Jump to content

Hvor er det egentlig lov å skyte?


jensemann23

Recommended Posts

fant ikke noe om det i farten bare:

§ 27b. Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket.

 

Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig sted.

-----------------------------------------------------------------------

 

håndvåpen skal vel bare fraktes til trening, konkurranse og til service e.l.

Link to comment
Share on other sites

Med pistol/revolver kan du vel ikke dra med deg våpenet rundt annet enn til/fra organisert trening/konkurranse.

 

Det er ikke forbudt å ha med seg enhåndsvåpen til andre steder enn skytebanen!

Nå må vi slutte å skape forbud bare fordi ting ikke er eksplisitt skrevet at det er lovlig et sted.

 

Under transport av våpen gjelder våpenlovens bestemmelser med våpenforskriften som tillegg. Det betyr blandt annet at du ikke kan ha våpenet på kroppen (men i eksempelvis bag) og våpenet må være uladd (tomt for ammunisjon).

 

Det nevnes "aktverdig grunn" og det kan være så mangt. På offentlig sted kan du ha med deg våpen når det transporteres på lovlig måte og du er på vei et sted for å bruke våpenet. Eksempelvis at du tar trikken på vei til skytebanen. Skal du transportere våpen over annen manns grunn må det være nedpakket, som du ellers må under generell transport.

 

Ut over akuratt skytebanen kan det være mange akverdige formål, jeg nevner noen som eksempel;

Besøke en kompis for å vise frem våpenet.

Ta det med på tur for å fiske (ja du kan skyte fisk lovlig) Fiske er IKKE jakt.

Ha det med til/fra børsemaker

Transportere det når du skal på hytta (kan jo tenkes du vil skyte litt når du er der).

Ha våpenet med deg (MERK:ikke på deg) for avlivning av fanget vilt (selv om våpen ikke kan erverves til det i dag, er det fortsatt lovlig).

 

For å svare på trådstarters spørsmål, så JA. Du kan skyte på egen eiendom, men du må selvfølgelig sørge for trygg bakgrunn. Nærmere bestemmelser om tema kan være regulert i de lokale politivedtektene for din kommune. De finner du på http://www.lovdata.no

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt tenkes at det er regler på enkelte skytebaner som regulerer hva du får lov til å skyte. Det har noe med at folk ikke gidder å rydde opp etter seg, pluss at enkelte gjenstander kan skape rikosjetter om det skytes på.

 

Så lenge skytingen gjennomføres på egen eiendom, og på en forsvarlig måte så kan du skyte på nesten hva du vil. Om du har lyst til å skyte i stykker TVn, bilen, eller huset ditt for din del så kan du det. Skal du skyte i stykker huset ditt så kan sikker bakgrunn være et problem for noen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Haha, ikke skyte på flasker... Da måtte jeg ha blitt bura inn for lenge siden. :P

Man kan skyte på alt så lenge sikkerheten blir opprettholdt og det man skyter på ikke er levende. (utenom jakt)

 

Å skyte på propantanker ved åpen flamme kan anbefales, serlig hvis du har et high speed kamera :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel kanskje regler for skytebaner jeg har fått med meg om flasker. Ble fortalt det her i hvertfall. Trodde det var en generell bestemmelse/lov og ikke en reglel i pistol klubben.

Disse reglene for hva du kan og ikke kan skyte på, ligger i forbundsreglementene (NSF). Og gjelder kun på organiserte treninger i regi av klubb/forbund.

 

Dog rammes ikke skyting på balonger festet på blink o.l. av denne regelen.

 

Det hele handler om fare for rikosjetter, og forsøppling.

 

For skyting/trening i privat regi, har disse reglene ingen betydning. Da de ikke gjelder der.

Link to comment
Share on other sites

Skal du transportere våpen over annen manns grunn må det være nedpakket, som du ellers må under generell transport.

Verdt å merke seg, er det at dette påbudet kun gjelder enhåndsvåpen. To håndsvåpen kan man gjerne ha hengende på skuldra (om man har aktverdig grunn), så lenge det er tomt for amo. (forutsetter kryssing av annenmanns grunn på vei inn og ut av jakt/treningsterreng).

Link to comment
Share on other sites

Det spørs!?

Har du fått erverve et håndvåpen til trening av hund?

Hvis det ikke er ervervet til det formålet, så gjør du vel egentlig noe galt.

Ammunisjonstypen spiller ingen rolle, med lovens øyne er det like mye ladd med "rødfis".

Bruker du derimot en startrevolver el. så faller vel den utenfor bestemmelsene.

Link to comment
Share on other sites

Men, det øyeblikket du anlegger noe som begynner å ligne på en skytebane bpå egen tomt, er det andre hensyn som må tas.

 

Ser ikke helt hvilke andre hensyn som må taes?

Dette med skyting på privat eiendom har jeg sjekket opp og ned i lovverket om, da jeg fikk klage om skyring på eiendommen for noen år siden, så det jeg skriver er jeg 100% sikker på at stemmer.

 

Jeg har selv laget privat skytebane på egen eiendom.

Har saget bort skog i et 100m langt felt, samt montert permanente skivestativer og selvanvisere på skyteområdet.

Har også planer om å planere området på "standplass" slik at tomhylser fra håndvåpen blir lettere å finne igjen, samt lage bedre voll i kulenedslagsfeltet.

 

Selv vil jeg kalle plassen en skytebane, men i følge loven er ikke dette en skytebane. Dvs at den ikke trenger noen godkjenning fra politiet.

 

refererer til §1 i "Justisdepartementets forskifter av 1.juli 1988 om anlegg av, kontroll med og godkjenning av sivileskytebaner.... bla bla...

LINK: http://www.dfs.no/no/Fagstoff/Anlegg+Skytebaner/

"Med skytebane forstås i denne forskrift område hvor organisert skyting under ledelse av ansvarlig skyteleder foregår"

 

Med andre ord, så lenge det kun er jeg som skyter der sporadisk, (evt skyte med noen kompiser en gang i blandt) er ikke dette å anse som organisert skyting. Men om vi skulle samles fra klubben en gang i uken og skyte fast hver uke, ville dette bli organisert skyting, og lovene ville falle inn om godkjenning ect.

 

Man bør være obs på at skyting ikke er tillatt i tettbebygde strøk, så om man bor i et boligfelt er det ikke tillat å skyte på egen eiendom :!:

 

Nå bor jeg egentlig VELDIG sentralt, men som lensmannen sa, "tettbebygd strøk er en definisjonsak".

Eiendommen jeg bor på har boligfelt på flere kanter, nermeste grenser til eiendommen, med jeg har i følge kommunen bare 1 nabo. Alså ikke tettbebygd. :D

Må nok nevne at jeg og nabohuset har tilsammen ca 500mål eiendom rundt oss. Og at i skyteretningen er der ikke noen bebyggelse før man kommer langt inn i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg bære et enhåndsvåpen med rødfis når jeg trener hund i treningsterreng?

Tror jeg har stilt spørsmålet før uten å få noe klart svar.

 

Sitat fra Våpenforskriften §84 Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon.. ..Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen.

 

Ja, mener jeg, skulle ikke være noe problem å bære det i hånden eller i hylster på kroppen, så lenge men IKKE er på OFFENTLIG sted.

Så lenge du bedriver hundetreningen når du går med våpenet i hånden, vil ikke dette være transport, du vil da kunne ha rødfis i det. Men om du går et lengre stykke uten å skal bruke våpenet, skal det tømmes og pakkes ned/puttes i hylster.

 

Selv putter jeg våpenene i hylster på kroppen og ammo i lomma før jeg går ut av huset og skal skyte på egen eiendom.

Beveger meg da kun på egen eiendom, som ikke er et offentlig sted.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...