Jump to content

I dag kom Krieghoffen


358 Win

Recommended Posts

Fikk telefon i dag fra Jakt&Friluft at det var kommet pakke fra Tyskland med mitt navn på.

Åpnet kofferten og der lå vidunderet jeg har ventet et halvt år på. En Ultra i 20/76 og 6X70R.

Jeg ble overrasket over at treverket var såpass bra som det var , jeg hadde ikke bestillt noen oppgadering og etter å ha kikket på et par standardkolber på et par andre børser på veggen der hadde jeg ikke store forventninger. Jeg har i utgangspunktet tenkt å få laget en stokk hos Vågsland og kommer til å få gjort det etterhvert men denne som satt på var absolutt til å leve med,-en stund :lol:

Hagle på fremre avtrekker, see trough sikter og svart kasse var også ting som var bestillt , samt 60cm lodda piper,og som vanlig var alt i orden fra den fabrikken.

Jeg ble også veldig fornøyd med balansen i våpenet , vekta stoppet på 3,245 kg , ikke blant de letteste men alt er i stål slik at jeg kan få tilpasset et dobbelriflepipesett i 8x57JRS senere.

Måtte ut å skyte så fort jeg kom hjem og har avfyrt mine første 6X70R skudd med andakt. Har ikke fått kikkert på børsa enda men skjøt noen skudd sittende på 50 og 70 meter og skudda satt godt sentert i et A5 ark jeg skjøt på. Skjøt også noen hagleskudd og de traff der i skulle også på rene "refleks-skudd"

(Skulle gjerne lagt ut et par bilder men galleriet vil ikke ta de i mot)

Har fått diesett og må få skutt opp hele 20 pakningen så jeg kan få begynt å lade. Kommer til å satse på 80gr Interbond og 85gr Nosler Partition samt Hornady80 gr FMJ.

Gjenstår mye forskning utover vinteren men jeg får bruke fabrikkammo i høst ,jakta starter jo bare om en uke,så de testene får jeg komme tilbake til over nyttår.

Link to comment
Share on other sites

Fikk kjørt de første skudda over kronografen i dag. Fabrikkammo med 90gr Ballistic Tip gikk ut med 745m/s. Byttet ut fabrikk-kula med 85 gr Hornady Interbond og Hornady 80gr FMJ . Disse gikk ut med 711 og 704 m/s med samme kruttet som var i fabrikkammoen. Er ikke akkurat overflod på ladedata og ikke vet jeg hva slags krutt Norma bruker ,men de 80-85gr kulene burde jeg kunne få opp i minst 770m/s. Er jo en lavtrykkspatron (2600 bar) så jeg er ikke redd for å øke trykket noe kanskje opp mot 2800-3000 bar.Børsa blir levert både i 7x65R og 30R Blaser så at den er sterk nok er jeg ikke i tvil om. Får prøve meg litt frem i quick load

Link to comment
Share on other sites

Måtte bare prøve et par ladninger i ettermiddag.Dro ut 5 kuler av fabrikkammoen og fant ut via quick load at 30gr N-150 krutt skulle gi langt under 2600 bar med 85 gr kule. Rigget opp kronografen og testskjøt noen haglepatroner først og disse ga normale hastigheter. Skjøt så nevnte ladning og ble mildt sagt overrasket. 855,6m/s. Var det noen feil med krongrafen tenkte jeg og skjøt et til, -854m/s. Da turte jeg ikke mere og reiste hjem. Frem med mikrometer og målte over trykkringen. Disse to hylsene var 4 hundredeler større over trykkringen enn fabrikkladningen. Ingen tegn til flate hetter eller at de hang i kammeret. Men jeg må nok redusere ladningen minst 2 grain og prøve igjen. 85 grain kula bør nok kunne gå ut med 800m/s med samme trykkringdia. , 30 m/s mer enn det jeg hadde trodd.

Første gang jeg har brukt quickload til å prøve en ladning men kommer nok til å redusere alle ladninger minst 5% selv om de skal ligge et stykke under max

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Siden dette er et våpen bygget på en standardbaskyle som er dimensjonert for vesentlig grøvre patroner enn 6x70, trenger du ikke være redd for å lade litt hardt. Selv om du lader til dobbelt trykk av hva som er standard i denne patronen, belaster den neppe våpenet mer en hva en 6,5x57R ville ha gjordt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk hjelp av Raudnakke til å legge ut bilder, takk for hjelpa Tror du må ta et lynkurs med meg en dag :lol:

 

Her er altså børsa . Ingen opphora Pamela Anderson versjon men mer en naturlig pen Lena Meyer. Mørk og pen med silkemyk overflate. Sammenligner alltid børser med damer jeg , synes det er mye lettere å beskrive utseende da. (så håper jeg det ikke er noen psykologer her inne :lol:

normal_6x70R1.jpg

normal_6x70R2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Drog ut de siste kulene av fabrikkammoen i dag og fyllte opp med 28 gr N-150. Presset også opp en del av de andre engangsskutte hylsene (var et helv. da jeg ikke har hylseholder som passer og måtte bruke holder til 7,62x39 som var det nærmeste jeg kom) og ladet opp 10 av disse også med 28 gr N-150

Satt i 85 gr Nosler Partition i alle patronene. Fyrte først av 2 av skudda med nye hylser. 827 og 823m/s. Skjøt også 6 skudd med de engangsskutte hylsene og fikk hastigheter fra 822-831

Målte over trykkringen på de skudda med nye hylser og fikk likt eller en hundredel mer enn fabrikkammoen med 90 Gr Nosler BT

Jeg mener nå at jeg har funnet en ladning som ligger rundt 2600bar eller en aning over og har fått ganske mye mer hastighet enn det jeg hadde trodd.

Norma må bruke et tregere krutt i sin fabrikkammo for de innholder 31 gr. Det kan det jo også tyde på når jeg trakk ut fabrikk-kula ,og satt i 80 gr HornadyFMJ og 85 Gr Interbond og fikk hastigheter på litt over 700m/s med kruttladningen fra fabrikk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...