Jump to content

Noen som aner hva denne riflen er?


Trond

Recommended Posts

Ikke Larsen, ikke Hagen, ikke Belgia...og ved ettersyn er det klart norsk i opprinnelse.

 

Deler av det våpenet har umiskjennelige trekk fra Kongsberg Rolling Block, ihvertfall kolbe, avtrekkerbøyle og siktestol, kanskje hele løpet.

Men mekanismen...ser ut som en avart av tennstempel, minner ikke mye om tidlig Petersson i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Høggern og Stykkjunkeren kommer med interessante synspunkter. Jeg sitter dessverre på en sten ute i vannet på Sørlandet og har dermed ikke muligheter til å ta flere bilder av akkurat denne børsa, men jeg vet om flere av disse og legger ved et bilde av låsen på en av de andre:

 

DSC03115.jpg

 

Dermed er det vel klart som - eh - brun saus(?) hva dette må være? Det er likevel en "verden av forskjell mellom denne" og den først avbildete.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å bøye seg dypt i støvet for KH's innsikt:

 

DSC03114.jpg

 

Dette er den "vanlige" prototype utgaven med usedvanlig mye til felles med Kongsberg RB, som etterhvert mistet hevarmen og fikk seg et rørmagasin. Den først avbildete er derimot ikke en prototype...

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Tilnærmet innertier høggern. Den Remingtonifiserte tennstempelriflen var et ledd i utviklingen av Krag Peterson og det ble laget et antall av disse på Kongsberg i 1870. Den avbildete er nr 38 og den er merket Krags Patent. Det som virkelig er litt interessant her er at Kongsberg ikke hadde kapasitet til å produsere tilstrekkelig med Remington, så 5000 av denne produksjonen ble satt til Sverige. Men kapasitet til å lage noen titalls av Krags baby med håndstjålet patent fra Larsen, det hadde de. Krag var nok litt av en fyr!

 

Den sivile som er avbildet, har jeg aldri sett eller hørt om maken til. Den er ikke merket og ble solgt på en auksjon i Nord Trøndelag for noen år siden. Det første bildet er fra auksjonskatalogen. Jeg kjente den igjen som en Krag i og med at jeg kjente til forsøksmodellene og kjøpte den etter en intens budkamp - den ble latterlig dyr, standen tatt i betraktning. Det var tydeligvis ikke bare meg som "visste" hvilken usedvanlig sjeldenhet dette var.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...