Jump to content

Hva hadde DU gjort idag?


KnuteriK

Recommended Posts

Idag var jeg oppe i hjortelia og skulle se om jeg kunne få has på et dyr eller 2. Etter å ha traska rundt i skogen på indianer føtter i 2 timer uten å ha sett noe, ble jeg plutselig var en liten bevegelse nedenfor meg i skogen. Jeg var da inni en liten bjørkeskog, 500 meter oppe i lia. Alle instinkter skrek STOP, og jeg frøs umidddelbart. Etter noen sekunder var det på ny en bevegelse der nede, ca 25-30 meter unna, og jeg skimtet mye brunt. Dette var nok en hjort ja. Jeg satte meg ned på rompa og satte på meg hørselvernet, (skyter med 300WM med munnigsbrems).

 

Etter noen sekunder gled dyret frem, en stor kolle. Hun stod på enn liten avsats i terrenget, med baken vendt mot meg, og hun stirret nedover imot bygda. Jeg satt og ventet på at hun skulle vri seg mot en av sidene, slik at jeg kunne skyte denne i bogen. Kolla snudde seg, og jeg sikra av våpenet. I det jeg begynnte å sikte, ble jeg var en ny bevegelse, i krattet til høyre for kolla. Jeg sikra våpenet og sikta inn i krattet. Der så jeg siluetten av et mye mindre dyr, ergo, kalven. Faen, tenkte jeg, samtidig som jeg også øynet en mulighet for å ta en kalv. Pga krattet kalven stod i, synes jeg det var vanskelig å se vinkelen på den, og jeg er egentlig heller ingen beundrer av skudd igjennom buskas mot vilt. I mellomtiden snudde kolla seg bort fra meg, og stod med baken mot meg igjen. Noen tanker begynnte da å spinne inni hodet mitt. Jeg følte jeg hadde noen valg.

 

1. Jeg kunne skyte kolla i nakken, mellom skuldrene,noe som ville føre til knall og fall. Det som deretter ville skje, var at kalven kom ut av krattet, og led samme skjebne som sin mor.

2. Jeg kunne skyte kolla i nakken, mellom skuldrene, noe som ville føre til knall og fall. Det som deretter ville skje, var at kalven stakk av og jeg ville ha en kalv løpende rundt i skogen uten mor.

3. Jeg kunne skyte kolla i nakken, men siden nakken og ryggen er ganske smal, er det en viss sjangs for at jeg kunna ha kommet skjevt ut, og fått en real skadeskyting på kolla, som ville medføre at både kolla og kalven stakk i det ukjente, og ett ettersøk var et faktum.

4. Jeg kunne skyte mot kalven inni krattet, dette hadde gitt 50/50% sjangse for suksess, og kolla hadde kanskje kunnet stikke inn i det ukjente, men et produksjonsdyr var spart.

5. Jeg kunne gi faen, og bare la dem gå, og prøve igjen en annen dag.

 

Det som skjedde, var at mens jeg satt og funderte, ble kolla mer og mer urolig. Hodet virret frem og tilbake, og ørene gikk i alle retninger. Siden jeg satt bak og over dyra, og vinden var lik 0 var jeg rimlig sikker på at de ikke skulle oppdage meg. Der tok jeg grundig feil. Plutselig snur kolla hodet bakover, og ser meg rett inn i øynene. Vi ble sittende/stående slik i 10-15 sekunder. Da gjorde hun et lite kast med hodet, og gikk rolig mot venstre og inn i sikkerheten. Kalven kom ut av krattet, og ble stående i åpningen med feil halvdel av kroppen synlig, så gikk den oxo rolig avsted.

 

Hadde dette vært for 10 år siden, da jeg var virkelig ivrig og jaktfeberen stod høyt som sevja i grana, hadde nok den kolla fått en pille i nakken. Etter 14 år med hjortejakt, og mange dyr på samvittigheten, er jeg litt mer reflektert, men kjenner at jeg av og til sliter med å holde igjen, for det er så mange hvis og om og men ute og går. Så jeg lurer litt på, er det noen som vil innrømme at de hadde skutt på ett av disse to dyrene under samme situasjon? Høymoralens voktere kan la være å svare, da jegerprøveboka er ganske klar på dette emnet, men jeg vil utfordre noen allikevel. Jeg synes det er modig av de som evnt legger hodet ut for hugg og deler sine tanker om hva de hadde gjort, som jeg ikke gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det du gjorde, dvs. ikke noe, var helt riktig. Jeg ville forsøkt å ta kalven, men siden du ikke fikk noen god skuddsjanse, så holdt du igjen. Du kunne kanskje forsøkt å lage litt lyd, slippe en fjert el.l., for å se om kalven hadde beveget seg på en slik måte at du hadde fått en skuddsjanse?

 

Helt OK å "ønske" å ta begge, men etter min mening vil det da være riktig å ta kalven først, for deretter å vurdere sjansen på kolla.

 

Du skal aldri angre på et skudd du ikke skjøt - jeg syns du har god grunn til å se deg selv i speilet i kveld, og like det du ser :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe, eg må nok skuffe deg. Kalven før kolla, og reint skotfelt er begge heilt avgjerande kriterie før eg løyser skot.

 

Men eg kjenner til den umiddelbare følelsen du beskriver. "F**n, koffår skaut eg ikkje? Det der hadde no sannsynligvis gått heilt fint...."

Den tanken tenkte eg sist for ei veke sidan. Ei kolle som sprang forbi meg på post på 10 m. Men når eg får tenkt meg om so fell eg tilbake til den gode gamle klisjeen om at ein aldri skal angre på eit skot ein ikkje har avfyrt.

PK og det som verre er, men den funka for meg.

Link to comment
Share on other sites

Leste om en som skjøt 3 hjorter i et skudd. Sto vell på kammeret i fjor, du kunne jo prøvd på 2 :D

 

Personlig så ville jeg nok holdt igjenn skuddet, er ganske fersk innen storviltjakt og vil helst unngå slikt. Har sluppet utallige rådyr forbi, enten for at jeg var litt usikker på alder/kjønn eller at jeg ikke fikk den optimale vinkelen på dyret. Greit å være på den sikre siden og:)

Link to comment
Share on other sites

Slik du forklarer hendelsesforløpet så ville jeg gjort som deg og latt dyra gå! Har jaktet i 30 år og har nok blitt litt mindre "triggerhappy" med årene.

Vurderer nok skuddsjangsene litt grundigere nå enn før.

Kjenner jegere som flittig bruker slike sjangser som du nevner her med meget lav feilprosent.

Men regelen om kalven før kolla brytes ikke!! Om kolla har en kalv i skauen er derimot ikke alltid enkelt å fastslå. Men ser man den er saken klar.

 

Men jeg lurer på hva i helsike den munningsbremsen gjør på en skarve 300WM til bruk på jakt? :roll:

Link to comment
Share on other sites

En slik situasjon er noe vanskelig å uttale seg for sikkert om for min del.

Umiddelbart dukker det opp minst 2 dilemmaer her. Skyte kolle fra kalv, og treffpunkt på kolla.

Når det gjelder evt treffpunkt på kolla er det vansjelig å si noe sikkert om så lenge jeg ikke har opplevd situajsonen selv. Men rent umiddelbart kanjeg si at jeg nok hadde skutt hvis alt lå til rette for det. Dvs jeg hadde godt anlegg, og kolla stod i ro, samt at avstanden ikke var avskrekkende. Men så var det dette med kalven da.

Dt er jo politisk korrekt å si at man ikke skal skyte kolla fra kalv. Men faktum er at dette blir gjort. Jeg har selv gjort det. Tanken var da at kalven skulle bli stående igjen(noe de ofte gjør) slik at jeg kunne ta den og. Det gjorde den ikke,dessverre. Kommer jeg til å gjøre noe slikt igjen? Lett å si nei, men jeg kan ikke love det.

I dette konkrete tilfelle tror jeg at jeg ville latt kolla gå, men jeg er jammen ikke sikker.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi som lever i en" såkalt" sivilisert verden har noe som heter samvittighet, det kan ofte gi oss noen kvaler.Er eks en jeger som bommer på et dyr en bedre jeger enn en som kan være uheldig å skadeskyte. Han som har skadeskutt har jo truffet mye bedre enn han som bomma.Synes faktisk ikke at vi skal skyte kolle fra kalv så lenge vi kan finne mat i kjøledisken på rema .Med tomme kjøledisker ville situasjonen muligens vært noe annerledes.

Link to comment
Share on other sites

..............., men det er jo noen som kommer springende med regler og greier, og de kan vi vel alle, ........

Tjaaaaaaaa, er du nå så sikker på det?

 

Ellers så mener jeg du gjorde riktig. Ville gjort det samme :wink:

 

Vel, etter å ha lest allle de postene jeg faktisk har lest inne på dette forumet de siste årene, så virker kammerfolket veldig oppdatert på regler og paragrafer. Det dukker jo opp henvisninger til paragraf ditt og datt, og somme har jo lovverket som link i signaturen sin ;) Det var vel helt disse jeg tenkte på, mulig jeg har blitt litt dårlig på å la ironien skinne igjennom.

 

Hadde dyrene stått i ro uten å oppdaget meg, så ser jeg nok ikke bort ifra at jeg hadde skutt den kolla. Jeg satt fjellstøtt inntil et tre, holdet var rimlig kort, og kolla stod helt i ro, kun hodet beveget seg. Siden jeg kun har skutt 40-50 skudd med denne børsa, får jeg en underlig brems av å skyte på små mål, selv om børsa går som en stråle. Jeg er for godt vandt til den store langholds riggen, som jeg har brukt i en årrekke, som har 600 grams avtrekk, og som jeg kjenner bedre enn pikken min ;) Nesten.

 

Jeg må nok bare få tatt jomfrudommen på denne børsa, så blir vi nok riktig gode venner MED rekylbremsen på. Jeg har skutt endel med den uten brems oxo, ingen problem det, men det er så uendelig mye mer behaglig med brems, og da har jeg mer kontroll på skuddet i det det går. Føler meg ikke mindre mandig av den grunn. :)

Link to comment
Share on other sites

Syns du handla rett! Hadde ein opplevelse sist helg sjøl. Kom 4 koller frå eit drev frå nabovaldet, i godt driv. Dei sansa meg ikkje pga sterk motvind og hardt regn. Dei oppdaga meg ikkje før dei va på ca 20 meter, då stoppa dei opp i rundt 15+ sek og tusla rundt før dei beina opp lio. Hadde korset i bogen på ei av dei ei lita stund, godt anlegg og, men eindel små furu mellom meg og dyret. Har tenkt på situasjonen ein del i ettertid. Hadde nok gått bra, men va såpass usikker der og då at eg lot vera.. Da va uansett ein flott opplevelse å sjå dyro i sitt rette element. Du får nok sjangsen utøve hausten, da e jo tidligt i sesongen endo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde i hvert fall satt kolla på vent og vurdert kalven. Med korte 25-30 meters hold hadde jeg tatt en bedømming på hvor tett krattet er og avstand fra første kvist til kalv. Og sett etter evt. hull i krattet så hadde det kanskje falt en kalv og sett hvilke muligheter kolla gir etterpå.

 

Var jeg umoralsk nå? Mulig det. Men det er slett ikke sikkert jeg hadde skutt. Jeg kom med en ytring på hva jeg ville tenkt.

Link to comment
Share on other sites

Ville nok gjort det samme som deg. Jeg hadde iallefall ikke skutt kolla, før jeg hadde vært sikker på at hu ikke hadde kalv. Syns ikke noe om at kollene skytes unna kalven. Skjønner at det kan skje, men i de aller fleste situasjoner er det pga hastverk.

Har skutt kolle fra kalv selv, å satt igjen med en rimelig uggen følelse. Den var faktisk så uggen, at jeg jakta på kalven i 3 eller 4 dager. Fikk heldigvis tak i den også. Dette skjedde kun pga hastverk...

Link to comment
Share on other sites

I og med at du har reflektert nok over situasjonen til å liste opp fem mulige utfall, er du helt klart usikker på situasjonen. Da er det aldri skam å holde tilbake skuddet, uansett hva en i ettertid måtte mene ville vært et mer ritkig alternativ.

 

Kratt er så meget. Hva jeg hadde gjort er uvisst så lenge jeg selv ikke var den som hadde trådkorset på dyret, men jeg har skjelden angret på et skutt jeg ikke har tatt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...