Jump to content

Det ultimate fyrtøy - IMCO lightere


norwegianwiking

Recommended Posts

for et par år siden eller så kom jeg over en Imco Simplex Super som lå og slengte på jobb.

Brukte den et par ganger til og fyre opp røyk, og studerte den litt, mest fordi den hadde en interessan utforming.

 

Fant senere ut hva merket var, nemlig IMCO, et firma som har lagd lightere siden 1918:

http://www.imco.at/en/

 

IMCO_Triplex_Super_Lighter.jpg

 

Utseendemessig (ett år på Design og Håndverk, og jeg begynner å tenke ord som estetikk og design :shock: ) er disse interessante, funksjonsmessig er de geniale. Og i tillegg skal de være betydelig bedre enn zippo, da bensinen i disse ikke fordamper på 5-6 dager blant annet

 

*virker som det ikke går an og embedde youtube*

 

Men ikke faen om jeg finner noen butikk som fører dem i kongleriket i farten.

Link to comment
Share on other sites

LassaRonson :lol: heter de heromkring.

Kombnert med en lommefull av "englepikker" altså brukerdoser (porsjonspakker) i gummi med ligtherbensin holder de hele sesongen.

Jeg kan bekrefte at de holder bedre på drivstoffet enn Zippo, og de er etter min ringe mening bedre i bruk.

Med ny veke holder min ca 12 dager før den damper tom. Etterhvert som veka svekkes holder den noe lenger.

 

Men den samme Badddassfaktoren som Zippo har de riktignok ikke. Imponerende bartriks er det også stutt med.

Prisen, når du kan finne en , er svært mye hyggeligere enn Zippo, og langt mer realistisk.

 

Dessuten får du mange "hva er det der?" -Har ikke opplevd det med Zippo...

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Hehe, gamle lassaRonson'en, ja. Duverden for en mimrefest du har satt i gang oppi knotten min. Min gamle, numere avdøde bestefar (som røyka og måtte sette av ene beinet pga. nedsatt blodsirkulasjon noen år før han strøyk med, han sto med ene beinet i grava, men så kappa de av akkurat det beinet) brukte en sånn en. På den tiden da jeg var ung og dum og rulla Petterøe's foretrakk jeg helt klart slike framfor den digre, klumpete, tungvinte og lettere blodharry Zippoen som i tillegg dampa tørr mye kjappere. Også var det mer stil med bensinlighter enn med en Bic til tross for at den ikke egna seg særlig til å fyre sigarer eller piper (det lukta litt bensin av sigaren etter at man hadde tent den med bensinlighter), også var det litt upraktisk å komme til nedimellom never og papir når man skulle fyre kaffebål. Morsomt å se at de fremdeles er å få tak i.

 

Bensinligher har jeg nå slutta å bruke siden jeg ikke røyker og dermed trenger fyr bare sånn en sjelden gang i blant. Da går det gjerne en to-tre fyllinger pr. opptenning, så nå går det i fyrstikker eller engangslightere :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...