Jump to content

blåmerke ved hagleskyting


kto08

Recommended Posts

har for en liten månede siden kjøpt meg en Sabatti short. skutt ca 500skudd med den på leirduebanen, ligger på rundt 17 treff. 22 treff sist jeg var å kosa meg :) men det jeg plages med er at etter ca 75 skudd så ender jeg opp med ett realt blåmerke på kinnet mitt. skjønner ikke helt selv hva jeg gjør feil. (vel blåmerket dukker som regel opp dagen derpå) føler selv at hagla sitter bra, får ett bra siktebilde når den er i anlegg osv...

før jeg kjøpte denne haglen så har jeg prøvd en del andre, og jeg har som regel endt opp med ett "idiotmerke" på kinnet mitt.

ser jo selv at dette ikke vil bli ett problem under jakten da jeg neppe vil skyte så mye på en dag som det gjøres på skytebanen, men det er fortsatt meget irriterende.

 

noen som har noen tips om dette, eller bare har lyst til å mobbe meg så slå dere løs ;)

Link to comment
Share on other sites

Ett blåmerke kan jo tyde på at du får ett slag på kinnet, trenger jo ikke å være noe enormt vondt, men etter 2-3-4 serier vil jo mange slike små slag utvikle seg til ett skikkelig blåmerke. Men det er nok helt sikkert en bitteliten feil i montering, altså at du ikke har 110% kontakt mellom kinn og kolbe. Eller rett og slett at du får FOR god kontakt, altså at du slår deg selv under monteringen.

 

Kan være så mangt :)

Link to comment
Share on other sites

Mange som skyter konkurranse (altså myyye) mener at kinnkontakten skal være så god at det nesten gjør vondt før du trekker av. Har du full kontakt vil nakkemuskulaturen på støtet og ikke kinnet.

 

Skyter du dobble duer? Om du skyter kun ei, bruker du øvre eller nedre pipe? Nedre gir rekylbevegelse tilnærmet rett bak, og er derfor ment som førsteskudd (eller eneste skudd om du skyter enkle duer), mens den øvre gir en del munningsvipp, og derav mer vertikal bevegelse på kolben. Bare se linja fra løp gjennom stokken.

 

Kjenner ikke til børsa, men short høres ut som en lettvekter - lettere vekt gir også mer rekylbevegelse i våpnet.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan også skyldes utformingen på kolben. Rekylen skal mest mulig rett bakover. Er toppen av kolben din vinklet mot kinnet dit slik at kolben slår oppover vil du få mer rekyl i kinnet enn om kolben "sklei" rett bakover mot skulderen din.

 

Litt dårlig forklart, men jeg håper du skjønner hva jeg mener. Det er som nevnt også svært viktig å ha god kontakt slik at ikke rekylen slår, men bare dytter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

takker for alle svar. sabatti short er en lettvekter ja, 2.8kg ca. har kun skutt leirduer med det nederste løpet, enkelskudd.

Tenker jeg skal prøve å ha den "ferdig" montert neset gang jeg skyter leirduer, så får jeg se om det blir merke etter 75 skudd. ser for meg at, om jeg ikke får merke etter skyting der jeg starter med kolben i kinnet. så er det vel måten jeg "hiver" den opp på som er litt for brutal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med en Beretta lightweight og er oppe i flere tusen skudd med den. Det er ingen tvil om at den sparker mer enn en med standard vekt så det skal mindre til å få et blått kinn med den. Jeg tror aldri jeg har skutt over 50 skudd med den uten å kjenne det i kinnet etterpå. Slik er det bare, men det går over.

Fordelen kjenner du bokstavelig talt når du har gått på støkk med den noen timer løftet og klar og får låne en med standard vekt.

Link to comment
Share on other sites

Det med at det er positivt med blåmerke er nok satt litt på spissen.

 

For meg høres det ut som du har litt feil pitch på kolben. Pitch er forsåvidt et mål som er litt komplisert (men dessverre blant de viktigste målene på hagle), men du finner en del informasjon på nettet. I grove trekk har det med at rekylen skal gå rett bak i skulderen, og ikke vippe haglen opp (eller ned).

Link to comment
Share on other sites

Hei, kanskje har du en kolbe som er for kort. Eller/også kan du ha en for nedover- og foroverbøyd utgangsstilling. Begge deler kan gjøre dette, og du vil før eller senere rett og slett bli redd kolben. Been there, done that..... (Sjekk kolbelengden og rett deg "litt" mer opp.) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...