Jump to content

Friflukt og presisjon


Salmon

Recommended Posts

Har hatt problem med å få Swift Scirocco II 165grain -308 til å samle i min Mauser m98.

Forsøkte ladninger med N-140 fra 43 -46 grain med 0,5 i spenn og 1 mm friflukt.

44grain samlet best, ca 4cm på 100m.

Forsøkte så med 2mm friflukt og 44grain N140 og fikk samlingen ned mot 3cm.

Deretter 3mm friflukt og da fikk jeg 1,5-2cm på 100m.

Hastigheten ble målt til ca 790m/s

 

Noen som har samme erfaringen?

Link to comment
Share on other sites

Har mistanke om at de kulene ikke er særlig glad kraftige ladninger...

 

Ladet noen patroner med samme kule i 30.06 med en ladning rett under maksladning med N160. Det likte tydeligvis ikke A-Bolten min, for da spredde den noe helt forferdelig :shock:

 

Brukte samme kule på jakt i fjor med en mer moderat ladning med N11 krutt og da hadde jeg greie samlinger rundt 20mm. Hadde da 1mm friflukt. Skal gå tilbake til den ladninga i år også.

Link to comment
Share on other sites

...har en 300 win.mag som leverer meget god presisjon med det meste...men scirocco 180 grs ladet til 900 m/s vil ikke samle spesielt godt..ca 30mm samling.. :evil: ..gameking og oryx 13 gram i samme hastighet går hull ihull.. :twisted:

Med hull i hull, mener du att samlingen er 7,62mm?

Link to comment
Share on other sites

...joda børsa e god den..har bra kikkert på den og;Zeiss 6-24*56 med belyst mildot...skjøt litt konkurranse før..men det e ikke BR-miljø her i området ihvertfall (bor i Sør Troms)...bruke den mest på jerv, gaupe, bjørn og elg...skjemmer meg ikke for å skyte på litt hold med den...bruker selvsagt laser på langhold for å være sikker...Kan være vanskelig ellers med avstander i skumring og i høyfjellet , spesielt i sne.. :D

 

...får forresten ikke PCB- tabellene til å stemme helt :evil:

Link to comment
Share on other sites

I mitt .300 RSAUM Shilen CrMo 22" løp, med riflestigning 1-12" påmontert en A-tec alu demper, gir den gamle utgaven av 165 grs Swift Scirocco små 3 skudds samlinger. Ladningen er nær maks med 62 grains N160 krutt i Rem. hylser og CCI 200 hetter.

Helt på høyde med 165 grs Nosler Ballistic Tip. Rundt 1" på 100 meter, noe som jeg er godt fornøyd med for en jaktkule som denne i en lett Remington 7.

Friflukt for Scirocco kula er 1.7 mm.

 

Jeg setter vanligvis slike spisse polymer-tupp kuler ut til 71 mm COL siden det er maks patronlengde for mitt magasin og mekanisme. Dersom en jaktkule ikke gir ønsket presisjon i mine rifler, hender det jeg prøver et annet krutt, men det er sjelden jeg bruker mye tid på å eksperimentere med ulik friflukt. Da bytter jeg heller til en annen kule...

 

Etter hva jeg har lest gir Scirocco kulene svært variabel presisjon fra børse til børse. Om det er et resultat av selve løpets egenskaper eller kombinasjon ladekomponenter og friflukt vet jeg ikke...

 

Til jaktbruk burde dine minste samlinger holde med god margin, iallefall til storvilt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder ladedata for 165 grain Scirocco og .308 Win. så kan det virke som om trådstarter opererer med ganske friske ladninger. Min erfaring er at Scirocco kulene er så lange(og med så lang bæreflate) at jeg må redusere med ca 2 grain i forhold til vanlige kuler av tilsvarende vekt.

 

For noen år siden ladet jeg denne kula i samme kaliber til en kompis med en Steyr Scout. 43 grain N-150 var maks i hans våpen med Lapua hylser, Rem. 91/2 hetter og COL på 70mm. Synes å huske at hastigheten lå på ca. 760 m/s fra Scout`ens kort løp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...