Jump to content

Bygge om til systemvåpen, eller en rifle nr. 2? Kaliber?


Kjetil-A

Recommended Posts

Ok, nå gjør jeg som mange andre gjør, men som jeg egentlig hater folk gjør. Maser etter kaliber og system på rifle. Problemet er at det er så fantastisk mye å velge mellom!

 

Jeg har en remington 700 adl som jeg er veldig fornøyd med. Denne er pr. idag i 30-06, og brukes som posteringsbørse. Jeg har det siste året kjøpt både leveraction og kombi for å forsøke å finne ett våpen som kan passe bra som hunderførerbørse. Leveractionen var morro å skyte med, men måtte selge denne da jeg kjøpte kombien pga studentøkonomi. Kombien solgte jeg nylig fordi jeg ikke har mulighet for demper på den. Presisjons- og avtrekksmessig (jeg simpelthen elsket snellerten) var den helt nydelig!

 

Altså, som jeg nevnte har jeg en adl jeg er meget fornøyd med. Derfor vurderer jeg å gjøre den om til ett systemvåpen. Rett og slett sette inn en muffe, slik at jeg enkelt kan bytte løp på den.

 

Så kommer det store (første) spørgesmålet :!: Om jeg gjør den om til ett systemvåpen, hva vil det perfekte kaliberet være? Jeg ønsker å kunne benytte den til storvilt (bare sånn i tilfelle, om skulle jeg komme over en hjort f.eks), men primært skal den brukes til rådyrjakt med bikkje, hvor jeg er hundefører. Jeg ønsker derfor å kunne kappe løpet kort og sette på en demper. Aller helst vil jeg bruke demperen jeg allerede har til 30-06'en. Altså max 8mm. I tillegg er det alltid morro å mengdetrene litt, så tilgang til kuler (aller helst rimelige) er ett must. Dette vil jo bli ett systemvåpen, så er jo alltids mulighet for flere løp etterhvert. Men i første omgang ønsker jeg kun 30-06 løpet og ett løp til, om jeg skulle gå for en slik løsning.

 

Så det store spørgesmål (nummer to) :!: Om jeg skulle skaffet meg en rifle til, med de samme kriteriene som over! Hvilket kaliber skulle det vært i? Det samme kaliberet, eller stiller det seg da litt annerledes siden det blir en rifle til og ikke bare ett løp?

 

Så det store (kanskje det største?) spørgesmål (nummer tre) :!: Hvilken løsning ville dere gått for? Bygge om adl'en til systemvåpen, eller en rifle nummer to?

 

Jeg har allerede fått noen gode tips av min kjære venn Ole Netland (for de av dere som vet hvem han er), og de kan nok regnes for å gjelde som en sannhet (hvertfall nesten). Men skulle likevel vært interessant å vite hva andre mener om dette :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Din ADL er i utgangspunktet en systemrifle allerede, dog med en liten begrensing av bolthodet ditt. Men, få en børsemaker til å nappe ut løpet, gjør rent og sett det i selv på nytt - evnt. bytt hele løpet - og du kan bytte løp så ofte du vil med ei løpstvinge og nødvendig verktøy. Å skifte løp på en remington 700 er det letteste i verden når du har verktøy for å gjøre det, ikke er det veldig dyrt heller. Det er klart at det er litt verre å gjøre dette ute i felten, men hvor ofte har man egentlig behov for det? Jeg bytter løp på min 700 på under 5 minutt, da helt uten stress. Men, fabrikkmonterte løp fra remington kan være på grensen til det umulig å få ut første gangen, der kan det være du trenger hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Er det sant? Hva slags verktøy vil jeg ha behov for?

Det blir vel mer eller mindre uaktuelt å bytte løp ute i felten uansett. Det er noe jeg ser for meg kommer til å skje før jeg turer ut på jakt. Enten hjemme (eller kanskje på skytebanen?)

 

Hvilken begrensning i bolthodet snakker vi om?

Link to comment
Share on other sites

http://www.sinclairintl.com/.aspx/pid=3 ... arrel_Vise

 

Og en av disse http://www.sinclairintl.com/.aspx/pid=3 ... arrel_Vise

Jeg foretrekker de der du trekker bak, personlig preferanse kun.

 

En god børsemaker kan sikkert lage slike for deg, det er ikke spesiellt vanskelig det heller.

 

 

 

Hvilken begrensning i bolthodet snakker vi om?

 

Litt vanskelig å få en bolt for 30-06 til å gripe om en .223

Link to comment
Share on other sites

Du vil altså ha ei ny børse, eller et kaliber i din Rem 700 (som er 3006) som passer til følgende kriterier:

 

- Funker på storviltjakt

- Må ikke være større enn 8mm

- Kuler og hylser må være billige

 

Og du har som nevnt 3006 fra før..

 

 

Slutt å surre og KJØP AMMO.

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør en 6,5 som en 270 ikke gjør bedre?

 

Hva gjør en 270 som ikke en 30-06 gjør bedre da? 6,5 har supert utvalg av både ammo og komponenter, spesielt her på berget. I tillegg får man mindre rekyl.

260 er muligens et bedre valg om man skal kappe løpet mye. Men vi spikker egentlig fliser nå.

 

Når man allerede har en 30-06 har man jo egentlig alt en trenger innenfor storviltkravet, jeg ville heller sett på en 6mm for rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Kjetil-A. Etter mitt syn bør du glemme å gjøre ADLen til en systemrifle. Det blir i praksis samme børse selv i er annet kal. Samt ar den er noe tung. Behold den som den er og kjøp ammo til den, som VetIusj nevnte.

Men det er kanskje ikke spesilt morro når man har lyst på noe nytt. Jeg vil foreslå å lete på bruktmarkedet etter noe kort og lett f.eks. Kongsberg 393 Carabine, Ruger M77 Compact, Browning A-Bolt, Remington Seven, 700 eller Titanium, Sako Finnligt eller Sauer 202 Outback (systemrifle). Kjøp en i kal. 308W. Dette er lette våpen. Der alle utenom Sauern har en kort låskasse. Sauern har en aluminiums låskasse. En mulighet er jo å selge bytte ADLen.

Finn en i kal. 308W. Den er av de kal. som fungerer best med kort løp og demper.

Link to comment
Share on other sites

Du er kanskje innom kjernen av problemstillingen min, selv om jeg ikke har tenkt på det på den måten før. Kan jo være jeg rett og slett bare har lyst på noe nytt! Noe nytt som kan dekke behovene mine! På den andre siden er jeg jo veldig glad i adl'en, men hva skal jeg med den om den bare dekker halvparten av behovet?

 

Kanskje løsningen egentlig er så enkel som å kjøpe en ny "brukt" rifle... Det bør da være en 260 eller 308? Masser av egnede kuler til begge. Men en 260 kan vel ikke kappes like kort som en 308?

Link to comment
Share on other sites

Nei, det blir ikke noe ny rifle eller oppgradering av eksisterende rifle på meg :lol:

Har kommet frem til at den jeg har holder noen år til, og om det er 45 eller 51cm løp betyr vel egentlig lite i forhold til lengde. Kjøper da QR base og ringer slik at jeg kan bytte kikkert etter jaktform (post, driv/hund). Så får jeg heller forære meg selv en ny rifle i avsluttningsgave når jeg er ferdig med masteren om litt under to år :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...