Jump to content

Lade 3006, Partizan


Münsterjeger

Recommended Posts

Ifølge ladeboken har kuleformen mye å si i forhold til kruttladninger.

Jeg sitter og skal finne ladedata for nevnte kule, Partizan SP 18 grs.

Jeg som er så fersk tør ikke eksperimentere meg frem til en god startladning.

Det varierer i Vihta sin ladetabell et par grains rundt 50 for en kule på 180 grs.

Det er nok ikke mye, men det at jeg kun har ladet 223 gjør meg kanskje en smule overnervøs for å forsøke meg frem på egenhånd. På 223 utgjør 2 grains en god del. ;-)

 

Noen som har erfaring med å lade kula?

Trenger startladning for N160.

 

For øvrig, den kula jeg sikter til, er det den samme som den berømte Partizan Nova Grom? Mener den fikk hederlig omtale her inne for en stund siden. Folk var hvertfall veldig spent!

Link to comment
Share on other sites

Hva slags kule er dette? Hvis det er en vanlig kule (ikke homogen) så er 50 grain med N160 lite på en 180grains kule.

Jeg ville prøvd med 55grains. Jeg endte opp med 56 grains på 186grains jaktkule i mitt våpen, så 55 grains på en 180 kule må gå fint og det er også oppgitt som startladning i ladeboken for kuler på 180grain.

Link to comment
Share on other sites

Ladeboka sier 55-57 med N160 på alle 180grains kulene, regner med du har skaffet deg ladeboka forresten? :wink:

Du kan gå litt under om du vil men jeg ville ikke gått helt ned til 50. Tror nok en ladning på 54-55 grain er svakere ladet enn mesteparten av fabrikkammo som er i handelen.

Link to comment
Share on other sites

Har lest den (utg. 6), mang en gang før jeg i det hele tatt turde ta i pressa. Hehe.

Sitter med boka nå, så da ender nok opp på 55 grain i første omgang.

 

Ringte fatter, og våpenet var en eldgammel Remington. Modellen stod ikke på våpenkortet hans.

Han har skutt mengder med fabrikkammo i den. Han iriterer seg over sure ammopriser, og der sitter jeg da, og skryter av denne hjemmeladingen.

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg. Skal få fatter til å sende meg et bilde.

Kan også få sagd opp en på langs med løvsaga.

 

 

Er for øvrig denne: http://www.hjemmelading.no/produkter/1188467871/1207568112/1213890602/180gr_sp

Sier ikke stort mer enn det jeg allerede har oppgitt.

Når jeg ser på prisen, er vel ikke dette Nova Grom. Den kostet 3,5 kr for et par år siden. Har vel ikke sunket i pris siden da.

Link to comment
Share on other sites

Kula er ei helt vanlig blyspiss som er tilnærmet lik Hornady Interlock i utvendig utseende. Genial treningskule til reinfigur/elgfigur og oppskyting da den bare koster 1,- stk!

 

 

Da er jeg spent på hvem kule jeg faktisk har bestil. Jeg betalte 2,50 pr. kule.

Blir nok lading til helgen.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle stikke innom jaktdepotet og kjøpe meg meg noen slike etterpå. Men lurer på hvilket rhino krutt som kan passe, siden jaktdepotet ikke har Vihtavuori.

Noen som vet hvilket krutt og hvilke startladninger? Skal lade de i 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Har også kjøpt disse kulene hos Jaktdepotet til 1,20 - ladet opp 25 stk i går - fikk helt fin presisjon i .308 og Tikka T3 på 100 m. (3 skudd liggende under 2 tette klistrelapper)

 

Det syns jeg er bra til å være en veldig rimelig kule - dog kanskje ikke ideell kule å bruke på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, kjedelig å ikke få målt :cry:

Jeg har heldigvis egen måler men har ikke sett annet enn Vihtavuori krutt i nærheten. Gjør forsåvidt ikke noe, det er ganske billig og det er jo veldig bra også.

Hva er prisen på Rhino kruttet da? N160 har jeg kjøpt ned i 425kr/kg og synes det er veldig billig :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Min erfaring er at partizan ikke er glad i høye hastigheter. Sotingen er et tegn på lavt trykk, men det skal også sies at Vihtavuori soter litt mer enn F.eks Norma uansett.

Men om du har N-150 krutt liggende ville jeg ha prøvd ut fra 48-50 grs med dette.

Det gir en raskere trykkoppbygging i kammeret enn n-160 samtidig som hastigheten holdes fra ca 770-810 m s

 

Forøvrig kan det tenkes at du bør sette kula litt dypere for å unngå soting hvis problemet vedvarer.

Link to comment
Share on other sites

Har nå ladet opp en ny batch.

Ladedataene er som følger:

180 grn Partizan SP

55 grn. Viht. N160

CCI 200 LR

COL= 81,4mm

 

 

 

Hvordan høres dette ut?

Har gått opp 2 grns på kruttmengden, samt satt kula 2,1 mm lenger ned i hylsa.

Som sagt, så sotet den forrige ladningen helt bak til kragen. Jævlig mye sot.

Setter pris på tips til den nye ladningen. Er den OK? Eller er jeg over en rød grense?

Kikket litt i Viht. sin ladetabell, og maksladninger på andre kuler i samme vektklasse lå litt over 55 grns.

 

Jeg ser også at jeg har rotet en Normahylse inn i serien. Vil dette ha noe å si? Er jaktpatroner. De øvrige hylsene er Federal.

Link to comment
Share on other sites

Ja, er det jeg har hørt også.

Første ladnignen var basert på tips fra forhandler.

 

Nå er hylsa fyllt helt opp til halsen. Så det nærmer seg komprimert ladning. Men nå sitter kula relativt dypt også. :-)

 

Tusen takk for info! Har utrolig stor respekt for dette, så spør heller 14 ganger for mye, enn den berømte ene gangen for lite. :-)

Link to comment
Share on other sites

heisann..

min "god-ladning"

våpen: cz 550 lux 30-06

mauser m98 30-06, kappet pipe m/hausken std

Sett kula til nederste kanten på kula (båndet som er som forsterkning, som går rundt kula)

VV N-160 57grain, bra presisjon og ganske safe i mine børser. bra sopp på hjort.

55grain synes jeg blir litt for "slapp",

 

Men som nevnt tidligere så er dette min ladning, fungerer for meg. Finn selv ut, hva som passer for deg, uten å¨implisere min info som er nevnt her.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Kjøpte denne kula på Jaktdepotet på Fauske. kr 1,2 betalte jeg. har skutt en del med denne . Jeg syns jeg får grei presisjon med denne. tar som regel skjærefiguren på 100m med hodeskudd. så god nok for meg. lader denne med

Rhino 22 som jeg ble anbefalt.

lader nå 56,7gr

setter kula til underkant av rilla.

får da målt ca 806m i mitt våpen.

Tennhette : kjøpte også Federal 210 men den virker til å være en tøddel større enn CCI 200 så slet med å få den skikkelig inn. hylsa ble liksom stående å vippe med federal hette i. .. med CCI går det bra.

Det som er er at vi er to stk som skyter med denne ammoen. har ikke fått målt hastighet på hans gevær enda.

Vi tenkte vi skulle prøve oss frem for å få litt billigere ammo slik at man lettere kunne få skutt mye uten å føle at man blir ruinert.

Har nå ladd med en innsettingsdybde og en COL som går i begge geværene, som er gamle HV Mausere.

Er det noen som har et forslag eller to til hvordan vi skal gå fram for å lade en ladning som går best i begge våre gevær?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...