Jump to content

NM Jaktfelt 2011


Påsan

Recommended Posts

Jeg ville nok ikke kuttet ut jaktfelt totalt, men ville funnet meg en ny skytesport som jeg kunne satset litt ekstra på i årene fremover. Det vil ikke motivere meg personlig å bytte gevær og kikkert. Da må de i såfall lage ei jegerklasse med frie grenser på tyngde og kikkertforstørrelse, men da er jo denne unødige diskusjonen i gang igjen.. Men selvfølgelig slenger jeg meg med på en og annen jaktfelt som klubben selv arrangerer for jakttreningens skyld. Utover det hadde jeg blitt passiv.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

mener det må være plass til både sporter og jeger klassene. tror vel det er nødvendig for å samle nok folk, både for et økonomisk

overskudd på stevnene. og for å få flere ildsjeler til å dra lasset i de lokale lagene. kan nok være enig i at det kunne vært kåret 2 norgesmestre. skyter selv i jakt klasse. neste år går jeg opp i jakt a, så derfor er jeg inne på tanken om å skyte en cup i sporter

. og en i jakt klassa. jeg skyter nok både for lite og har nok ikke utstyr til å tøffe meg i noen av klassene. men vil fortsette å

å skyte jakt med blaser r8 prof fordi det er den jeg bruker på jakt, da vil jeg gjerne trene en del med den rifla.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lurt litt på en ting...

Hvor mange av dere sporterskyttere (eller sporterskyttere dere kjenner) hadde helt kuttet ut jaktfelt dersom disse klassene forsvant? Ville de ha funnet seg andre grener innen skyting, eller ville de ha stilt opp i jegerklassen?

 

Og gratulerer til alle som gjorde det bra i NM!

 

 

Jeg hadde nok helt sikkert gitt meg med jaktfelten ( og all arrangeringen av den ) , men tror kanskje jeg hadde fortsatt med elgbaneskytingen. :forvirra: Her er det akkurat den samme klasseinndelingen ...men ikke noen som klager på den ( enda hvert fall )

Link to comment
Share on other sites

Skal hive på meg skytterbunaden på Kongen i helga,(så sant det ikke regner) så får jeg se om dem siste poenga kommer med hjelp av bunaden. Eller om man bare rett og slett må trene 8)

Norgesmesteren i jaktfelt burde slik navnet lyder vært en i jaktklassene, sjelden folk drar til skogs med skytterdress :wink:

Men det er nå slik at det er skytekonkurranse, så tja. Alle blir ikke fornøyd uansett :D

Link to comment
Share on other sites

jaja da er surmulinga starta at.at det burde være 2 tittler er jeg enig i for at det ikke skal være forskjellige fordeler .men når den ene luringen etter den andre mener sporter nermest skal forbys er jo helt lavpanna undermål tenking.i steden for og rette pipa mot værandre i jaktfelten så er det viktigere som det blir sagt her at en seriøst retter et seriøst hendvendelse mot landsmøte om forslag til regelendring vedr 2 norgsemester tittler. den beste vinner uansett,du reiser ikke bare på et stevne og fyller ei løype uten videre,di har ikke jeg hørt om. jaktfelt er en konkuranse gren og det må deltagere snart ha fått øya opp for,om du ikke er tilbakeståene da. roger hansen klemte til med 150p på nm og det er jaggu en topp prestasjon og det står det respekt av.men her ligger det nok mye trening bak og ikke minst så sitter det veldig mye i det at roger satser seriøst innen skytesporten.for og ta litt om stevnet vi skal ha på bøverlunden så kårer vi beste jeger og beste sporter, her bruker vi 3 skillefigurer med poeng.da kan ikke folk surve over forskjeller på den delen da.om folk møter opp da altså.eller så er det ikke så viktig hvor mye en surver her eller mener jeg.det er rom for alle inna jaktfelten slik den er i dag,og nå får survinga her kansje komme ut i noe mer konstruktift som gjør at flere vil satse på dette. dette blir mye surmaga skriving men vi har da forskjellige synspunkter en del her på kammeret.synd om en skal falle ned på ei klasse "jegerklasse" skal vi kutte ut e2 klassa i samme slengen,di er jo så gammle så di sitter på alle hold.her er det muligheter for at vi kan ende opp med en mester . eller d1 for den del.nei en må bare takle og og være på det nivået mann er enten det er sporter og 50x og skinnklær eller en er en halvfull elgjeger med uinnskutt børse med ambisjoner om diger pokal.takk

Link to comment
Share on other sites

Sporter klassen vil nok aldri bli borte, selv om noen ikke takler at andre har på seg skytedress når dem bedriver sin hobby!

Burde være en smal sak og få til NM tittel i Jeger klassen i tillegg skulle man tro. Da må vel alle bli fornøyd.

 

 

Dem med uinskutt børse er dem som klager på at løypene er for vanskelige og :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg riktig nok hatt et opphold på 3 år.

Men skal jeg drive på med dette aktivt, blir det som sporter.

For meg er dette en sport - og starta med dette totalt uavhengig av jakt.

Det er også en tanke for framtida. Ungdommen nå starter med konkurranseskyting lenge før de i det hele tatt har lov til å gå på jakt!

Link to comment
Share on other sites

Eneste måten å finne ut om det sitter to skudd i et hull på, er å se på støvkanten på pappen. Er tolken satt i denne, er det ikke mer å se etter.

Er det mulig å illustrere dette på noe vis? Finnes det bilder eller tegninger som viser hva man skal se etter? Hadde vært grei å kunne.

Har dessverre ikke bilde. Men skal se om jeg får til en tegning en dag =)

Link to comment
Share on other sites

8) Selvsagt skal man ikke forby sporterklassen! Det blir for dumt. Jeg er i mot alle forbud som dukker opp i alle sammenhenger, og hvis et ble oppfattet slik, så var det nok på grunn av ting ble satt litt på spissen.

Men jeg står fortsatt på barrierene for at Jaktfelt skal være Jaktfelt, og at en totalvinner av nettopp et JAKTfelt-stevne skal komme fra en jeger-klasse!

I alle fall, sålenge det skal skytes med ulikt utstyr i finalen!

Jeg KAN være tilbøyelig til å endre min mening, hvis det kommer noen gode argumenter som overbeviser meg om noe annet. Men de uteblir, ser jeg! :lol:

Og argumenter som; "det hjelper ingenting, men jeg bare liker å skyte med skinndress". er totalt bak mål. Selvsagt hjelper det! Kanskje ikke om du plutselig får på deg slikt utstyr, som noen "ville låne bort" her, men etter litt bruk.

Jeg har i alle fall vondt for å tro at folk har på seg dette for at det er behagelig. Det høres i alle fall ikke slik ut! :lol:

 

Litt moro å se hvem som taler mest FOR, og i mot! :winke1::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Klart vi skal la sporterskyterene leve. Vi trenger hverandre, og at vi slenger litt med leppa til hverandre må i hovedsak sees på som kameratslig spøk.

Klart dere sporteskyterte føler dere tråkket på tærne av utrykk som forskalingsdress og stjernekikkert.

Samtidig synes jeg det er arogant nok når en sporterskytter hevder at det er den beste skytteren som blir norgesmester.

Personlig tror jeg at prestasjonene til de beste skytterene i jaktklassen er helt på høyde med prestasjonene øverst på lista i sporterklassen.

Det ekstra utstyret i sporterklassen bidrar til resultatet det er det vel ingen som nekter på. Samtidig er det vel heller ingen som nekter på at trening og egene fredigheter betyr mer.

Det er helt greit at det er slik, vi kan jo alle velge å invistere i sporter utstyr og bytte klasse om vi vill.

Jeg liker derimot ikke at alle vet at det er forskjell på forutsettningene, og at vi skal overse de ulike rammebetingelsene når det kommer til NM tittelen.

Den moralske vinneren er den som har gjort den beste prestasjonen.

Her ligger problemet, hvem kan avgjøre hva som er den beste prestasjonen.

Det er ikke lett, men å uten videre slå fast at det er en sporterskytter som har gjort den beste prestasjonen, blir feil.

Like feil er det at sporterskytterene skal få eie tittelen, Norgesmester i jaktfeltskyting.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg står fortsatt på barrierene for at Jaktfelt skal være Jaktfelt, og at en totalvinner av nettopp et JAKTfelt-stevne skal komme fra en jeger-klasse! sitat Buster

 

Hvem skal vinne et elgbanestevne da??? Elgen? 8) Her må jeg til det kjedsommelige repetere meg selv : Det er akkurat de samme klasseinndelingene her, men ingen som sier noe på det.

 

Det virker også som det er denne NM tittelen i jaktfelt som er sårest. Jeg forslår at NM hvert år er kun lov med jegerklasse.....så kan resten av stevnene i året ha de klassene som er i dag. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vel egentlig ikke at hverken skytterklær eller kraftig kikkert har så fryktelig stor betydning på elgbanen?

Med mindre du samler på innerfemmere så har du 25 cm i diameter på 100 meter til å sikte på for å oppnå max poeng. Noen som er vant til å skyte med skyteklær må gjerne korrigere meg, men jeg tror som sagt ikke at sporterskytteren har så all verdens mye å hente med sitt utstyr verken på fasthold eller bevegelig.

 

Der ligger gjerne årsaken til at det klages lite i forbindelse med elgbane når det gjelder sporter vs. jeger.

Link to comment
Share on other sites

på elgbane så har nok ikke skytterbukse og jakke så mye betydning,her er det like viktig og treffe med svingen i hofta,og da må du nesten ha det såpass ledig i hofta så du ikke blir hemma av buksa. kunne det ikke for og være samarbeids villig gjort slik at det veksles om norgesmester tittel fra år til år .og så er det den beste i vær klasse i finalen som stikker av med tittel.det er jo ikke godt og komme i jaktklær og vinne finalen i et nm. dette er ikke lett så lengi det skal være kun en total vinner etter finale skytinga.her må det til tenking og kansje noe gode forslag for regel endring til neste mulighet for endring av regelværket.for min egen del så vil jeg skyte sporter så lengi jeg sats som jeg gjør nå.og når eg evt trappe ned så vil jeg skyte i jeger klassa,ikke at det er lettere og være i toppen her men da skyter jeg mest for den sosiale siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...