Jump to content

Hva gjør jeg med reven etter den er skutt?


Roffa

Recommended Posts

Skal jakte fugl i noen mnd fremover og ser veldig frem til det.

I samme område er det lagt opp til skuddpremier på rev, kråke etc.

Spørsmålet er hva jeg skal gjøre med disse dersom jeg påtreffer dem?

 

Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å bruke reveskinnet til noe så dersom reven felles

vil det kun være for å begrense predatorene i terrenget.

 

Jeg aner bare ikke hva jeg skal gjøre med reven etter den er skutt..

Graves ned? Leveres til noen? Hva pleier man å gjøre? Eller skal jeg la reven gå slik at noen som faktisk kan utnytte skinnet etc kan skyte den isteden?

 

Samme spørsmål gjelder for såvidt på kråke.. Men denne kan en kanskje spise på lik linje med due?

 

Jeg er efaren skytter, men ganske fersk jeger og setter pris på litt hjelp her :)

Link to comment
Share on other sites

Som oftest må man vise frem skutt vilt for å få skuddpremien. Ville derfor funnet ut hva de som utbetaler skuddpremien krever å se for å gi deg utbetaling, tatt vare på de delene (eller hele dyr om de vil ha alt) og kastet resten (gravd ned eller legg på reveåtet).

 

Kan sikkert spises, men har ingen erfaring med det. 8)

Link to comment
Share on other sites

Rovdyr kan ha trikinger, også rev. Anbefaler ikke spising... Jeg innbiller meg at det ikke akkurat smaker honning heller :wink:

Det er noen som bare slenger fra seg reven, tenker at det kun er viltstell å skyte rev allikevel. jeg vet om hunder som har vært bortpå slike kadaver, og blitt syke/fått reveskabb. Det beste er nok enten å grave de ned, eller å ta de med hjem og dumpe de i matavfallet.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg å bruke den som reveåte. Sist vinter la jeg ut nyskutt rev samtidig som et nylig påkjørt rådyr. Rådyret ble ikke rørt før reven var nesten helt oppspist. Det viste seg også senere utover vinteren at rådyra som lå som åte fikk en pause hver gang det kom en rev som påfyll. Kråke ble også fort spist, men ravnen ble pussig nok liggende lenger.

Link to comment
Share on other sites

Skal jakte på statsallmenning hver helg fremover så det er kanskje ikke så populært å la døde skrotter ligge igjen i naturen mtp. evt turgåere osv.

Får vel satse på å grave ned dyret om jeg påtreffer det.

 

Noen som spiser kråke her da? Skal den flås og tilbredes likt som f.eks due?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...