effekten av lokkefugler er sterkt varierende. Fra ingen effekt i det hele tatt, til at de flyr en liten ekstra sving for sjekke de ut, via en runde for å vurdere, til at de lander og setter seg mellom lokkefuglene og synes det er kjempegreier.

Aner ikke hva som avgjør om de bryr seg eller ikke - har hatt fugl som landa mens jeg satte ut lokkefugler (ubevæpnet) og fugl som flyr rett forbi uten å vurdere landing selv om jeg var skjult 300m unna. Det siste er mest vanlig synes jeg.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, har samme erfaringene. Virker som at på morgentrekket skal de ut og fiske, og har ingen interesse av å hvile. På dagen og ettermiddagen hadde vi større effekt av lokkefuglene siden de har "pauser" på skjær.

 

Men hvis man trekker en paralell til feks duejakta, så var det myyye dårligere respons på lokkefugl.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har samme erfaringene. Virker som at på morgentrekket skal de ut og fiske, og har ingen interesse av å hvile. På dagen og ettermiddagen hadde vi større effekt av lokkefuglene siden de har "pauser" på skjær.

 

Men hvis man trekker en paralell til feks duejakta, så var det myyye dårligere respons på lokkefugl.

Skarven har faste plasser de sitter på, så du får ikkje lokket inn en skarv vist ikkje den pleier å sitte der.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som du kan dette, så jeg spør;

 

Hvordan ser skarven om det ser trygt ut å lande der?

Hvilke faktorer spiller inn?

 

Greit å vite for en uerfaren skarvejeger.

Kan og kan, det er jo bare å følge med de så finner du ut av det, var å fiska noen meter fra et fjell som det satt 20 skarv i, og vær gang vi nermet oss et vis pungt lettet de, og når vi kjørte ut igjen kom de inn på fjellet igjen, og sånn fortsatte det en stund, og det fløy masse skarv forbi de som sett der, men det var bare enkelte som satt seg, så derfor går eg utifra at de har faste plasser de sitter på, dette har eg lagt merke til flere plasser. Om det hadde stått en torpedo utenfor døren din hadde ikkje du gått hjem, så de ser det vel ann går eg utifra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er en gammal habil skarvejeger, men har ikke vært på jakt de siste årene pga andre interesser :roll:

Første bud er å ikke sette kroppen/ børse i silhuett, kryp ned i sprekker og skjul deg godt - er også en fordel å ha lokkefugl (vi laget av finèrplater).

 

Var ikke uvanlig at vi tok 3-10 fugl pr mann pr dag.

 

Men det som frister meg nå er en presis rifle med tofot og gå på skarvejakt med den, med hagle blir det for enkelt liksom :wink:

 

Ps. Så at en nevnte at han skulle ta med salongrifle - den holder ikke kravet til skarven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...