Jump to content

Erfaringer fra ulike typer 9mm ammunisjon


Torbjørn T

Recommended Posts

Hei kjære skyttervenner!

 

Som noen kanskje vet er jeg fortsatt å regne som ”fersking” innen pistolskyting. Dette resulterer i mange rare spørsmål som jeg plager garvede pistolskyttere med. Ett spørsmål som later til å engasjere veldig, er hvilken type ammunisjon som er ”best”. Det enkelte hevder er verdens beste ammo vil ikke andre en gang ha i nærheten av våpenet sitt.

 

Slik umiddelbart kan jeg se for meg at det er variasjoner i hvor nøyaktig og konsekvent en kulebane er fra skudd til skudd. Et annet moment kan være hvor mye ammunisjonen soter og skitner til våpenet. Hvor ofte man får ”klikk” er selvsagt viktig. Det er sikkert flere nøkkelverdier man kan vurdere og sammenligne, men dette mener jeg må være de viktigste.

 

Jeg har testet ut flere typer 9mm ammunisjon, gått vitenskapelig til verks, og skutt fra skytebukk og notert meg erfaringer. I tilfelle det er regler mot å reklamere eller nevne forhandlere ved navns nevnelse eller prisene de tar, lar jeg være å poste dette. Jeg har også søkt på ammunisjonsnavn og om det fantes tråder som for eksempel "beste 9mm ammunisjon". Så later ikke til å være tilfelle, og jeg mener derfor denne tråden kan ha livets rett.

 

Her er et sammendrag:

 

* Geco 124 gr FMJ

Grei nøyaktighet, men genererer mye røyk, og soter dermed muligens over gjennomsnittet. Dessuten lukter røyken ganske vondt etter min mening. Sveitsisk ammunisjon.

 

* Sellier & Bellot 115 gr FMJ

Litt misfornøyd med nøyaktigheten. Tennhettene er forseglet med en rødmaling. Jeg mener å ha hørt at denne malingen kan sette seg på tennstiften i våpenet og gi problemer siden. Jeg vet ikke om dette stemmer. Laget i Tsjekkia.

 

* CCI/Speer Blazer Brass 115 gr FMJ

Disse fikk jeg inntrykk av var nøyaktige. Jeg synes også de var blant de mest røyksvake, og behagelig å skyte med. Slik jeg forstår det er ammunisjonen USA-produsert, noe som i seg selv er et salgsargument.

 

* Fiocchi 115 gr FMJ

Jeg er usikker på om det skyldes meg eller ammunisjonen, men denne var den minst nøyaktige av alle jeg testet. Imidlertid var den røyksvak, nærmest luktfri og fløyelsmyk å skyte med. Made in Italy.

 

* Fiocchi 123 gr FMJ

Dette er min favoritt. Akkurat passe rekyl –morsom å skyte med. Nærmest luktfri, lite røyk, lite nedsmussing av våpenet og den mest nøyaktige i mitt våpen. Kanskje ikke så rart at når modell 92FS fra Fabbrica d'Armi Pietro Beretta møter Fiocchi Munizioni, så blir det ”amore bello”.

 

* Fiocchi 158 gr FMJ

Denne var også nøyaktig, røyksvak og med lite lukt –slik all ammunisjon fra Fiocchi var. Den er ”subsonic”, dvs. prosjektilet beveger seg under lydens hastighet. Ammunisjonen er derfor sikkert gunstig sammen med lyddemper, men den er relativt dyr. Jeg ser ikke noe poeng i å kjøpe denne fremfor for eksempel Fiocchi 123 gr FMJ.

 

* Magtech 124 gr FMJ

Denne er helt fin. God nøyaktighet. Kanskje noe mer røyk enn de mest røyksvake. Usikker på hvor mye den soter, da jeg har skutt lite med dette merket.

 

 

Som dere sikkert forstår er ikke testene på nøyaktighet veldig vitenskapelige, så jeg ville tatt dette med et par klyper salt. Jeg skjøt om lag 30 testskudd av hvert fabrikat / hver type fra skytebukken. Ellers om lag 70 "frittstående". Tester av soting ble gjort med q-tips. Hvis pris er viktig, vil et Google-søk gi dere treff på forhandlere og priser. Disse tilbudene varierer dessuten sikkert over tid. Prisspennet for testet ammunisjon varierte mellom 1,60 kr/skudd til 1,80 kr/smell. Jeg skulle gjerne ha testet Winchester ”white box” til 2,00 kr/skudd, men denne var utsolgt.

 

Jeg vil svært gjerne høre hva dere mener om disse typene ammunisjon. Et søk på nettet gir veldig varierende kommentarer. Noen mener for eksempel at CCIs ”Blaser Brass” er håpløs, mens andre lovpriser den. Noen mener Magtech er bra ammo for penga, mens andre vil ikke høre snakk om den. Jeg ser derimot lite negativt om Fiocchi, selv fra ekte amerikanere som sikkert er kresne på mat til våpenet sitt siden de bor i USA og har tilgang på et variert "kosthold". En forhandler fortalte meg at alt annet enn det han solgte var dritt, og at Fiocchi var helt håpløst. Han ville aldri ta det inn, og sverget til CCI. Hylsene var visst håpløse til hjemmelading. Men det spiller ingen rolle for meg da jeg ikke driver med slikt. Han virket faktisk fornærmet fordi jeg brukte Fiocchi. I følge ham klikket disse ofte også, men nå etter å ha kjøpt en 1000-skuddskasse og skutt halvparten har jeg ikke hatt én feil. Men som sagt, fortell meg gjerne om hva dere liker og misliker, og hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du ikke er bransjetilknyttet kan du skryte av forhandlere så mye du vil, nevne priser osv osv.

 

Har gode erfaring med mag tech, god presisjon og funker bra. Hylsene er noe harde og endel sprekker (vi snakker om promiller) ved omlading.

 

Fiocchi har jeg ikke særlig erfaring med å skyte, men hylsene (merket GFL) er de beste til hjemmelading. Noen sprekker i hylsemunningen, men de er myke og har jevn kvalitet.

 

S&B er noe dritt som jeg nå sorterer ut å gir til klubbkammerater som ikke bryr seg.

Link to comment
Share on other sites

Disse observasjonene stemmer bra med mine fra M&P9L som jeg bruker..

 

Generelt så går ikke 115grn så bra i M&P som 124grn etter min erfaring. Med ett untak. Winchester Witebox (el cheapo ammo som de kaller den i statene) går aldeles glimrende i M&P'en. Det og at hylsene er flotte å lade om gjør de til hva jeg kaller atraktiv ammo.

 

Fiocchi går helt greit i M&P'en, samme med CCI.. helt gjennomsnittlig. Magtech går veldig bra, her går tilogmed 95grn JHP ganke så bra.

 

S&B ligger jeg langt unna.. sist jeg hadde disse.. eh.. patronene, hadde jeg 5 funksjonsfeil i samme eska.. dette for meg er totalt uakseptabelt.

Link to comment
Share on other sites

En forhandler fortalte meg at alt annet enn det han solgte var dritt, og at Fiocchi var helt håpløst. Han ville aldri ta det inn, og sverget til CCI. Hylsene var visst håpløse til hjemmelading. Men det spiller ingen rolle for meg da jeg ikke driver med slikt. Han virket faktisk fornærmet fordi jeg brukte Fiocchi. I følge ham klikket disse ofte også, men nå etter å ha kjøpt en 1000-skuddskasse og skutt halvparten har jeg ikke hatt én feil.

 

Jeg har også hørt negative bemerkninger om Fiocchi. Både "dårlig" ammunisjon og for kraftig slik at de kunne skade våpenet med bortfall av garantien. Men jeg har ennå ikke funnet noen dokumentasjon for dette. Sistnevnte om garanti, står det ikke noe om verken i manualer eller på websidene til produsentene. Ikke finner jeg noe om det ved å google heller. Så uten opplysning, kan man jo ikke nekte reklamasjon....om det nå stemmer.

 

Når det gjelder bruk av Fiocchi, er meningene delte. I min .32 Long, fungerer Fiocchi utmerket og treffer godt. I 9mm jubler jeg ikke over presisjonen, men de funksjonerer feilfritt. Denne uken prøvde jeg Fiocchi's .44 Mag. Det var heller dårlig presisjon.

GFL er derimot min favoritt til hjemmelading.

 

I min 9mm (STI Rangemaster) går det nå mest i Magtech. Denne både funksjonerer feilfritt og treffer meget presist. Når sant skal sies, er det ingen ammo som ikke har fungert i Rangemasteren.

 

Har en boks med Whinchester (samme som TigerBlack) som skal prøves.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er flere som sier at S&B er noe dritt.

 

Har nå skutt fleretusen skudd (4-5tusen) S&B 115gr FMJ

Ikke en eneste klikk eller funksjonsfeil. Presisjonen er helt topp. Skjønner ikke hva som er galt med S&B.

Vet at endel ikke vil ha S&B hylser til omlading p.g.a trange hettelommer etc.

 

Pistol: STI Targetmaster

Link to comment
Share on other sites

@Think

Takk for tilbakemeldingen. Jeg setter for øvrig stor pris på videoene dine på YouTube, spesielt informasjonen om H&K P30L siden jeg vurderer en slik i fremtiden. Jeg har tenkt til å kjøpe en kasse Magtech så snart disse er på lager igjen. Så vidt jeg kan se er dette USA-produsert ammunisjon, noe som ofte betyr kvalitet:

http://www.magtechammunition.com/

Det er morsomt at du sier hylsene til Fiocchi er de beste til hjemmelading. Dette blir en avsporing av tråden, men som nevnt uttalte en forhandler til meg at dette var håpløs ammunisjon. Da jeg fortalte at jeg hadde positive erfaringer med denne typen, fnyste han og sa at hylsene var de dårligste som fantes til hjemmelading. Jeg svarte at jeg ikke drev med den slags. Jeg sa også at jeg hadde hørt at politiet bruker Fiocchi, og han svarte med at det ikke betydde at Fiocchi var bra: ”Politiet bruker Glock også”, lød svaret. Det hører også til historien at han hadde tatt for høy pris for ammunisjon jeg tidligere hadde kjøpt, og da jeg påpekte dette kan han ha blitt litt sur. Jeg fikk uansett ingen unnskyldning eller beklagelse. Jeg har kjøpt våpen for over 20.000 kroner i butikken hans i løpet av sommeren, og jeg har ikke fått ett øre i rabatt på så mye som én patron eller en pusseklut. Da jeg ba om bæreposer til esken med 1000 skudd, kastet bæreposene på disken og gikk. Ærlig talt synes jeg dette er litt rar behandling av kunder, men han kan jo bare ha hatt en dårlig dag. Men dette er en avsporing. :-)

 

@Tigerblack

Har du skutt med 95 gr JHP –Jacketed Hollow Point– i pistolen din? Jeg trodde hulspissammunisjon var forbudt i Norge etter Nygaardsaken (http://www.tv2nyhetene.no/dokument2/her ... 84359.html)?

Jeg kunne gjerne tenkt meg å prøve slike kuler på vannkanner for moro skyld. Hvor får man kjøpt for eksempel Federal Hydra-Shok 124 gr JHP (art.nr. P9HS1 - http://www.federalpremium.com/products/ ... spx?id=393)?

 

@Gunfreak

Jeg har også lest på nettet at Fiocchi har hatt ujevne ladninger; noen kraftige og noen svake. Jeg har ikke merket dette så langt, og føler ladningene er konsistente. Jeg antar at all ammunisjon som selges i Norge er ”normal” ammunisjon, dvs. man ikke får kjøpt +P eller +P+ type ammunisjon? Jeg har i alle fall ikke sett det stå på noen boks, så da er det vel vanlig ammunisjon. I ”brukarvilledninga” til pistolen min står det at langvarig bruk av +P eller +P+ kan skade våpenet, så jeg antar kraftig ladde normal-ladninger sliter ekstra på våpenet. Kanskje noe man burde sjekke ut.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fiocchi_Munizioni

Er Fiocchi SAAMI-testet og klassifisert? Her er en tråd hvor dette debatteres: http://www.thehighroad.org/archive/inde ... 97788.html

Tror jeg skal skyte en eske Fiocchi 123 gr FMJ og en CCI 115 gr FMJ til helgen og sammenligne.

Kan også nevne at jeg har skutt en del .44 magnum fra Fiocchi, både JSP og ”wadcutters”. Disse var nøyaktige i min S&W 629, og jeg skjøt bedre med den enn med 9mm på et tidspunkt. Skal forsøke ut Sellier & Bellot ammunisjon til helgen.

Link to comment
Share on other sites

Det meste av mine GFL hylser (fiocchi) er skutt av politiet å jeg har kjøpt engangsskutte politihylser.

 

Når det gjelder S&B hettelommer så er mange av dem OK, men det er noen som helt "umulige". Å jeg ser ikke forskjell må det gode og "umulige" før hylsa er ved hetteisetter å da er det litt vel sent = jeg sorterer ut alt av S&B. Jeg lader med Dillon Square deal B og han som vil ha S&B hylsene lader med Dillon 650 XL med hylsemater. Han sa han baare rugget litt på hylseplata så gikk det meste, jeg gidder ikke slike forstyrrelser i produksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Hva mer erfaring av blykuler (LRN)? :)

Skyter for det meste blykuler i min Tafoglio ultra match og min Marlin camp carabine i 9mm.

Litt av vitsen var å finne ei kule som gikk godt i begge.Til slutt etter å ha vært innom Lyman ,Rcbs,Saeco,og lee sine kuletenger fant jeg en Hensley & Gibbs 6 hulls tang med con nese på 125 gr.Med denne samler pistolen på 5 cm med 10skudd på 25 meter og carabinen holder 10 cm på 100m meter.Dette er den beste støpte 9mm kula jeg har testa. Mating er upåklagelig i begge mine våpen.De 9mm patronene jeg har prøvd som er kjøpeammo med blykule har ikke gitt god nok presisjon i mine våpen.

Link to comment
Share on other sites

@torbjørn t

 

jeg kjøpte ett par pakker av denne på Jaktdepotet i Drammen i sommer.. var ikke noe problem med dette.. er heller ikke noe som helst problem å få hollowpoint kuler (XTP) til pistol lading.. hjemmelading.no og midway har et lass forsjellige typer og vekter.

 

Har en pakke med Hornady 230grn XTP i 45acp som jeg hadde tenkt å lade litt hardt til "rekreasjons skyting", tenker også å bestille noen til 357mag etterhvert, som også blir lada hardt til samme formål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...