Jump to content

Ha med ikke-jakt-hund på jakt?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Går en del på støkkjakt. For nesten et år siden fikk jeg meg en boxer, som nå er 11 måneder. Han elsker jo å være i skogen, og det er jo veldig synd om jeg ikke kan ha med han på jakt...

 

Er det noen erfaringer rundt dette? Går for det meste på hare og rype-jakt.

 

Tenkte at jeg kan jo bare feste han i bånd til sekken og kommandere han til å gå bak meg hele tiden.. Evt. ha han i langline og prøve å la vær å skyte han når noe flyr opp/skvetter opp.

Link to comment
Share on other sites

Det går, men det er vanskeleg. Det mest hensiktsmessige for jakta sin del er å ha bikkja i band rundt livet etc. Der "øydelegg" hunden minst for jakta. Dette forutsetter at bikkja ikkje rykker i banden når du skal skyte.

Eit problem her er at dette går nok kraftig ut over hørselen til bikkja.

 

Ein stor fordel med å ha med bikkja er at du har ein grei ettersøkshund etter skadeskoten fugl etc.

Link to comment
Share on other sites

...Ja vil ikke ødelegge hørseln hans. Er vel omtrent det han har igjen av sanser.. Ikke noe særlig godt syn dessverre.

Du mener sikkert at hunden er 11 år og ikke 11 måneder? Siden du skriver ovennevnte?

 

Nei nei.. Men boxere har generelt dårlig syn.. Kan kaste en flaske 10 meter forran han, og virker ikke som han ser den..

Link to comment
Share on other sites

Her er det vel snakk om å prioritere riktig tror jeg.

 

1. Denne hunden vil mest sannsynligvis ha det mye bedre i skogen uten skudd rundt seg, og vil kanskje ende opp som skuddredd og ikke fullt så glad i skogen etter første skuddet. (Sier her kanskje, da det jo er umulig å si hva som skjer.)

 

2. Du vil ha bedre utbytte av både støkkjakt (og evt posteringsjakt) uten hunden rundt deg. Den vil skremme ut viltet i god tid før du ville gjort det om du gikk alene. Pluss at med en hund i beltet eller generelt bundet til kroppen er du "sårbar" i skuddøyeblikket. Hvis boxeren din finner ut at den vil jage etter haren du støkker, kan skuddet ditt gå i en retning som er umulig å forutse, fordi din venstre hofte blir dratt frem (høyre hvis du er links :D ).

 

Så jeg vil nok dessverre foreslå at du kan dele disse to gledene i to, bruk en dag på jakt, og dagen etter med hunden din.

 

Tom Marius

Link to comment
Share on other sites

Går fint det. Lær hunden komandoen "gå bak". Har sett folk som har hatt med seg dobbermann på jakt slik. Komandoen er også mye brukt i fuglehund miljøet av folk som har med seg flere hunder på jakt.

Du bør nok gradvis vende hunden til smell før du tar den med deg.

Link to comment
Share on other sites

Her er det vel snakk om å prioritere riktig tror jeg.

 

1. Denne hunden vil mest sannsynligvis ha det mye bedre i skogen uten skudd rundt seg, og vil kanskje ende opp som skuddredd og ikke fullt så glad i skogen etter første skuddet. (Sier her kanskje, da det jo er umulig å si hva som skjer.)

 

2. Du vil ha bedre utbytte av både støkkjakt (og evt posteringsjakt) uten hunden rundt deg. Den vil skremme ut viltet i god tid før du ville gjort det om du gikk alene. Pluss at med en hund i beltet eller generelt bundet til kroppen er du "sårbar" i skuddøyeblikket. Hvis boxeren din finner ut at den vil jage etter haren du støkker, kan skuddet ditt gå i en retning som er umulig å forutse, fordi din venstre hofte blir dratt frem (høyre hvis du er links :D ).

 

Så jeg vil nok dessverre foreslå at du kan dele disse to gledene i to, bruk en dag på jakt, og dagen etter med hunden din.

 

Tom Marius

 

Her kan man og forebygge og faktisk klare å sammensveise disse to gledene, mener nå jeg. Når det gjelder at han kan bli skuddredd så er det meget lett å forebygge. Ta med bikkja på skytebanen, la den ligge i bilen på litt avstand. Flytter så bilen nærmere, og til slutt tar han ut. Sørger for at det er ro og god stemning. Dette har jeg gjort.

 

Og dette med at han kan dra, joa, er tildels enig. Men tror ikke det skal så veldig mange korreks til før han forstår at han ikke skal gjøre noe som helst før jeg gir beskjed. Han er veldig flink til å gå bak, evt. på siden, på kommando.

 

Går fint det. Lær hunden komandoen "gå bak". Har sett folk som har hatt med seg dobbermann på jakt slik. Komandoen er også mye brukt i fuglehund miljøet av folk som har med seg flere hunder på jakt.

Du bør nok gradvis vende hunden til smell før du tar den med deg.

 

Enig i dette. :) Har lært han denne kommandoen for lengst. Den kommandoen som sitter best spikret i Plutos hode er "være her". Da går han ikke en eneste cm. forran meg uansett hva som skjer. Men gå bak er litt mer tvilsomt, men han går i allefall ikke forran meg. :)

Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt boxer i familen, som elsket å være ute i skogen. Tror ikke det hadde vært problem å ha hun med på jakt, annet enn hørselen. Du behøver iallefall ikke bekymre deg for at den skal stikke etter dyr (hvis din boxer er like lite interresert idyr som min var), boxeren vår fant kun fugl innenfor 10 meter (hvis den i det hele tatt fant de) tok konstant bakfot, og i de tilfellene da det kom rådyr e.l så hun bare teit på de før hun trasket videre. Eneste den faktisk har jagd var en hare i 100 meter. Derimot blåbær var interresant, gikk og spiste på det så fort hun fant en tue!

Link to comment
Share on other sites

Hehe, gøy med boxer jakt-historier.. :)

 

Tror ikke min er mega-interessert i andre dyr han heller.. Værre med andre hunder, det er virkelig tingen det..

 

Nei jeg får bare prøve meg litt fram tenker jeg. Blir det bare krøll, så får han vente hjemme.. Men er synd om jeg skal ta en 2-3 dagers jakt-tur, så er det dumt om han må sitte på hytte/i teltet lenge av gangen..

Link to comment
Share on other sites

....Da må jeg bare spørre om hvorfor en jaktinteressert person som du gikk hen og skaffa deg boxer? :D

 

Hehehe, ja det kan du si...

 

Nei var mange grunner til det; kjenner rasen godt fra før, og det er overhodet ingen raser som kan sammenlignes gemyttmessig til boxerne, og jeg liker gemyttet dems. Samtidig så har jeg og god kjennskap til settere fra før, og de blir en tanke for vill for meg.. Hadde en onkel som drev opplæring av irsk setter til rypehund.. Han hadde alltid 4-5 irsk settere, og de er i overkant ernergisk for meg..

 

Og de harehundene, som f.eks beagle blir for små for min smak :P Men beagle er nydelige hunder, så er ikke utenkelig at det blir en slik neste gang.. Eller kanskje tilogmed en setter, men da må jeg flytte fra Oslo først :P

 

Men bevares, godt spørsmål altså ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja ja, nå har du boxer, og jeg skjønner at du vil gjøre det beste utav det. :wink: En kjenning hadde en Golden Retriever som han hadde i bånd rundt livet på fjellrypejakt. Han lærte etterhvert å tolke bikkjas signaler når den markerte rype. Så det på ørene og litt stivere gange og fast blikk i retning rypa. Med god dressur så kunne han fint bruke bikkja på jakt.

 

Forøvrig vet jeg av mange raser med minst samme gemytt som boxer! :D

Link to comment
Share on other sites

Gemytt er en konstant, ikke en smakssak. :)

 

Og settere skal være energiske, de ville jo ikke vært settere hvis de ikke var det. :D Og det er lettere å trene dem til å løpe 6-7 timer hver dag når de er såpass energiske. :)

 

Og ja, jeg har hært om golden retrievere som brukes både til elghund og delvis til å markere rype i fjellet, så alt er mulig. :) Lykke til med "jaktboxer" :)

Link to comment
Share on other sites

Gemytt er en konstant, ikke en smakssak. :)

 

Og settere skal være energiske, de ville jo ikke vært settere hvis de ikke var det. :D Og det er lettere å trene dem til å løpe 6-7 timer hver dag når de er såpass energiske. :)

 

Og ja, jeg har hært om golden retrievere som brukes både til elghund og delvis til å markere rype i fjellet, så alt er mulig. :) Lykke til med "jaktboxer" :)

 

Er det konstant? Da har jeg faktisk misforstått litt hva gemytt er.. Skal wiki litt her.. :lol:

 

Ja selvfølgelig må de være ernergiske, hvis ikke hadde de fungert dårlig.. Og som sagt, er faktisk mulig jeg blir å skaffe meg en setter eller annen fuglehund som min neste hund.. Ting må bare stabilisere seg litt her først :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ett gemytt er nok ikke konstant i ordets rette forstand, må nok seg meg slått der. Men rasens gemytt er en konstant med variabler, hvis det går ann å si det slik. :D

 

Og ja, hvis man skal anskaffe seg en hund, kanskje spesielt en jakthund, er det en fordel å ha det godt og stabilt rundt seg, med mulighet til å bruke mye tid på hunden, og ikke minst, ha plass til den. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor trenger hunden så stor plass å bevege seg på inne? Det er jo en grunn til at man har bur og dyret sover jo 17 timer i døgnet hvis den får lov, så hvorfor ikke ha en setter? :D

 

Jeg forstår at det kan bli en utfordring under den værste valpetiden, men bortsett fra det ser jeg ingen problemer med 50kvm og setter. Så lenge man ikke har barn selvsagt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bodd 2,5 år på hybel/hytte/2-roms leilighet i Umeå med laika. Så lenge hun får noen turer for dag, så merker man ikke at hunden er i huset. Så lenge nabokatta ikke går forbi vinduet den ser ut av... Og laikaer er vel ikke kjent for å være de roligste og lateste hundene i skogen. Så det at ivrige jakthunder må være like uhåndterlige innendørs er jeg overbevist tvert imot!!

 

Bror min har jaktet mye med en blanding av collie/bordercollie. Den har markert fugle som bare det, jaget hare (stort sett uten los) og er rovviltskarp til tusen. Lever i troa at det meste kan brukes så lenge man starter jobben tidlig nok, og at det vedlikeholdes, men et visst snev av viltinteresse bør jo hunden ha.

Link to comment
Share on other sites

Nei ser det ikke som noen umulighet, men jeg føler personlig jeg ville mestret hunden bedre hvis jeg hadde hus med hage.

 

Da Pluto var valp bodde vi i en sokkel-leilighet, og du verden det var deilig å ha plen like utenfor husdøra, i samme etasje...

 

Er forøvrig ikke noe kjempefan av bur-bruk, men det er så, og ikke minst en annen diskusjon!!! ;)

(Har bur selv, men det sover han i kun om natta, med åpen dør)

 

Føler og at å ha en hund med litt lavere aktivitetsnivå passer meg godt i den situasjonen jeg er i nå, med jobb og studier.. Men er man dedikert nok, får man det naturligvis til.

 

Tror ikke samboeren min hadde blitt overhappy for å få en setter inn i leiligheta :P

Link to comment
Share on other sites

Før jeg flytta inn i huset jeg bor i nå (200+ kvm og 4,4 mål tomt) så bodde jeg i leilighet på 70 kvm og omtrent 5 kvm med plen utenfor med en setter. Så lenge man har regler for hvordan oppførselen skal være inn, trenger det ikke å være noe problem. Vi hadde f.eks. ned imot 30 minusgrader i vinter, dette førte naturligvis til nesten en uke uten noe særlig mosjon på den stakkars beinete setteren :mrgreen:

 

Men iom at vi hadde regler for at han skulle være rolig når vi var inne, tok han ut kos istedet for trim. :) Var en kjempehyggelig uke. :) Og bikkja var like rolig (begynte å bli veldig oppmerksom på når jeg gikk mot døra de siste to dagene da, men hvem hadde vel ikke blitt det?) :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...