Jump to content

Gråhund med trangt søk


Leonidas

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en NEG-tispe som nå er 2,5 år.

Etter en del trening i august og nå 4 dager på elgjakt i Härjedalen, begynner jeg å bli litt oppgitt over at hunden ikke søker ordentlig.

Jeg skriver derfor dette innlegget i håp om at andre har erfaringer innenfor det samme, og dermed tips å komme med.

 

Situasjonen er slik at jeg har brukt henne en del som bandhund. Første året på jakt var hun bare et halvt år gammel og det var derfor uaktuelt å bruke henne løs.

Dette resulterte i at jeg skaut en 14-tagger for henne i bånd bare 6 mnd gammel.

I fjor (da 1,5 år gammel) skøyt jeg også en elg for henne i bånd. Dette året var den første sesongen jeg brukte henne løs, og det ble skutt ei ku for henne i stålos.

Jeg hadde dermed et stort håp om at hun skulle skjønne hva løshundjakta gikk ut på.

 

At hun ikke hadde de store utslagene/søkene i fjor slo jeg med til ro med siden hun var såpass ung. At jeg i tillegg har brukt henne mye i bånd regner jeg med forsterker

behovet hennes for å ha meg i nærheten.

 

Nå i år har jeg for det meste hatt henne løs, men søkene er fortsatt like trange. Hun er mye innenfor synsradius, og det er svært sjelden søkene er lenger unna enn 100 meter unna og

av 5 minutters varighet. Dersom vi kommer på helt ferske spor eller går på dyr, så reiser hun etter og følger dyret som regel mellom 500-1000 meter før hun slipper.

 

Jeg har hatt et håp om å få til en hund som fungerer greit både i bånd og løs, da det ene terrenget jeg jakter på er veldig bandhundvennlig. Dette er kanskje urealistisk? Har jeg ødelagt løshundegenskapene ved å bruke henne i bånd?

Det er løshundjakt som er det viktigste for meg, så det er derfor litt frustrerende når jeg føler hun ikke fungerer ift søk. Har jeg for store forhåpninger?

Er det for mye forlangt å forvente at hun skjønner konseptet med søk i en alder av 2,5 år når jeg har brukt henne så mye i bånd?

 

Jeg kan også nevne at hun aldri har stukket av eller vært borte i mer enn en halvtime. Det virker som hun ikke har lyst til å jakte på egenhånd.

Dette er den første hunden jeg har, så jeg har lite erfaring på området. Finnes det noe jeg kan gjøre for å få henne til å jakte mer på "egenhånd", eller må jeg bare vente til hun forstår at hun skal søke på et større område?

Link to comment
Share on other sites

Generellt kan man vel si at det er vanskelig å få i både pose og sekk, særlig når det gjelder kombinasjonen bandhund/løshund.

Du kan ikke regne med at hunden vil fungere optimalt (jaktpremiering) i begge roller, men likevel kan den være fullt brukbar til jakt.

Har sett flere eksempler på sen modning hos elghunder, og har på følelsen at det er litt for tidlig å si noe sikkert ved 2,5 års alder.

Egentlig vil jeg tro at det er like greit å fortsette som du startet, det kan "løsne" før du aner det, og kanskje er det så enkelt at hunden bare trenger å opparbeide litt mot til å bryte med det gamle mønsteret.

En vellykket los kan være nok for enkelte hunder, andre trenger litt lenger tid. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt erfaring med hunder som ikke slår ut. Jeg har oppdaget at hunden slår ut større når den er i bedre fysisk form. Kondistrening og mentaltrening kan være abrakadabra for en hund som ikke vil slå ut. Og hvis det ikke nytter, eller tar for lang tid, kan du forsøke å slippe henne sammen med en annen hund. Bare sørg for å være igjen der du slapp henne for at hun skal kunne finne deg igjen når hun leter seg tilbake til deg på sine egne bakspor.

Link to comment
Share on other sites

Siden hun enda er såpass ung så er det nok stor sjanse for at søkene kommer seg etter hvert.

Husk å gi hunden ros når den drar ut. Altså når den er ute i søk og kommer innom deg og går ut i søk igjen skal du gi ros. Det kan også være en fordel å trene i glissen skog for å øke søket.

 

Å bruke hunden både som løshund og bandhund kan ofte bli ett lite kompromiss, men min erfaring er at dette som oftest går på bekostning av bandhundegenskapene (som hard i bandet og overvær). Men med trening er det fullt mulig å få til denne kombinasjonen.

 

Forøvrig så synes jeg både Stykkjunkeren og Truls har gode poeng i sine innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Vær så mye som mulig i skogen, finn deg en plass med bra oversikt, og finn deg en stubbe og parker rævva der og la hunden få lov til å finne ut av dette selv, ikke flytt deg overhodet, det er viktig at hunden finner deg hver gang og blir trygg i situasjonen, da kkommer søket mere og mere, men ha tolmodighet, for all del ikke begynn å gå med hunden, da får du en skopusser. Du skiver at hun låter som ei girkasse på en gammel bedford, ja det låter slik mest av alt for at hun er usikker, la henne bli sikker så skal du se noe rart, og du er hennes støttekontakt, da skal du være trygg også

Link to comment
Share on other sites

Sliter med det samme jeg også, brukte hunden i band til den var 3 år, så begynte jeg og slippe den, men feilen jeg gjorde var at jeg bevegde meg. Ble skutt 3 elger i fjor under jakten i los og han såg ut til og fungere greit, litt trangt søk da men han fant elg.

 

Var ute og trenet her om dagen, lengste han var borte fra meg var 200m, så jeg må nok trene mye med og sette meg ned og la hunden få jobbe og finne meg på samme plass.

Link to comment
Share on other sites

Veldig mye fornuftig som er postet her. Ta det knusende med ro Leonidas 2,5 år er ikke mye på ei bikkje! Har en Russer støver som jeg har trent opp etter en av metodene som er nevnt her, sittet på timesvis i all slags vær i påvente at bikkja skal søke, det nyttet! Nå er den bikkja ei jaktmaskin på grunn av min tålmodighet. Ellers har jeg en 8 mnd Øst-laika som jeg jobber med nå, øst-laikan er som nevt trang i søket men jeg har begynt å slippe den med en eldre laika på elg, og bare på de to siste slippene har "ute-tiden" blitt over 60min, om den klarer å henge med den eldre laika vites ikke helt siden jeg har kluss med peilerne :-((), men den søker og jakter og etter hvert vil losen komme. Videre er jeg ute i snitt ca 3 dager i uken det første året med unghunder så skogtid er MEGET viktig.....

 

Å slippe sammens med en eldre hund av og til er billig metode å bruke for å ufarligjøre dette med å bli borte fra matfar, bikkja har vokst noen hakk på dette allerede.

 

Lykke til, sikker på at dette løser seg!

Link to comment
Share on other sites

Takk for råd/tips så langt.

Når det gjelder å flytte seg mens hunden jobber så kan jeg si at jeg aldri flytter meg mens hunden søker, så det har ingen ting med saken å gjøre. Jeg har forsøkt trikset med å sette meg ned på en stubbe i lengre tid, men hun søker ikke noe mer for det. Når hun er ferdig med å lete innenfor mitt nærområde så legger hun seg bare ned ved siden av meg. Mulig jeg må sitte enda lenger slik at hun blir lei.

 

Du skiver at hun låter som ei girkasse på en gammel bedford, ja det låter slik mest av alt for at hun er usikker, la henne bli sikker så skal du se noe rart, og du er hennes støttekontakt, da skal du være trygg også

En kommentar til villreinjegeren sitt innlegg: nå trur jeg du blander forskjellige innlegg, for jeg har aldri skrevet noe om at hun låter som ei girkasse :-)

 

Jeg har oppdaget at hunden slår ut større når den er i bedre fysisk form. Kondistrening og mentaltrening kan være abrakadabra for en hund som ikke vil slå ut

Når det gjelder fysisk form på hunden, så bør den var god, da hun får mye trening.

 

Det med å slippe henne sammen med en mer erfaren hund er noe jeg kommer til å prøve i løpet av jakta dersom utslagene ikke bedrer seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...