Jump to content

Kun ett kolli gratis hos SAS fra 1 oktober


seawolf

Recommended Posts

Satser på at denne linken virker...

http://www.abcnyheter.no/nyheter/okonomi/100909/ny-sas-regel-maks-1-koffert

 

Fra 1 oktober er det kun ett kolli gratis.

Vekten øker fra 20 til 23 kilo.

Har en feks. med riflekoffert i tillegg til bag/koffert, må det betales ekstra.

Hvor mye beror på størrelse, men slik jeg leser SAS sin hjemmeside vil min Storm Case på 200cm (l+b+h), koste NOK 375 innen Europa. Øvrige verden vil tilsvarende bli NOK 700.

 

Bedre eller værre enn tidligere ?

Da kunne en sjekke inn to kolli, men totalvekten måtte være under 20 kg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har sendt en riflekoffert, så skal du i utgangspunktet ha betalt ekstra for den uansett så sånn sett er reglene like.

 

At reglene nå endres er grunnet at en ønsker å ha mest like regler for all bagasjehåndtering. Denne reglen har fra før vært gjeldende på interkontinentale flyvninger.

Eneste som i realiteten forandres er at en nå ha lov til å ha tre kilo ekstra, men bare et kolli pr person. Du kan altså ikke ha ett kolli på 10 kilo og et kolli på 13 kilo. Da betaler du for det minste kolliet, altså 10 kilo overvekt.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Dette er ett system som har blitt introdusert i veldig mange flyselskap de siste årene. Amerikanske selskaper var først ute, de har i mange mange år hatt Peiceconcept på sine flyvninger innenlands og internationalt.

 

I sammenheng med at økonomien i flyselskapene har blitt dårligere har sparetiltak blitt innført. I "gamle" dager var det normalt med 2 kolli a 32 kg på interkontinentale reiser. Så ble dette redusert til 2 kolli av 23 kg. Så ble det endret til 1 kolli a 23 kg for økonomiklasse og 2 x 32 kg for business og "vip" kunder. (sølv/gullkort i de forsjellige programmene)

 

Dette med ett kolli a 23 kilo er helt nytt her i Europa, men har vært godt kjent utenfor lenge. De aller fleste store flyselskapene i Europa har innført dette pr nå, og resten kommer etter iløpet av det nærmeste året.

 

Norwegian har ingen fri innsjekket bagasje. der er det fra 50 kr/stk for de to første kolliene maxvekt 20 kg.(bestilt på nett, dobbelt så dyrt på flyplassen) Carryon /håndbagasje er en stk med vekt opptil 10 kg

 

SAS vil få ett system som har første kolli, max 23 kg gratis, så 170 for påfølgende på innland, uansett hvor en bestiller det. Håndbagasje er 1x 8 kg.

 

Så blir det vel opptil den enkelte å vurdere hva som er best.

 

Norwegian har litt rimligere bagasje i utgangspungtet, men de har flere gebyrer en noen omtrent... betaling med kredittkort (som man må gjøre),for setevalg (gratis hos SAS) etc.

Link to comment
Share on other sites

I praksis har det for de fleste fungert slik lenge... SAS har hatt 2 kolli, men det har hjulpet lite siden f.eks. alle selskaper du reiser videre med innenriks i USA har en begrensning på 1 koffert...

 

Praksis der er når du har gjennomgående bilett med flere forsjellige selskaper, er det reglene til det mest "liberale" selskapene som er gjeldene..

 

Lager ett eksempel her, Kr-sand til Los Angeles, CA med SAS og United som selskaper.

 

Kr.sand-Oslo 20k (SAS)

Oslo-Køben 20k (SAS)

Køben-chicago PC (SAS, 2 x 23 kg)

Chicago-L A PC (United 1 x23kg)

 

og samme i retur ville praksis her vært at SAS PC (piece concept)hadde vært gjeldene for hele turen. DVS at du sjekker inn 2 x 23 kg i kr.sand og dette hadde vært gjeldene helt til Los Angeles og tilbake igjen.

 

TigerBlack (SAS reisesenter konsulent igjennom de siste 11 årene...)

Link to comment
Share on other sites

Tiger Black.

Ser ut som om du kan dette her :)

 

Jeg skal til Namibia (Windhoek) neste år.

Biletter er bestillt med SAS fra Oslo til Frankfurt, og Air Namibia videre til Windhoek.

Samme rute hjem igjen.

 

Vil det si at jeg kan sjekke inn mine to kolli i henhold til SAS sine regler helt fram, og det samme på hjemturen?

Egentlig betaler jeg glatt disse kronene for å slippe å tyne grensen på 20 kg for koffert og våpen.

Link to comment
Share on other sites

Tiger Black.

Ser ut som om du kan dette her :)

 

Jeg skal til Namibia (Windhoek) neste år.

Biletter er bestillt med SAS fra Oslo til Frankfurt, og Air Namibia videre til Windhoek.

Samme rute hjem igjen.

 

Vil det si at jeg kan sjekke inn mine to kolli i henhold til SAS sine regler helt fram, og det samme på hjemturen?

Egentlig betaler jeg glatt disse kronene for å slippe å tyne grensen på 20 kg for koffert og våpen.

 

nja, spørsmål som dette er noe jeg får hver dag på jobb, på reisen din regner jeg med at Air Namibia har mer liberale regler en SAS. Har de for ex 30 kg fribagasje + 10 kg om du er jeger skal denne respekteres av SAS og du skal ikke betale noe ekstra så lenge du holder deg innenfor det som står i biletten..

 

Kan imidlertid være en fordel å ta med bekreftelse fra AirNamibia på ekstrabagasje for jegere.. dette er det ikke alle på innsjekk som er like klar over , og det kan lett bli litt "pes"

Link to comment
Share on other sites

Takker for grei info.

Den linken din Stubberud var ikke helt enkel å få printet ut...

Rifla i Storm Case veier 14.8 kilo, tilsvarende i Vanguard case er 9 kilo.

Siste går greit under Air Namibias grense på 10 kilo, men skulle egentlig ønske å kunne bruke Storm Case, den er mye mer solid.

Men betaling for overvekt, blir gjerne omregnet i trofeavgift...det er et dialemma :x

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Transport av våpen varierer endel fra selskap til selskap, og det er ikke like lett å holde styr på.

Jeg har reist med flere av dem, og erfaringene har ikke vært like gode med alle. SAS har vært desidert verst, og jeg går heller en omvei før jeg bruker dem igjen.

Det beste selskapet så langt har vært South African airways.

Før turen til Namibia iår la jeg tilfeldigvis merke til noe ang. bagasje på hjemmesiden deres. Jeg sjekket dette med kontoret deres i København, og ganske riktig. Baggasje 20 kg. + våpenkoffert gratis. De forklarte at jeg kunne risikere å måtte betale for våpenkofferten på den delen av flighten som ikke var deres. Dvs. Frankfurt- Norge, men det skjedde heller ikke.

Jeg reiste faktisk hjem igjen med tilsammen 34 kg, uten problemer, så noen ganger går alt bra. :lol:

 

Rent personlig mener jeg at SAS skulle skiftet navn til Lufthansa eller noe sånt. Det ville bla. spart oss skattebetalere for endel utgifter.

Link to comment
Share on other sites

Niks, det heter ikke et kollo. Det heter et kolli.

 

Dette var nytt for meg, men etter en del Googling ser jeg at jeg alltid har tatt feil, det skal visst være ett kolli :shock: . For meg blir det like rart som én caps - hvorfor denne flertalls - s-en? Én hot dogs? Én hamburgers? Beklager OT 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...