Jump to content

hvor dyr hagle trenger jeg?


steffen

Recommended Posts

jeg har nå vært uten hagle i 2 år å trenger en ny o/u

har hatt en baikal o/u, og jeg var forsåvidt fornøyd med den, men hovedargumentet til dyrere hagler er at de holder lengre ved volumskyting.

 

jeg forventer å skyte 500-1500 skudd på leirduer, som regel 50 skudd hver gang

kanskje en uke med drevne fasaner, duer eller ender, opptil 100 skudd daglig i en uke.

og en pakke eller to til Norsk haglejakt.

 

så hvis vi sier ca 1000-2000 skudd årlig, hvorav 500 av dem på en uke.

 

hvilken prisklasse burde jeg sikte meg inn på?

holder en baikal?

jeg hadde egentlig håpet å slippe å kjøpe hagle i beretta 686 klassen

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å fyre opp stemningen;

 

Om det er billig og slitesterkt som gjelder-kjøp en Baikal. Eler følg med på bruktmarkedet, stadig godkjøp på bruket Beretta og Lanber.

 

Kjøp for all del ikke en billig, tyrkisk produsert børse, den prisen du må gi for en tyrkisk "Klikkomat-dobbelskudd special" inkluderer med stor sannsynlighet en god frustrasjon....

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Her er en link til en test med rimelige hagler "http://www.jeger.no/km_fil/3/2154353.pdf"

 

Så om du velger en Baikal eller Huglu (en av verdens største produsenter med ca 50 000 produserte hagler i året) tror jeg du vill ha mest glede av en som er mest mulig tillpasset deg når det gjelder Cast etc. ikke hva nabomannen sier eller tenker på skytebanen.

 

Wadcutter sier dette veldig treffende :D

 

Om hagla er tysk, spansk, italiensk, tyrkisk etc er likegjyldig det som teller til slutt er hva hagla koster deg pr skudd, og att du føler deg komfortabel med kvaliteten.

 

Lykke til med valget :D

Link to comment
Share on other sites

Var du fornøyd med Baikal, ingen grunn til å ikke kjøpe det igjen. Helt klart best og mest slitesterk i det rimelige segmentet. Vil du legge på noen kroner og se i bruktmarkedet er mitt råd å fokusere på Beretta, Browning, Miroku og SKB, da får du skikkelige slitere med god balanse, og de dukker opp i området rundt 10.000. Lanber er etter det jeg har sett helt OK, men jeg ser mange her på forumet klager på slitestyrken, i så fall tror jeg du er bedre tjent med Baikal.

Link to comment
Share on other sites

Huglu (en av verdens største produsenter med ca 50 000 produserte hagler i året)

 

Lada produserte en hel.. masse biler, skrot hver eneste en av de...

 

Om en tar en runde på div jakt/våpenforum vil en fort oppdage at i nesten hver eneste tråd om hagler som klikker eller smeller av begge løp på en gang handler om billige, tyrkiske hagler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke si noe om hva som er best, men jeg gikk for en baikal hagle og har ikke blitt skuffet enda. Det smeller hver gang, og den er fortsatt tight og fin i mekanikken, mulig den er noe tyngre enn mye annet, men jeg er nå ute i skogen for og få meg litt trim også :)

Link to comment
Share on other sites

Neineinei ikke hør på disse amatørene det du trenger er en Blazer F93 eller en brovning av noe slag (ikke den billigeste) og det samme med en berreta. Alt annet er bare dritt som du ikek treffer med eller som bare ryker med den bruken din....

Håper ikke dere selger noen av de overnevnte våpna i butikken du jobber.

Siden du kommer med slike uttalelser..

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Vil velge og tro at en får hva en betaler for til en viss grad.

Uansett hvilke merke en velger, noen merker kommer og forsvinner fort igjenn.

Visst en har ambisjoner om og bli Norgesmester så blir prisen deretter.

Er jo bare og se på hva eliten bruker og skyte med.

Vil uten tvil annbefale deg og kjøpe den dyreste brukte hagla du ser deg råd til.

En kan jo foreks for 5-10 få hagler som har kosta 20-30 ny.

Det er bedre enn ei ny til 5 uansett hvordan en snur det.

Kjøp pent brukt så får du mest for pengene dine.

Har selv hatt ei Beretta 682 Gold Sporting.

Skal du skyte mest leirduer kjøper du deg ei konkurranse hagle.

Skal du jakte mest skjøper du deg ei.... ja konkurranse hagle da også. :wink:

Hvilke merke som er og annbefale finner du selv ut.

Hvor går smertegrensa di..,.?

Hvor mye kan du være villig til og legge i dette?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå hvorfor noen kan forsvare billige hagler som mange vet er dårlige? er det ikke like leit å stå langt inne på vidda med knekte tennstifter og andre funksjonsfeil på en hagle som på en rifle :?:

Dere må jo på liv og død ha dyre kikkerter på riflene deres akkurat på grunn av dette men hva er forskjellen spør nå jeg :?:

Link to comment
Share on other sites

Tror de aller fleste jegere ville klart seg med en kikkert til 2000. Det blir bare for dumt å generalisere. Å si at alle våpen som blir produsert i Tyrkia er dårlige er i beste fall latterlig. Selvfølgelig er(bør) en hagle til 30000 være bedre enn en til 3500(som min tyrker kostet). Om man ved samme vedlikeholdsgrad skyter 10 ganger så mange skudd med hagla som koster 10 ganger så mye tviler jeg sterkt på. Det er jo tross alt det trådstarter spør om. Hagla mi har gått mange skudd uten tull, men så har den fått pleie etter bruk også. Skulle likt å se en hagle gå 10 ganger så mange skudd.

 

Om du derimot vil ha en hagle som folk kommenterer og skryter av på skytebanen er det jo en annen sak. Der jeg kommer fra er det et ordtak som heter: Fint ska det være, selv om halve ræva henger utenfor. Dette til ettertanke.

Link to comment
Share on other sites

hvor dyr hagle trenger eg?

 

det spørsmålet er ikke verre en baikal, alle kan skyte me star å den smeller alltid. 4000kr har du hagle som funker!

 

men så kommer det der me alt andre ting, stokk, balanse, utsmukking vekt osv.

ingen trenger enn hagle til 20 000, det er bare noen små forskjeller å det svir i pengaboka bare for å få den lille ytelsen.

 

det du må tenke på er økonomien, er det vits å bruke mangfoldige tusen på en hagle?

trenge eg virkeli den dyreste hagla.

 

personeli er eg dum nokk til å kjøpe hagla til 10 000, sjølv om eg hadde klarte meg mer en fint med star.

Link to comment
Share on other sites

Tror du må lese inlegget en gang til Chiefen.v-2. Om jeg opptrådte uklart kan jeg presisere at jeg ikke siktet til Baikal, men til de som kjøper latterlig mye dyrere hagler enn de strengt tatt trenger.

 

Når det er sagt så er vel trådstarter en som skyter såpass mye at det nok kunne forsvart å legge noen lapper i en hagle. Men som nevnt av en annen i denne tråden så blir det nok skytterøkonomisk gunstig å gå for en rimelig og heller skifte ut jevnere.

Link to comment
Share on other sites

Hvor går smertegrensa di..,.?

Hvor mye kan du være villig til og legge i dette?

jeg har ikke smertegrenser når det kommer til våpen, kunne godt dratt kortet på en hagle til 300.000kr

hvor mye budsjettet er er en helt annen sak.

 

slik jeg ser det så er det mer et spørsmål om tid enn om penger, hvor lenge er jeg villig å vente.

hvis jeg gir meg selv ca 1-2 år, så burde jeg få skrapt i sammen nok til en flunkende ny beretta 686(av de enkleste utgavene).

men jeg vil ha en hagle nå med en gang.

slik jeg forstår det av de første postene, så har det ikke noe for seg å kjøpe billig-mellomklassehagler som lanber, lincoln, sabatti etc.

 

men med de lave prisene til xxl så får jeg en baikal inkludert søknadsgebyr og frakt for ca 3200kr

pussesett, futteral, og 4-5 pakker eley vismut har jeg liggende.

hva om jeg kjøper en baikal nå(de tusenlappene er glemt når neste lønning kommer inn uansett).

så oppgraderer jeg heller til noe bra om 1-2år, når jeg har spart opp litt penger.

Link to comment
Share on other sites

Ta en runde i de butikkene du har i nærområdet og se hva de har av nytt og gammelt.

Se innom de store kjedene sine nettsider. Så finner du noe som passer lomeboken og deg.

Kjøper du en rimelig hagle så har du anledning til å få smidd kolben slik at den passer deg. Kjøper du et dyrt våpen er det ikke sikkert at du vil tilpasse det til deg av redtsel for å ødlegge fint treværk.

Baikal er det biligste på markede, men der er og andre merker som er gode bruks våpen med prislapper på under 5000 kr.

Link to comment
Share on other sites

men med de lave prisene til xxl så får jeg en baikal inkludert søknadsgebyr og frakt for ca 3200kr

pussesett, futteral, og 4-5 pakker eley vismut har jeg liggende.

hva om jeg kjøper en baikal nå(de tusenlappene er glemt når neste lønning kommer inn uansett).

så oppgraderer jeg heller til noe bra om 1-2år, når jeg har spart opp litt penger.

 

Vil helst annbefale deg og spare litt til så kan du kansje få noe slikt i stede

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23320196

Eller gått for noe slikt

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=16963

Og begynt og spart til noe slikt

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23880831

Denne siste fikk eg veldigt lyst på selv... :lol:

Den siste er basert på at du sa at det var der du kom til og bruke den mest.

Bare husk, du får mere våpen for penga visst du kjøper brukt... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Lada "produserer" en hel del biler, regner med at resten av innlegget ditt er like godt dokumentert så det gidder jeg ikke kommentere :D

Hater når folk skal henge seg opp i baggateller på forum. Det har seg slik at LADA fortsatt produserer biler, det kan faktisk se ut som om de kommer til Norge igjen (http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=26608&tid=10) :lol:

Grunnen til at vi ikke ser "nye" ladaer i Norge er at LADA ikke var sugne på å følge sikkerhetskrav som kom i EU-land 8)

 

Beklager offtopikk her men følte bare en trang til å rette på rettere :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...