Jump to content

Montasje til Anschütz


fat_dog86

Recommended Posts

Jeg har ei Anschütz 1516 på tur (22 WMR), samt en brukt kikkert medfølgende stålringer til weaverklakker. Børsa har 11 mm spor, og er borret og gjenger for klakker. Som jeg ser det har jeg da tre muligheter for å få disse sammen, og er litt usikker på hvordan jeg skal gå for.

 

1 Kjøpe nye ringer og sette på 11 mm sporet i kassa.

2 Kjøpe weaver klakker for å skuru på toppen av skinna.

3 Kjøpe weaver klakker for å sette på 11 mm sporet.

 

Hvilken av mulighetene ville dere gått for?

Om første, anbefalinger til 30 mm ringer til 11 mm spor, som svelger en Kahles 2,5-10x50 uten mer klaring enn nødvendig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville helt klart ha kjøpt montasjer som passer direkte i de sporene som er frest i låskassa. Det er noe av det som får meg til å gremmes, er å se baser skrudd på toppen av låskasser som har integrerte spor.

 

Det er et fint tysk gevær, som fortjener en tysk montasje....

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Oppfølging av denne gikk i glemmeboka. Jakta kom så alt for fort, så eneste løsning tilgjengelig som lagervare ble valgt - klakker skrudd på kassa (attpåtil i alu - fysjamei!).

 

Kikkerten var tiltenkt å gå videre til et anne prosjekt som aldri ble noe av, og denne børsa skulle bare inn på snarvisitt. Børsa liker jeg godt, så den blir værende med ny kikkert. Kahlesen byttes mot en nett liten Swarovski AV 3-9x36, så debbe trenger nye ringer...

 

Jeg tror lave blir høye nok, men kan være jeg må opp på medium? Skal ikke bli noe problem med hevearmen som på CZer. 1" ringer for 11 mm spor i alle fall. Hva anbefales?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte ringer til min Anschütz .22 lr (1416?) på Ebay for under hundrelappen inkl frakt. Holder i massevis til den i hvert fall.

 

Trenger man egentlig noe dyrt til slike børser? Jeg treffer der jeg skal jeg, og .22 lr (og Wmr for den saks skyld) er ikke akkurat kjent for å være rekylmonstre.

 

Her er de jeg kjøpte: http://cgi.ebay.com/Scope-Mounts-1-Rings-11mm-Dovetail-Rail-M2302-/170525839843?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item27b421d1e3. Kikkerten som sitter på er en Sightron SII 4-16x42AO, og de passer akkurat. Er ca 5 mm ned til basen til jernsiktet. Mulig 50 mm objektiv går om det ikke er justerbart objektiv.

Link to comment
Share on other sites

Rekylen er ikke problemet, men idioten som bærer børsa går på tryne av og til, og jeg anser aluminium som ubrukelig materiale i gjenger. Den der blir uansett for høy, forsiktet er kappet vekk, så baksiktet skal også fjernes. Skal ha den så lavt som mulig, og denne er enda mindre en din.

Link to comment
Share on other sites

Fan, Leupold leverer sine laveste kun til 3/8", ikke 11 mm. Jeg vil ha denne så nært nedpå som mulig, om så at jeg må file i linsebeskytterne for å ha klaring.

 

EDIT:

Medium bestilt. Lavere enn mediumringene normalt blir inkl baser, så da blir ikke så gæli høyt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...