Jump to content

Grønn farge på kjøttet under mørning?


dimex

Recommended Posts

Har et lår og en bog som nå har hengt de døgngradene de skal ha. På bogen var det allerede under transporten ut fra jaktterrenget antydning til grønn farge og det er det fortsatt.. Er kjøttet rett og slett ødelagt? eller er det andre grunner til at dette skjer?

 

Låret er helt fint og har blitt transportert og hengt på nøyaktig samme sted hele veien.

 

Her er bilder av det som er grønt:

IMAG0205.jpg

IMAG0204.jpg

 

 

Hva gjør jeg ?

Link to comment
Share on other sites

Ta deg en sniff på låret, du merker godt om urinstinktene dine forteller deg at dette er ikke spiselig.

Er du enda usikker så kan du jo skjære av ei flis og koke, så smak på det. Eller smak på det uten å koke det, jeg gjør alltid det med kjøtt vi får inn, finner for ut kvaliteten og hvor lenge det må tilberedes og hvordan.

Link to comment
Share on other sites

Reinsdyr?

 

Har opplevd dette selv med rein i augustvarme. Var veldig i tvil om vi skulle bruke bukken som reveåte eller prøve å berge kjøttet ved å skjære av det verste. Det ble til det siste, og selv om dette var på 90 tallet, har har til gode å smake bedre biff av villrein...

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er grønt og slimete væske - på tide å skjære ned.

 

Hvis overflate og konsistens er som på resten av dyret vil jeg mistenke at grønnfargen kun skyldes fargeforandring i kjøttet som følge av mørning/ vevsomdanning, som ikke har noen sammenheng med forråtnelse/ bakterier i seg selv. Er det blodrester i vevet i området? Er det mulig fargen på eventuelt blod/ væske er endret som følge av mørning, endret O2 til vevet o.l? Ofte ser en jo at fargen på kjøttet endres fra lysere til mørkere osv. Hemoglobin som fører til fargeforandringen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...