Jump to content

Endret treffpunkt, treningsammo vs jaktammo


ronnsol

Recommended Posts

Det betyr at rifla mi ikkje har problem. Den set nemnde patronkombinasjon, 10-skot, midt i skiva. Og enda betre er det at 140 grs CLU i 6.5x55 treff på samme plass når eg set i det løpet. 250 grs Rhino i 9.3x62 ligg 5 cm under. Så med 9.3 løpet innskote midt i treng eg ikkje justere kikkerten i det heile på jakt

 

Dette var dagens reklame for Schultz & Larsen :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Kaliberet er 30-06

 

Treningsammo:Remington UMC 150 grain

Jaktammo: Remington Premier Core-Lokt Ultra Bonded 180 grain

 

Problemet er ikke ammo, det er riflen som har problemet

 

 

Ok, så da bør jeg reklamere på rifla som er ett år gammel? Rart, samlingene er steike bra, så hvorfor setter den jaktammoen til venstre i forhold til det den gjør med treningsammo?

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikkje reklamere på rifla. Treffpunktendring mellom ulike kuler er heilt vanleg. Du kan få treffpunktendring med samme kule og hastighet, men med ulik kruttype.

Skyt inn rifla di med den jaktammoen du vil jakte med, og la treningsammoen treffe der den treff. Viktigaste er at rifla di samlar tilfredsstillande med ein og samme type ammo

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Kaliberet er 30-06

 

Treningsammo:Remington UMC 150 grain

Jaktammo: Remington Premier Core-Lokt Ultra Bonded 180 grain

 

Problemet er ikke ammo, det er riflen som har problemet

 

 

Ok, så da bør jeg reklamere på rifla som er ett år gammel? Rart, samlingene er steike bra, så hvorfor setter den jaktammoen til venstre i forhold til det den gjør med treningsammo?

Forskjellige kulevekter, forskjellige hastigheter-det er ikke ei rifle i verden som kan gi deg samme treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellige kulevekter, forskjellige hastigheter-det er ikke ei rifle i verden som kan gi deg samme treffpunkt.

 

joda, de finnes nok. Men jeg tror ikke det finnes en produsent som gir noen garantier på dette. Ignorant har helt rett i at dette forårsakes av våpenet, eller for å være mer presis skjevheter i våpenet. Alle våpen har slike i større eller mindre grad, og de gir opphav til pipesvingninger som vil kunne gi forskjellig treffpunkt med forskjellige ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellige kulevekter, forskjellige hastigheter-det er ikke ei rifle i verden som kan gi deg samme treffpunkt.

 

joda, de finnes nok. Men jeg tror ikke det finnes en produsent som gir noen garantier på dette. Ignorant har helt rett i at dette forårsakes av våpenet, eller for å være mer presis skjevheter i våpenet. Alle våpen har slike i større eller mindre grad, og de gir opphav til pipesvingninger som vil kunne gi forskjellig treffpunkt med forskjellige ladninger.

Tror fremdeles att den rifla ikke finnes! (snakker ikke om testbenker.)

Link to comment
Share on other sites

Forskjellige kulevekter, forskjellige hastigheter-det er ikke ei rifle i verden som kan gi deg samme treffpunkt.

joda, de finnes nok.

Med forbehold om at jeg ikke er skytter på benchrestnivå ser jeg iaf at min S&L Classic i 6,5x55 skyter 6 skudd på under 3cm - med 3 typer ammo: 2x140grains Fusion, 2x100grains Jaktmatch og 2x123grains scenar 830ms-skytterlagsammo. Dette har jeg gjort 3 eller 4 ganger; hver gang jeg har prøvd. Jeg ser ikke heller noe mønster i hvor de ulike typene treffer; mistenker derfor at en bedre skytter kunne samlet disse enda bedre. Jeg sliter seriøst med å konsistent finne tilbake til samme siktepunkt på slike runde baneskiver og har aldrig fått skutt på "egne" pappskiver med veldefinert siktepunkt/klisterlapp slik som det virker som om mange andre gjør (tror ikke det er tillatt der jeg trener; og til bukkejakt har jeg uansett følt meg godt nok innskutt slik som det er).

 

Mao tror jeg det er noe om snakken med forskjell på rifler (løp). Har sett mange på banen nå i sommer som ratter mye rundt mellom trenings- og jaktammmo - også på rifler som er mye dyrere enn min Classic. Det ser jo ut å være mye jobb for de som ikke har skutt så mye innen oppskyting; men dersom man skyter litt mer og tar seg jobben med å pugge inn (eller notere...) forskjellene mellom ulike ammotyper er det vel ikke mye jobb å justere sikte etter hva man skyter med. Selv om det er deilig å slippe :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jepp, du får samme treffpunkt med 3 typer ammo i rifla di, på en gitt avstand.

Det fins sikkert ikke er enn 20 typer til du ikke har testa ;)

 

Jeg har skutt mye med mange forskjellige våpen, og tør ikke gå god for at en rifle går likt med 2 forskjellige typer ammo.

 

Eksempel: i min sauer 200STR har jeg hatt ca 5 forskjellige 308win løp. I et av de hadde jeg 6 knepp forskjell mellom match ammo og NM60 (nato) på 100m fra løpet var nytt. Da det ble utslitt bytta jeg til et likedan løp (det var tilfeldigvis bare 41 nr etter så det må ha blitt produsert omtrent samtidig) å på det løpet hadde jeg nøyaktig samme treffpunkt på disse to ammotypene på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, du får samme treffpunkt med 3 typer ammo i rifla di, på en gitt avstand.

Det fins sikkert ikke er enn 20 typer til du ikke har testa ;)

Hehe, joda - slik er det jo. Men uansett moro (og praktisk for de holdene jeg planla på bukkejakten min) at de eneste tre typer ammo jeg har testet i riflen går såpass likt på 100m.

 

At disse ammotypene åpenbart ikke går likt på lenger avstand er noe annet; det er vel temmelig stor forskjell i BC på de ulike kulene, og attpåtil rusler vel kulene med lavest BC (antatt Fusion, iaf ikke Scenar) også langsomst av gårde. Dette skulle vel kanskje bety at Fusion går en anelse høyere på f.eks. 50 meter ettersom den dropper fortere enn f.eks. 123grain Scenar og har samme treffpunkt på 100m. På 200m burde vel Scenar ligge en god del over Fusion med 100grain Jaktmatch mitt mellom de.

Link to comment
Share on other sites

Nu var jeg lidt i drillehumør :wink:

Men der er faktisk mere sanhed i påstanden, end de fleste er klare over.

I den perfekte verden, vil der næsten ikke være træfpunktsafvigelse i sideretningen. Udelukkende i højden, afhængigt af flyvetid for kuglen.

At der så sjældent er tale om en helt perfekt verden, er en anden sag.

Der findes nok ingen producenter der giver den type garanti. Men der findes producenter hvor der er en væsentligt højere andel af de producerede våben, der opføre sig forudsigeligt.

Kodeorene er RETHEDog SYMETRI

Link to comment
Share on other sites

Kodeorene er RETHEDog SYMETRI

 

Korrekt. Men hvor? Hva er det som gir størst utslag på pipesvingninger? Slik jeg forstår det må det være symmetri i låsing som er avgjørende, sammen med stivhet på låskassen (ikke noe stort problem med moderne konstruksjoner). Det stemmer også med egne observasjoner etter lapping av klakkene på mauser.

Link to comment
Share on other sites

Kodeorene er RETHEDog SYMETRI

 

Korrekt. Men hvor? Hva er det som gir størst utslag på pipesvingninger? Slik jeg forstår det må det være symmetri i låsing som er avgjørende, sammen med stivhet på låskassen (ikke noe stort problem med moderne konstruksjoner). Det stemmer også med egne observasjoner etter lapping av klakkene på mauser.

 

Umiddelbart er min opfattelse at asymetri i trykbærende detaljer er den største kilde til pibesvingninger, dernæst rethed og symetri på piben, kombineret med et konstant og symetrisk stigningsforløb i riflingen (enhver retning af en rifling, vil medføre lokale usymetriske stigningsfejl)

Stivheden i låsekassen, er primært en fordel for overførsel af rekylekræfter fra mekanismen til skæftet, uden at det medføre en midlertidig bøjning af låsekassen under skudafgivelsen.

En anden måde at reducere rekyle og tryk forårsagede pibesvingninger er at spænde piben fast, og lade sluttstykke og låsekasse vibrere.

 

Ekstremt temperementsfulde konstruktioner, kan også levere god precicion, men der skal ofte jobbes markant hårdere, og træfpunkter mellem forskellige ladninger kan varierer markant, og uforudsigeligt.

 

Min yndlingstest for at kontrollere om en riffel er sund og pålidelig, er følgende:

vælg en ammotype som riflen skyder godt med.

Anbring 1 patron så den bliver markant kold

anbring 1 patron så den bliver tydelig varmere

Skyd så 3 skud fra pakken

skyd den ene kolde patron

skyd den varme patron

slut af med at skyde 1 patron, hvor der er smurt et tyndt lag olie på hylstret

 

Hvis disse 6 skud sigtet på samme mål, har en acceptabel spredning på under 2-3cm, så har du en sund og pålidelig riffel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...