Jump to content

Dominante øye + ammo-spørsmål


wabbit

Recommended Posts

Har funnet ut (etter å ha skutt relativt bra med begge øyenene åpne) at mitt venstre øye av og til tar over, og jeg bommer.

Lukker jeg venstre øye øker treff-ratio betraktelig. Dette var ikke ett problem før, men har tydeligvis blitt det.

Har hørt flere løsninger på "problemet"....

1. lapp foran øyet

2. lukke dominant øye

3. Hjernekirurgi!? ( :mrgreen: )

 

Noen som har noen enkle løsninger utover de jeg har nevnt (minus alternativ 3).

__________________________________________________________________________________________

 

Mitt 2. spørsmål er:

Jeg har kjøpt en pakke med Eley VIP Bismut #5, 12/65, 30 gr.

Noen som vet noe om trykket på disse? Regner med at haglen min er O.K. for denne ammoen, ettersom bismut kan brukes i alle hagler (alle trangboringer også vel?), men synes alltid det er greit å vite. Alle andre ammunisjonstypene mine har hatt merking.

 

Er klar over at spørsmålet om trykk trolig bare er et overflødig spørsmål, da bismut anbefales til hagler som ikke er trykktestet for stål o.s.v.

Stiller spørsmålet likevel....

Link to comment
Share on other sites

Vismut skal vel være trygg i alle våpen.

 

Når det gjelder dominant øye: Bruker du briller? Hatt de noen år? Opplevde at dominansen begynte å flytte seg pga endring i syn, nye briller løste det. Bruker du ikke briller kan en sjekk av synet være noe å vurdere, mulig du trenger det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mitt dominant øye på venstre side, og fikk da to tips:

 

1. Bytt til links skyting.

2. Knip det venstre øye ørlite grann. Altså ikke lukk det, men knip det igjen til høyre øye tar over som dominant igjen.

 

Jeg benytter meg av alternativ nr. 2, og synes det fungerer veldig bra :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker briller. Måtte få meg briller for ett års tid siden. Du har kanskje rett i at det er dette som har gjort det, over litt tid.

Jeg gidder ikke prøve uten briller på jakt, for jeg sliter med detaljer på avstand uten briller. Alt blir "duggete".

 

Mener du altså at det kanskje er gjort en feil hos optiker? Eller er det slik at nå som venstre øye, med brillebruk, har fått "bedre vilkår" til å ta over som dominant?

Link to comment
Share on other sites

Eller er det slik at nå som venstre øye, med brillebruk, har fått "bedre vilkår" til å ta over som dominant?

 

Ikke umulig. Jeg har dominant høyre, om det er medfødt (er venstrehendt) eller på grunn av bedre syn på høyre øye (4,25/2,75 sist jeg sjekket) aner jeg ikke. Men jeg opplevde ustabil dominans en gang, og da hadde synet endret seg så mye at jeg med brillene hadde bedre syn på venstre.

 

Er du naturlig venstredominant har du bare to valg, lær deg å lukke venstre øye eller bytt side. Jeg vet hvor feil det å bytte side føles, men du lærer fort. Jeg er i utgangspunktet 100% venstrehendt, men har innsett at det handler primært om vane. Oppdaget det etter senebetennelse i skuldra, for å avlaste begynte jeg å bruke mus med høyre på jobb og venstre hjemme, gikk overraskende greit til alt annet enn finjobbing. Før skøyt jeg bue med venstre (basert på styrke og naturlig følelse), men det var ikke optimalt. Nå er høyre mest naturlig, var ikke så vanskelig å bytte side når alt kom til alt.

Link to comment
Share on other sites

Merkevaren EasyHit er ett av flere merker, som funker på samme måte: Optisk fiber som samler lys fra sidene, der du ser bakenden av fiberen gjennom et rør som er så langt og trangt at du ikke har sjangs til å se lysprikken med galt øye.

 

EasyHit fås bl.a. i butikker med medioker service: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/tilbehoer/easy-hit-9001477,

eller du kan kjøpe et annet merke i butikk med god service: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=1682

 

Jeg kjøpte mitt over disk i den lokale våpensjappa - husker ikke merket.

 

De festes enkelt med dobbeltsidig tape. Noen har magnet. Kjøp varianten med langt rør og lang fiber. Noen merker leveres også i ulike bredder tilpasset sikteskinna. Det var ikke jeg oppmerksom på, men hadde flaks 8) Det kan monteres bak eksisterende korn, slik at du slipper å skru av (og miste!) dette.

Link to comment
Share on other sites

Bruker som Sportskytter nevner teip kjøpt på hvilke som helst dagligvare butikk.

Men bruker den som ikke er helt gjennomsiktig, og har bare en liten flekk rett foran øye.

Dekker alså ikke hele glasset.

Det kan enkleste kan være og ta på brillene og få en annen til og klistre på for deg eller ta dette foran speilet.

Vi ønsker ikke og ta lyset fra dette øyet så teipen må være minst mulig og på rett sted så blir det bra.

Kan være volsomt slitsomt og vende seg til og vere litt blinda på eine øyet men det blir bedre med tida.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle tipsene. Synes dette med en teip-bit over glasset på venstre øye var interessant.

 

Over til noe annet:

Jeg har en Baikal, 12/76, og har skutt bare 12/70 skudd med denne.

Hvordan går det med 12/65 ? Hagleammunisjonen jeg kjøpte til jakt nå (Vismut) var 12/65.

 

Er dette noe problem? Det er vel bare over 76mm som er problematisk? Ikke under?

Link to comment
Share on other sites

En måte å "lure" venstreøyet på kan vere å skifte litt på grepet på forskjeftet. Det jeg gjør er: Tre fingre under forskjeftet, pekefinger i løpsretning på siden av forskjeftet og så legger jeg tommelen ved siden av sikteskinna.

Håper min enkle forklaring er forståelig?

 

Dette gjør to ting. I steden for å ha venstre albue ned, får du den høyere opp, og derfor en mer stabil sidesving på hagla. I tillegg vil tommelen langs sikteskinna ødelegge for venstredominansen på samme måte som om du kjøper en sideligger da du slipper å se siden på hagla, og du slipper å gå rundt i fjellet med teip på brillene.

 

Litt trening må du regne med til grepet sitter, men jeg tror dette kan hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er høyrehendt og har bestandig skutt med høyre øye. Har først senere funne ut at jeg har venstredominant øye. Nå er jeg jo godt vant til å gå med hagla i høyre hånda og har prøvd å gå med den i venstre men føltes veldig unaturlig.. Men har også bestandig lukket venstre øye når jeg skyter. Er det mer rett å ha begge øynene åpen? Hva kan den beste løsningen være for meg? vil ikke bruke links :|

Link to comment
Share on other sites

Vet om flere som benytter metoden til Kjetil-A med godt resultat.

 

Jeg er høyrehendt og har bestandig skutt med høyre øye. Har først senere funne ut at jeg har venstredominant øye. Men har også bestandig lukket venstre øye når jeg skyter. Er det mer rett å ha begge øynene åpen? Hva kan den beste løsningen være for meg? vil ikke bruke links :|

 

Knip det venstre øye ørlite grann. Altså ikke lukk det, men knip det igjen til høyre øye tar over som dominant igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har også venstre dominat øye, men skyter hovedsakelig fra høyre side.

 

Fikk en gang i tiden 3 valg; Bytt til links, lær deg å skyte med begge øya åpne fra høyre side, eller begyn i staben. Nummer 3 frista lite, nummer en fikk jeg ikke helt til mtp bevegelsesmønster ( ild håndgrep) selv med mye trening og da gjennstod det å trene seg til å skyte med begge øya åpne.

Det tok noen uker med tørr trening, men det er gjennomførbart for meg på åpne sikter, korn og aimpoint type sikter.

Lærdommen fra den tia gjorde at jeg monterte easyhit på jakt hagla for å få et kjent rødt punkt, det funker forsåvidt med vanlig korn også, men øya bruker litt lenger tid på "å bytte fokus" da, så easyhit'n var et enkelt valg.

Det som virka for meg når det gjaldt trening var vanlig montering og tørr trening til å begynne med, og når høyre øye automatisk starta å registrere det rød punktet så la jeg på mål veksling og fulgt listverk ol. Billig og effektivt, men ikke spesiellt morro. Er man først igang med å pine seg selv med tørr trening så kan man like godt legge på tørre avtrekk for å få maks ut av brukt tid ;)

 

(Et tjuvtriks hvis en bruker linser er å gå ned 0.25-0.5 i styrke på det dominante øyet, med dagslinser så er det enkelt å teste ut)

 

Skyter forøvrig pistol best links med et hånds grep som følge av dominant øye moroa . Som med mye annet så kan nok trening og vilje overkomme mange ting som virker umulig før en prøver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter litt fortsatt merker jeg på banen. Merket spesielt problemet en gang jeg skulle ta en due høyt oppe (rett over hodet mot venstre) - da tok venstre øye over helt.... og jeg så plutselig rett på siden av haglen... idet jeg skulle trekke av. Plagsomt!

 

Nå skal det nevnes at jeg, fordi jeg er født 3 måneder for tidlig, også har noe skjeling med øynene, slik at dette hjelper meg vel heller ikke nevneverdig... :roll:

Lukket venstreøye gjør jo også at en er senere med å reagère når duen kastes ut... noe som gir deg dårligere tid å henge deg på den.... :x

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden kanskje, men angående briller vil jeg sterkt anbefale deg dagslinser på jakt! Jeg sliter skikkelig med å skyte hagle med briller, men med linser treffer jeg av og til. Er for så vidt rimelig rævva da også, men likevel merkbart bedre enn med briller. Grunnen er nok at jeg myser såvidt over brillekanten i det jeg skyter. Dette gir meg en brytningseffekt som igjen gir meg en relativt sikker bom.

 

I tillegg er det bare lekkert å se perfekt når du er på jakt, og ikke trenge å tenke på at brillene dugger eller blir klissvåte.

 

Mark my words; det er en verden før og en annen etter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...