Jump to content

Jaktider på eget vald/utmark


alovset

Recommended Posts

Hei!

Har tilgang til småvilt/fuglejakt i egen utmark. Denne marka grenser til

et vald der grunneierlaget selger kort fra 02.10.2010

 

Spørsmålet er da om jeg kan jakte på egen mark fra 10.08 / følge jakttider for aktuelle arter, eller

om jeg må følge de tider som nabovald/grunneierlag har bestemt?? evnt hvem fastsetter jaktider i i en kommune/vald.

 

På forhånd takk for hjelpa :)

Link to comment
Share on other sites

Jmonsen, det må være en særregel for dine regnvåte hjemtrakter, her er det SKITT JAKT!

Husker jeg holdt på å havne i dyp unåde en gang jeg ønsket en rådyrjeger som sto på farten ut døra "God tur!"

Han satte DET blikket i meg og brummet "Ka sa du?!?!" og jeg rodde for harde livet med å si at han skulel jo tross alt kjøre et par timer for å komme til jaktfeltet sitt, det var bare såvidt jeg ungikk å havne i trofésamlinga hans med merkelappen "Dumskalle".. :lol:

 

Forøvrig er det DN som setter jakttidsrammer.

Fylkesmann/Fylkeskommune setter jakttider.

Grunneiere/grunneierlag/fjellstyre og lignende sammenslutninger kan sette begrensninger innefor rammene av jakttider. :)

Link to comment
Share on other sites

Nåda, tradisjoner er viktig!

Som naturalisert trønder faller det meg derfor helt naturlig å ønske bergensere en god og solfyllt dag. :P

 

Når det gjelder gammel overtro...når en svart katt krysser veien betyr det antagelig bare at dyret har tenkt seg over til andre siden, men å gå under en stige kan jo i verste fall resultere i at man får en hammer/takstein/stige/snekker/feier ramlende i skallen.

Så var det å sortere bort alle gamle og unødvendige tradisjoner basert på overtro...nei, hvorfor spolere sjarmen med dem? :)

Link to comment
Share on other sites

En liten korreksjon:

 

DN setter jakttidsramme

 

Kommunen setter jakttid gjennom lokalforskrift. Går du inn på www.lovdata.no og holder muspekeren over feltet som heter forskrifter kan du velge mellom sentrale og lokale forskrifter. Gå inn på lokaleforskrifter og sjekk for din kommune.

 

Grunneiere/grunneierlag/fjellstyre og lignende sammenslutninger kan sette begrensninger innefor rammene av jakttider

Link to comment
Share on other sites

Er dette egne regler i et grunneierlag du er med i? Det eksisterer ingen slike regler for private terreng, så om det er slik i ditt terreng må det være pga. regler du har akseptert gjennom å melde deg inn i et grunneierlag. Dersom du ikke ønsker å ha det slik er det bare å melde seg ut, da står du fritt til å styre som du vil selv.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

jeg jakter på ett privat terreng i trysil som inngår i trysil fellesforening sitt område.

må jeg da følge reglene for trysil fellesforening eller kan grunneier gi meg tillatelse til å jakte utenom de jakttider som er fastsatt hos fellesforeninga? (selvfølgelig innenfor de tider som er fastsatt i norsk lov)

saken er at grunneier selv er usikker på hvordan dette fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...