Jump to content

Test av Vortex Razor HD 5-20x50


M67

Recommended Posts

For en tid siden kjøpte jeg en Razor HD 5-20x50, denne: http://www.vortexoptics.com/product/vortex-razor-hd-5-20x50-riflescope-with-ebr-2-mrad-reticle fra Liberty Optics, http://www.libertyoptics.com/, kjøpet var basert på at jeg "trengte" en langholdskapabel kikkert til. Og en kikkert uten de tingene som jeg synes manglet mest på de kikkertene jeg har, og har hatt.

 

Vortex_Razor_HD_Rifle_Scope.JPG

kunne brukt mitt eget bilde men dette er vel så bra

 

Bruk

Langhold definerer jeg som skyting der en har behov for å skru, tildels mye både høydeveis og sideveis - bruk vil være enkel BR-skyting, stålskyting og annen målskyting, og jakt

Jeg har holdt på med skyting og kikkerter såpass lenge at jeg vet hvordan jeg vil ha en kikkert, og hva jeg legger vekt på, enhver vet best selv hvilke egenskaper som er viktigst i et sikte. Har brukt mange typer og merker, nesten alle virker, noen er kjipe, noen er bra. De fleste merker jeg ikke har hatt selv, har jeg sett i, og dannet meg en mening.

Manglene ved de forskjellige kikkertene, brukt til langhold, er diskutert - ad nauseam - i denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=37739&hilit=zeiss+oppskrytt

 

Ting som jeg valgte å fokusere på:

- skarp optikk, det ER en stor fordel å se målet skarpt, å se trace, og å se innslag og kulehuller

- enkel bruk, 5 eller 10 mrad per runde var et absolutt krav - jeg kunne levd med 20 også, noe annet enn 0.1mrad klikk er helt uaktuelt

- retikkel i 1. bildeplan, både for avstandsbedømming og treffpunktforlegging UTEN de evinnelige feilene fordi jeg glemte at den stod på 18x..., og for å unngå treffpunktendring ved zooming - helt

- stort justeringsområde, over 20mrad, helst godt over

- solid, den vil bli brukt

- moderne type "mildot" retikkel

- pris, dette skulle jeg ha for minst mulig penger :roll:

 

Disse punktene utelukket i rask rekkefølge veldig mange kikkertsikter, NightForce var et alternativ en stund, men en sammenligning mellom en NF NXS 5-25x50 (tror jeg det var) og IOR 3.5-18x42 FFP, gav tommelen ned for NFen.

Nå er jeg fornøyd med den, men ønsket nok litt mer forstørrelse og mere lys, siden jeg har den gadd jeg ikke kjøpe en til. Så Vortexen står igjen, ingen hadde, fant noen få tester - jeg måtte bare ta sjansen.

 

Hvordan er den da?

For å ta det mest åpenbare med en gang, den er DIGER, og justeringsrattene er SVÆRE. Når en kommer over størrelsen, og får kikket i den blir smilet enda bredere, den er skarp, Razor skarp ...

Når en åpner pakka merker en fort at dette er noe de har gjort seg flid med, detlajer som ikke betyr noe, men som gir tillit, signert testsertifikat, gode, fyldige bruksanvisninger - som virker, "made in japan" står det et sted.. Pusseklut og linsedeksler ala BC og ARD ligge rogså oppi boksen.

Ringene er kliss like de originale IOR-ringene. Med samme 1/2" muttre.

 

Optikk

Optisk, skarphet, kontrast osv. er den fremragende.

JEg fikk den en kveld og ble sittende og kikke i den og en Zeiss DV 6-24x56, ut igjennom tusmørket - Zeissen er som seg hør og bør lysere, men det er bra dødt løp på alt annet.

Etterhvert har den sittet på flere rifler, og stått ved siden av både IORen og den nevnte Zeissen, noen ganger har jeg hatt litt problemer med å se f.eks. kulehull i slitte skiver eller dårlig lys på både 100 og 300m - da har jeg prøvd å se i Zeissen i stedet... Men ikke fan om det ser noe bedre ut! I veldig skarp lys/skarp kontrast, så har kanskje Vortexen noe mere "fringing" i kantene, men jeg er ikke sikker for det er der på Zeissen også.

Jeg ser uten videre .22LR kuler stupe inn i skiva på 200m, de blir borte foran svarten.

Det opplyste retikkelet vinner Zeissen rakt ut, det er mye mindre forstyrrende å se på, det er liksom dempet mens Vortex retikkelet glitrer av lys om en ikke stiller det veldig ned, men det kan delvis være at det kompliserte retikkelet blir mere forstyrrende når det lyser. Vortex retikkelet etr jo en etset glassplate, men Zeissen er tråd - noe av forskjellen ligger nok der.

Når en skrur helt til endes, så er bildet synlig dårligere overst eller nederst - det er fordi de har tatt justeringen helt ut. 36mrad - skru 6.5x55 ut til 1880m!

Den er noe mere følsom for å ha øyet midt i enn andre kikkerter, en får fort en skygge på ene sida. Jeg har ikke hatt problemer med det under skyting.

 

Retikkel

Jeg liker det, først og fremst at jeg kan skyte, og spotte tvert uten øyemål. En ser veldig lett, at det er 0.7mrad til siden og kan forlegge eller stille som en vil. 2. skudd er bankers.

sub_razor-hd_ebr-3_details.jpg

 

Justering og ratt

Som sagt, rattene er svære. De er skrudd på med små settskruer og nøkkel følger med (var en 2-3nøkler med) under er det et likens ratt, og skruer til å åpne for å stille Zero-Stop.

For å nullstille rattet skrur en det av og setter det på ala Zeiss, men hele greia virker mere troverdig og pålitelig. ZeroStop er lett å stille inn, og da stopper rattet der, du kan ikke stille lenger ned - veldig greit i mørke, travelt, forvirra, stressa, wtf, skru ned til det stopper og du er på kjent plass.

Det er 5mrad for hver runde, og det er nesten 8 runder, de er godt merket bak rattet så en kan se hvilken runde en er på - siden rattet beveger seg forholdsvis mye er dett også lettere enn jeg er vant til.

Retningen på rattene er merket slik at den synes fra vanlig skytestilling, og Zoomen har følbare merker så en kjenner hvilken forstørrelse en er på.

Klikkene er store, litt mykere enn glass-skarpe, og veldig tydelige. JEg er imponert.

 

Parallaksejusteringa er enkel og stemmer med merkinga på parallakserattet. Det er lett å stille inn. Zeissen er mere fiklete her.

Justering helt til enden og tilbake gir uendret treffpunkt og 40 klikk stiller 80cm @200m i alle retninger, ikke noe å utsette.

 

vortexrazor02.jpg

 

 

Oppsummering

Løp og kjøp :wink: . Siktet er veldig bra etter min mening. Det skyldes først og fremst at det kombinerer "veldig bra" på alle egenskaper jeg verdsetter i et kikkertsikte. Brukervennlighet og optisk ytelse er helt der oppe med de virkelig steindyre. Den gir ikke opp noe til hverken Zeiss eller S&B, ihvertfall nesten ikke noe.

Eneste negative er de litt for glitrende horisontal-strekene i retikkelet, og selve størrelsen - jag kan være så fornøyd for jeg kan bruke et annet sikte om jeg trenger ultimat lysstyrke og perfekt retikkelbelysning, faktum er at det er bedre enn de fleste uansett. Og selve størrelsen, det er digert rett og slett. Det ser greit ut på bilder, men husk at det er 35mm tjukt- rattene er sikkert 5cm høye, det passer ikke på små rifler, eller kanskje..

 

22082010213.jpg

 

Jeg skal nå rokere litt på sikter, og mer enn hva jeg sier om hva som er bra, kan en observere at denne havner på den børsa jeg til enhver stiller størst krav til. Den går på Saueren, først til .2"LR sett og BR50 stevne. Elgjakt er den for stor for, så etter jakta blir 6.5-284en langholdsrifle igjen og da skal Razoren oppå der - da skal vi kose oss inni heiene!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her er et "rewiew", fra SnipersHide http://www.snipershide.com/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1686683&Searchpage=3&Main=152941&Words=razor&Search=true#Post1686683

Og "Lowlight's video-rewiew http://www.youtube.com/user/SHLowlight#p/u/11/7pc-aov6G7g

AccurateShooter sier også et par forventningsfulle ord http://accurateshooter.wordpress.com/2009/10/06/vortex-releases-new-hd-5-20x50mm-tactical-scope/

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fornøyelig lesning! Jeg var inne på tanken om å kjøpe et slikt selv, men grunnet vanskeligheter å skaffe det via den danske importøren ble det en NF istedet. Kjøpte du over den fra Danmark eller USA.

 

De ringene, de fulgte med kikkerten? Utvalget i ringer til den typen 35 mm rør var sist jeg sjekket ikke akkurat imponerende.

 

Retikkelet synes jeg ved første øyekast ser noe "busy" ut, men dette er sikkert en vanesak. FFP er jo rett og slett en fornøyelse å ha, selv om jeg ikke har sett nødvendigheten av å ha det, enda. Min neste kikkert kan du ikke se bort i fra blir FFP.

 

Har du kikkerten i grønn, eller leveres den også i svart?

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Tetanus,

 

Jeg kjøpte den av Liberty Optics, rett fram som i linken ovenfor. Std. Nettbutikk - 1995daler. Ingen vanskeligheter av noe slag.

Ringene kjøpte jeg fra samme dealer, de kostet ca 200USD

 

Alt i alt var regninga på ca. 2300USD - som ble til 16 650,- eller deromkring når både forhandler, USPS, og staten hadde fått sitt.

Dyrt, men mye mindre enn Zeiss, Hensoldt og S&B, muligens i samme klasse som NF, og etter min tolkning bedre enn NF.

 

EBR2 retikkelet, det er busy... Egentlig vet jeg ikke om jeg heller ville hatt det? Men jeg er langt ifra å skyte på bevegelige mål uansett - men skal en skyte "moving chaos" daglig, så er nok det et godt valg.

Jeg har EBR3, og det er igrunnen helt greit, det er ikke i veien, øyet finner midten og filtrerer ut resten når det er midten du skal ha. Jeg har brukt "finmålinga" ytterst for å se hvor mye jeg skulle stille.

Med lys på er det småglorete, nesten på grensen til Las Vegas...

 

Fargen er litt udefinerbar, den er brun eller grønn (grun eller brønn) avhengig av lys, noen ganger er den nærmest svart men ikke helt svart likevel - brun eloksering er det nærmeste jeg kan kalle den.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nærbilder av ratta er ønsket :)

 

Inntil han poster bilde av sine så har du dette: http://www.vortexoptics.com/product/vor ... rad-clicks

Man kan kjøpe køstum ratt fra dem, klikk på bildet av rattet til høyre på sida så får du opp stort bilde.

Stilige saker, men på den andre siden så har det sin sjarm å merke rattene sine slik du har vist også da :)

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dette er nært nok, men det er dette, foreløpig

18062010027.jpg

 

De customrattene var jo køl-fine... men noe av det jeg liker at de er merka i plaine mrads - og det er 5, ikke 4 eller 8 eller 6, på en runde.

 

Vortexen sitter på Anny 64en, som sliter med å få bli med på stevnet 11., men jeg kan jo ta den med for det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Men det fins jo masse stash som passer på 11m spor, både luftgeværutstyr, Spuhr sine montasjer, har sett flere versjoner av skinner som går på Saueren..

Noe av det der må passe.

Blokkerer de utkasteråpninga er det bare å sage vekk biten over der.

 

Denne er 7.5mrad

IMG_2451.jpg

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=1579&hilit=prosjekt+salonggev%C3%A6r

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...