Jump to content

Klassegrenser i NSF


Domino

Recommended Posts

Det er da vitterlig 2 personer som har skutt gullkravet i kongeriket i år (og neste år blir det 3, jeg har kjøpt fripistol). Hva med å sjekke fakta før man skriver?

 

Javel, 2 da. Hva så? Og hva med tidligere år? Poenget er at det er omtrent umulig å oppnå. Og OK, la oss se deg bli den tredje til neste år - med TOZ?

Link to comment
Share on other sites

Du skyter da A-kravet såpass ofte at det ikke kan være noen tvil om at du er i den klassen du skal være?

 

Uansett, så lenge Fellesreglementet sier at klassene bør være jevnstore så er det etter min mening NSF sin fordømte plikt å sørge for at det blir sånn. (topic)

Link to comment
Share on other sites

Det er da vitterlig 2 personer som har skutt gullkravet i kongeriket i år (og neste år blir det 3, jeg har kjøpt fripistol). Hva med å sjekke fakta før man skriver?

 

Javel, 2 da. Hva så? Og hva med tidligere år? Poenget er at det er omtrent umulig å oppnå. Og OK, la oss se deg bli den tredje til neste år - med TOZ?

Hehe, jeg ser jo at det er totalt 4 forskjellige skyttere som har skutt over 545 siden 2005. Ikke mange. Så jeg må nok trene mye for å oppnå kravet med min Baikal. Men har man sagt A så må man si B!

 

Ellers ser jo fripistol ut til å være et godt eksempel på hvordan intensjonen i Fellesreglementet ikke følges opp. Med nesten 5 ganger så mange skyttere i D som i A.

Link to comment
Share on other sites

Er en av de som var så "heldig" at jeg skjøt meg opp fra klasse d til a på en sesong. Jeg synes personlig at , som tidligere nevnt, det er litt for lett å havne i a-klassen. Etter min mening burde det enten øke prosenten et hakk eller to, eller innføre at man må skyte a-kravet minimum 2 ganger for å havne i den beste klassen.

 

Har gjort det samme, gått rett fra D til A i samtlige øvelser, og har vært et til to poeng unna pallplassering i KM/DM, og det er akkurat det som har fått meg til å tenke litt.

 

Fordi selv om man klarer A kravet så betyr ikke det at man har den erfaringen eller ferdigheten som skal til for å klare å hevde seg i en omskyting. Så på sett og vis så er man egentlig kanskje ikke i toppsjiktet før man har klart A kravet pluss litt til?

Link to comment
Share on other sites

Ellers ser jo fripistol ut til å være et godt eksempel på hvordan intensjonen i Fellesreglementet ikke følges opp. Med nesten 5 ganger så mange skyttere i D som i A.

 

Jeg er enig med deg i klasse grensene men ikke når det gjelder fripistol. Det programmet skytes av bare en håndfull entusiaster - og så har man noen som tar frem en fripistol under mesterskap, og de som bruker sportspistol. Dermed så havner alle i C og D klassene og du får en skjev fordeling.

 

Hvis du vil ha en jevn fordeling her så må f.eks A-kravet settes ved 500p - hvem er tjent med det? Og blir det noen flere som satser for det? Neppe, det er for gøy å skyte hurtigpistol - der kan du ihvertfall få deg en 8-er.

Link to comment
Share on other sites

Sannsynligvis er nivået i fripistol i Norge merkbart lavere enn nivået i f.eks. standard- og grovpistol dersom vi sammenligner oss med andre land. Og det er jo også forholdsvis få stevner i denne øvelsen. For mitt vedkommende har det nærmeste stevnet i fripistol (på 50 m) i 2010 gått 98 mil unna. Kanskje man må bevilge seg et par år til å nå gullmerkenivå? :?

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvis NSF mot formodning skulle velge å følge teksten i Fellesreglementet og regulere klassegrensene deretter, ville jo kun den beste fjerdedelen av skytterne til enhver tid være kvalifisert for klasse A. Etter min kjappe hoderegning burde dette sannsynligvis ikke omfatte stort mer enn 25% av skytterne? For de fleste (et sted over 70%?) ville det bli vanskelig nok...

Link to comment
Share on other sites

Men da vil jo motivasjonen for å klare neste klassekrav til dels være avhengig av landets øvrige skyttere og deres ferdigheter. Ikke bare egen dyktighet som skytter. Et A krav bør være noe å strekke seg etter på eget grunnlag, ikke hvor godt naboen skyter. Dersom vi hele tiden justerer kravene i forhold til svingninger i hvor mange skyttere som til en hver tid befinner seg i de enkelte klasser, tror jeg det er negativt for den enkelte skytter. Da klassetilhørighet fra år til år ikke basserer seg på hva man selv har oppnådd av resultater.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg egentlig har noen særlig sterke formeninger om dette, synes jeg i utgangspunktet det er feil at de forskjellige klassene har som mål å være jevnt store - klasseføring/inndeling burde etter mitt syn vært en pyramideform, istedenfor en mursteinsform, for å bruke ett dårlig bilde. :wink:

 

OT: I den grad jeg har noen ønsker rundt dette med klasseføring etcetera, er det at NSF tar kontakt med NJFF og kjøper deres modell for utstedelse av startkort, slik at dette kommer automatisk til medlemmene. Vi lever tross alt i 2010 og ikke i 1910, så penn og papirløsninger er noget utdatert... :mrgreen: /OT

Link to comment
Share on other sites

Men da må man endre teksten i reglementet! Man kan jo også tenke seg at det vil få den motsatte effekten: Dersom de jeg konkurrerer mot skjerper seg og skyter bedre, vil det bli enda vanskeligere for meg å rykke opp. Ergo må jeg forbedre meg mer enn de andre!

 

Hvis vi ser på Norge isolert sett kan det være at justering av klassegrensene vil gi en slik effekt, men vi driver tross alt en internasjonal idrett (vet at felt er nasjonale øvelser). Vi kan vel ikke si at Norge er en ledende nasjon innen pistolskyting, hvis vi da skal endre klassegrensene for å til enhver tid ha jevne klasser (noe som i mitt hode ofte vil bety en nedjustering av bla A-kravet), vil vi ikke styrke vår posisjon i forhold til resten av verden.

 

Jeg mener A-kravet må være noe å strekke seg etter og gi inspirasjon og motivasjon til trening for de som virkelig vil satse på pistolskyting som idrett. Det kan ikke være slik at vi legger lista for å kalle seg A-skytter slik at alle med en viss interresse for pistol som hobby klarer A-kravet med å trene 1 gang pr uke og skyte noen få stevner i løpet av året. Det er ingen menneskerett å være A-skytter (nei jeg skyter ikke i A i alle grener).

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg egentlig har noen særlig sterke formeninger om dette, synes jeg i utgangspunktet det er feil at de forskjellige klassene har som mål å være jevnt store - klasseføring/inndeling burde etter mitt syn vært en pyramideform, istedenfor en mursteinsform, for å bruke ett dårlig bilde. :wink:

 

/OT

 

Når det gjeld banestemner så er det få A skytter, men mange i C og D. Og sidan ein premierer klassevis så betyr det at dei beste skyttarane får små premier. Det typiske, i alle fall på våre kantar er at den desidert største premien går til vinnaren i klasse D. Gjerne med eit langt dårlegare resultat enn vinnaren i A og B. Personleg er eg ikkje så oppteken av premeiering, men eg synest ikkje dette er rettferdig!

 

Eg har tidlegare signalisert at eg ikkje heilt forstår vitsen med A, B, C og D klasser, men forstår det er mange som vil ha denne klassesettinga. Personleg hadde eg sett at ein droppa det. Skyt du same programmet på opne stemner, så bør du konkurrere i same klasse. Sånn som det er i NFPS.

Link to comment
Share on other sites

Neida, det er ikke noen menneskerett å være A-skytter. Spesielt ikke dersom man skyter alle grener: Selv skyter jeg bare en gren (pistol) og er heller ikke A-skytter i alle øvelsene. Men det blir litt kjedelig å være eneste A-skytter såpass ofte. Når det gjelder premiesummene, så foretrekker jeg stevner uten premiering. Det blir billigere å delta, og premier har jeg nok av.

 

I tillegg har man det prinsipielle, som opptar meg litt. Så lenge det står i Fellereglementet burde det etter min mening være slik. Eller så får man endre ordlyden i Fellesreglementet til noe slik som: "Klassekrav fastsettes etter Fagkomiteens forgodtbefinnende og uten nærmere begrunnelse." Da ville jo kart og terreng stemme besre overens... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...