Jump to content

NM Jaktfelt 2011


Påsan

Recommended Posts

Da er jeg vell tilbake i en god og varm stue.

NM ble på det nivået jeg er 134p.

Runden ble en våt opplevelse. Regn var det fra start til mål, men slikt vær er vi vandt til her vest.

Ble immponert av skytteren ved siden av meg. Fers skytter i klasse B 150p, vellkommen i klubben vår.

Stanplassledere og arangører skal få ros av meg. Ingen opphengninger, klare komandoer. Vel Blåst.

 

Alle mine 8 yttertreff satt til høyre, noen så tett på streken at jeg registrerte at anviserne brukte tid og tolk på treffene.

Men opperatøren er ikke så god som han burde være :P:P:P:shock:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En ting er de faktorer som spiller inn, og som fler har nevnt, skjer ofte at skyttere gjør feil.

 

Men jeg synes det tyder på noe lav kunnskap angående anvising av skiver.

- Når en protest kommer så skal anviser og skriver se på skiva på ny. På protesten på måren i laget jeg var i, gjorde ikke anviser/skriver noen ting. Er ikke det hensikten med en protest at anvisere skal se på skiva på nytt?

Disse anviserne ga heller ikke svar på sambandet, og standplassleder/skriver måtte spørre 5 ganger før det kom svar:

- Meldingen kom over radio: Skuddene var tolket for å sjekke antall skudd. En tolk skal ikke brukes for å sjekke

antall skudd. Tolk skal brukes til å se verdi. Det man skiller antall skudd på er støvkanten rundt på pappen. Er tolken satt i skiva har du ikke sjangs til å se antall skudd.

 

...forøvrig er jeg av mening om at hvis du er så god at du kan skyte så tett, er du også god nok til å skille skuddene. Men samtidig kan det sitte to skudd i ett hull sjøl om alle hullene ikke er i kontakt med hverandre.

 

 

Greit, man kan tråkke gjennom råtten snø, men jeg forventa ikke akkurat et gedigent hull som nådde til langt over kneet midt på min anviste plass... Skal ikke alle ha tilnærmet like standplassforhold?

 

Må vel også kalle det litt beklagelig at et hunkjønn vinner mansjettknapper og slipsnål... Neste NM blir det premiering med øredobber og sko med stiletthæler ;-)

 

Det var det negative; Ellers har ting vært greit gjennomført. Koselig stemning, god skyting og krevende forhold som vi fra flatbygda ikke er like vant til :-)

Link to comment
Share on other sites

Men jeg synes det tyder på noe lav kunnskap angående anvising av skiver.

- Når en protest kommer så skal anviser og skriver se på skiva på ny. På protesten på måren i laget jeg var i, gjorde ikke anviser/skriver noen ting. Er ikke det hensikten med en protest at anvisere skal se på skiva på nytt?

 

Hadde akkurat samme problem, på måren. Var bombesikker på jeg så et innertreff ekstra i kikkerten min, og protesterte, men de gikk ikke engang tilbake til skiva mi, bare sa det var det som gjaldt.

 

På rådyret fikk jeg beskjed om 3-3 og protesterte ikke, men de rettet det likevel til 5-5 etter å ha anvist skiva etter meg også. Må ha vært en av lapperne som plutselig oppdaget to ekstra innertreff. Merkelig at det er mulig...

Link to comment
Share on other sites

Da er NM over for denne gang for min del. Kjempebra arrangement med god standplassledelse, trivelige folk i løypa og godt tilrettelagte forhold - og når været i tillegg viser seg med oppholdsvær og null vind så skal i alle fall ikke jeg klage! At resultatet ble som det ble har kun med operatøren og gjøre ;)

 

Jeg har truffet en hel bråte med kammerfolk og det er utrolig hyggelig å se ansiktene bak nickene :)

Link to comment
Share on other sites

ja da er en endelig hjemme at.stevnet gikk ikke helt etter planen,ble litt mye vind for min del og hadde vel rett og slett stang ut på rådyret,sitter greit og får da bynt serien sjekker at jeg er på rett skive og gode avtrekk helt til 4 skudde,da drar ei vindkule i og det smeller i kanten mot yttertreff,selvsagt 5/4.men sånn er det .videre så steller seg opp på jerven og det er freskt i kasta så jeg velger og dra ned på 24x for og roa litt,2 skudde så kommer det selvsagt mer vind og da går skudde rett uta poeng sirkel 5/4 og 19poeng etter jerv holdet så merker ikke jeg mer til vind,bare jævlig mye regn men det skal jeg leve med. på langholdet så velger jeg og legge meg og det sitter godt 47poeng på siste holdet skyter som jeg pleier da tar jeg ned mella vært skudd og da sitter det fin samling.146p er vel ikke godt nok,men trøste meg med at tross alt så var det ugunstig forhold fredag i forhold til lørdag.men surt og ikke være med i finale.må takke arrangør for et fint stevne,selv og værgudene ikke var på våres side denne gangen. gratulere magne-rune-ronny med vel fortjent pallplasser.sniper arne sette også total pers poengmessig med finalen.gratulere

Link to comment
Share on other sites

Takk til Enebakk-gjengen og Lykke for en kjempekoselig helg med mye + på den sosiale biten.

Skytingen var under pari som ellers i år. En helbom på første holdet var demotiverende. Rista i hele kroppen på første holdet og det ble bare 4-4 der. Utilgivelig!

131 totalt er under det forventede men så lenge 375 og Hansen var enda dårligere er det jo et plaster på såret. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En ting er de faktorer som spiller inn, og som fler har nevnt, skjer ofte at skyttere gjør feil.

 

Men jeg synes det tyder på noe lav kunnskap angående anvising av skiver.

- Når en protest kommer så skal anviser og skriver se på skiva på ny. På protesten på måren i laget jeg var i, gjorde ikke anviser/skriver noen ting. Er ikke det hensikten med en protest at anvisere skal se på skiva på nytt?

Disse anviserne ga heller ikke svar på sambandet, og standplassleder/skriver måtte spørre 5 ganger før det kom svar:

- Meldingen kom over radio: Skuddene var tolket for å sjekke antall skudd. En tolk skal ikke brukes for å sjekke

antall skudd. Tolk skal brukes til å se verdi. Det man skiller antall skudd på er støvkanten rundt på pappen. Er tolken satt i skiva har du ikke sjangs til å se antall skudd.

 

...forøvrig er jeg av mening om at hvis du er så god at du kan skyte så tett, er du også god nok til å skille skuddene. Men samtidig kan det sitte to skudd i ett hull sjøl om alle hullene ikke er i kontakt med hverandre.

 

 

Greit, man kan tråkke gjennom råtten snø, men jeg forventa ikke akkurat et gedigent hull som nådde til langt over kneet midt på min anviste plass... Skal ikke alle ha tilnærmet like standplassforhold?

 

Må vel også kalle det litt beklagelig at et hunkjønn vinner mansjettknapper og slipsnål... Neste NM blir det premiering med øredobber og sko med stiletthæler ;-)

 

Det var det negative; Ellers har ting vært greit gjennomført. Koselig stemning, god skyting og krevende forhold som vi fra flatbygda ikke er like vant til :-)

 

 

I henhold til NJFF sitt regelverk, skal tolken både brukes for å skille antall skudd, og skuddenes verdi ;)

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg få gratulere Morten Åsheim med seieren, og som Norgesmester i JAKTfelt 2011!! :roll:

 

Mye enig her Buster, 2 kåringer hadde vært på sin plass med tanke på uretferdigheten ved finaleskyting.

 

Er det noen andre som reagerer på premienivået i spesielt lagskyting? Utstrakt bruk av sponsorartikler kan overdrives, ref bilpolish og hjulvinne, hehehe :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er også enig i at det burde vært delt ut 2 norgesmestre tittler, spesielt i finaler har sportere skyttere en fordel i forhold til jaktskyttere. Men jeg trur det vil komme en jaktskytter som blir norgesmester en gang i framtiden. Skal ikke mange år tilbake for å finne en jaktskytter som var god nok til å blir norgesmester.

Det var et bra nm arrangørmessig, men skytingen var glemt etter sistehold.

Syntes ikke premiene var så veldig bra, burde stått nm på de, vart for mye gavepremier. Men 1 premien var fin syntes jeg, hadde ikke veldig sansen for andre og tredje premien i hver klasse. Var noen premiere en har bruk for i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Er også enig i at det burde vært delt ut 2 norgesmestre tittler, spesielt i finaler har sportere skyttere en fordel i forhold til jaktskyttere. Men jeg trur det vil komme en jaktskytter som blir norgesmester en gang i framtiden. Skal ikke mange år tilbake for å finne en jaktskytter som var god nok til å blir norgesmester.

 

Der er du inne på nettopp hovedproblemet.

Det FINNES antakelig gode nok jaktskyttere, men de settes tilbake med et idiotisk handicap!! Mange av de som skyter sporter, og er i toppen, er antakelig gode nok til å skyte uten jekkestropper og skistøvler, og vil gjøre det bra uansett. Men er ikke dette JAKTfelt da?? Ikke DFS -felt. Der kan du prøve å komme med jaktrifla di, så får du se om du blir Norgesmester der, hvis du skulle være så heldig å banke skinndressene. :roll:

Eller still opp med gromrifla di, med to-fot, og se om du blir Skytterkonge....... :lol:

 

Jeg synes hele regelverker er sørgelig patetisk, og det at de ikke ønsker å konkurrere på likt grunnlag er bare så alt for trist, for sporten!! :?

Link to comment
Share on other sites

Og så var vi i gang igjen.. Alltid er det noen som skal fyre opp om diskusjonen rundt skytterklær, stjernekikkerter og 7kg-geværer. Skjønner ikke problemet helt jeg. Blir det mindre jaktfelt av at folk skyter i skytterklær?

 

Ser problemet med NM, men ellers er da overhodet ikke dette noe problem? sportere konkurrerer i sporterklasser mens "jegere" konkurrerer i jegerklassene. Har man lyst til å satse litt på sporten, så er da bare bra med ei sporterklasse? For min del hadde jeg gått rett til DFS hvis jeg måtte strippe geværet for både kikkert og lyddemper.

 

Vi ser på nm at JA-skyttere får 150, noen skjøt 50 i finalen. Så de er helt klart på lik linje. Men jeg våger å si at de ikke trener på langt nær så mye som de beste sporterskytterne.

Link to comment
Share on other sites

Brodsjø, nå er du på gyngende grunn synes jeg. Hvordan kan du mene å si at en jaktskytter som faktisk klarer 150p i NM løypa trener betydelig mindre enn de beste i sporter klassene?? Spør du meg er det helt klart en større prestasjon å skyte 150p i jaktklassen enn i sporterklassen. Personlig ser jeg ingen problemer ved at vi har en sporterklasse i jaktfelt, det fører bare til større bredde og flere deltagere. Det som er feil er at jaktskytterne må konkurere med sporterskytterne i finalen på NM. Dette er jo ikke konkuranse på like vilkår! Jeg er heller ikke i tvil om at det er et høyere profesjonalitetsnivå blant sporterskytterne prosentvis, men de beste i jaktklassene trener nok også en god del. Jeg kommer til å gå over til sporter B neste år, ganske enkelt fordi jeg nå vil rykke opp i jakt A, så da tar jeg heller steget litt videre med mer utstyr. Hvorfor? Jo, ganske enkelt fordi jeg har tro på at jeg vil skyte bedre ved hjelp av spesielt skytterjakke ved stående skyting. Om jeg i løpet av noen sesonger i sporter ikke føler jeg har den nytten jeg håper på så går jeg muligens tilbake til jaktklassene.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt på gyngende grunn og de med 150 i JA i NM trener så klart, men jeg tror nok at det satses betydelig mer i sporter-klassene enn i jegerklassene. Det er nok kanskje også en naturlig konsekvens av klasseinndelingen..? Prestasjonen til JA-skytterne er uten tvil veldig bra og meget imponerende.

 

En mulighet hadde vært to NM-gull, men da forsvinner vel litt av sjarmen? Og vil det bli noe annerledes enn i dag med kåringen av beste jeger?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg sa brodsjø, så er jeg av den oppfatning at det prosentvis nok er en høyere profesjonalitet i sporterklassen, så der er vi enige. Jeg ser et stort problem med dagens ordning, og det er at vinneren av NM kåres med felles finale, og vinneren der får hvert femte år kongepokal. Det får aldri beste jeger. (så fremt han da ikke klarer bragden å vinne mot alle sporterskytterne i finalen). Derfor er beste løsning slik jeg ser det 2 vinnere.

Link to comment
Share on other sites

Sporter vs jegerklasse.

 

Synes reglene med sporter og jegerklasse er helt greie. Hvis man slår sammen klassene vil man alikevel få den samme "eliten" og de samme vinnerne. Av og til kommer det en "slenger" og vinner en stor konkurranse fordi programmene på jaktfelt og elgbane er så "enkle". Det er litt "bingo" over disse grenene. Mange tror de har muligheten til å skyte fullt og derfor kommer mange på stevnene.

 

Med dagens krav til rifle i jegerklassen synes ikke jeg det er noen forskjell på sporter og jegerklasse. Eneste mulige "handicap" 12x på kikkerten. Ellers er det ikke noe problem å lage en supersporter under 5kg. Jeg synes det er ganske morsomt å se hvor mange som feilbalanserer børsene med overvekt på kikkerter, mekanismer og skjefter. Grunnen til at mange skyter med 7kg rigger er at Sauer STR er billig og tilgjengelig. Det er ikke noe problem å lage ei 5kg børse med 97% av Sauerens skyteegenskaper. Det koster bare mer penger.

 

Innenfor ISSF er vektkravet på viltmålrifler 5,5kg. Vi har aldri veid Sauerene som kommer. Det er ingen som synes at en tung Sauer gir noen fordel. De fleste synes den er dårlig balansert..

 

Jeg har akkurat anskaffet en "supersporter" som går i jegerklassen. Sauer 202 med alu kasse, 67cm matchpipe og 12x fast Leupold. Jeg tror jammen den går under 5kg med 70cm 21mm pipe også. Det er ikke mye jaktrifle over den men den går i jegerklassen. Denne rifla er bare et eksempel på "ekstremismen" som kommer hvis sporteklassen blir avviklet. I gamledager skjøt jeg en full size Steyr SSG når vektkravet var 4,5kg. Jeg er ganske sikker på at jeg hadde skutt bedre med den idag enn jeg ville ha gjort med en 2"x4" STR. Steyr'en hadde "vektløst" skjefte lett kikkert og perfekt balanse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det som jeg synes er mest oppsiktsvekkende er at det er de jegerskytterne som ikke skyter så godt som klager mest på skytterklærne! Til dere vil jeg si at det er nok forskjellen i treningsmengde som utgjør den største forskjellen, ikke skytterklærne! Jeg har aldri hørt en JA-skytter som skyter 46'-48-50 klage på skytterklærne, men så trenger de det kanskje heller ikke siden de skyter like bra uten. :)

 

150p uansett klasse er meget bra, og uten støttende bekledning og diger kikkert synes jeg dette er en vannvittig stor prestasjon. Det er enkelt og greit bare å ta av seg hatten for slik skyting!

Link to comment
Share on other sites

Det går nå rykter om at Jeger skytter Roger Hansen, som er børsemaker er mye på banen å skyter og trener en del.

Reidar Starnd som skøyt 150, skyter 30 skudd om morgen og 30 skudd etter jobb gikk det rykter om,

Holmbro skyter også mye.

man ser det gir resultater,

så det handler mest om å være fortrolig med våpnet, ha dagen og takle nærvene.

Link to comment
Share on other sites

Sporter vs jegerklasse.

 

Synes reglene med sporter og jegerklasse er helt greie. Hvis man slår sammen klassene vil man alikevel få den samme "eliten" og de samme vinnerne. Av og til kommer det en "slenger" og vinner en stor konkurranse fordi programmene på jaktfelt og elgbane er så "enkle". Det er litt "bingo" over disse grenene. Mange tror de har muligheten til å skyte fullt og derfor kommer mange på stevnene.

 

Hvor har du dette fra? Meg bekjent har aldri en skytter i jaktklassen vunnet NM i jaktfelt? At mange tror de kan fylle må være en tanke ganske uerfarne skyttere må gå rundt med. Om en ser på resultatene fra årets NM var det vel 7 av 751 som fikk 150p. På et normalt stevne på Østlandet er det som regel en 2-3 som får 150p. Ofte bare sporter A skyttere, men innimellom også en fra jakt A. Så at folk flest dukker opp på jaktfelt fordi det er så lett at de regner med å fylle anser jeg som tull. Det er da også hevet over en hver tvil at en skytterjakke og eventuelt en skytterbukse faktisk hjelper ved stående skyting? Hva gjelder rifle er jeg mer enig, jeg har en Sauer 202 i Tyristubbenstokk, og føler den kan levere varene så godt som en 200 STR, men det er "alt det andre" som også hører med da vet du. Ellers har jeg liten forståelse for din beskrivelse av 200 STR. Om denne var så dårlig vil jeg tro DFS hadde standarisert på noe annet, samtidig som de fleste sporterskyttere ville funnet noe annet. Balanse er forøvrig lett å påvirke ved hjelp av blylodd strategisk plassert i stokken.

 

Sniper-Arne, du har helt rett i at treningsmengden er helt avgjørende, men det er jo ikke det vi diskuterer nå. :D Jeg antar at du ikke vil gi avkall på skytterantrekket på neste stevne? :winke1:

 

Svaret fra sporterskyttere når denne saken diskuteres er ofte at alle står fritt til å skyte i den klassen de vil, så da er saken grei slik den er i dag. Men, all den tid reglene faktisk forbyr en jegerskytter å ta på seg skytterjakke eller å skru opp kikkerten i finalen så er dette en soleklar form for diskriminering! Jeg personlig trener alt for lite til å kunne hevde meg i toppen uansett hvilken klasse jeg måtte finne på å skyte i, men jeg synes dette prinsippielt er helt feil.

 

Gaupejeger, det du sier der er jo mye riktig det, men jeg har til gode å høre en sporterskytter åpent si at han tar på seg å skyte like godt uten som med skytterantrekket! Ergo, antrekket hjelper!

Link to comment
Share on other sites

AMEN! I innlegget til gaupejeger er det kort oppsumert det viktigste for å lykkes innen skyting etter min mening.

 

1. Trening for å komme opp på ett teknisk bra nivå. Når har kommet hit er det de andre 2 tingene som beestemmer resultatene dvs.

2. Sterk i hodet dvs. takle å skyte godt under press og å ha kontroll på nervene

3. for å lykkes helt må du ha dagen og å skyte "stang inn". Det er INGEN som skyter midt i på alle skudda og har god margin ut til kanten på innertreffet på alle skudd. Spør de som skjøt 150 på NM og som skjøt 50 på finalen. Om jeg ikke husker feil var det ingen av de på 1,2,3-plassene som hadde 50 i finalen heller :)

Link to comment
Share on other sites

Sniper-Arne, du har helt rett i at treningsmengden er helt avgjørende, men det er jo ikke det vi diskuterer nå. :D Jeg antar at du ikke vil gi avkall på skytterantrekket på neste stevne? :winke1:

 

Nei, men argumentet med at skytterklærne er noe styggedom osv blir alltid trukket frem av folk som kunne ha mye å hente på å trene, så derfor mener jeg at poenget mitt holder vann. Det er klart skytterklærne hjelper, det er derfor de brukes, men jeg er helt sikker på at de fleste som skyter i A hadde skutt bedre enn mange av de som klager mest, selv uten den støttende bekledninga :lol: Hvorfor? Jo......fordi de trener.....selv om de sier noe annet da selvfølgerlig :) Jeg har enda til gode å treffe på en A-skytter som innrømmer at han har trent.....pussig egentlig...

 

Mulig det at vi ikke diskuterer dette nå, men trening er alikevel den viktigste kilden til å lykkes innen det meste, også jaktfeltskyting.

 

For ordens skyld, jeg kan godt skrive det igjen, det mest rettferdige hadde vært å kåre to NM-mestere.

Link to comment
Share on other sites

Sporter vs jegerklasse.

 

Synes reglene med sporter og jegerklasse er helt greie. Hvis man slår sammen klassene vil man alikevel få den samme "eliten" og de samme vinnerne. Av og til kommer det en "slenger" og vinner en stor konkurranse fordi programmene på jaktfelt og elgbane er så "enkle". Det er litt "bingo" over disse grenene. Mange tror de har muligheten til å skyte fullt og derfor kommer mange på stevnene.

 

Hvor har du dette fra? Meg bekjent har aldri en skytter i jaktklassen vunnet NM i jaktfelt? At mange tror de kan fylle må være en tanke ganske uerfarne skyttere må gå rundt med. Om en ser på resultatene fra årets NM var det vel 7 av 751 som fikk 150p. På et normalt stevne på Østlandet er det som regel en 2-3 som får 150p. Ofte bare sporter A skyttere, men innimellom også en fra jakt A. Så at folk flest dukker opp på jaktfelt fordi det er så lett at de regner med å fylle anser jeg som tull. Det er da også hevet over en hver tvil at en skytterjakke og eventuelt en skytterbukse faktisk hjelper ved stående skyting? Hva gjelder rifle er jeg mer enig, jeg har en Sauer 202 i Tyristubbenstokk, og føler den kan levere varene så godt som en 200 STR, men det er "alt det andre" som også hører med da vet du. Ellers har jeg liten forståelse for din beskrivelse av 200 STR. Om denne var så dårlig vil jeg tro DFS hadde standarisert på noe annet, samtidig som de fleste sporterskyttere ville funnet noe annet. Balanse er forøvrig lett å påvirke ved hjelp av blylodd strategisk plassert i stokken.

 

Sniper-Arne, du har helt rett i at treningsmengden er helt avgjørende, men det er jo ikke det vi diskuterer nå. :D Jeg antar at du ikke vil gi avkall på skytterantrekket på neste stevne? :winke1:

 

Svaret fra sporterskyttere når denne saken diskuteres er ofte at alle står fritt til å skyte i den klassen de vil, så da er saken grei slik den er i dag. Men, all den tid reglene faktisk forbyr en jegerskytter å ta på seg skytterjakke eller å skru opp kikkerten i finalen så er dette en soleklar form for diskriminering! Jeg personlig trener alt for lite til å kunne hevde meg i toppen uansett hvilken klasse jeg måtte finne på å skyte i, men jeg synes dette prinsippielt er helt feil.

 

Gaupejeger, det du sier der er jo mye riktig det, men jeg har til gode å høre en sporterskytter åpent si at han tar på seg å skyte like godt uten som med skytterantrekket! Ergo, antrekket hjelper!

 

 

Det var vel en fra jegerklassen som vant NM elg for et par år siden.

 

Sauer STR er ei veldig bra rifle til det den er konstruert til, DFS baneskyting. Til jaktfelt og elgbane kompromisser den litt men har egentlig liten konkurranse fra andre rifler i markedet pga den spesielle prisingen kontra kvalitet i Norge. Det som er interessant er at hvis du putter et 22LR sett i Saueren og stiller opp på løpende villsvin er Saueren totalt sjanseløs mot 5,5kg Anschutzer og Walthere. Det som er trikset er å prøve å bygge en grovkalibret "Anschutz" til de grovkalibrede grenene.

 

Når det gjelder treningsmengder har jeg sett på nært hold hva som kreves av å bli best i verden i en skytegren. Det er ikke lite og det er svært få som trener slik i Norge idag. 4 -6 timer om dagen fordelt på 3-4 timer skyting og et par timer kondisjonstrening er en bra start :-).

 

Det aller beste en kan kjøpe seg for å bli god til å skyte er et topp kvalitets luftgevær, god kikkert og egen viltmålbane. 20000 skudd i året i et par tre år gir et bra grunnlag som man flyte lenge på hvis man har et nogenlunde talent.

Link to comment
Share on other sites

 

 

I henhold til NJFF sitt regelverk, skal tolken både brukes for å skille antall skudd, og skuddenes verdi ;)

Beklager, der har du rett!

 

Men samtidig så er det en forskjell på hva som er praktisk riktig, og det som står i NJFFs regelverk. Regelverket har mange fiffige punkter på mange områder...

Eneste måten å finne ut om det sitter to skudd i et hull på, er å se på støvkanten på pappen. Er tolken satt i denne, er det ikke mer å se etter. Jeg klarte ikke å se noen anviser bli møkkete på knea for å se skuddhullet i "øyet"...

 

 

Forøvrig, hentet fra regelverket:

3.7.1 Protest på standplass

Dersom deltaker er uenig i de anvisninger som er gitt under skyting og opphold på standplass,

kan han/hun tilkjennegi dette ved å rekke armen i været umiddelbart etter at skytterens skive er

anvist og si ”PROTEST”. Ved protester på anvisning skal standplassleder varsle anvisersjefen.

Denne kontrollerer skivene. Blir det endring av resultatet skal skiven anvises på nytt. Blir

resultatet uendret skal dette meddeles standplassen, og skytteren eventuelt meddeles hvor

det eller de manglende skudd sitter hvis det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Eneste måten å finne ut om det sitter to skudd i et hull på, er å se på støvkanten på pappen. Er tolken satt i denne, er det ikke mer å se etter.

Er det mulig å illustrere dette på noe vis? Finnes det bilder eller tegninger som viser hva man skal se etter? Hadde vært grei å kunne.

Link to comment
Share on other sites

99 % av de som er med på et NM i jaktfelt har vel bare sett bilde av en kongepokal... :forvirra:

 

Kan ikke NJFF arrangere NM for jegere da, så kan vi som skyter i sporterklassen ha et eget ?? Hvor lang tid tror dere det tar før NJFF ikke har noen til å arrangere Norgesmesterskapet?

 

Sporterskytterne er oftest de i lokal lagene som er ivrigst på å arrangere stevner, for de er opptatt av jaktfeltskytingen som en skytegren....

Link to comment
Share on other sites

Det er jo nettopp derfor det burde deles ut 2 førstepremier,en i hver klasse. Hvert femte år kunne begge vinnere få hver sin pokal. Ingen grunn til å arrangere 2 stevner av den grunn. En liten ting til bojan, det samme kan vel nesten sies om Landsskytterstevnet også. Det er ikke mange % av deltagerne der som har reelle håp om noen kongepokal heller. Vi kan vel i grunnen innse det først som sist, sporten vår er en skikkelig hobby, det er ikke mange % av oss som faktisk trener skikkelig. Bare se på antallet som tok turen til Eid, det var vel 751 stk. Når samme NM går på Østlandet er vel deltagelsen ca 1200. Disse siste 450 deltagerne er nok i hovedsak skyttere som deltar BARE for moroskyld. Noe som er helt topp, da får vi flere bedre skyttere og jegere!

Link to comment
Share on other sites

kongepokalen er på jegertrap i år,

 

at skyterklær hjeler er det vel liten tvil om,men man må trekke av i 5`ern for det.

men man må gjøre tingene riktig både med og uten klær.

All ære til jegerskyttere som skyter godt uten skytterjakke.

men jeg er sikker på at hlombro,r.strand are venemyr a.askeland og resten av eliten hadde skutt godt uten skytterdressen.

man må bare gjøre de riktige tingene.

Link to comment
Share on other sites

 

Kan ikke NJFF arrangere NM for jegere da, så kan vi som skyter i sporterklassen ha et eget ?? Hvor lang tid tror dere det tar før NJFF ikke har noen til å arrangere Norgesmesterskapet?

 

Sporterskytterne er oftest de i lokal lagene som er ivrigst på å arrangere stevner, for de er opptatt av jaktfeltskytingen som en skytegren....

 

Du nærmer deg nok plommen i egget nå ja..... :mrgreen:

PENGER!!

 

Av den enkle årsak at DFS har fått ræva stappa full av penger i fra staten (Forsvaret) i alle år, og på denne måten nesten hatt enerett til å ha skytebaner her i norge. Så derfor så føler vel NJFF at de er tvungne til å ha et godt forhold til DFS, og deres skyttere. Takken fra DFS er som oftest, at de sitter på sine baneanlegg og melker en hver jeger som stikker innom og vil skyte litt.

Så på dette grunnlaget skal vi da fortsatt bare sitte stille å se på at det kommer skyttere fra andre grener, med sitt spesialutstyr, og vinner hele greia gang på gang.

Dette er JAKTFELT og det er den beste jaktskytteren som skal kåres. Det er jo rimelig idiotisk når man overhører klager fra folk i skinndress, hvis man må gå en stubb mellom holdene........GRUNN: Det er så vondt, varmt, og ubehagelig å gå i denne skinndressen!! :lol:

Da er man virkelig kledd "jegermessig" vil jeg si. Jeg skulle likt å sett at noen av dem bruker denne forskalings-dressen på jakt.

Jeg mener at Norgesmesteren i JAKTfelt SKAL kåres fra jegerklassene, så får heller DFS folket får en premie i tillegg, men Norgesmester i JAKTfelt blir de IKKE, hvis de skal skyte med sitt spesialutstyr. BASTA!

Så får de heller krone seg med FELTmester eller "what ever", i sine egne rekker.

De kan gjerne være med, men da KUN som en gjesteklasse.

Dette kan direkte sammeliknes med at man f.eks stiller på Landsskytterstevnet med en 10-50x kikkert på rifla, og forlange at man skal kåres til "Skytterkonge", det. Værre er det ikke!

 

De som ikke forstår dette enkle budskap, og er totalt imot å konkurrere på likt grunnlag, mener jeg taler for seg selv. Skikkelige "fair play" -folk dette gitt! :lol:

Men at ikke NJFF har baller nok til å gjøre noe med disse reglene er det mest patetiske av alt! :roll:

 

Og jada, sniper-arne:

jeg så den pilla du ga meg ang mine prestasjoner på jaktfelt. Ganske riktig. Jeg er ikke god nok, og derfor kan jeg si dette, høyt og tydelig, for det er ikke til egen fordel! Det hadde faktisk vært værre hvis jeg satt i samme finalen, og survet for å få noe i min favør.

Er ikke sikkert jeg gidder begynne å trene for å bli bedre heller, når jeg vet at jeg har liten sjans uansett. For når jeg ev. kommer på topp, så må jeg enten få dress fra hjelpemiddelsentralen eller bli tillagt et handicap.

 

Hvis man ikke ser her, at det er noe som lukter litt svidd et sted, så er man enten full eller dum! :|

Link to comment
Share on other sites

At vi gidder å ha denne diskusjonen etter NM hvert år... :?

 

Men en ting vet jeg med sikkerhet...hadde det ikke vært for sporterskytterne hadde det ikke blitt arrangert et eneste stevne i NJFF regi i mitt fylke, og det er ikke tull heller... :o Dessuten er det ingen av de som skyter DFS....og har heller aldri gjort det.

 

Og en ting til..Det er ikke gjennomsnittet av den norske jegerstanden som deltar på NM. Det er stort sett konkurranse skyttere ( i alle klasser )

 

Det jeg skrev om 2 NM var også ment som en spøk...når 750 stk fra hele landet samles for å skyte jaktfelt, kan vi godt gjøre det på samme helg, og om samme gullmedalje. Det er jo opp til hver enkelt hvilken klasse man stiller i.

Link to comment
Share on other sites

Bojan, dette varierer en del fra område til område. I laget mitt har vi vel pr. d.d. 1 sporter skytter og ca 50 jaktskyttere. Så når det kommer til hvem som er drivkraften bak jaktfeltstevnet til laget så er det naturlig at det er hos oss jegerne.

 

Buster, jeg er ikke enig i at sporterklassen i jaktfelt bør vekk. Som det nevnes, så er det i enkelte lag sporterskytterne som drar lasset. Resultatet er fort at vi får færre stevner. Nå har jo faktisk DFS åpnet opp egen jegerklasse på feltskytinga deres også. Vi burde slutte å krangle om hva som er mest riktig. Som sagt tidligere, de aller fleste av oss trener ikke all verdens og deltar bare for moro. Men igjen, det kunne gjerne kåres stevnevinner i begge klasser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår at du føler deg truffet av mine argumenter Buster, men de var igrunn ikke ment spesifikt til deg, men du må ta det som du vil.

 

Da du snakker om urettferdig så er jeg som sakt enig i at det burde kåres 2 norgesmestere, men jeg synes du drar det langt utpå vidda, langt utover sunn fornuft!

 

Jeg har aldri skutt DFS og kommer aldri til å gjøre det heller sannsynligvis, og slik er det med mange. De skyter i Sporter alikevel for netopp å kunne hevde seg innenfor det regelverket som i dag finnes! Jeg synes det står mer respekt av dette enn å klage over at vi sporterskytterne ikke burde ha lov til å skyte jaktfelt pga. det utstyret som i flg. regelverket har lov å bruke.

 

Jeg har sagt også dette før, men kan si det igjen også: Til dere som klager på det utstyret vi har, kan når som helst komme bort til meg på stevne, så kan tid avtales slik at de kan få låne skytterklærne og børsa mi, og prøve noen skudd. Da kan dere selv vurdere om kulene på magisk vis slår inn i midten av skiva når man har skytterdress og "stjernekikkert" :) Jeg tror dere blir veldig skuffet og snurper igjen pratmakerverktøyet rimelig fort!

 

Jeg synes at denne diskusjonen har blitt dratt ut på såpass store usakelige høyder, og jeg har vel bidratt selv også til det, men uansett så føler jeg at jeg har sagt nok i denne tråden, så takk for meg, og lykke til videre :lol:

Link to comment
Share on other sites

At vi gidder å ha denne diskusjonen etter NM hvert år... :?

 

Kommer til å ta det opp igjen til neste år også jeg! :mrgreen:

Ja, jeg har for vane å reagere når ting er totalt urettferdige, pisk meg!! :roll:

 

 

Du kan ta det opp i 2014, da skal regelverket revideres. Inntill da er det ingen som kan gjøre noe med det. Basta :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Sukk.. at noen faktisk makter å irritere seg så til de grader over noe slikt overrasker meg litt.

 

Jaktfelt har et enkelt regelverk med 11 klasser inkl førstepremier til alle ønskelige "handicap", det blir kåret beste jegerskytter på nm, og bestemann totalt vinner gullet. Og så får noen dette til å virke som ordentlig urettferdig og noe det lukter svidd av!?! Joda, det er jo skikkelig fælt dette her..

 

Selv valgte jeg skytejakke fordi Sakoen var for tung for jegerklassa, jeg er ikke i nærheten av toppen i sporter. Men skyter fortsatt med jakke fordi jeg faktisk liker det, og jeg konkurrerer uansett bare mot meg selv. Tydeligvis i motsetning til flere JB-skyttere, som på hvert lokalstevne er mer interessert i å påpeke hvor urettferdig ting er.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ta det opp i 2014, da skal regelverket revideres. Inntill da er det ingen som kan gjøre noe med det. Basta :twisted:

Ja, det er vel faktisk sannheten, veien og livet i denne sammenheng. :wink:

Vil du ha endringer i regelverket for NJFFs jaktskyting så må det tas opp når regelverket skal revideres. Endringer skjer ikke fordi noen skriver indignerte innlegg på kammeret, år etter år. Endringer skjer fordi noen i forbindelse med revisjon av regelverk, tar opp endringsforslag via tjenestevei internt i NJFF!

 

Dersom det er dyptgripende endringer det er snakk om så må man påregne å arbeide en god del for å oppnå nok støtte rundt i organisasjonen til at endringen kan gå gjennom. De endringene man snakker om her i tråden kommer stort sett i kategorien dyptgripende. Selv noe så "enkelt" som 2 NM titler i jaktfelt er trolig arbeidskrevende å få gjennomslag for, fordi mange besluttningstakere i utgangspunktet vil avvise forslaget med begrunnelse at det kåres beste jeger og det får holde. Dersom noen virkelig vil ha gjennomslag så har de ikke annet valg enn å brette opp ermene og arbeide "politisk" med å påvirke besluttningstakerne. Man trenger ikke selv å ha høye verv for å få det til, man trenger bare å være villig til å legge ned et påvirkningsarbeid som går ut på mer enn å skrive +1 i en tråd på forumet.

At man gjennom forumet vårt kan klare å nå fatt i arbeidsvillige meningsfeller andre steder i landet, se det er en annen sak... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Å forby sporterklasser i jaktfelt er jævlig dumt syntes jeg, og det vil stoppe rekruteringen i jaktfelt trur jeg. Er mange som skyter i sporter i jaktfelt å. Jeg mener at det mest rettferdige hadde vært å kårra to norgesmestere, med tanke på at finale skytingen ikke blir rettferdig. Det er en stor prestasjon å skyte 150 uansett klasse, men syntes den er størst i jakt klassene. Selvføgelig er det trening som er nøkkelen til sukses. Men alle er vel enig i at skytter klær hjelper, men jeg skal på sikt klare å skyte like godt uten skytter klær, det er målet.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte ikke jeg ville si så mye her, men jeg kan ikke helt la være. :D

 

Jeg har de siste 2-3 siste åra begynt å trene nokså mye, for å prøve og få tålig resultater. Laget børse som etter list og lempe har kommet under 5 kg. Ønsker og skyte jegerklasse for jeg syntes det mest hensiktsmessig. Resultatene kommer sakte men sikkert, men desverre ikke på stevne, for jeg får nesten unntak nerver på stående :roll:. Og da reiser det ut noe skudd.

 

Her i fylket er det svært få sporter skyttere og de stevnene som er er det dfs eller private som ordner til.

 

Og en ser helt klart at så fort det stiller opp skyttere med spesial utstyr som feks. sporter rigger til jeger klassen forsvinner allmuen, her i hvertfall. Det har resultert i at vi har mått lage egen klasse for de "jegerne" som skyter mye og godt for at de andre skal tørre å komme å skyte.

 

Nivået begynner å bli så høyt nå at mange syntes faktisk det er lite morro å gå på stevne for de har ikke sjans til å treffe disse små figurene med enda mindre treffområde.

 

Hadde 2 av mine treningskammerater i finalen i jegerklassen. Han ene på 148. Men de faller desverre litt igjenom når holdene blir strekt ut på stående i finalen. Og da har de helt klart et handicap i forhold til sporter klassen. Og skal det gjøres noe er det kanskje her en bør tenke litt nytt.

 

Det er helt klart plass for alle, men det er finale systemet jeg finner vanskelig.

 

Men morro er det, selv om en stort sett er listefyll :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lurt litt på en ting...

Hvor mange av dere sporterskyttere (eller sporterskyttere dere kjenner) hadde helt kuttet ut jaktfelt dersom disse klassene forsvant? Ville de ha funnet seg andre grener innen skyting, eller ville de ha stilt opp i jegerklassen?

 

Og gratulerer til alle som gjorde det bra i NM!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...