Jump to content

Vil en Axiom-stokk kunne sendes ut av USA?


fredrik

Recommended Posts

Beslutningsteori for begynnere:

 

(sjanse for å bli tatt) * (beløp man er villig til å betale for å ikke sone en slik dom i USA) / (verdi av privatimporten) = ?

 

 

Ikke så enkelt.

I realiteten risikerer nok ikke trådstarter allverdens. Worst case er vel tap av penger som følge av beslag og kanskje vanskeligheter ved forsøk på å besøke USA.

 

Men slektningens worst case er vel å bli tiltalt for brudd på ITAR. Od der igjen er vel worstcase at han blir gjeldsslave pluss en tid i bak murene. Og det er også en "felony" dvs han kan glemme å eie våpen selv....

Link to comment
Share on other sites

Hehe, svogeren min er der for å gå skole i ett år.. Hadde vært krise om han hadde blitt tatt for noe, så da er det ikke aktuelt uansett..

 

Men jeg kan ikke skjønne at det ikke skal være lov å sende dette i to deler? Begge pakker merket som "deler til stokk".. :) For det er jo det det er da..

Link to comment
Share on other sites

Har gjort dette mangen ganger, aldrig hatt noen problemer!

 

Til deg som har aximo stokken fra før: hvordan er den justerbare kolben, er det slark i den? Og kan den justeres i høyden?

Er ikke slark, kan ikke justeres i høyden, men det kan man lett fikse selv.

Link to comment
Share on other sites

Husk eksportreglene fra usa....

Våpendeler med verdi på over 100 usd skalman ha ekportlisens på. Ifølge Brownells er kolber inkludert denne reglen

Straffene for brudd er strenge.

Jeg har forstått det sånn at stokker ikke gjelder i denne regelen. Jeg har tatt inn 2 stokker til verdi av ca 200 dollar pr stykk og ikke hatt noe problem med det i tollen. Stokkene ble fraktet med JetCarrier og de er strenge på våpendeler.

Men hvis det er sånn att stokker også går inn under våpen reglene så tar jeg ikke sjansen på å ta inn mere våpen deler, enda det bare er treverk eller plast.

Link to comment
Share on other sites

Husk eksportreglene fra usa....

Våpendeler med verdi på over 100 usd skalman ha ekportlisens på. Ifølge Brownells er kolber inkludert denne reglen

Straffene for brudd er strenge.

Jeg har forstått det sånn at stokker ikke gjelder i denne regelen. Jeg har tatt inn 2 stokker til verdi av ca 200 dollar pr stykk og ikke hatt noe problem med det i tollen. Stokkene ble fraktet med JetCarrier og de er strenge på våpendeler.

Men hvis det er sånn att stokker også går inn under våpen reglene så tar jeg ikke sjansen på å ta inn mere våpen deler, enda det bare er treverk eller plast.

 

 

 

 

Den juridiske avd hos brownells sier iallefall det. Ikke at de er feilfrie, men føler iallefall de gir en fin pekepin

De eneste som kan gi ett definitivt svar er US State dept DDTC.

Jetcarrier føler jeg er heller dårlig kilde på hva som er lov.

Link to comment
Share on other sites

Den juridiske avd hos brownells sier iallefall det. Ikke at de er feilfrie, men føler iallefall de gir en fin pekepin

De eneste som kan gi ett definitivt svar er US State dept DDTC.

Jetcarrier føler jeg er heller dårlig kilde på hva som er lov.

JetCarrier skriver på sine sider att de ikke sender våpendeler til Norge eller annet for den saks skyld som ikke er lov å eksportere fra USA uten tillatelse. Der jeg bestilte stokkene fikk jeg beskjed om att de ikke sende ordre over 100 dollar ut av landet men hvis jeg brukte ett mellomledd i USA så kunne de sende for over 100 dollar. Jeg handlet i god tro og fikk det til Norge uten noe som helst problem og jeg har toll papirer på pakkene.

Det er kanskje litt forskjellig tolking av lovene i forskjellige firmaer, men i dette tilfellet så er det jo tross alt kun prat på litt treverk så kanskje de har sett igjennom fingrene :)

Men jeg skal sjekke grundig hvis jeg skal bestille noen fler våpendeler fra USA.

Link to comment
Share on other sites

Det er en knall stokk, har den på en Howa 338 med Viking demper. Rekylen er ikke hardere enn på 308'n.

Også er det greit at den er reguler bar i lengden.

 

Veit du ell noen andre her hva denne Stokken veier?

De har en i Aluminium og en som er benevnt som ultra light!! Hva er så vekt forskjellen på desse to??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...