Jump to content

NM Jaktfelt 2011


Påsan

Recommended Posts

Er påmeldt og skal skyte NM for første gang.

 

Lag 51 - 09. April, 09:20

 

Ingen forhåpninger om noe som helst.

Fornøyd med allt over 100.....

Har aldri skutt press før....

Hva er det?

Noen som har en lettfattelig innføring??

3 skudd 20 sek og poeng?

Skillefigur hva er det? er det poeng i tilegg til inner/ytter?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei kan prøve å svare på dette ?

 

Press: det går ut på å skyte 3 skudd på oppgitt tid (20 og 30 sek ) Målet er jo da å få så mange poeng som mulig

det blir satt en grense for kvalifisering til kveldsfinale (hver dag ) av arrangøren

 

De som klarer det kravet skyter 1 serie på 3 skudd i kveldsfinalen på samme tid 20/30 sek de 3 beste fra kveldsfinalen er kvalifisert til hovedfinale søndag

 

skillefigur: Er som du skriver poeng på et eller flere hold i løypa denne poengsummen brukes kun til å rangere skyttere med lik poengsum etter fullført felt runde

i praksis blir dene nesten kun brukt på skyttere med 150 p

dette fordi det ved poeng likhet først rangeres på hvor i løypa skytteren har tapt poeng.

 

Eksempel: du og en til har skutt 148 p begge to du tapte ditt innertreff på hold 5 og andre skytteren tapte på siste hold

du vil da bli rangert forran.

 

hvis dere hadde tapt innertreffet på samme holdet så ville skillepoengene blitt gjeldende

 

 

håper du fikk noe vettugt ut av dette ??

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvor mye du vil legge igjen på press banen. Jeg hadde med meg 300 i fjor og alle gikk med. Syntes faktisk det er vel så morro met press. Blir som regel noe nrunder før en greier å komme seg til kveldsfinalen. :D

Link to comment
Share on other sites

Har da begynnt forberedelsene, satt sammen børsa og fåẗt klarert skytebanen.

Håper å finne igjen standplasser og skivestativ....

Bana er 2 km fra dette anlegget og i samme høyde som bunnen av bakken.

 

http://www.skiinfo.no/Snorapport/Strand ... fromCookie" target="_blank

 

Første skikkelige treninga blir nok på søndag med prøve NM.

 

Nokon som veit om det er press på prøve NM??

 

Hadde vore artig å fått prøvd dette også før NM.

Ikkje for att eg har nokon forhåpninger men greit med en gjennomkjøring.

 

Tirsdag er det meldt Storm 30ms så kan bli en intressann trening.....

Spørs om ikkje innskytinga også blir på Eid søndag :oops:

Link to comment
Share on other sites

ja blir det 30ms vind på nm så er jeg vel heller inne og spara skudda,er helt håplaust og skyte i sterk vind,selv med vind som var på øyer i fjor i minne så var det spesielt vanskelig på hold 1 rådyret og på siste holdet.mange merka det.men vi få håpe på godt vær :sarcasm:

Link to comment
Share on other sites

selv med vind som var på øyer i fjor i minne
:moresarcasm:

 

Det var ikke bare de 2 holdene det var vrient på, Det blåste sånn på hare holdet når jeg skaut at jeg satt faktisk og vingla på sitt. Davar det ikke lett å treffe den lille treffen der. Og jeg vil tro at jerven og tiuren på stå i x antal m/s ikke er særdeles lett å treffe. Blir desverre ingen tur på meg i år så jeg slipper å engste meg så mye for det :cry:.Får stille sterkere til neste år.

Link to comment
Share on other sites

Da var prøve-NM skutt, med akkurat så slapt resultat som forventet. Jeg er overhodet ikke venner med stående, og tapte mye :(

Satt veldig dårlig på rådyret så jeg fikk to ytter, men fylte i det minste resten.

 

Praktisk sett så går det buss ned til hold 1, og så går løypen dalen opp til skyteanlegget på toppen. For de som lurer på om det er brutale vinkler så var det ikke det. Due; rett frem, rådyr; noe opp, jerv; rett frem, mår; halvbratt ned, hjort; noe opp, tiur; ørlite opp. Litt vinkel her og der altså, men ikke noe vesentlig. Standplasser rett på snø (mye snø). Ikke noe å utsette på standplasser annet enn at det kanskje var en tanke trangt på hold 2.

 

Arrangøren virker å være i rute og vi gleder oss til NM, men for min del blir det nok mest for det sosiale... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

ja en kan da ikke påstå at værguda er på våres side dette året på nm.vind og regn synes synd på dem som skal anvise her.blir nok mye diskusjoner med hull i skiver når det blir vanskelig og få lapper til og sitte.vi får håpe det endrer seg været. :?

Link to comment
Share on other sites

Ja, i følge yr.no så kan det lønne seg å skyte lørdag. De første dagene blir nok temmelig våte. Vinden håper jeg ikke blir altfor merkbar. Holdene ligger i bunnen av et dalsøkk som vender nedover mot sydvest. 5 m/s fra sydvest som det er meldt på torsdag kan kanskje ta litt?

 

Jeg kan ikke huske fra prøve-NM om det var noen form for tak på skivestativene. I Åsane har vi bygget de fleste stativene med ca. 60 cm takutstikk av forskalingsflak. Det holder vannet bra unna med mindre det blåser hatter og høy, og har nok reddet noen stevner for oss.

Link to comment
Share on other sites

Da har man lagt ut resultater fra onsdagens skyting HER.

Lurer på om de merket mye til vinden. Noen som var der?

 

Skaut på onsdag. Merket ingen vind. Gikk temmelig dårlig likevel, men artig og god trening. Ikke bra å gå fra 1-0 på dua, til 5-5 på rådyret, og tilbake til 1-1 på jerven! At ikke man kan holde det litt stabilt i alle fall... :oops:

 

EDIT: Synes det var ganske uprofesjonelle folk, mye kommunikasjonskluss på anvisninger. Fikk først beskjed om 3-3 på rådyret, og uten at jeg protesterte ble det rettet til 5-5. Mye kluss og dårlige anvisninger generelt. Var ikke slik på prøve-NM engang.

Link to comment
Share on other sites

Da var årets NM ferdigskutt for min del, med et heller skuffende resultat. :|

Vi fikk jevnt regn gjennom hele løypen, men det gjorde ikke noe (selv om det selvsagt er triveligere å skyte i opphold). Vind hadde vi også, men ikke særlig plagsom. Vinden vi hadde påvirket ikke treffpunkt på de to lengre holdene slik de var anlagt. Vi kjente imidlertid enkelte kast litt i kroppen, og det var et par skudd jeg måtte vente med noen sekunder til det løyet.

 

Selvsagt fikk jeg en slik på det første stående holdet. Første skuddet gikk midt i, men før andre skuddet ble jeg stående i stilling og vente til vindkastet var over. Jeg lukket øynene, pustet med magen og slappet helt av med pipen pekende over skivene. Straks vinden var vekk slapp jeg meg kjapt ned og smalt av et skudd.... i naboskiven. :roll:

De tre neste skuddene var halvhjertede og ble belønnet med yttere. Faktisk det jeg var minst fornøyd med av skytingen min; at jeg ikke tok meg sammen og kjempet for maksimal uttelling etter bommen!

 

På måren er jeg dessverre helt overbevist om at anviseren snøt meg for 5 poeng. :evil: Et dobbelthull ble tolket som ett treff, og protest førte ikke til endring. Irriterende, men selvsagt helt uten betydning for en skytter i resultatlistens "middelhav".

 

Fornøyd med at jeg jobbet inn 5/4 på siste holdet, et godt resultat på stående for meg.

 

Dagens beholdning må være klubbkameraten som klarte 144 i B-klassen. I morgen blir det vel litt press før vi vender hjem.

Link to comment
Share on other sites

Som hjemme sittende leder i den lille foreninga vår uten sjans til å delta er ikke særlig morro :trist:. Enda værre er det jo at de ikke har løpende oppdatering på nettet, er usikker på hvorfor. Kanskje det er administrativt vanskelig.

 

Desto mer gledelig er at en av gutta fikk 148 i jeger klassen i dag :D. Samt de hevder seg på pressen. 2 var tålig fornøyd og de 3 andre tror jeg skulle prøve utelivet litt i kveld

Link to comment
Share on other sites

Er godt fornøyd med dagens skyting til tross for konstant regnvær og vindkuler. Vinden var merkbar på en del hold som due, rådyr og mår. Skjøt ett ytterligeretreff på det siste holdet, så endte med 148. Da er det bare å glede seg til skyting på søndag. Det blir spennende å se hvor mange av kanonene i morgen som fyller. Da er det spådd meget bra vær.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye med flott skyting.

Jeg ble hjemme under årets NM Faktisk det første jeg ikke er på siden jeg begynte å skyte i 1988 på Koppang.

Passer også på å ønske alle lykke til med skyting i hovedrunden og i omgangen på søndag. Måtte den beste vinne.

Link to comment
Share on other sites

På måren er jeg dessverre helt overbevist om at anviseren snøt meg for 5 poeng. :evil: Et dobbelthull ble tolket som ett treff, og protest førte ikke til endring. Irriterende, men selvsagt helt uten betydning for en skytter i resultatlistens "middelhav".

Det samme skjedde en fra min forening. Ved protest så dem ikke nøyere på skiva, og etter 2 minutter uten at dem svarte over samband, fant dem plutselig ut at det var en bom.

 

Generelt dårlig opplæring av anvisere synes jeg. Når det blir protest på en skive (langhold) og ALLE anviserne, som da var utrolige 10 stk, måtte gå å se på skiva... Tja, det taler vel litt for seg selv...

 

Vi opplevde også at en skytter på laget fikk problemer med våpen og ildkommando ble avbrutt. Standplassleder momla, og gjorde at vi ikke hørte avbruddet i ildkommandoen.

Link to comment
Share on other sites

Har fått fler tilbake mld fra kjenninger som har skutt nå og fler har fått uforklarlige bom på de korte sittende holdene. due og mår. Det er greit det går an å skyte bom det er ikke langt ut på disse, men når hullet ikke finnes utenfor figurene så er det jo litt rart. For å bomme på hele ramma på 43 og 50 meter er jo faktisk vanskligere.

 

Men en ser jo helt klart at nivået blir hardere for hvert år og samlingene på sitt blir tettere og tettere, særlig på sitt.

 

Når de beste sitter og skyter 29 og 30 på pressen på hjorten på 200 meter. HVor 10 er er drøye cm. Så sier det seg jo selv hvordan det ser ut på 43 og 50 meter.

Link to comment
Share on other sites

skyter selv jaktfelt og er med og arrangerer jaktfeltstevner. de gangene jeg er bak og anviser/lapper hender det at det er uforklarlige bom noen ganger. og vi som anvisere kan ikke gi poeng for mer enn vi ser, og om det står noen 100 meter bortafor og er påstålig på egenskyting, det kan ikke vi ta hensyn til. i alle slike tillfeller blir det kikket nøye, tolket alle skudd for å sjekke at det ikke står fler skudd i samme hullet. vi gjør alt for å prøve å finne det siste skuddet.

 

det er også andre yttre faktorer som er med på å skape enn uforklarlig bom, fler vanlige er, ett skudd i feil skive, glemt å lade det siste skuddet. og det finnes også kødder som bevist dropper å skyte det siste skuddet i håp om at de skal få det godkjent som treff med tanke på at de 4 første sitter i ei tett gruppe, slike folk burde aldri få vise seg på ett jaktfeltstevne igjen.

 

jeg tror at de som dømmer og anviser gjør så god jobb de kan, og en ting er sikkert, de som står borte med blinkene ser ting mye bedre enn de som sitter 50 meter i fra.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror at de som dømmer og anviser gjør så god jobb de kan, og en ting er sikkert, de som står borte med blinkene ser ting mye bedre enn de som sitter 50 meter i fra.

Jeg tar det for gitt at anvisere gjør sitt beste. Jeg er også fullt klar over at anvisning ikke er en "vitenskap" med 100% sikkerhet. Vi må tolke i tvilstilfeller, og det tolkes naturlig nok både rett og galt. Slik er jaktfelt, og det må vi bare leve med som skyttere og som arrangører. Selv er jeg nok tilbøyelig til å ofte vurdere til skytters fordel dersom jeg er i tvil når jeg anviser. Særlig gjelder det når avstand og skytestilling gjør at samlingene kan være tette.

 

Når det gjelder hvem som ser best er det selvsagt anviser ved skiven, ikke skytter på standplass. Det er imidlertid et lite forbehold der, og det er når det klaffer slik med siktforhold og avstand at skytteren svært tydelig ser hvert kulehull etter hvert som de oppstår. Det var slik jeg opplevde det når jeg skjøt på måren. Når jeg hadde pustet og begynt å legge press på avtrekkeren var trådkorset aldri utenfor innerringen. I kanten av innerringen slik at jeg risikerer yttertreff ja, men sannsynligheten for total skivebom er uhyre liten. Jeg meldte hvert skudd for meg selv, og kunne straks se at det nye kulehullet satt der jeg forventet. Det jeg også kunne se, som anviseren selvsagt ikke kunne se var at et av kulehullene endret seg når jeg for annen gang meldte et skudd i det området. Det er derfor jeg sier at jeg er helt overbevist om at jeg hadde alle 5 skudd poenggivende, og ikke bare 4 treff og et helt utenfor skiven.

 

Men som sagt, slik er gamet. Når det er anvist og protestert og anvist igjen; da er det bare å akseptere resultatet og rusle videre. Jeg nøyer meg med å gi meg selv 5 poeng mer enn anviserne på NM var villige til, og er klar for neste stevne. :wink:

Link to comment
Share on other sites

er kjedelig når sånnt skjer, og hvis vi får en protest sjekker vi det en gang til såklart. jeg satt å diskuterte denne med enn venn av meg som har til vanne å sette skudda svært tett, jeg foreslo da at han burde passe på å sette skudda litt fra hverandre inni 5ern, når de er så gode til å skyte at de kan sette alle skudda på 2cm kan det jo ikke være noen sak å spre de litt hvis en ser i kikkerten at det kan bli trøbbel å skille anntall skudd.

Link to comment
Share on other sites

For å gi ei tilbakemelding ifrå "andre sida", dvs ifrå anviser/klistre sia. Vedkommande var ein av dei som var med og tolka/anviste på ein av dei sittande halda idag, og har vore vitne til mykje god skyting. Enkelte av seriane var so gode, at dei blei fotograferte av fleire før dei blei klistra. Vi såg derimot enkelte "rare" seriar, der det var 4 skot ganske bra i senter, og ein bom, eventuelt utanfor ytter-treffet. Fleire skiver hadde dessuten 4 treff i, med 6 treff i nabofigur. Fleire av desse var gode skot, men desverre i feil skive....

Link to comment
Share on other sites

Vi så dette problemet på NM i 2010 også, da hadde de en hare på veldig kort avstand, ved sittende skyting. Jeg fatter virkelig ikke hva arrangøren tenker på når de setter opp små skiver på korte hold med sittende stilling, samtidig som en kan forvente at eliten i landet dukker opp. Jeg er på ingen måte i eliten, men jeg har jo sett hva eliten faktisk får til ved sittende skyting. Arrangørene kan spare seg for mange klager ved å ha lengre avstand ved sittende og liggende skyting. En veldig enkel løsning spør du meg......

 

Utover plasering av enkelte skiver vil jeg mene at det meste har fungert veldig bra, blide folk på standplasser, kiosk og sekretariat! Takk for arrangementet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...